Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Solstralen »

I vår BRF vill styrelsen inte sätta upp några laddstolpar på parkeringen med hänvisning till att vår ekonomi inte tillåter det, då föreningens räntekostnader har ökat. Man har alltså inget emot själva tanken på att sätta upp laddstolpar, utan säger att vi inte har råd. Till saken hör att vi inte har höjt våra avgifter på flera år och till och med har haft avgiftsfria månader vissa år eftersom vi haft så god ekonomi. Jag tror att man blandar ihop kostnad och investering. Vad kan man göra för att övertyga dom om att det är en investering som faktiskt lönar sig och få de att inse att det inte bara är en kostnad?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Vad kostar dessa laddpunkter? Hur lång avskrivningstid på investeringen? Vilka drift och underhållskostnader under perioden? Vilka intäkter under perioden? Om intäkterna är lägre än utgifterna för perioden så förlorar föreningen pengar på investeringen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Solstralen »

Det handlar om fyra laddpunkter till en kostnad om 75000 kr som jag tänker att man skriver av på 10 år. Tanken är att varje elbilsägare som vill ha en av de fyra platserna får betala kostnaden för avskrivning och ränta varje månad utöver den vanliga parkeringskostnaden. Så för föreningen blir det ett nollsummespel, men man har ändå hängt upp sig på att vi inte har råd. Delvis tror jag att man är rädda för att det kommer ta lång tid innan alla fyra platser är uthyrda och att man då kommer behöva ta kostnaden för delar av platserna under en tid.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av agehall »

Det är svårt att säga när vi inte vet något mer om din BRF.

Min erfarenhet är att mindre BRF:er har jättedålig koll på hur ägandet egentligen ser ut och föredrar att ha lån i föreningen för att medlemmarna ska vara ”skuldfria”. Detta leder till panik när räntan går upp och föreningen får ökade kostnader som man inte riktigt vill fördela ut på medlemmarna.

Min andra erfarenhet här är också att du har ett val - antingen slåss du mot väderkvarnarna och får alla andra boende emot dig eller så flyttar du. Jag valde det senare och har inte ångrat det en enda sekund.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av jonasl »

75000 låter dyrt. Vi betalade 400k för att förbereda 32 platser och installera komplett laddbox på 24 av dem. Medlemmarna som ville ha laddbox betalade 5000 kr var, NVV betalade ut 200k i bidrag så i slutänden landade det p å 80k som föreningen tog med motiveringen att det höjer värdet på medlemmarnas lägenheter.

Vi hade pengar i kassan, har dock inte heller höjt avgifterna sedan 2011.

Laddning sker till självkostnadspris+ en låg fast avgift (fn 50kr/mån) för förvaltning.

Mitt råd är att engagera sig i styrelsen och driva frågan den vägen. Det gjorde jag och jag har fått otroligt mycket uppskattning från medlemmarna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5391
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Solstralen skrev:
.../ Delvis tror jag att man är rädda för att det kommer ta lång tid innan alla fyra platser är uthyrda och att man då kommer behöva ta kostnaden för delar av platserna under en tid.
Finns det tre till utöver dig som vill hyra platserna?

Testat att motivera varför BRF:en ska sätta upp laddstolpar? Typ – Man-Made Global Warming – 1,5-gradersmålet – har styrelsemedlemmarna barn/barnbarn – Hur ser de på sin barn/barnbarns framtid?...

Det finns en idé som brukar benämnas "Right to Charge". Som jag förstår det så har det införts politiskt i Norge. Återigen: Det börjar ju bli rätt bråttom ifall vi ska kunna nå 1,5-gradersmålet... Så förslagsvis skulle du kunna du engagera dig politiskt och tillsammans med andra försöka skapa största möjliga opinion för Right to Charge även i Sverige. Om det införs i Sverige så skulle din BRF bli tvungen att på ngt sätt förse dig med en laddstolpe.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Bengt-re »

Lessen men 1,5 graders målet är redan missat.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Walker »

Solstralen skrev:
I vår BRF vill styrelsen inte sätta upp några laddstolpar på parkeringen med hänvisning till att vår ekonomi inte tillåter det, då föreningens räntekostnader har ökat. Man har alltså inget emot själva tanken på att sätta upp laddstolpar, utan säger att vi inte har råd. Till saken hör att vi inte har höjt våra avgifter på flera år och till och med har haft avgiftsfria månader vissa år eftersom vi haft så god ekonomi. Jag tror att man blandar ihop kostnad och investering. Vad kan man göra för att övertyga dom om att det är en investering som faktiskt lönar sig och få de att inse att det inte bara är en kostnad?
Enkelt. Byt styrelse. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av jonasl »

Bästa argumentet sedan när du själv är med i styrelsen är att bidragen finns NU, de kommer säkerligen inte finnas kvar om några år. Och det kommer inte dröja länge efter att bidraget är borta tills det kommer lagkrav om att de måste erbjuda sina medlemmar laddmöjlighet, det kan man vara tämligen övertygad om.

