Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av niklas12 »

Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av LarsOJ »

niklas12 skrev:
Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
Ja alltid kolla upp på Allabolag. Gruppsol ser ju inge vidare ut enl mig. Registrerat sen länge men ingen verksamhet förän nyligen. Förmodligen namnbyte på gammalt vilande bolag? Kasst resultat 2021 och har aldrig gått med vinst. Tar nog ett tag innan branchen mognar men kommer alltid vara en branch med små marginaler tror jag.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av frippe »

LarsOJ skrev:
niklas12 skrev:
Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
Ja alltid kolla upp på Allabolag. Gruppsol ser ju inge vidare ut enl mig. Registrerat sen länge men ingen verksamhet förän nyligen. Förmodligen namnbyte på gammalt vilande bolag? Kasst resultat 2021 och har aldrig gått med vinst. Tar nog ett tag innan branchen mognar men kommer alltid vara en branch med små marginaler tror jag.
Var det inte gruppsol som började som en facebooksida för intresserade? Sedan plötsligt gjordes sidan om till ett företag efter att de samlat in en mängd medlemmar och deras erfarenheter och behov.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
LarsOJ skrev:
niklas12 skrev:
Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
Ja alltid kolla upp på Allabolag. Gruppsol ser ju inge vidare ut enl mig. Registrerat sen länge men ingen verksamhet förän nyligen. Förmodligen namnbyte på gammalt vilande bolag? Kasst resultat 2021 och har aldrig gått med vinst. Tar nog ett tag innan branchen mognar men kommer alltid vara en branch med små marginaler tror jag.
Var det inte gruppsol som började som en facebooksida för intresserade? Sedan plötsligt gjordes sidan om till ett företag efter att de samlat in en mängd medlemmar och deras erfarenheter och behov.
Stämmer. De har fått rätt mycket uppmärksamhet nere i Göteborg och fått några utmärkelser för nya företag, bästa företag eller nåt sånt.

Enligt dem själva så har de haft problem med den interna kommunikationen, har haft täta personalbyten etc. och det kan ju betyda/bero på att de har en dåligt fungerande arbetsplats. Frågan vad som är hönan och ägget.

Flera av de förklaringar som jag har fått till att de blivit så sena med leverans låter tyvärr som dåliga undanflykter.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av LarsOJ »

Jerker skrev:
frippe skrev:
LarsOJ skrev:
niklas12 skrev:
Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
Ja alltid kolla upp på Allabolag. Gruppsol ser ju inge vidare ut enl mig. Registrerat sen länge men ingen verksamhet förän nyligen. Förmodligen namnbyte på gammalt vilande bolag? Kasst resultat 2021 och har aldrig gått med vinst. Tar nog ett tag innan branchen mognar men kommer alltid vara en branch med små marginaler tror jag.
Var det inte gruppsol som började som en facebooksida för intresserade? Sedan plötsligt gjordes sidan om till ett företag efter att de samlat in en mängd medlemmar och deras erfarenheter och behov.
Stämmer. De har fått rätt mycket uppmärksamhet nere i Göteborg och fått några utmärkelser för nya företag, bästa företag eller nåt sånt.

Enligt dem själva så har de haft problem med den interna kommunikationen, har haft täta personalbyten etc. och det kan ju betyda/bero på att de har en dåligt fungerande arbetsplats. Frågan vad som är hönan och ägget.

Flera av de förklaringar som jag har fått till att de blivit så sena med leverans låter tyvärr som dåliga undanflykter.
Ja jäkligt trist historia. Hoppas du får allt att funka iaf. Jag tror inte du är ensam tyvärr. Vad jag hört av polare i takbranchen så är det supertighta marginaler, dåligt betalt och stressigt med solceller. Då är det svårt att locka duktigt folk som ska utföra det verkliga jobbet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
frippe skrev:
LarsOJ skrev:
niklas12 skrev:
Bara att beklaga tyvärr är väl solcellsmarknaden just nu extremt överhettad med gott om lycksökare
Ja alltid kolla upp på Allabolag. Gruppsol ser ju inge vidare ut enl mig. Registrerat sen länge men ingen verksamhet förän nyligen. Förmodligen namnbyte på gammalt vilande bolag? Kasst resultat 2021 och har aldrig gått med vinst. Tar nog ett tag innan branchen mognar men kommer alltid vara en branch med små marginaler tror jag.
Var det inte gruppsol som började som en facebooksida för intresserade? Sedan plötsligt gjordes sidan om till ett företag efter att de samlat in en mängd medlemmar och deras erfarenheter och behov.
Stämmer. De har fått rätt mycket uppmärksamhet nere i Göteborg och fått några utmärkelser för nya företag, bästa företag eller nåt sånt.

