Keramisk lack eller foliering?

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av dalahesten »

Står i valet och kvalet om jag ska köra på en keramisk lackering eller en transparent foliering av utsatta delar (tänker främst nedantill) på min M3LR 2021. Är det någon som har några erfarenheter eller kunskap att dela med sig av?

Bor i Norrköping så jag har funderat på BVS Proline 4.0 Diamond Coat men det är skrämmande svårt att få fram ett pris eller ens boka då bokningen har varit nere några veckor nu. Känns inte så seriöst. :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av pejvic »

Ja, gör en liten stenskyddsfoliering av de mest utsatta delarna såsom trösklar mm.
kör du mkt grus och på ställen där (idioter) kör med dubb på barmark så är det extra viktigt.

Keramiskt skyddar nada mot stenskotten.

Köp hellre ett vettigt vax du gillar, och smeta på själv så blir bilen lättvättad.
Det finns massor av vax som är lättarbetade numer.

Jag körde min förra 3a helt utan stenskottsfilm 1,5 år och den klarade sig bra, jag har mer problem med min nya efter denna stenskottsvinter i sthlm.
Vaxar själv med Fusso Coat. Tvättar på 10 minuter sen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av themax »

PPF på trösklar och upp på bakskärmen framför bakhjulet så snabbt som möjligt. Gjorde misstaget att lackförsegla direkt, men grussprut och Teslas lack är inte kompatibla trots det. Har grå bil framför bakhjulet (borde vara svart).

När du satt ppf kan du lackförsegla resten. För resten av min bil är grymt lättvättad och ser bra ut.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 jul 2020 16:54

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av reven »

Jag lämnar in vår TM3P för PPF av hela bilen, inkl glastak, på måndag.

Får betala 24k för allting hos Bil och Glasdesign i Norden och de använder sig av Suntek Ultra.

Efter drygt 1300 mil sedan i höstas har vi fått en hel del stenskott i fram men även vid hjulhusen trots stänkskydd, trots att bilen blivit omlackerad i omgångar. Så vi kände att det var dags att göra något åt det och helt enkelt hosta upp stålarna och få det hyfsat bekymmerfritt.
En stor anledning är också att panoramataket räknas som kaross, dvs skulle ett stenskott hamna där och rutan spricker så är självrisken på drygt 10 000kr. PPF kommer inte att skydda till 100% men minskar iaf risken att något ska spricka där uppe.

PPF på "halva" bilen kostar 12k.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Legato »

Det är verkligen två helt olika saker som många redan varit inne på.

PPF har man för att slippa stenskott. Keramisk försegling för man för att bilen ska vara mer lättvättad.

Personligen tycker jag keramisk försegling är klart bättre än vaxning. Jobbet tar inte mycket lägre tid, men effekten varar mycket, mycket längre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av HX100 »

Kanske är en dum fråga men han man lägga PPF på fälgarna?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Bjelke »

HX100 skrev:
Kanske är en dum fråga men han man lägga PPF på fälgarna?
Det är nog ganska svårt eftersom det är en ganska svår folie rent generellt, den är ju tjock/styv och
brukar ofta inte vikas runt kanter osv pga detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
HX100 skrev:
Kanske är en dum fråga men han man lägga PPF på fälgarna?
Det är nog ganska svårt eftersom det är en ganska svår folie rent generellt, den är ju tjock/styv och
brukar ofta inte vikas runt kanter osv pga detta...
Ja det blir nog svårt...

Finns flera nya/dyra ppfer som faktiskt viks runt, men på fälgar är jag ändå skeptisk. Just "kanten" är ju annars den klart största nackdelen med PPF (som förvånansvärt få nämner). Snabbt blir det smuts under och en ganska tydlig "linje" där foliekanten går. Inte snyggt, men samtidigt är ju folien väldigt praktisk så jag är lite tudelad :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Tellus »

reven skrev:
Jag lämnar in vår TM3P för PPF av hela bilen, inkl glastak, på måndag.

Får betala 24k för allting hos Bil och Glasdesign i Norden och de använder sig av Suntek Ultra.

Efter drygt 1300 mil sedan i höstas har vi fått en hel del stenskott i fram men även vid hjulhusen trots stänkskydd, trots att bilen blivit omlackerad i omgångar. Så vi kände att det var dags att göra något åt det och helt enkelt hosta upp stålarna och få det hyfsat bekymmerfritt.
En stor anledning är också att panoramataket räknas som kaross, dvs skulle ett stenskott hamna där och rutan spricker så är självrisken på drygt 10 000kr. PPF kommer inte att skydda till 100% men minskar iaf risken att något ska spricka där uppe.

PPF på "halva" bilen kostar 12k.
Blev ni nöjd med resultatet?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 jul 2020 16:54

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av reven »

Tellus skrev:
reven skrev:
Jag lämnar in vår TM3P för PPF av hela bilen, inkl glastak, på måndag.

