Till slut laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

Efter snart ett år med elbil och test med att förbruka effekt baserat på timpris blev det byte till Tibber och laddbox från Easee.

Elektrikern bokades via Tibber och dök på ungefär avtalad tid upp (lite drygt en timme innan tidigast planerat av en spann på 4 timmar, men jag var hemma pga. inskolning och försökte där mellan arbeta hemma. Så det var i detta fall rätt positivt.

Efter lite diskussion med elektrikern var jag ville ha laddboxen började han installationen.

Installationen var inte helt problemfri men till slut sitter nu i alla fall boxen där jag vill ha den och allt ser relativt snyggt och bra ut så i slutändan var jag ändå ganska nöjd.

Men när jag kollar nu har elektrikern installerat boxen med 2,5mm^2-kabel.

Boxen sitter på garageväggen varav det går en kabel på 6mm^2 mellan huset och garaget.

Nu har jag idag bara 16A huvudsäkring vilket jag också uppgav till elektrikern, men är det inte väldigt dumt att installera sista metern, eller max 2 från centralen till laddboxen i 2,5mm^2, detta begränsar ju framtida möjligheter att säkra upp huset för att kunna ladda snabbare.

Ska kablaget till boxen verkligen dimensioneras efter minsta möjliga kabelarea baserat på aktuell huvudsäkring? Ska jag vara nöjd eller bör jag reklamera arbetet?

Min känsla just nu sett till hur mycket elpriserna svänger från dag till dag och olika timmar på dygnet kommer huvudsäkringen framöver ha mindre roll och önskan om att anpassa effekt efter tillgång få högre prioritet i framtiden, så länge det finns nätkapacitet för det.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Java »

Funkar väl bra med 2,5kv.mm, din bil kan väl endast ta emot 11kW Ac. Så 16A 400V blir max 11kW och vad en 2,5kv.mm kabel fixar, så inget fel alls men visst lite lägre spänningsfall med 4 eller 6kv.mm installationskabel. Att du har 6kv.mm inkommande till din elcentral är standard för att kunna säkra upp till 25A om man vill och tycker det är värt det.
Med 16A huvudsäkring och laddning med 11kW igång på bilen blir det 0A kvar till resten av huset, jag brukar ställa bilen på 7A och det blir 4,8kW laddning vilket räcker gott och väl för mina behov.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Dafro »

Såg att Easse boxen är 22 kW som min GARO, min elektriker har matat min så jag kan köra 20A fast jag har 16A som huvudsäkring. Enda gången jag har nytta av det är när jag laddar vår leaf som laddar på en fas och Max 32A, och att det är sol ute för då kan solcellerna mata på lite mer. Men bilar som laddar på en fas måste vara utdöende. Vår andra bil E-tron som är törstig och ett batteri på 95 KWh har jag aldrig haft problem med att fylla upp på natten när elen är billigare förutom i natt då jag glömde stoppa i kabeln. :D

Med detta sagt så tycker jag att du ska vara nöjd för du kommer troligen aldrig behöva ha mer effekt än de 16A kan ge. Jag har lastbalansering men det kan man nog också klara sig utan om man laddar på natten. Om du i framtiden skulle se ett behöva av att säkra upp huset för X tusen kronor kan du väl bara be dom byta den sladden på 2 m. Men detta tror jag aldrig du kommer se ett behov av.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

Tack för era åsikter.
Vad beträffar bilen kan den ladda 24A, men jag förväntar mig att laddboxen kommer användas till flera bilar så det är annan sak.

Nu inser jag ju att det även sitter 16A säkring i centralen till boxen så en ändring av huvudsäkring innebär ju även att jag behöver byta säkring till boxen, men att bara byta botten i huvudsäkringen och byta en 3-fas-säkring i säkringsskåpet är ju lättare än att även behöva dra om kabeln. Om det i framtiden blir aktuellt är det säkert även utan grönt bidrag.

Jag är helt eniga med er om att jag för stunden kommer klara mig på 16A, eller ja, lägre. Förvånad över att inte elektrikern ställde ner max-strömmen i boxen något, den borde ju stå lägre än huvudsäkringen. Själv tycker jag det är bra att ha möjligheten att kunna stänga ner allt i huset och ladda fort om det någon gång skulle behövas, men det finns nog många som inte tänker sig för och skulle kunna sätta bilen på 16A ladding slå på ugnen och börjar dammsuga...

Jag tror definitivt jag kommer klara mig, men är lite förvånad att en förbrukare som enkelt kan ställas upp till 32A installeras med 2,5mm^2-kabel. Jag hade önskat att den omställningen bara skulle krävt två säkringsbyten.
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Till slut laddbox

Inlägg av larkar »

Har du valt någon typ av effektvakt utifrån hur mycket el som förbrukas i övriga hushållet?

Om inte, varför inte?
Så fort du gör någonting annat hemma så kommer det inte att finnas 16A tillgängligt på alla faser och risken att du får byta huvudsäkringar.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

larkar skrev:
Har du valt någon typ av effektvakt utifrån hur mycket el som förbrukas i övriga hushållet?

Om inte, varför inte?
Så fort du gör någonting annat hemma så kommer det inte att finnas 16A tillgängligt på alla faser och risken att du får byta huvudsäkringar.
Jag har Tibber pulse, om alla moln står rätt på himlen...

Om jag nu klarat mig närmare ett år på 13A enfas utan egentliga problem ser jag väldigt få tillfällen jag behöver 16A-trefas. Men skönt att ha möjligheten om så behövs eller ha möjlighet att ladda större del vid lågt pris om det bara är någon enstaka timme som det är ibland.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

För att återkoppla till tråden.
Jag hade initialt lite annat att anmärka på vid installationen, även om det i slutändan löste sig rätt bra. Hade då kontakt med Tibber och frågade i förbifarten angående kabelval, jag hade för mig jag läst något om dimensionering men minns inte var.

I alla fall meddelade Tibber nu att det skett något missförstånd och detta ska åtgärdas. Enligt vad Tibber svarade skulle installationen ske med 6mm^2 om det inte fanns några hinder för detta. Besvärliga väggar, trånga rör etc.

Som ni sagt tror jag inte detta ska spela någon roll, men det känns ändå skönt att inte ha en flaskahals sista metern till laddaren.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Dafro »

Frisk skrev:
För att återkoppla till tråden.
Jag hade initialt lite annat att anmärka på vid installationen, även om det i slutändan löste sig rätt bra. Hade då kontakt med Tibber och frågade i förbifarten angående kabelval, jag hade för mig jag läst något om dimensionering men minns inte var.

I alla fall meddelade Tibber nu att det skett något missförstånd och detta ska åtgärdas. Enligt vad Tibber svarade skulle installationen ske med 6mm^2 om det inte fanns några hinder för detta. Besvärliga väggar, trånga rör etc.

Som ni sagt tror jag inte detta ska spela någon roll, men det känns ändå skönt att inte ha en flaskahals sista metern till laddaren.
Skönt du kanske blir som mig och börjar installera så mycket solceller som det bara går och blir tvungen att uppgradera inkommande säkring av den anledningen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Till slut laddbox

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev:
Frisk skrev:
För att återkoppla till tråden.
Jag hade initialt lite annat att anmärka på vid installationen, även om det i slutändan löste sig rätt bra. Hade då kontakt med Tibber och frågade i förbifarten angående kabelval, jag hade för mig jag läst något om dimensionering men minns inte var.

I alla fall meddelade Tibber nu att det skett något missförstånd och detta ska åtgärdas. Enligt vad Tibber svarade skulle installationen ske med 6mm^2 om det inte fanns några hinder för detta. Besvärliga väggar, trånga rör etc.

Som ni sagt tror jag inte detta ska spela någon roll, men det känns ändå skönt att inte ha en flaskahals sista metern till laddaren.
Skönt du kanske blir som mig och börjar installera så mycket solceller som det bara går och blir tvungen att uppgradera inkommande säkring av den anledningen.
Blir det inte billigare med produktion säkring än med inkommande säkring?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev:
Dafro skrev:
Frisk skrev:
För att återkoppla till tråden.
Jag hade initialt lite annat att anmärka på vid installationen, även om det i slutändan löste sig rätt bra. Hade då kontakt med Tibber och frågade i förbifarten angående kabelval, jag hade för mig jag läst något om dimensionering men minns inte var.

I alla fall meddelade Tibber nu att det skett något missförstånd och detta ska åtgärdas. Enligt vad Tibber svarade skulle installationen ske med 6mm^2 om det inte fanns några hinder för detta. Besvärliga väggar, trånga rör etc.