När jag rekade innan installation så var det kanske 8-9 som var intresserade, vi var tre-fyra med laddbar bil. Ändå slutade det som sagt med att 24 av 32 medlemmar ville ha laddbox på sin plats, och de återstående 8 är förberedda med Easee Ready så det är bara att jacka i en box den dagen de ångrar sig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Solstralen skrev:
Det handlar om fyra laddpunkter till en kostnad om 75000 kr som jag tänker att man skriver av på 10 år. Tanken är att varje elbilsägare som vill ha en av de fyra platserna får betala kostnaden för avskrivning och ränta varje månad utöver den vanliga parkeringskostnaden. Så för föreningen blir det ett nollsummespel, men man har ändå hängt upp sig på att vi inte har råd. Delvis tror jag att man är rädda för att det kommer ta lång tid innan alla fyra platser är uthyrda och att man då kommer behöva ta kostnaden för delar av platserna under en tid.
Din styrelse har rätt enligt mig och fel avskrivningstider om du frågar mig. (Kanske dela upp?)
Elektroniken i dessa kommer inte hålla inte 10 år, boxen kommer du sannolikt att utrangera inom 5-7 år.
Att hota med klimatet gör att du bara får låsningar och konflikter.
Denna affär får du igenom enklast om du kan motiverar den ekonomiskt och alla platser blir uthyrda från dag 1. Vidare att det inte innebär merarbete för styrelsen.
Leta kommande bidrag, nya regeringen har avsatt 1 miljard nästa år.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5391
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bengt-re skrev:
Lessen men 1,5 graders målet är redan missat.
Jag har inte sakkunskapen för att kunna bedöma det. Men ja... Så låter det i Sveriges Radios P1 också. Om det finns en möjlighet att klara 1,5-gradersmålet så verkar det som den möjligheten börjar bli försvinnande liten.

Men i en någorlunda logisk och rimlig värld så borde ju det om något istället göra det busenkelt att få styrelsen i en BRF att sätt upp laddstolpar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Mickep »

Min Brf styrelse gjorde en undersökning och resultatet var lite nedslående. De hade planerat att sätta upp en laddare, men de son var intresserade att köpa elbil var få (väldigt få). Mest äldre och pensionärer. Dessutom behöver ny ledning dras för att öka Amperen, enligt kommunens energibolag. (kostnad:300 000 minst). Saken är den att kommunen grävde ny ledning mellan stationerna precis bredvid oss förra året, men vägrade oss att få lägga ledning samtidigt (det hade sparat ofantligt mycket då det bara handlade om 5 meter gräsgrävning för oss, under en timme för grävmaskinist).
Dessutom finns det de som anser att det är stöld av el att ladda, men handlar mest om debitering. Kostnaden skulle bli extremt hög.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5391
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev:
.../ Att hota med klimatet gör att du bara får låsningar och konflikter. /...
"hota"

Intressant ordval...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 762
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Jaegaern »

Solstralen skrev:
I vår BRF vill styrelsen inte sätta upp några laddstolpar på parkeringen med hänvisning till att vår ekonomi inte tillåter det, då föreningens räntekostnader har ökat. Man har alltså inget emot själva tanken på att sätta upp laddstolpar, utan säger att vi inte har råd. Till saken hör att vi inte har höjt våra avgifter på flera år och till och med har haft avgiftsfria månader vissa år eftersom vi haft så god ekonomi. Jag tror att man blandar ihop kostnad och investering. Vad kan man göra för att övertyga dom om att det är en investering som faktiskt lönar sig och få de att inse att det inte bara är en kostnad?
När jag var med i en BRF och ansvarade för detta, sade vi att föreningen skulle ta lån för installationen, så som man bör, men att de som skaffade dessa laddplatser skulle stå för räntekostnaden. Alltså inte många kronor för oss som använde platserna och ingen kostnad för föreningen. Endast lite likvider ut varje månad, men det kan inte vara ett problem i en bra förening.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av LarsL »

75000 för fyra platser låter dyrt. Jag har satt upp mina ladduttag för runt 6000kr styck med 10 meter kabel och laddbox, efter bidrag.

