Äntligen laddbox i BRF!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av spacecowboy »

Så har man äntligen fått egen laddstolpe. Fasen så skönt det var att kunna ladda hemma under natten.

Bostadsrättsföreningen verkar ha gjort så många rätt val dessutom.
  • Maximal effekt på 22kW per stolpe (2-uttag i varje) med lastbalansering så bilen med störst behov får mest. Leverantören ville själv sätta in 7.2kW-boxar från början.
  • Spotpris på elen och föreningen sköter faktureringen själv.
  • RFID-kort så ingen obehörig kan tjuvladda om man åker bort.
Finns inte så mycket mer att säga. Det funkar och jag är supernöjd :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av fth »

Låter som en perfekt lösning, något som tyvärr verkar tillhöra undantagen.

Många föreningar verkar göra detta mer eller mindre motvilligt, vilket leder till att dom lejer ut hela lösningen till tredje part, som förstås vill tjäna pengar, med konsekvensen att laddpriset för dom boende blir minst lika högt som hos dom kommersiella operatörerna.

Det borde ju finnas utrymme här för leverantörer att bygga helhetslösningar som både medför rimliga laddpriser och förenklar hanteringen för föreningen. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av kallekula »

Hur vet den vilken bil som behöver mest? Får man fylla i hur viktig man är?
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av spacecowboy »

kallekula skrev:
Hur vet den vilken bil som behöver mest? Får man fylla i hur viktig man är?
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av fth »

spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth
Det går att få den kommunikationen även i Type 2 men det är inte många bilar som stöder detta och därav inga vad jag vet laddboxar som gör det heller. Vår (CaCharge) nya är förberedd för att sätta in ett uppgraderat kort som klarar av det, men just nu erbjuder vi inte detta till kunderna.
Vore intressant att veta vilken box ni använder er av och vad dom krävde för ström på säkringen till er laddslinga?
Det finns inga andra än våra boxar som verkligen tar hänsyn till hur mycket effekt varje bil laddar med utan alla andra ger typ 11 kW till 6 stolpar om man har 95A och ger sedan ström till andra bilar först när någon av de första är färdigladdad och detta kallar man för lastbalansering. Mer eller mindre så brukar det fungera i varje fall.
Men det är ju ett lyft att få en egen laddbox på varje plats och det fungerar ju bra om föreningen är beredd att lägga en massa pengar på en högre säkring.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av spacecowboy »

Pontus skrev:
fth skrev:
spacecowboy skrev:
Den går på hur lite laddning batterierna har. Om en bil har 10% vs en som har 70% så får den med minst batteri mer energi.

Enligt vad som berättats för mig i alla fall.
Låter lite osannolikt att det skulle vara en så avancerad lösning, jag skulle gissa att den helt enkelt fördelar effekten över uttagen efter ”tillgång och efterfrågan”.

Det finns ju ingen kommunikation i Type 2 som skulle göra detta möjligt, i så fall skulle det krävas en app som både kommunicerar med bilen och boxen och ”förhandlar” vilken effekt som levereras, det har iaf inte jag hört talas om. :?

/fth
Det går att få den kommunikationen även i Type 2 men det är inte många bilar som stöder detta och därav inga vad jag vet laddboxar som gör det heller. Vår (CaCharge) nya är förberedd för att sätta in ett uppgraderat kort som klarar av det, men just nu erbjuder vi inte detta till kunderna.
Vore intressant att veta vilken box ni använder er av och vad dom krävde för ström på säkringen till er laddslinga?
Det finns inga andra än våra boxar som verkligen tar hänsyn till hur mycket effekt varje bil laddar med utan alla andra ger typ 11 kW till 6 stolpar om man har 95A och ger sedan ström till andra bilar först när någon av de första är färdigladdad och detta kallar man för lastbalansering. Mer eller mindre så brukar det fungera i varje fall.
Men det är ju ett lyft att få en egen laddbox på varje plats och det fungerar ju bra om föreningen är beredd att lägga en massa pengar på en högre säkring.

Som sagt, detta e vad som berättats för mig.

Boxarna är DEFA eRange Duo om jag ska tro DEFAs hemsida.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av fth »

spacecowboy skrev:
Som sagt, detta e vad som berättats för mig.

Boxarna är DEFA eRange Duo om jag ska tro DEFAs hemsida.
Ok, i så fall är det som sagt "vanlig" lastbalansering enligt DEFAs hemsida:
[...]vars grundläggande funktion är att utnyttja anläggningens tillgängliga ström och att allokera tillgänglig ström lika mellan laddpunkterna[...]
Det är inget fel med det, det låter som en jättebra installation, men den "behovsstyrda" varianten var nog en viss överdrift ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har funderat på om det skulle kunna finnas en knapp som ger 11 kW under fyra timmar med högsta prioritet.

Tänker mig någon som kommer hem med akut behov att ladda för en senare körning på kvällen.

Sen kunde den laddplatsen vara blockerad ett antal timmar.

Eller om knappen bara gick att använda typ fyra gånger per månad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av jonasl »

Låter som våran installation ungefär, men vi körde med Easee charge, kostar ungefär en fjärdedel per uttag jämfört med Defaboxarna. Vet inte om Defa har någon annan fördel.

Hos oss har vi ställt ner huvudsäkringen till fiktiva 32A för att inte effekttaxan ska bli så hög, fyra laddbara bilar just nu. Den maxeffekten delas också med föreningens gemensamma förbrukning för hissar, fläktar, pumpar, tvättstuga osv, normalt sett bara 3-4kW men peakar ibland på 15kW. Vartefter det blir fler bilar att fördela effekttaxan på kan vi öka inställningen om det behövs. Nu är det i princip aldrig mer än en som laddar samtidigt, och alla bilar utom min är hybrider som laddar enfas 16A så det räcker gott och väl.

Jag är med i styrelsen och har drivit projektet, hade inte jag gjort det hade vi nog inte haft laddmöjlighet på länge och sannolikt landat i en tredjepartslösning där någon annan driftar och tar rundligt betalt. Nu betalar man självkostnadspris för laddningen istället.

En "boost"-knapp vore trevligt. En mera detaljerad mätning av laddade kWh / timme är något jag saknar också, nu har vi ett portföljabonnemang hos Tälje Energi som senaste månaden kostat ca 1,50kr / kWh, egentligen skulle jag kunna ladda avsevärt billigare via mitt hemmaabonnemang med timpriser. Jag är dock en av få medlemmar som har (hyrt en extra) parkering nära min egen fasad..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av HenricL »

Har egen laddstople. Vår förening har självkostnadspris för elen samt en extra avgift om 150kr per månad. Det tycker jag är ett bra upplägg.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av Lacho »

Grattis!

Hur sköter ni administration och fakturering?

Vi har cloudcharge som tar 9% (om jag inte missminner mig) av priset vid laddning samt adminkostnad på 35kr/mån per aktiverat uttag... Funderar på att föreslå till styrelsen att vi ska göra det själva istället.
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Äntligen laddbox i BRF!

Inlägg av spacecowboy »

Lacho skrev:
Grattis!

Hur sköter ni administration och fakturering?

Vi har cloudcharge som tar 9% (om jag inte missminner mig) av priset vid laddning samt adminkostnad på 35kr/mån per aktiverat uttag... Funderar på att föreslå till styrelsen att vi ska göra det själva istället.
Den ansvarige i föreningen läser av med jämna mellanrum och skickar ut fakturor på antal kWh som konsumerats. Priset per kWh är medelpriset över alla bilars laddning.
Skriv svar