Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av Danne80 »

Fick min Easee laddbox installerad idag, och i Tesla appen ändrade jag från 16A till 8A (ingen lastbalansering installerad ännu)...och kopplade sedan in laddkabeln i Teslan, men då gick den upp till 16A och jag fick justera ner till 8A igen.

Antar att man ska kunna ställa effekten innan man börjar ladda, och inte när den startat...men vad gör jag fel?

Har sökt efter befintlig tråd, men hittar ingen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av wannabee »

Danne80 skrev:
Fick min Easee laddbox installerad idag, och i Tesla appen ändrade jag från 16A till 8A (ingen lastbalansering installerad ännu)...och kopplade sedan in laddkabeln i Teslan, men då gick den upp till 16A och jag fick justera ner till 8A igen.

Antar att man ska kunna ställa effekten innan man börjar ladda, och inte när den startat...men vad gör jag fel?

Har sökt efter befintlig tråd, men hittar ingen.
Tesla skriver så här:
Strömstyrka på denna plats: Strömmen ställs automatiskt in på maximal ström som är tillgänglig från den anslutna laddkabeln, om den inte tidigare ställts in på en lägre nivå. Tryck vid behov på - eller + för att ändra strömmen (om du till exempel vill minska strömmen för att du är rädd att överbelasta en strömkrets i hemmet som delas av annan utrustning). Det går inte att ställa in laddströmmen på en nivå som överstiger den ström som är tillgänglig via den inkopplade laddkabeln. När du ändrar strömmen kommer Model 3 ihåg platsen. Detta innebär att om du vid ett senare tillfälle laddar vid samma plats behöver du inte ändra strömmen igen.
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av Danne80 »

wannabee skrev:

Tesla skriver så här:
Strömstyrka på denna plats: Strömmen ställs automatiskt in på maximal ström som är tillgänglig från den anslutna laddkabeln, om den inte tidigare ställts in på en lägre nivå. Tryck vid behov på - eller + för att ändra strömmen (om du till exempel vill minska strömmen för att du är rädd att överbelasta en strömkrets i hemmet som delas av annan utrustning). Det går inte att ställa in laddströmmen på en nivå som överstiger den ström som är tillgänglig via den inkopplade laddkabeln. När du ändrar strömmen kommer Model 3 ihåg platsen. Detta innebär att om du vid ett senare tillfälle laddar vid samma plats behöver du inte ändra strömmen igen.
Tusen tack, det är jag som inte kan läsa manualen uppenbarligen. Tur att dumstruten passar bra på mitt huvud.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av tor-ake »

Har blivit lurad några ggr av det med, att man måste plugga in först, det är inte gps-positionen som räknas, utan gps-position plus kabel
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av Danne80 »

tor-ake skrev:
Har blivit lurad några ggr av det med, att man måste plugga in först, det är inte gps-positionen som räknas, utan gps-position plus kabel
Jaha, det är så det är alltså. Får prova lite sen så man får koll. Mycket att ha koll på så här i början med elbil :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av Gustafsson »

Kan det vara så att du måste ställa strömmen från bilen för att den ska minnas. Det funkar iaf för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Ställa laddeffek i appen, vad gör jag fel?

Inlägg av Danne80 »

Gustafsson skrev:
Kan det vara så att du måste ställa strömmen från bilen för att den ska minnas. Det funkar iaf för mig.
Ja, det verkar som det. Provade igår innan jag skulle iväg, ändrade i bilen innan jag åkte iväg, när jag kom hem igen och kopplade in var det 8A direkt.
Skriv svar