Samla 3 st till som vill ha laddplats och se om de vill vara med och driva frågan och kanske betala. Om ni får avtal om att platserna är era i 5 år så skulle det kosta 320kr/mån. Det skulle ni kanske kunna betala i förskott?

Sen skulle jag göra en större investering nu när man kan få bidrag. Med dagens regering skulle de kunna försvinna när som helst samtidigt som ett krav på laddstationer kommer, dubbelförlust.

Överväg också att flytta om det är för många stenbockar i huset.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av yps »

+ Bidrag finns nu (50% tillbaka från Naturvårdsverket)
+ Öker värdet på lägenheterna
+ Intresserar nya medlemmar som tänker på miljön
+ Ny bilar som säljs idag är mestadels plugin/elbilar (59% okt-2022), är ju synd om det tvingar bort medlemmar till andra BRFer.
+ Billigare än bensin/diesel, mindre beroende av Putin.


Vi investerade i 65 boxar (ChargeAmps Halo) för 1,3miljoner i vår samfällighet, hälften av investeringen betalades av Naturvårdsverket via bidrag, lånade belopåpet på 10 år, skriver av det på 10 år. Elen säljs för självkostnadspris. En box till varje plats.
Ofta är en missuppfattning att man behöver enormt stor säkring för att insterallera laddboxar, vi klarar oss ännu på bara 3x63A, och vi är inte ens i närheten av maxa den (endast 11 bilar som laddar). Bra system med lastbalansering + lastvakt så kan man utnyttja befintlig elservis utan att gräva in ny kabel kommer man långt med.

Samfälligheter bör klara sig utan att att ändra i anläggningsbeslutet efter denna dom: https://vesterlins.se/nyheter/mod-godta ... rastruktur
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av LarsOJ »

Enkelt. Du betalar för din laddare som du vill ha. Eventuellt bidrag till föreningen drar de av på din avgift. Så fort du blandar in massa andra så blir det alltid problem… Eller flytta till villa så är du envåldshärskare.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Tillsynsmannen »

yps skrev:
Samfälligheter bör klara sig utan att att ändra i anläggningsbeslutet efter denna dom: https://vesterlins.se/nyheter/mod-godta ... rastruktur
Nja, det är en sanning med modifikation. Det går bra att installera om det ursprungliga anläggningsbeslutet uttryckligen nämner att de befintliga motorvärmaruttagen (med tillhörande elinfrastruktur) ingår i gemensamhetsanläggningen. Om anläggningsbeslutet inte gör det, så måste en lantmäteriförrättning initieras, vilket sedan ger föreningen rätt att installera laddpunkterna. Tyvärr är inte alla anläggningsbeslut så uttömmande formulerade att de nämner motorvärmaruttagen som en del av anläggningen.
Senast redigerad av Tillsynsmannen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 709
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Dinsdale »

Jag tror du råkat fråga vid precis fel tillfälle. De flesta (alla?) bostadsrättsföreningars styrelser just nu sitter och svettas med budgetarbetet inför nästa år. Det finns massor av osäkerheter: räntorna (Ska lån läggas om nästa år? Är några lån rörliga?), elpriset (om föreningen har rörligt avtal eller bundet som går ut snart), fjärrvärme (om man har sån) och sen alla avtal och sånt där en del kanske är indexreglerade med inflationen (som väl blir 8% eller nåt sånt i år då). Det är så mycket osäkert framåt att många, speciellt om de kör på känsla istället för att sätta sig ner och räkna efter, inte vill veta av några som helst ytterligare utgifter.

Vänta till mars-april eller något istället och fråga igen, då borde man ha lite mer kött på benen kring elpriset, fjärrvärmesäsongen går mot sitt slut och kanske har man också lagt om det där lånet man svettades för. Varför inte skriva en motion till årsstämman, att stämman ger i uppdrag till styrelsen att införa laddboxar inom 6 mån eller nån annan rimlig bortre tidsgräns. Ställ gärna upp själv till styrelsen och driv igenom det.
Model 3 SR+ 18" 2021
Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Solstralen »

