Den jula adaptern funkar med blå kabeln man får i bilen och sen bara in i 3 fas uttaget? Det blir inga problem då?
Inte lust slänga 5000 spänn på en kabel som kommer användas kanske 2-3 ggr per år… 200kr för en adapter låter roligare
Jula adaptern ger dig vanlig enfas. Bara att koppla i den vanliga medföljande sladden, det är en vanlig shukokontakt. Tex Teslas ger ju trefasladdning, vilket förstås är mycket bättre.
Enfas belastar ju nätet betydligt mer och propparna ryker lätt om man inte vet vilken last som den använda fasen utsätts för. Jag brukar begränsa till 8A enfas, men om jag vet vad jag kopplar in i kan jag skriva upp till maximala 13 A
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Länken till biltema är lite underlig https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Man måste svepa två steg för att den skall visa 3-fas till schuko (blå i ena ändan). Kostar 105 kr, använder den tillsammans med schuko laddkabel. Laddat flertalet gånger med den, blir 1-fas 16A men räcker utmärkt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Länken till biltema är lite underlig https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Man måste svepa två steg för att den skall visa 3-fas till schuko (blå i ena ändan). Kostar 105 kr, använder den tillsammans med schuko laddkabel. Laddat flertalet gånger med den, blir 1-fas 16A men räcker utmärkt.
Räcker utmärkt är ju helt beroende på tid.
Med en 3-fas går det 3x så snabbt, ibland kan det vara bra, ibland är det sak samma.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.
Bra förslag ändå, men det slutade med att jag gick på Cdon-sladden men köper en 5m CEE trefas förlängning för ett par hundringar. Det kändes som en helt okej lösning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Håller med om att det är fett nice med lite längre kabel då man inte alltid kan parkera så nära alla 3-fas CEE-uttag som man önskar.
Har en liknande sådan här på 12m alltid liggandes i frunken på bilen, och grymt nöjd med den. Finns dock att beställa i valfri längd från 1m - 20m.
Bättre portabel EVSE hittar man inte misstänker jag. Haft den i 3 år, och tagit med från en elbil till nästa. Då blir skillnaden i några få tusenlappar ganska obetydlig i längden. Även kabeln är otroligt lätt, skön och flexibel jämfört med många av de andra som jag testat.
Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.
Bra förslag ändå, men det slutade med att jag gick på Cdon-sladden men köper en 5m CEE trefas förlängning för ett par hundringar. Det kändes som en helt okej lösning.
Det där är bara en om-etiketterad Metronkabel om jag förstått rätt. Att ställa in strömstyrkan är lättare än man tror, på handtaget på originalet sitter en etikett där det står (bla) "6/8/10/13/16 A" ojmr. Antalet blink är ordningen i den listan. Jag skrev ihop en komihåglapp till mig själv när laddaren var ny och oanvänd, men den har jag akdrig behövt att ta fram efter att jag insåg det där...
Åh, nu blev det svårt! Jag tycker egentligen att 5m kabel är för kort. 6m är på gränsen, helst hade jag haft med 8m som den på Jula har, men så är det ju det där med priset. Cdon hade ju riktigt bra pris...
Adapter har jag idag, men vill kunna utnyttja 3 faser.
Behöver du förlägnare till 3-fas köp en CEE förlängningssladd istället, det blir billigare och funkar lika bra i det här fallet.
Behöver du förlägnare till 3-fas köp en CEE förlängningssladd istället, det blir billigare och funkar lika bra i det här fallet.
Skall man har riktigt långt så är det bra med en förlängningssladd, men i vardagen och speciellt här i Sverige som har en hel del regn, så är det skönt att slippa ha en skarv liggandes på marken när det regnar och pölar bildas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Den såg riktigt bra ut, bara svårt att kanske komma ihåg hur man ställer in olika styrka. Det där med hur många blink det ska vara.
Jo, det är grymt smidig och härlig kabel! Skönt att slippa både låda/klump mitt på, skarvar och och annat! Även skön kabel i sig.
Normalt ställer man ju laddeffekten i bilen eller i appen så ser inte riktigt behovet att ställa in det på kabeln, men annars så har krille helt rätt.
krille skrev:
Det där är bara en om-etiketterad Metronkabel om jag förstått rätt. Att ställa in strömstyrkan är lättare än man tror, på handtaget på originalet sitter en etikett där det står (bla) "6/8/10/13/16 A" ojmr. Antalet blink är ordningen i den listan. Jag skrev ihop en komihåglapp till mig själv när laddaren var ny och oanvänd, men den har jag akdrig behövt att ta fram efter att jag insåg det där...
Har testat på min Metron (som mycket riktigt är den EVSE som EVConnect brandar om och säljer under eget märke) för skoj skull och var väldigt enkelt precis som du säger.
Men normalt ställer jag alltid i bilen, så ser inte riktigt behovet för de flesta bilar (men bra för de som inte kan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har vanligtvis vår bil i ett varmt garage, så det här med att köra bilen till Norrland och eventuellt -30 minusgrader är ett dilemma. Det finns snabbladdare i närheten av stället (Tesla och EON) där vi ska spendera julen, men bör man ändå ha en laddare inkopplad?
Huset har en tillgänglig CEE-kontakt (16A) tillgängligt på fasaden, så jag har funderat lite på nedanstående:
Jag har vanligtvis vår bil i ett varmt garage, så det här med att köra bilen till Norrland och eventuellt -30 minusgrader är ett dilemma. Det finns snabbladdare i närheten av stället (Tesla och EON) där vi ska spendera julen, men bör man ändå ha en laddare inkopplad?
Huset har en tillgänglig CEE-kontakt (16A) tillgängligt på fasaden, så jag har funderat lite på nedanstående:
Du bör absolut ha laddaren inkopplad, koppla också in laddningen direkt du anländer med varmt batteri.
Snabbladdarna kan du skippa, det finns ingen anledning att sitta och ha tråkigt vid en laddplats och ladda dyra kWh om du har ett uttag du kan använda där du bor.
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
Adaptern är från Metron, den är säkert jättesmart och du sparar ju en hel del plats i frunken med den också.
Annars har Metron även en hel 3-fas laddningskabel utan klump på sladden, den kostar ungefär lika mycket och hade absolut varit mitt förstahandsval om jag inte redan haft en original 3-fas teslakabel.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute).
Jag tror kanske inte du behöver bry dig särskilt mycket om specifikationerna kring temperatur etc.
Så länge du förvarar kabeln/laddaren i rimlig temperatur och endast utsätter den för sträng kyla när du faktiskt laddar bilen så har jag svårt att se att någon av dessa produkter skulle kunna ta skada av att användas i temperaturer långt under -30, oavsett vad specifikationen säger.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).
Då du bara fick med en typ2-typ2 kabel och inte verkar ha behovet av en 1-fas mormorsladdare skulle jag nog titta på en adapter istället för en separat 3-fas laddare. Framför allt för att adaptern tar mindre plats.
Jag har tittat på den du länkade till men tvekar fortfarande lite, mest kanske beroende på att jag redan har en Go-e adapter.
Den finns i olika versioner, den jag har är för 32A och är klockren till vår Zoe som har 22kWh laddning, men när den lämnas tillbaka så har man inget behov av den högre kapaciteten. https://go-e.com/sv-se Är länken till denna adapter.