Enligt dem själva så har de haft problem med den interna kommunikationen, har haft täta personalbyten etc. och det kan ju betyda/bero på att de har en dåligt fungerande arbetsplats. Frågan vad som är hönan och ägget.

Flera av de förklaringar som jag har fått till att de blivit så sena med leverans låter tyvärr som dåliga undanflykter.
Gruppsols VD Mattias H. har 3 företag, det är inte lätt styra allt ensam och samtidigt vara uppkäftig på FB mest hela tiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Gruppsols VD Mattias H. har 3 företag, det är inte lätt styra allt ensam och samtidigt vara uppkäftig på FB mest hela tiden.
Ja, jag vet. Jag har haft en del att göra med honom och har nog tvingats konstatera att det är mycket snack och liten verkstad. De är bra på att sälja men inte lika bra på att leverera. Han är nog driftig men verkar ha svårt att konsolidera verksamheten.

Jag ångrar naturligtvis att jag valde dem, för jag har missat massor av pengar på att hela sommarsäsongen blev intäktslös.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Gruppsols VD Mattias H. har 3 företag, det är inte lätt styra allt ensam och samtidigt vara uppkäftig på FB mest hela tiden.
Ja, jag vet. Jag har haft en del att göra med honom och har nog tvingats konstatera att det är mycket snack och liten verkstad. De är bra på att sälja men inte lika bra på att leverera. Han är nog driftig men verkar ha svårt att konsolidera verksamheten.

Jag ångrar naturligtvis att jag valde dem, för jag har missat massor av pengar på att hela sommarsäsongen blev intäktslös.
Har haft några diskussioner med honom på FB och skulle aldrig köpa något av företag han äger.
SOL3L
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2022 18:36

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av SOL3L »

Bäst att ge svar direkt från källan.

Jag jobbar idag som utvecklingschef i GruppSol och var en av grundarna 2018. Idag finns jag också med som Sverige representant i den Europeiska standardiseringsgruppen för solcellstak/BIPV "EN 50583 photovoltaics in buidlings".

Under sista året har de flesta solcells bolag haft ganska stora utmaningar kring leveranser från tillverkare. Problemen härstammar från framförallt:
- COVID nedstängningar i Asien av både fabriker och hamnar men har även påverkat hamnar i Europa vilket resulterat i kraftiga förseningar
- komponent brist som främst drabbat leverans av växelriktare och batterilager
- kriget i Ryssland och Ukraina har inneburit brist på aluminium. Många montage system är av aluminium så dessa tillverkare har haft problem att få fram sina produkter
- det kraftigt ökade elpriset i kombination med kriget i Ryssland har inneburit att ALLA VILL HA SOLCELLER. Denna efterfrågan kan inget företag i solcells branschen idag klara av. Det resulterar i att kötiderna blivit mycket längre. Många som idag har uppåt 12mån leveranstid. EON och Vattenfall har gjort säljstopp.

Denna lockdown var den stora anledning att just Jerker hade en kraftig försening av sin installation av solceller eftersom de panelerna som var aktuella i hans installation satt fast i Shanghais hamn i ca 2.5-3månader. Direkt när dessa container anlända till Sverige så genomfördes installationer mot dessa kunder enligt den kölista vi hade är kunden signerat affär.

I övrigt har den kraftiga ökningen av solcells installationer inneburit att elbolagen som hanterar föranmälan och slutanmälan och byte av elmätare har fått kraftigt ökade handläggningstider. De stora bolagen Vattenfall och EON har idag ofta 3-4mån handläggningstid eller ännu längre. Mindre nätbolag kortare tid. Det man kan göra som kund är att ligga på och jaga dem.

De åtgärder som vi som bolag tagit är:
- ökat lagerhållning kraftfullt av solcellspaneler, montage material och växelriktare för att inte bli påverkad av COVID lockdown
- även rekryterar flera montörer för att kunna installera flera solcells anläggningar per månad.

Angående din laddbox Smart Solar Charger. Denna är idag certifierad mot Ferroamp EHUB. Denna information gick vi också ut på Eca Expo mässan. Se länk: https://support.ferroamp.com/sv-SE/supp ... energyhub-

Genom Ferroamps inbyggda OCPP server är det möjligt att koppla upp laddboxen direkt mot EHUB. Då har du också möjlighet till smart styrning via tidsstyrning. Då får du in laddboxen i Ehub enligt bifogad bild.

I ditt fall som har Huawei växelriktare så har denna inte någon OCPP server inbyggd idag. Vill du ha en spotpris styrning redan idag så rekommenderar vi appen Gridio som pratar direkt mot följande elbilar: Tesla, Skoda, Seat, Kia, Volkswagen, Hyndai, Mustang, Cupra och kan då ladda för lägsta timtaxa. Ett annat alternativ är att välja Tibber eller Greenely. Själv har jag valt Jämtkraft som är kompatibel mot vår kommande tjänst där vi också kan erhålla flexibilitetstjänster mot styrning av Huawei batteri kopplad mot vår tjänst Smart Energy Cloud.

GruppSol startade upp som bolag i sept 2018 av mig (Civ ING Chalmers), Daniel Magnergård (CIV ING KTH) och Anders Eriksson (erfaren entreprenör). Bolaget växer snabbt och kommer under 2022 nå en omsättning kring 115-130MSEK. (51MSEK under 2021). Vi investerar mycket i produktutveckling av vårt solcellstak Smart Solar Roof och i tillväxt. Vi kommer under nästa år etablera försäljning av Smart Solar Roof i några nya länder.

ALLMÄNNA RÅD

VAL AV LEVERANTÖR
Om jag skulle välja en leverantör så hade jag kollat upp vad det finns för publika nyheter om bolaget.

När man jämför olika leverantörer så är det bra att kolla upp hemsidan Solenergi kvalité som gör riktiga besiktningar på plats och ger dessa poäng. Här kan man se ett snitt betyg på varje leverantör. https://www.solenergikvalitet.se/protokoll/

Här är några av de största leverantörers som installerar över hela Sveriges snittpoäng från sidan solenergikvalitet (11e okt 2022):
- GruppSol 8.2
- Svea Solar 7.7
- BraEl 7.3
- CellSolar (namnbytt till 1komma5) 7.5
- Energihem 7.1 (rekonstruktion sker av bolaget nu så inget att rekommendera)
- EON 7.6
- Fortum 5.8
- GoSol 8.0
- Measol 6.6
- Otovo 7.5
- Vattenfall 8.4 (säljstoppat idag)


När man väljer en leverantör så sök också på solenerginyheter på https://www.solenerginyheter.se så kan man se vad för samarbete som aktuell leverantör har?

För GruppSol kommer dessa nyheter fram:
- Villazero vinner Solenergipriset med Smart Solar Roof på taket: https://www.solenerginyheter.se/2022022 ... f-pa-taket
- GruppSol levererar när Wallenstam installerar sin största solcellsanläggning:
https://www.solenerginyheter.se/2022032 ... anlaggning
- Fiskarhedenvillan AB erbjuder solcellstak på sina villor i samarbete med GruppSol: https://www.solenerginyheter.se/2021050 ... d-gruppsol
- Huawei gör en storsatsning på solenergiteknik i Sverige. I deras nyhet finns GruppSol med som leverantör: https://www.solenerginyheter.se/2020082 ... -i-sverige
- Ferroamp och Gruppsol ingår fördjupat samarbete. Om man vill köpa Ferroamp så är GruppSol en av de största leverantörerna i Sverige: https://investor.ferroamp.com/pressmedd ... bete-75841
- GruppSol förvärvar installationsbolaget Solgruppen Norden: https://www.solenerginyheter.se/2021110 ... pen-norden Detta är idag ett helägt dotterbolag till GruppSol därför finns jag också med i detta bolags styrelse.

Sen är det också viktigt att kolla på bolagets ekonomi och ser att bolaget inte blöder och att de har tagit in kapital för att möjliggöra en expansion som nu sker i branschen:
GruppSol har tagit in några namnkunniga investerare och satsar på tillväxt:
- Mathias Fredriksson går in i GruppSol: https://www.svenskbyggtidning.se/2021/1 ... -gruppsol/
- Svenska Silicon Valley-profiler går in i den svenska uppstickaren GruppSol
https://www.svenskbyggtidning.se/2021/1 ... -gruppsol/