Tack för alla bra tips, ska ta mig en funderare på hur jag bäst ska gå vidare med det här! Låter som att det bästa är att se om jag kan hitta 2-3 andra som kan tänka sig att betala räntekostnaden/avskrivningen för en laddpunkt från dag ett. Sen ska jag nog också se om det går att hitta en billigare leverantör som ändå känns seriös. Om inte det funkar så är ju faktiskt en motion som Dinsdale föreslog en bra idé, förutsatt då att årsstämman då röstar för för den. Jag hade gärna engagerat mig i styrelsen om bara dygnet hade haft lite fler timmar...
Solstralen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 sep 2022 15:37
Kontakt:

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Solstralen »

Tillsynsmannen skrev:
yps skrev:
Samfälligheter bör klara sig utan att att ändra i anläggningsbeslutet efter denna dom: https://vesterlins.se/nyheter/mod-godta ... rastruktur
Nja, det är en sanning med modifikation. Det går bra att installera om det ursprungliga anläggningsbeslutet uttryckligen nämner att de befintliga motorvärmaruttagen (med tillhörande elinfrastruktur) ingår i gemensamhetsanläggningen. Om anläggningsbeslutet inte gör det, så måste en lantmäteriförrättning initieras, vilket sedan ger föreningen rätt att installera laddpunkterna. Tyvärr är inte alla anläggningsbeslut så uttömmande formulerade att de nämner motorvärmaruttagen som en del av anläggningen.
Vad händer om man sätter upp laddstolpar utan att det ingår i anläggningsbeslutet?
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av Tillsynsmannen »

Solstralen skrev:
Vad händer om man sätter upp laddstolpar utan att det ingår i anläggningsbeslutet?
Om man installerar utrustning som inte faller inom omfattningen av det befintliga anläggningsbeslutet, så löper föreningen risken att någon medlem som motsätter sig beslutet vägrar att vara med och betala för det (alla kostnader ska som huvudregel fördelas på alla medlemmar). Medlemmen kan alltså ställa till med mycket besvär (eller egentligen bara hävda sin rätt att kräva att föreningen följer reglerna).

När en samfällighetsförening förvaltar en anläggning, är verksamheten just förvaltning, inte vidareutveckling, förnyelse eller annat entreprenöriellt. Att uppgradera anläggningen utan en korrelerande ändring i anläggningsbeslutet öppnar därmed upp för obehagliga risker, och styrelsens ansvarsfrihet kan komma att ifrågasättas, beslutet om att föreningen ska finansiera laddpunkterna kan komma att upphävas osv. Allmänt tråkigt med andra ord.

Men, råder det hundraprocentig enighet inom föreningen att genomföra åtgärden, så är den risken förstås mycket mycket liten. Dock finns det rättshaverister... Och det finns oaktat det goda skäl till att följa reglerna, och begära ändring av beslutet hos Lantmäteriet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av jonasl »

Om inte parkeringarna är på en separat samfällighet är det inget att bry sig om.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av loftux »

Angående avskrivning, investeringen är oftast mer än bara laddboxen, en stor del är kabeldragning med mera som kan anses ha en betydligt längre livslängd än själva boxen, kan säkert räkna 20 år där. Så då är en avskrivning på 10 år en rimlig kompromiss om man nu köper boxar som inte håller så länge (vilket de bör göra, sen att man får laga en del av dem, men det är en annan kostnad och 10 år bör de hålla).

Vem skall stå för kostnaden? Tycker inte det är rimligt lägga över hela kostnaden på den som hyr stolpen/platsen. Man blir ju inte ägare till den och kan ta den med sig om man flyttar. Så ett visst påslag är motiverat för drift/underhåll, men inte investeringen / 36 månader som dykt upp som exempel. Går att resonera att föreningen får igen en del av det genom att värdet ökar/lättare sälja till bra pris. Själv hade jag inte flyttat dit jag bor nu om jag inte fått en av de 16 laddplatser som finns, och nu siktar vi på minst 70 till av totalt 155 garageplatser.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur övertygar man BRF:en att sätta upp laddstolpar?

Inlägg av jonasl »

De mäklare jag pratat med säger att det definitivt kan höja värdet, och att de ibland tappat budgivare pga avsaknad av laddmöjlighet. En extra budgivare i en affär kan betyda rätt mycket pengar.

Easee Charge har 5 års garanti, att skriva av på kortare tid än så känns fullkomligt orimigt. Och den fasta installationen måste man som sagt kunna skriva av på ännu längre tid. Nu hade vi tur och kunde använda befintligt kablage så det blev en väldigt liten peng där.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar