Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Dafro »

Håller helt med, väntar med spänning på min utbyggnad med prognos april maj men skulle gärna ha den till mitten av mars då det börjar ge lite. Hoppas jag inte får dina tider för att koppla in bara.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Håller helt med, väntar med spänning på min utbyggnad med prognos april maj men skulle gärna ha den till mitten av mars då det börjar ge lite. Hoppas jag inte får dina tider för att koppla in bara.
Det stora strulet var ju med leverantören som helt tappade tempo när Kina corona-stängde i våras och Ukrainakriget störde infrastrukturen. Sen trodde jag ju att det skulle ta ett halvår för Vattenfall att installera ny mätare, för det skrev de i lokaltidningen att det var så här i mitt område. Men det tog knappt två månader från att installatören gjorde föranmälan tills vi fick startbesked och sen ytterligare bara c:a 1½ vecka därefter kom de och bytte mätare.

Min bror beställde solceller i början av september från Solcellen och de kom nästan omedelbart och satte upp panelerna men nu väntar de på växelriktare och batteri som de inte vet när det kommer. Och mätarbyte har de inte heller nån prognos på.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av dhogborg »

Jerker din upplevelse med Gruppsol är nästan identisk med min. Pappersarbetet var dock i ordning hos mig.

Beställde i december 2021, inkopplad först oktober 2022 efter otaliga förseningar. Driftsatt i november.

Drabbades också av de försenade 455 panelerna och fick dem levererade i juli, installerade första omgången i augusti av jätteduktiga montörer. Sen stillestånd i flera veckor pga materialfel, sista panelerna kom upp i slutet av september.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu! ...eller kanske inte :-(

Inlägg av Jerker »

dhogborg skrev:
Jerker din upplevelse med Gruppsol är nästan identisk med min. Pappersarbetet var dock i ordning hos mig.

Beställde i december 2021, inkopplad först oktober 2022 efter otaliga förseningar. Driftsatt i november.

Drabbades också av de försenade 455 panelerna och fick dem levererade i juli, installerade första omgången i augusti av jätteduktiga montörer. Sen stillestånd i flera veckor pga materialfel, sista panelerna kom upp i slutet av september.
Intressant. Nästan identiskt.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Hertsh »

Någom har god erfarenhet av helhetsleverantörer som SveaSolar? Bixia? Otovo?

Är det värt det att ha batteri? Jag tror att vi kommer kunna sätta upp cirka 75 kvm solceller på vårt framtida tak (flyttar in i mars).
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Det går bra nu! Solcellerna i drift!

Inlägg av Trevlig »

Får leverans av Gruppsol V3 beställde 2022-09

Kan återkomma med hur det går/gått.

Hittills skulle jag säga att det är väldigt lite information hur det kommer gå till etc. Får se vad som händer.

Det är ett system med
Solpaneler: 22st Sverigepanelen Superpower 550W
Växelriktare: 1st HUAWEI SUN 2000-10KTL-M1 10år
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar