Försäkringsbolag och laddning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

bst
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 mar 2022 11:52

Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av bst »

Är det ngn som har koll på vad försäkringsbolagen säger om laddning hemma?

Vi har fjällstuga o sommarställe via min resp. min frus familj. Vi är ensamma om elbil i båda familjerna och jag är lite osugen på att betala för två laddboxar till utan funderar på att installera trefasuttag istället.

Min svåger säger att försäkringsbolagen kan vägra ersättning om ngt händer vid laddning via ngt annat än laddbox. Är det någon som vet om detta stämmer?
Jag har surfat runt o kollat på lite olika bolags hemsidor men får inte riktigt klarhet i detta
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av rolundb »

Undrar också då jag just nu laddar via schuko :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av jonasl »

Blåa och röda CEE-uttagen är gjorda för högre last under lång tid. Det är inga konstigheter - finns till och med boxar som är gjorda för anslutning till dem, t.ex. Ctek Njord.

Att Shukoladdning inte anses lika ok är för att det är lätt att göra fel, timers, elmätare, klena förlängningskablar, gamla risiga uttag osv kan ställa till det. Har man koll (vilket förstås inte alla har och därför måste det avrådas) så är det ingen fara.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av Teslared »

20190308_110406.jpg
20190308_110302.jpg
Så här kan det bli, installerad av behörig elektriker! :o
bst
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 mar 2022 11:52

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av bst »

Oj, det där såg inte så kul ut. Jag är dock inte så superorolig för egen del, om man laddar på låg effekt vid ett fåtal tillfällen i ett fräscht uttag borde det inte vara så mycket större risk än en laddbox. Dock vill man ju veta att försäkringen gäller om det ändå händer något allvarligt. Har nu mailat mitt försäkringsbolag för info men vore ju bra att veta om det finns en allmän uppfattning bland försäkringsbolagen.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av intrest3 »

Vad sa försäkringsbolaget?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Försäkringsbolag och laddning

Inlägg av Swede1 »

Teslared skrev:
20190308_110406.jpg
20190308_110302.jpg
Så här kan det bli, installerad av behörig elektriker! :o
Precis, det är i själva små kontaktytorna som största risken är, de kan vara oxiderade eller dålig kontakt bara. Känn om kontakten blir varm inom ca 30 minuter och dra ner strömmen i sådana fall. Ladda med max 10 A, helst lägre. Helst ingen förlängningssladd. Då borde du varit normalt aktsam.

Hur uppstod detta? Hög ampere?
Skriv svar