En viktig sak som jag tycker man skall kolla upp. Är vilka växelriktare som ni får offererad? Det finns idag flera växelriktare som Elsäkerhetsverket säljstoppat (bla SolarEdge (har optimerare som sänder ut radiobrus), Goodwee, Growatt som fått säljstopp):
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... elriktare/

Satsa på någon av de mest sålda i Sverige som inte fått anmärkningar. De jag rekommenderar är Ferroamp (dock långa leveranstider nu), SMA, Fronius (mest sålda i EU), Kostal och Huawei (mest sålda i världen).
EHUB och laddbox.jpg
SOL3L
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2022 18:36

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av SOL3L »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Gruppsols VD Mattias H. har 3 företag, det är inte lätt styra allt ensam och samtidigt vara uppkäftig på FB mest hela tiden.
Från källan själv:

Idag finns det 65st anställda i GruppSol plus många UE. Jag arbetar 100% i bolaget GruppSol/Raymond Solar idag. Solgruppen Norden där jag också är registrerad i styrelsen är ett bolag som är ett helägt dotterbolag till GruppSol som vi förvärvade. Se PR: https://www.solenerginyheter.se/2021110 ... pen-norden

Det tredje bolaget du hänvisar till är mitt ägarbolag där ingen övrig verksamhet finns.

Något mera du undrar över?

.
Senast redigerad av SOL3L, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Zalman3 »

Själv har jag valt Jämtkraft som är kompatibel mot vår kommande tjänst där vi också kan erhålla flexibilitetstjänster mot styrning av Huawei batteri kopplad mot vår tjänst Smart Energy Cloud.
När är denna tjänst i drift?
Och tjänar man ca 1.000kr per kW och år på flexibilitetstjänster?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Jerker »

SOL3L skrev:
Bäst att ge svar direkt från källan.
Detta är ju fantastiskt! Man måste alltså beklaga sig i ett publikt forum, och också uttrycka sig en smula provokativt, för att få nån reaktion från Gruppsol! Men om ni föredrar det så kan vi fortsätta diskussionen här!

Överenskommelsen var att vi skulle få våra paneler uppsatta första veckan i april. Jag hörde inget ifrån er, så veckan före, den 29/3, mailade jag och frågade. Den 30:e fick jag ordagrant detta svar (med personnamn maskade) Den som jag mailade med är den person som senare var här och var arbetsledare när mina paneler kom upp på taket:
Hej!

Montörerna kommer att göra NN:s och då din installation, så räknar med mitt i veckan.
Inget du behöver förbereda.
Vi gör föranmällan med Vattenfall, har du fått ett mail från NN för att signera en fullmakt för Vattenfall?
När installaton är färdigt gör vi en färdiganmällan och kommer ut nätägare att byta mätaren

Vi hör av oss när vi vet exakt vilken dag
Jag svarade då:
Hej!

OK, så ni har en till installation här i trakten samma vecka?
Nej, jag har inte fått nån fullmakt tillsänt mig.
Svar:
Hej,

Jag kollar up föranmällan med NN imorgon, hon jobbar inte idag

Om jag minns rätt du ska ha en besiktning eller är det bara att vi måste leverera visa dokumentation?
Nån föranmälan gjordes inte då utan på den andra dagen av installationen (tisdag 13/9), alltså fem månader senare. Vattenfall i min region har c:a 6 månaders leveranstid. Vi har fått bekräftat från Vattenfall att en föranmälan har kommit in, men de kan inte se att en slutanmälan från er har kommit in. De ska undersöka detta närmare. Vi fick ett direktnummer att ringa för det beskedet, men första försöket i fredags slutade med att efter 2 timmars köande bli bortkopplad. Så att "stöta på dem" som du uppmanar oss, lär inte bli lätt.

Den 6/4 mailade jag detta:
Hej!

Jag har fortfarande inte hört nåt från NN om fullmakt. Och nu är det onsdag och jag har inte heller fått nån hint om vilken dag ni kommer till oss. Blir det ens denna vecka?
Inget svar från er arbetsledare.
Den 7/4 mailar jag till säljaren och en annan person i ansvarig ställning:
Hej!

Vi trodde att vi skulle få leverans denna vecka men har inget hört. Jag har försökt att nå NN (arbetsledaren) de senaste dagarna men inte lyckats.

Vad händer?
Svar från säljaren 11/4:
Hej Jerker

Jag såg att du sökte mig. Sitter i möten nu på fm.
Vår produktionsavdelning sökte mig också i morse.
Vi håller på med planering av montagesystem för ditt projekt.

