Hjälp med val av laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av jonasl »

Moonphase skrev:
Men jag har bara 20A säkring och kommer att använda max 16A för laddningen. Varför ska jag ha 32A kablage?
För att extrakostnaden är minimal för den framtidssäkringen som det innebär. Det är mycket jobb att byta.

Jag tror att abonnemangsformerna och kostnaderna för effekt kommer förändras mycket i framtiden. Kanske blir det billigare att säkra upp men dyrare att använda mycket effekt, i alla fall under höglasttimmar. Kanske blir det mer viktigt att kunna ladda mycket på kort tid för att effekt är billigt t.ex. 01-03? Vem vet? Du kan betala några hundralappar extra nu och vara säker på att slippa byta matningen senare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av Hoppsan_84 »

Tveksam till att du vill säkra upp mer än 25A
Det kräver G3 säkringar och för tex mitt nätbolag måste matningen klara vad G3 säkringen klarar max.

Jag gillar att framtidssäkra installationen men det kan vara bra att veta vad som behövs för att kunna använda denna framtidssäkring.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av krille »

Hoppsan_84 skrev:
Tveksam till att du vill säkra upp mer än 25A
Det kräver G3 säkringar och för tex mitt nätbolag måste matningen klara vad G3 säkringen klarar max.

Jag gillar att framtidssäkra installationen men det kan vara bra att veta vad som behövs för att kunna använda denna framtidssäkring.
Om man skaffar solceller och/eller batteri så kan man ladda med 22 kW utan att säkra upp huvudsäkringen, förutsatt att man har en bil som klarar av att ta emot det förstås. Poängen är dock att skillnaden i materialkostnad för 11 kW eller 22 kW till boxen är minimal. Arbetskostnaden är densamma... Så det är riska att det är dumsnålt att spara in där.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hjälp med val av laddbox

Inlägg av [JM] »

Med tanke på att de flesta 2,5mm2 trefaskablar är specificerade att klara 25A ifall man monterar dom utanpåliggande på vägg eller i nedgrävda rör i mark så behövar man alltså inte alltid ta i så man kräks vid installationen.

Kabellängd, placering osv påverkar mkt men de flesta elektriker orkar inte anstänga sig utan säljer på det överspecade alternativet till ovetande kunder så man kan ta sjysst betalt...

Här är en kabelkalkylator ifall man vill få en guide.
https://tools.ferroamp.com/cable_calculator/

Väljer man istallationstyp A1 eller A2 (dvs i isolerad vägg) så får man worst case och det är oftast det som elektrikerna installerar efter.

Men om kablen ligger i marken eller utanpåliggande så blir det kanske onödigt grova kablar.

Edit:
Appropå ladda billigt så blir det rätt dyrt att höja huvudsäkringen från 20A till 25A bara för att kunna ladda med högre effekt.
Brukar kosta några tusenlappar att höja huvudsäkringen.
Med tanke på att det kostar ca:
1kr/kwh * 1500mil/år * 2kw/mil = 3000kr/år att ladda en genomsnittlig elbil för en genomsittlig körsträcka så kan man normalt tjäna mer på att styra laddning till billigare tid eller styra effekten med tibber /watty eller liknande lösningar.
Skriv svar