Får betala 24k för allting hos Bil och Glasdesign i Norden och de använder sig av Suntek Ultra.

Efter drygt 1300 mil sedan i höstas har vi fått en hel del stenskott i fram men även vid hjulhusen trots stänkskydd, trots att bilen blivit omlackerad i omgångar. Så vi kände att det var dags att göra något åt det och helt enkelt hosta upp stålarna och få det hyfsat bekymmerfritt.
En stor anledning är också att panoramataket räknas som kaross, dvs skulle ett stenskott hamna där och rutan spricker så är självrisken på drygt 10 000kr. PPF kommer inte att skydda till 100% men minskar iaf risken att något ska spricka där uppe.

PPF på "halva" bilen kostar 12k.
Blev ni nöjd med resultatet?
Lämnade in bilen i måndags och hämtade ut den idag. Tyvärr var det spöregn hela eftermiddagen så har inte hunnit gå igenom hela bilen ännu men än så länge är vi sjukt nöjda! Blev även chrome delete för vår del (+4000kr) samt att jag lämnade in nytt svart "dual motor"-emblem som de satte på på trunken.
Ska kontrollera mer noga imorgon om vädret tillåter.

En återkoll är bokad till 31 maj där de tar in bilen igen och kontrollerar så att filmen sitter som den ska och att vattenbubblorna har torkat korrekt. Ett otroligt proffsigt bemötande.

Till det dåliga;
I måndags eftermiddag ringde de upp mig och sa att lacken på frunk och trunk var i dåligt skick. Trots att det gått 6 veckor sedan jag hämtade ut den efter omlackering hos Tesla så hade lacken inte härdat ordentligt... Så när de plockade bort emblemet på frunken så lossnade en bit av färgen (!). De ringde genast upp mig och berättade detta. Som tur var så var det under själva emblemet och jag hade även lämnat in lackstift. Hjärtat i halsgropen såklart och var orolig för resultatet. Trots att jag är en otroligt pedant person så kunde jag knappt se skadan när jag hämtade bilen. Om jag går nära på ca 5 cm håll så kan jag se att det är en liten missfärgning på 2 mm, annars inte. Nu är filmen på plats och detta kommer inte kunna hända igen på samma sätt.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av ville9 »

Lånar denna tråd lite...

Funderar på att köra helfoliering / wrap på ny Tesla för att byta färg till ngt fräckt.

Dock lite nervöst att lacken är vit innan och säkert syns rätt tydligt om det blir märken i den lite mörkare folien.

Men hur mkt stenskott osv blir det?
Är vanlig folie (typ 3M) självläkande så det ska växa ihop igen?

Kan man laga små skador ett år senare hos folieraren?

Sen undrar jag också om det är smart att sätta PPF, dvs stenskottsskydd vid utsatta delar av bilen över folien?
Jag har haft ppf på utsatta delar på tidigare teslor vilket funkat bra mot blästring.
Ska även köra stänkskydd x4 på denna bil som jag haft på de tidigare med.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Bjelke »

Vanlig folie lagar inte sig själv (och är ganska ömtålig för stenskott även om hålen oftast blir väldigt små) tyvärr…
Dyrare folier är nästan alltid lite tjockare och skyddar något bättre mot stenskott, men allra bäst är såklart
riktig folie för just detta (som ppf och allt vad dom kallas) :)
Vet inte om det går att laga skador på folien men det går ju iaf att foliera om bara den del som blivit ful :) och
det är faktiskt riktigt bra (fronten tex kan vara najs att foliera om efter några år).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av ville9 »

Okej, det verkar alltså som vanlig 3M folie i sig inte är så mkt skydd.
Självklart vill man bevara den då tänker jag.

Är det inte då smart att sätta genomskinlig stenskottsskydd på bilens utsatta delar?
I anslutning till hjulhusen, längst ner på sidan av bilen och så?

Helt ok att sätta över folien då?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Guldis-54 »

ville9 skrev:
Okej, det verkar alltså som vanlig 3M folie i sig inte är så mkt skydd.
Självklart vill man bevara den då tänker jag.

Är det inte då smart att sätta genomskinlig stenskottsskydd på bilens utsatta delar?
I anslutning till hjulhusen, längst ner på sidan av bilen och så?

Helt ok att sätta över folien då?
Jag har stenskottsfolie på utsatta partier. Folierade den vid ett senare tillfälle med stenskottsfolien kvar.
Inga problem. Har haft folien på i 3år.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av ville9 »

Guldis-54 skrev:
ville9 skrev:
Okej, det verkar alltså som vanlig 3M folie i sig inte är så mkt skydd.
Självklart vill man bevara den då tänker jag.

Är det inte då smart att sätta genomskinlig stenskottsskydd på bilens utsatta delar?
I anslutning till hjulhusen, längst ner på sidan av bilen och så?