Som ni sagt tror jag inte detta ska spela någon roll, men det känns ändå skönt att inte ha en flaskahals sista metern till laddaren.
Skönt du kanske blir som mig och börjar installera så mycket solceller som det bara går och blir tvungen att uppgradera inkommande säkring av den anledningen.
Blir det inte billigare med produktion säkring än med inkommande säkring?
Detta är utanför min kompetens area, löste om någon som hade produktionssäkring men det måste ju ändå ut på nätet och att ha en parallellkoppling känns komplext. Hör betalar jag bara 500 extra per år för att gå från 20 till 25A. Men får räkna på det nör firmorna sagt sitt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

Dags att uppdatera i ärendet.
Jag frågade Tibber angående installationen. Enligt avtal ska det dras 6kvmm till boxen om det inte är väldigt besvärligt. I mitt fall är det en kort kabel-dragning och väldigt enkel förläggning.
De skickade till slut ut en elektriker som till slut bytte kabeln. Ändringen syntes väldigt tydligt på värmekameran och märks också tydligt på övriga elsystemet, med tidigare kabel visade Tibber Pulse max ca 14A belastning när bil och laddare var ställda på 16A och saker som golvvärme (300W) m.m. ingrep inte med effektbegränsning, med nya kabeln har marginalerna för andra förbrukare blivit mindre, Vilket naturligtvis är förväntat, med 16A in och 16A laddning finns ju INGA marginaler för övriga förbrukare. Dock förstår jag inte varför kabeln i detta fall spelar någon roll, om det blir spänningsfall och värme i en kabel på vägen bör ju inte påverka de 16A bilen drar, bara att marginellt mindre når bilen.

Installatören kändes inte vidare tillmötesgående och ifrågasatte hela arbetet och undrade varför jag skulle ha mer än 2,5kvmm till boxen, jag förklarade att bilen ju kan klara 24A och jag därför vill ha det så förberett som möjligt för det och eventuella förändringar i framtiden. Han trodde uppenbart inte på mig att bilen kunde ladda mer än 16A.
efter.jpg
Innan.jpg
Nåja, allt väl så långt. i samband med installationen blev undercentralen en position kort varav jag bad installatören ta bort en befintlig dvärg och slå samman de två motorvärmaruttagen till en och samma grupp, detta debiterade jag en timme för. När jag sen på hösten skulle dammsuga ur bilen visade det sig att inget av dessa uttag längre fungerade. (de är helt egna grupper med vad jag tror separata rör, utan att jag faktiskt kollat själv. I alla fall har de ju garanterat varsin fas då de tidigare var avsäkrade på varsin grupp.

Efter ett par månader!? lyckas de få tillbaka installatören. Han är ihärdig med att det sannolikt inte har blivit något fel med installationen utan att det sannolikt är något annat eller bara åldrande. Vill inte felsöka utan att debitera mig. Jag tycker det låter väldigt osannolikt att två så separerade system havererar samtidigt och dessutom just när arbete utförts. Jag har inte fått någon faktura på jobbet än men skulle inte förvåna mig om det dyker upp en. Jag hade inte möjlighet att vara hemma när elektrikern var på plats för att fixa men efter han varit på plats fungerar det i alla fall.

Nu behövde jag använda 1-fas-laddaren som följde med bilen och kopplade in denna i uttaget, T-t i Tesla blinkar långsamt rött bara jag ansluter laddaren i väggen utan att ha den ansluten i bilen. Dock kan jag inte mäta några fel på uttaget, fas och 0a verkar rätt och resistans mellan 0a och skyddsjord landar på runt 2ohm. Så det är oklart om det är något märkligt med uttaget eller om det är något annat som spökar.

En annan lite intressant sak var angående det lilla hänglåset som följde med easee-laddboxen, jag plockade fram nyckeln och "öppningsverktyget" att ha redo när elektrikern skulle byta han sa att låsen inte hade någon som helst funktion och behövde heller inte öppningsverktyget för att komma in i boxen. Tydligen följder det inte längre med några hänglås till laddboxarna.

Jag hade också lite andra ladd-problem nu när det var kyligt strax innan jul, laddningen kom igång på utsatt tid efter ca 15 min signalerade bilen att ladningen var avbruten och därefter hade den åter startat, men då på 1-fas. Enda åtgärden jag hittade för det var att springa ut (mitt i natten) och dra ur kabeln och ansluta igen. Då fortsatte laddning på 3-fas. Dock ännu oklart vad detta hade för orsak. Dock var detta också innan installatören var tillbaka för att åtgärda yttre uttaget, efter hans besök har jag inte råkat ut för samma fel.