Kan du hjälpa mig med ett par saker inför detta: (Lite frågor om hur mitt hus ser ut etc.)
Jag svarar men får ingen bekräftelse, så efter ytterligare en påstötning kommer detta svar från säljaren:
Hej Jerker
Förlåt att jag inte svarade dig, det kanske jag borde ha gjort.
Jag har använt dina bilder i det projektunderlag jag sammanställt till vår produktionsavdelning.
Så allt ska vara på rull...
Så här långt låter ni alltså påskina att en installation ska ske inom kort, men sen är det dödstyst från er. Ni vet naturligtvis redan då att ni inte har några paneler att leverera, men det talar ni inte om för mig.
Vi besöker mässan och får förklarat att ni har problem med leveranser. Den 11/5 får jag plötsligt detta mail:
Hej Jerker,
Vi ber om ursäkt för radiotystnad från oss. Vi håller på med en omorganisation för att få bukt med kommunikationsproblemen. NN kommer att ta kontakt med dig inom någon eller några dagar då han just nu sitter med allokeringen av material och entreprenörer för din anläggning.
Jag mailar den 23/5:
Hej.

Hänvisar till nedanstående mail. Det har nu gått ytterligare tolv dagar utan att jag har fått nån uppdatering om installationen som skulle ha skett vecka 14.

Vad är det som är värst? Tillgången på solpaneler eller installatörer? Vi kan tänka oss att gå ned lite i effekt på panelerna om det skulle snabba på processen. Vi är dessutom hyfsat händiga och har båda renoverat ett och annat hus på egen hand med stor framgång, så om det skulle snabba på så kanske vi kan göra en överenskommelse som innebär att vi gör själva takinstallationen själva?
30/5 kommer detta:
Jag hade hoppats kunna meddela dig bra nyheter men det blir blandat istället.

Vi har leveransproblem med våra paneler. Vi skulle få in nya paneler nu i maj men de kommer först mitten/slutet av juni istället. Jag kommer allokera ett team som får åka från göteborg till er för att installera dem så fort vi kan ha dem på plats.

Jag tror detta kan ske runt v26. Hade hoppats på tidigare men med rådande leveransproblem kan jag inte göra så mycket mer än att boka in dig så snart de kommer.
Jag mailar 21/6:
Hej igen!

Nästa vecka är nr 26. Hur ser det ut?
Svar 23/6:
Hej Jerker,
Du ligger i den första batchen av 455W som kommer. Men leveransen är med god vilja hos oss den 1:a veckan i juli. Mest troligt någon vecka senare, men du ligger högst upp i planeringen så fort vi har dom på lager så vi vet när vi kan komma.
Plötsligt får jag en leverans av takmonteringsdetaljer i slutet av juni, så nu stiger hoppet. Då jag inget hör mailar jag och meddelar att vi är bortresta 19-26/7 och får en bekräftelse på att den informationen nått fram.

Den 27/7 mailar jag:
Hej!

Nu är nästan juli slut och vi har fortfarande inte hört nåt av er om installation hos oss. Nu är installationen försenad tre månader. Senast vi hörde av er var för över en månad sedan och då skulle ni få en leverans första veckan i juli där vi skulle ligga "högst upp i planeringen" men sen har vi inget hört. Det här är faktiskt inte OK.

När kommer ni?
Får svar samma dag:
Hej Jerker,

Vi har nu fått in paneler och jag har lagt en beställning till lagret att skicka paneler och växelriktare till dig.
Du kommer bli aviserad för leveransen.

Planen var att installera hos dig med start under v31 men nu i semestertider så är hälften av montörerna lediga och tyvärr har några av dem som jobbar vart sjuka och ligger ca 1v efter just nu. Vi arbetar med att försöka få tag i ett team till så vi kommer ikapp men osäker på om det kommer att gå så kan vara så att vi inte kommer kunna dyka upp under v31 utan kommer senare.
Den 3/8 kommer så en leverans av solcellspaneler och växelriktare. Samma dag får jag en delfaktura, så nån hos er vet uppenbarligen om att jag har fått mina paneler. Ändå blir jag inte kontaktad om installation.