Helt ok att sätta över folien då?
Jag har stenskottsfolie på utsatta partier. Folierade den vid ett senare tillfälle med stenskottsfolien kvar.
Inga problem. Har haft folien på i 3år.
Menar du att du har folien över stenskottsfolien under den färgade folien då?
Borde bada bättre att ha tvärtom för att skydda foliens färg?
Tex svart folie på vit bil.

Eller, missförstår jag möjligtvis eller tänker fel? :D
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Guldis-54 »

Ja, det blev så att jag stenskottsfolierade bilen när den var ny. Ett år senare ledsnade jag på svart, som var grundfärgen (d-la tvättnde) och folierade den brusched Titanium. Folieringsföretaget WrapCenter lade på folien och sade att det inte är något problem. Men visst, hade jag folierat bilen först och sedan lagt på stenskottsfolie så hade ju det varit mer skyddande även av folien. Dock hade det inte blivit bra på min foliering som är så att säga halvmatt genom att den är ”borstad”. Men så smutstålig den är jämfört med obsidian black som är original på bilen.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av ville9 »

Har bestämt mig för att foliera bilen.
Lite nervös för att bilen är vit under den mörka folieringen.

Men, det är klokt då kanske att köra genomskinlig stenskottsfolie över den mörka folien?
Dvs vid utsatta lägen, typ hundben, runt hjulhus och så?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av Bjorn84 »

ville9 skrev:
Har bestämt mig för att foliera bilen.
Lite nervös för att bilen är vit under den mörka folieringen.

Men, det är klokt då kanske att köra genomskinlig stenskottsfolie över den mörka folien?
Dvs vid utsatta lägen, typ hundben, runt hjulhus och så?
Det kan nog vara klokt. Jag folierade min för två månader sen och har tyvärr redan nu efter 800mil fått två stenskott som gör att den vita färgen från bilen syns igenom.
David2000
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 sep 2021 12:17

Re: Keramisk lack eller foliering?

Inlägg av David2000 »

reven skrev:
Tellus skrev:
reven skrev:
Jag lämnar in vår TM3P för PPF av hela bilen, inkl glastak, på måndag.

Får betala 24k för allting hos Bil och Glasdesign i Norden och de använder sig av Suntek Ultra.

Efter drygt 1300 mil sedan i höstas har vi fått en hel del stenskott i fram men även vid hjulhusen trots stänkskydd, trots att bilen blivit omlackerad i omgångar. Så vi kände att det var dags att göra något åt det och helt enkelt hosta upp stålarna och få det hyfsat bekymmerfritt.
En stor anledning är också att panoramataket räknas som kaross, dvs skulle ett stenskott hamna där och rutan spricker så är självrisken på drygt 10 000kr. PPF kommer inte att skydda till 100% men minskar iaf risken att något ska spricka där uppe.

PPF på "halva" bilen kostar 12k.
Blev ni nöjd med resultatet?
Lämnade in bilen i måndags och hämtade ut den idag. Tyvärr var det spöregn hela eftermiddagen så har inte hunnit gå igenom hela bilen ännu men än så länge är vi sjukt nöjda! Blev även chrome delete för vår del (+4000kr) samt att jag lämnade in nytt svart "dual motor"-emblem som de satte på på trunken.
Ska kontrollera mer noga imorgon om vädret tillåter.

En återkoll är bokad till 31 maj där de tar in bilen igen och kontrollerar så att filmen sitter som den ska och att vattenbubblorna har torkat korrekt. Ett otroligt proffsigt bemötande.

Till det dåliga;
I måndags eftermiddag ringde de upp mig och sa att lacken på frunk och trunk var i dåligt skick. Trots att det gått 6 veckor sedan jag hämtade ut den efter omlackering hos Tesla så hade lacken inte härdat ordentligt... Så när de plockade bort emblemet på frunken så lossnade en bit av färgen (!). De ringde genast upp mig och berättade detta. Som tur var så var det under själva emblemet och jag hade även lämnat in lackstift. Hjärtat i halsgropen såklart och var orolig för resultatet. Trots att jag är en otroligt pedant person så kunde jag knappt se skadan när jag hämtade bilen. Om jag går nära på ca 5 cm håll så kan jag se att det är en liten missfärgning på 2 mm, annars inte. Nu är filmen på plats och detta kommer inte kunna hända igen på samma sätt.
Hej reven. Nu har det ju gått ett tag och jag undrar hur PPF Suntek Ultra ser ut idag och om det fortfarande känns bra? Det står mellan Bodyfence X och Suntek Ultra. Men viktigt är ju även vem som sätter skyddet. ett bra skydd som sitter dåligt gör ju ingen nytta. Vek de in skyddet under huv och hjulhus så att även kanterna skyddades?
Skriv svar