Erfarenhet av ChargeNode?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av rolundb »

Hej!

Vi kollar i föreningen på att installera laddare på våra parkeringar. En av leverantörerna som vi kollar på är https://chargenode.eu/.

När jag läser på deras hemsida blir jag inte helt övertygad om fördelarna med deras unika lösning. Är det någon här som har erfarenhet av ChargeNode som vill dela med sig?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av Larofo »

rolundb skrev:
Hej!

Vi kollar i föreningen på att installera laddare på våra parkeringar. En av leverantörerna som vi kollar på är https://chargenode.eu/.

När jag läser på deras hemsida blir jag inte helt övertygad om fördelarna med deras unika lösning. Är det någon här som har erfarenhet av ChargeNode som vill dela med sig?
Jag har ingen erfarenhet av Chargenode än, men vår förening installerar deras laddare
just idag faktiskt. En av fördelarna som du säkert redan lagt märke till är att
det bara är själva ladduttaget som behöver dras fram till varje parkeringsplats.
Själva "laddboxen" sitter centralt placerad inom- eller utomhus och försörjer samtliga ladduttag.
Bör väl ge lägre installationskostnader.
Vi har tydligen valt Chargenodes balklösning för allt kablage och slipper gräva fram till
varje parkeringsplats. Jag antar att jag snart kommer behöva fiska fram mobilen
och lägga ett antal sekunder och klick för att dra igång laddningen snart, till skillnad mot
nu då jag bara behöver koppla in laddsladden.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av Larofo »

Från di.se:

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar.
”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna.

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.”

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten.

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode.

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent.

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl.

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten.

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av rolundb »

Larofo skrev:
rolundb skrev:
Hej!

Vi kollar i föreningen på att installera laddare på våra parkeringar. En av leverantörerna som vi kollar på är https://chargenode.eu/.

När jag läser på deras hemsida blir jag inte helt övertygad om fördelarna med deras unika lösning. Är det någon här som har erfarenhet av ChargeNode som vill dela med sig?
Jag har ingen erfarenhet av Chargenode än, men vår förening installerar deras laddare
just idag faktiskt. En av fördelarna som du säkert redan lagt märke till är att
det bara är själva ladduttaget som behöver dras fram till varje parkeringsplats.
Själva "laddboxen" sitter centralt placerad inom- eller utomhus och försörjer samtliga ladduttag.
Bör väl ge lägre installationskostnader.
Vi har tydligen valt Chargenodes balklösning för allt kablage och slipper gräva fram till
varje parkeringsplats. Jag antar att jag snart kommer behöva fiska fram mobilen
och lägga ett antal sekunder och klick för att dra igång laddningen snart, till skillnad mot
nu då jag bara behöver koppla in laddsladden.
Okej spännande. Ja, det är jag med på. Men trots det ser installationskostnaden ut att bli större med ChargeNode än tex. Eways med klassiska laddare.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av Larofo »

rolundb skrev:
Larofo skrev:
rolundb skrev:
Hej!

Vi kollar i föreningen på att installera laddare på våra parkeringar. En av leverantörerna som vi kollar på är https://chargenode.eu/.

När jag läser på deras hemsida blir jag inte helt övertygad om fördelarna med deras unika lösning. Är det någon här som har erfarenhet av ChargeNode som vill dela med sig?
Jag har ingen erfarenhet av Chargenode än, men vår förening installerar deras laddare
just idag faktiskt. En av fördelarna som du säkert redan lagt märke till är att
det bara är själva ladduttaget som behöver dras fram till varje parkeringsplats.
Själva "laddboxen" sitter centralt placerad inom- eller utomhus och försörjer samtliga ladduttag.
Bör väl ge lägre installationskostnader.
Vi har tydligen valt Chargenodes balklösning för allt kablage och slipper gräva fram till
varje parkeringsplats. Jag antar att jag snart kommer behöva fiska fram mobilen
och lägga ett antal sekunder och klick för att dra igång laddningen snart, till skillnad mot
nu då jag bara behöver koppla in laddsladden.
Okej spännande. Ja, det är jag med på. Men trots det ser installationskostnaden ut att bli större med ChargeNode än tex. Eways med klassiska laddare.
Ja, jag blev lite förvånad när jag läste det i artikeln från di.se.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.
”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl.


Man skulle även kunna tänka sig ett scenario där det händer något med den enda
laddboxen och ingen bil kan ladda, kontra vanliga laddboxar där bara en bil blir drabbad?
Förhoppningsvis är tillförlitligheten på chargenods grejer god. Återstår att se.
Jag skulle gärna se att vi som har fasta platser inte behöver hålla på och pilla med en app
varje gång man laddar. Jag menar systemet vet väl hur mycket energi varje uttag har
avgett och varje uttag är knutet till en viss person. Vet inte om den möjligheten finns,
men det borde det göra tycker man, när det inte handlar om en allmän parkering där
vem som helst kan ladda.
Man kan förstås inte nyttja deras system där man anger en avresetid och alla bilar
hamnar i ett kösystem. Det går väl iofs avhjälpa med ett defaultvärde som avresetid.
Man vill ju ha det så smidigt som möjligt ala Teslas supercharger.
Koppla in sladd och laddningen startar direkt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av jonasl »

Måste ju säga att det förvånar mig att det är 50-100% dyrare än att sätta up t.ex Zaptec eller Easee-boxar. Mindre underhåll hävdar de? Vet inte riktigt vilket underhåll som en laddbox kräver, oljebyte och brytarjustering?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av Lurkern »

Låter som rätt dyra centrala komponenter. Trist om en sådan går sönder då.
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av electrobob »

Vår förening har installerat charge amps laddare via ChargeNode.
Funkar värdelöst. Ingen logik i det hela. Lastbalanseringen verkar inte funka ordentligt och laddarna går offline titt som tätt och laddar bilarna sjukt långsamt. Supporten är rätt långsam o seg. Får ofta samma förklaring men aldrig varit någon tekniker här o kollat på grejerna.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Erfarenhet av ChargeNode?

Inlägg av Oscar11 »

Vi installerade Chargeamps aura i vår förening med Opigo som leverantör av tjänsten för ett par år sedan. Initiala problem med att laddning bröts och inte startade men sen i våras har det funkat bra. Opigo har hela tiden var enkla och snabba att få tag på. De hade tekniker ute flera ggr som uppgraderade och satte dit antenner mm.

Får se hur det funkar fortsättningsvis nu när de blivit uppköpta av Chargenode.

Vi har 9 laddare med 3.7kW.
Tesla MYLR -23
Skriv svar