Jag mailar 24/8:
Jag undrar hur det går? Veckorna går och vi hör inget. Nu har nu haft panelerna hos oss några veckor. När tänker ni komma och montera upp dem? Jag vågar inte räkna på hur mycket vi har förlorat under den här sommaren på att våra solpaneler inte har blivit monterade.
Inget svar på detta. Den 3-4 september chattar jag med Mattias Hansson på FB eftersom vi sedan långt tidigare har kontakt där. (Det är väl du Mattias som står bakom profilen SOL3L?) Jag har inte tidigare velat gå till honom eftersom jag inte vill vara den som utnyttjar personliga kontakter på hög nivå utan vill gå de rätta vägarna. Mattias säger att han mailar till produktionsavdelningen. Fortfarande händer ingenting. Jag kontaktar Mattias igen fredag den 9/9 och är "väldigt tydlig" med mitt missnöje. Då händer plötsligt allt på en gång. Jag blir uppringd av produktionsavdelningen som lovar installation på måndag. Naturligtvis var detta inte inplanerat utan skedde i all hast eftersom jag hade blivit alldeles för besvärlig. Jag menar: i normala fall väntar man inte till fredag eftermiddag för att meddela att man kommer på måndag med tanke på att kunden måste kunna planera att kunna ta emot installationsteamet.

Ett par veckor senare kom elektrikern och installerade växelriktaren och laddboxen. Han sa till min sambo att Gruppsol skulle kontakta oss med inloggningsuppgifter. Nu skriver vi 16/10 och vi har inte hört ett ljud från Gruppsol.

Har ni behandlat alla era kunder som inte fått leverans i tid på samma sätt som ni har behandlat mig? Eller har jag fått specialbehandling?

Jag har hela tiden förut dragit mig för att skriva nåt i solcellsgrupper om hur ni har behandlat oss, men igår rann sinnet på mig när jag satt och tänkte igenom det senaste halvåret och jag kunde inte låta bli att ge uttryck för min frustration här.

Jag ska till er fördel säga att när väl installationsteamet var på plats så gick allt fort och smidigt och jag är nöjd med arbetet.

Jag tror inte att ni är särskilt intresserade av att fortsätta kommunikationen på den här plattformen. Så i morgon måndag förväntar jag mig att bli kontaktad och få den information om de produkter som ni har levererat som jag har rätt till. Jag vill ha inloggning till min växelriktare. Enligt specen på laddboxen så ska den ha inbyggt WiFi. Hur kommer jag åt den via det? Vilken app ska jag använda?
SOL3L
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2022 18:36

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av SOL3L »

Varje kund har en säljare och även en projektsamordnare. Det är projektsamordnaren som du skall kommunicera med. Gör CC till mig i mailen så är jag involverad.
Syftet med mitt inlägg var att förklara status i branschen. Hela världen skriker efter solceller idag, COVID och kriget i Ukraina har inneburit mycket störningar i branschen som indirekt har lett till kraftiga förseningar. Det viktigast som vi kan göra som leverantör är att sätta rätt förväntningar. Våra säljare får inte säga 3mån leveranstid om det finns risk för 6 mån. Sen finns det ändå en osäkerhetsfaktor som vi själva ej kan påverka. Innan en installation startar måste vi ha allt material. Vi har valt att bygga stora lager för att minska denna risk.

När COVID härjade som mest var det veckor där hälften av våra team var hemma. Finns fortfarande sjukdom/VAB. Även om det finns en inbokad installation så blir det svårt att genomföra om installatörerna eller elektriken är sjuka.

Så kommunicera direkt med projektsamordnaren. Det är han/hon som förser dig med inloggning, dokumentation, snö och vindbelastberäkningar mm.

Har du några supportärenden så registeras ärendet här: https://gruppsol.com/support/

Mvh Mattias
SOL3L
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2022 18:36

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av SOL3L »

Zalman3 skrev:
Själv har jag valt Jämtkraft som är kompatibel mot vår kommande tjänst där vi också kan erhålla flexibilitetstjänster mot styrning av Huawei batteri kopplad mot vår tjänst Smart Energy Cloud.
När är denna tjänst i drift?
Och tjänar man ca 1.000kr per kW och år på flexibilitetstjänster?
Här kan du läsa mera om styrningen:

Vi har nu kopplat upp flera Huawei system (växelriktare + batterilager) och vi kommer testa det några månader till och paketera det innan vi gör en lansering. Kommer fungera med de elbolag där vi kan aggregera 100kW effekt och att elbolagen också är med på detta. De kommer också ta del av intäkten. Finns flera växelriktare idag som är lite för långsamma för de snabbaste flex tjänsterna. Flera av dessa bolag gör nu om sina växelriktare så de blir snabbare.