Inte vidare nöjd med Tibbers installatörer som helhet.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Till slut laddbox

Inlägg av FStaake »

En lite OT fråga, vad är det för värmekamera du använde?

Och för att försöka vara till lite nytta också:
Utan att veta skulle jag säga att den avbrutna laddningen beror på Tibber Pulse som också fungerar som effektvakt och avbryter laddningen när värmen i huset går igång, eller någon annan större förbrukare (varmvattenberedare, etc).
Har skrivits i andra trådar om just det beteende du beskriver, först ladda med 3-fas och sedan gå ner till 1-fas, i kombination med Tibber.
Men är som sagt osäker.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

FStaake skrev: 31 dec 2022 00:32
En lite OT fråga, vad är det för värmekamera du använde?

Och för att försöka vara till lite nytta också:
Utan att veta skulle jag säga att den avbrutna laddningen beror på Tibber Pulse som också fungerar som effektvakt och avbryter laddningen när värmen i huset går igång, eller någon annan större förbrukare (varmvattenberedare, etc).
Har skrivits i andra trådar om just det beteende du beskriver, först ladda med 3-fas och sedan gå ner till 1-fas, i kombination med Tibber.
Men är som sagt osäker.
Med min ambition att inte köpa för mycket saker från Kina får jag lite motvilligt säga att det är en Uni-T UTi690B. Van med värmekamera från jobbet kände jag mig ibland lite handikappad utan en hemma. Men köptes nog primärt vid bra erbjudande för att kunna kontrollera laddning på 1-fas på "okända" platser, då i första hand med mina föräldrars hus i tanken. Dock har den inte kommit till den användningen annat än hemma.

Jag var också lite inne på att det kunde vara last-balanseringen men tycker inte den borde slå ifrån helt då? Jag har inga stora förbrukare, det största jag har som går "oplanerat" är golvvärmen i ett badrum, den är på 300W. Kyl och frys är väl upp mot 300W (i avfrostning etc) men ligger på annan fas. Huset ligger normalt under 1A last per fas och laddboxen var ställd på 14A vid tillfället.
Innan nya, grövre, kabeln installerades kunde jag ladda med 16A inställt utan problem. (Pulse visade då ca 15A last)
Drar man igång micro, spis, ugn, tvätt eller diskmaskin är det förstås en helt annan sak men inget sånt har varit igång vid felfallen. Vid så marginell överlast bör den ju dessutom bara ställa ner laddströmmen någon Ampere och inte bryta helt?

Problemet var åter här i veckan så verkar inte löst sig vid återbesöket utan mer vara beroende av ute-temperatur. Misstänker då batteri-värmaren, men ser inte heller varför den skulle dra mer ström än inställd.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Till slut laddbox

Inlägg av FStaake »

Tack för info om värmekameran.

Har läst tidigare på forumet att fler upplever samma problem som du. Kan tyvärr för lite om hur effektvakterna och laddboxarna samverkar så har inga tips på lösning.
Tycker helt klart det borde funka som du säger, sänk laddströmmen några A under den tid det behövs men inte genom att slå av två faser.

Själv kör jag en Metron CEE316-typ2 laddsladd, funkar utmärkt till våra två Teslor. Kör inte så mycket att vi behöver ladda båda samma natt.
Den dagen det händer får en av oss åka till SuC 3km bort.
Eftersom nätägaren kör effektbaserad nätavgift blir det väldigt dyrt att ladda två bilar med 8A var.
Men det var ännu mer OT😁
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Till slut laddbox

Inlägg av Frisk »

Jag testade att slå av lastövervakningne men det gjorde nog ingen skillnad. När jag forcerade boxen till att bara ladda på 3-fas återstartar i alla fall laddningne på 3-fas så det botar i alla fall konsekvenserna av problemet.

Problemet misstänker jag kommer en kabelbunden störning under batterivärmnings-fasen som på något sätt stör boxen. Dessa misstankar stärks efter att ha läst rapporten från elsäkerhetsverket. Jag utvecklade mina resonemang lite mer i en annan tråd jag hittade i ämnet: viewtopic.php?p=710019#p710019
Detta är samma problem som skickats till Eeasee här:https://feedback.easee.com/b/known-issu ... a-model-3/ som också länkas från ovanstående Tesla Club Sweden tråd.
Skriv svar