Vår tjänst jobbar med både flexibilitets tjänst (stabiliserar elbolagens nät vid låga eller höga frekvenser. Här är det ofta kortare stunder på mellan 5-30 sekunder) och SPOT pris trading (här laddas batteri lagret i när priserna är låga och laddas ur när de är höga).

Din årliga intäkt kommer vara beroende av:
- vilket elbolag har du? Olika elbolag tar olika del av intäkten. Jämtkraft har en bra modell så har själv bytt till dem.
- hur stor i och urladdning har ditt batteri lager. Detta avgör vilken intäkt du kommer ha på flextjänsten.
- hur stort batterilager har du energimässigt.
- vad har din fastighet för ampere styrka. Detta avgör hur mycket du kan ladda i och ladda ur ett batterilager

Baserat på sista årets historiska data från Svenska Kraftnät och de SPOT priser som varit är en kvalificerad gissning att det är möjligt att erhålla mellan 5000-20000SEK.

Länk till intresseanmälan: https://forms.gle/FPRBBhiu89KQb2h3A
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Zalman3 »

SOL3L skrev:
Zalman3 skrev:
Själv har jag valt Jämtkraft som är kompatibel mot vår kommande tjänst där vi också kan erhålla flexibilitetstjänster mot styrning av Huawei batteri kopplad mot vår tjänst Smart Energy Cloud.
När är denna tjänst i drift?
Och tjänar man ca 1.000kr per kW och år på flexibilitetstjänster?
Här kan du läsa mera om styrningen:

Vi har nu kopplat upp flera Huawei system (växelriktare + batterilager) och vi kommer testa det några månader till och paketera det innan vi gör en lansering. Kommer fungera med de elbolag där vi kan aggregera 100kW effekt och att elbolagen också är med på detta. De kommer också ta del av intäkten. Finns flera växelriktare idag som är lite för långsamma för de snabbaste flex tjänsterna. Flera av dessa bolag gör nu om sina växelriktare så de blir snabbare.

Vår tjänst jobbar med både flexibilitets tjänst (stabiliserar elbolagens nät vid låga eller höga frekvenser. Här är det ofta kortare stunder på mellan 5-30 sekunder) och SPOT pris trading (här laddas batteri lagret i när priserna är låga och laddas ur när de är höga).

Din årliga intäkt kommer vara beroende av:
- vilket elbolag har du? Olika elbolag tar olika del av intäkten. Jämtkraft har en bra modell så har själv bytt till dem.
- hur stor i och urladdning har ditt batteri lager. Detta avgör vilken intäkt du kommer ha på flextjänsten.
- hur stort batterilager har du energimässigt.
- vad har din fastighet för ampere styrka. Detta avgör hur mycket du kan ladda i och ladda ur ett batterilager

Baserat på sista årets historiska data från Svenska Kraftnät och de SPOT priser som varit är en kvalificerad gissning att det är möjligt att erhålla mellan 5000-20000SEK.

Länk till intresseanmälan: https://forms.gle/FPRBBhiu89KQb2h3A
Mycket intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Jerker »

Så! Nu har Vattenfall varit och installerat mätare och vi har kunnat slå igång anläggningen! Äntligen. Först läste jag i tidningen att Vattenfall i vårt område hade 6 månaders leveranstid på mätare, men så kom de bara ett par veckor efter att de gav oss startbeskedet. Så nu ser vi fram emot en framtid med betydligt bättre balans i elkostnaderna.

Totalt sett tog det alltså c:a 11 månader efter beställning av solcellerna till driftsättning.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Så! Nu har Vattenfall varit och installerat mätare och vi har kunnat slå igång anläggningen! Äntligen. Först läste jag i tidningen att Vattenfall i vårt område hade 6 månaders leveranstid på mätare, men så kom de bara ett par veckor efter att de gav oss startbeskedet. Så nu ser vi fram emot en framtid med betydligt bättre balans i elkostnaderna.

Totalt sett tog det alltså c:a 11 månader efter beställning av solcellerna till driftsättning.
Det dröjer nog några månader innan du ser någon som helst balans. Kunde nu summera november. Sämsta november sedan installationen 2018 och hälften med sol jämfört med förra året. December brukar ha halva november. Ca 30-40 kWh på min anläggning. (Under sommaren kan jag ligga på över 40 kWh/dag)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av MrRun »

Jerker skrev:
Så! Nu har Vattenfall varit och installerat mätare och vi har kunnat slå igång anläggningen! Äntligen. Först läste jag i tidningen att Vattenfall i vårt område hade 6 månaders leveranstid på mätare, men så kom de bara ett par veckor efter att de gav oss startbeskedet. Så nu ser vi fram emot en framtid med betydligt bättre balans i elkostnaderna.

Totalt sett tog det alltså c:a 11 månader efter beställning av solcellerna till driftsättning.
Skönt att vara igång till slut!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Så! Nu har Vattenfall varit och installerat mätare och vi har kunnat slå igång anläggningen! Äntligen. Först läste jag i tidningen att Vattenfall i vårt område hade 6 månaders leveranstid på mätare, men så kom de bara ett par veckor efter att de gav oss startbeskedet. Så nu ser vi fram emot en framtid med betydligt bättre balans i elkostnaderna.

Totalt sett tog det alltså c:a 11 månader efter beställning av solcellerna till driftsättning.
Det dröjer nog några månader innan du ser någon som helst balans. Kunde nu summera november. Sämsta november sedan installationen 2018 och hälften med sol jämfört med förra året. December brukar ha halva november. Ca 30-40 kWh på min anläggning. (Under sommaren kan jag ligga på över 40 kWh/dag)
Javisst! Jag förväntar mig ingen produktion att tala om förrän i mars/april. Men skönt att allt äntligen är klart! Nu är det bara att invänta våren! (Första dagen, från kl 12:30, gav 0,26 kWh! :D )
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av mati »

Från ungefär mitten av februari händer det grejer får du se. Du kommer bara sitta och studera väderprognoser och föra statistik. :geek:
Just nu är det bara blunda och hoppas att det går över fort. Verkligen sämsta tänkbara tidpunkt för dig att få solceller. Jag fick mina i slutet av juni när det begav sig. Det var liiiiite roligare.
Men grattis ändå. Och välkommen till den ljusa sidan av de höga elpriserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av mickeisol »

Ja grattis.
Jag satte upp mina i juni 2012 och hade ingen app första året så det var ett evigt rännande och titta på växelriktaren

Tycker fortfarande 10 år senare att det är kul att följa strömmen via telefon etc. (lät lite konstigt där)

Kommer förmodligen du också att göra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av mati »

Jag byggde till och med en egen app eftersom jag inte tycker att SolarEdge appen är tillräckligt exakt med sin 15 minuters uppdateringsintervall. Det är ju för fan en evighet. Värdelöst. Jag vill ha realtid.
Jag har alltså aktiverat Modbus TCP i min växelriktare och satt upp en RaspberryPi som plockar data en gång per sekund. Det är tillräckligt exakt. :mrgreen:
Sen har ambitionen stannat där. Egentligen skulle jag vilja göra lite mer i samma applikation. Både visa saker och styra grejer. Men på något sätt finns det alltid nåt annat som är viktigare. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
Så! Nu har Vattenfall varit och installerat mätare och vi har kunnat slå igång anläggningen! Äntligen. Först läste jag i tidningen att Vattenfall i vårt område hade 6 månaders leveranstid på mätare, men så kom de bara ett par veckor efter att de gav oss startbeskedet. Så nu ser vi fram emot en framtid med betydligt bättre balans i elkostnaderna.

Totalt sett tog det alltså c:a 11 månader efter beställning av solcellerna till driftsättning.
Grattis till bra investering Jerker och tack för att du hjälper till med att bidra till ett mer hållbart energisystem och samhälle :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag byggde till och med en egen app eftersom jag inte tycker att SolarEdge appen är tillräckligt exakt med sin 15 minuters uppdateringsintervall. Det är ju för fan en evighet. Värdelöst. Jag vill ha realtid.
Jag har alltså aktiverat Modbus TCP i min växelriktare och satt upp en RaspberryPi som plockar data en gång per sekund. Det är tillräckligt exakt. :mrgreen:
Sen har ambitionen stannat där. Egentligen skulle jag vilja göra lite mer i samma applikation. Både visa saker och styra grejer. Men på något sätt finns det alltid nåt annat som är viktigare. :lol:
:D Jag är nördig på ungefär samma nivå som du, men saknar kunskaperna att göra sånt. Eftersom jag har en Huawei växelriktare så är det deras app FusionSolar som gäller. Jag vet inte hur ofta den uppdaterar.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av CrazyGang »

Det kommer du märka. ;)

Välkommen till solcellsklubben!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar