Större diameter på hjul dålig idé?

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

cammen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av cammen »

Hej!

Jag väntar på MY LR, och funderar på hur öka range och samtidigt göra bilen lite snyggare.

Jag tycker hjulhusen på Y är lite stora i förhållande till hjulen, funderar därför på att behålla fälgdimension för att inte tappa range (19 tum Gemini på vinter, 19 tum The New Aero på sommar), men byta nuvarande gummi från 255/45/19 till 255/50/19, kanske t.o.m. lite smalare, tex 245.

Är det någon som har erfarenhet av större diameter på hjulen än standard? Är lite osäker på om detta är en dålig idé med tanke på att hastighet och sträcka lär visa fel, men fyller upp hjulhusen bättre och inbillar mig att range ökar…
Är det någon som hr erfarenhet av större hjuldiameter än standard?

Är det någon som har erfarenhet av lite smalare hjul än standard? Här vinner man av allt att döma lite range, något annat man förlorar?

Andra tips som ökar range är välkomna, såsom spoiler mm!

Är tacksam för kommentarer!
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Jag gör alltid så på mina bilar, fyller ut hjulhusen bättre. Det du ska tänka på är att profilen är en procentsats av bredden. 255/50 19 har högre profil än 245/50 19. Gå upp ett hack i profil och behåll bredd. 255/55 19 kanske bli bra. Räkna ut den ökade höjden 45 % av 255 vs 55% av 255
cammen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av cammen »

Tack för svar, låter bra!
Och tack för förklaring hur jag ska räkna.
Har gjort så på min nuvarande fossilbil, har du gjort det på Tesla?

Har du reagerat på att hastighet, sträcka och förbrukning visar fel med större hjul?

Jag funderar också på tunnare Spacers för att få det att se ännu trevligare ut
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

cammen skrev:
Tack för svar, låter bra!
Och tack för förklaring hur jag ska räkna.
Har gjort så på min nuvarande fossilbil, har du gjort det på Tesla?

Har du reagerat på att hastighet, sträcka och förbrukning visar fel med större hjul?

Jag funderar också på tunnare Spacers för att få det att se ännu trevligare ut
Jag har sänkt min 3a så kan inte ha mer gummi på just denna. Jag kör spacers från bloxsport. 25 mm bak och 20 mm fram. Du få mäta även där vad som passar på en y. En tumstock från däcket ut till ett vattenpass från skärmkant
B4106694-6F99-4FAA-8AB5-C9B86263BEEF.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av AAKEE »

cammen skrev:
Hej!

Jag väntar på MY LR, och funderar på hur öka range och samtidigt göra bilen lite snyggare.

Jag tycker hjulhusen på Y är lite stora i förhållande till hjulen, funderar därför på att behålla fälgdimension för att inte tappa range (19 tum Gemini på vinter, 19 tum The New Aero på sommar), men byta nuvarande gummi från 255/45/19 till 255/50/19, kanske t.o.m. lite smalare, tex 245.

Är det någon som har erfarenhet av större diameter på hjulen än standard? Är lite osäker på om detta är en dålig idé med tanke på att hastighet och sträcka lär visa fel, men fyller upp hjulhusen bättre och inbillar mig att range ökar…
Är det någon som hr erfarenhet av större hjuldiameter än standard?

Är det någon som har erfarenhet av lite smalare hjul än standard? Här vinner man av allt att döma lite range, något annat man förlorar?

Andra tips som ökar range är välkomna, såsom spoiler mm!

Är tacksam för kommentarer!
Öka range lär inte ske genom att öka diametern( fylla ut hjulhusen).
Bilen blir högre med ökat luftmotstånd som
följd.
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Man kan såklart öka diametern för att fylla ut hjulhusen men det är max 5% som egentligen är tillåtet. Det innebär ca 1.5cm i radie, så det fyller inte ut ett stort hjulhus jättemycket.

Din önskan om räckvidd och fylla ut hjulhusen talar nog emot varandra lite.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av expat »

Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av taliz »

expat skrev:
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Fälgar väger mer än däck.
Däck är dessutom mer aerodynamiska än (så gott som alla) fälgar. Profilen på ett däck är ju slät, dvs optimal ur aerodynamisk synpunkt.

Förövrigt är svaret på ämnesfrågan: ja, det är en dålig idé.
Du får sämre räckvidd, du riskerar att få problem med att det skrapar i, mätarna visar fel, däcken slits snett(om du inte gör ny hjulinställning) etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

taliz skrev:
expat skrev:
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Fälgar väger mer än däck.
Däck är dessutom mer aerodynamiska än (så gott som alla) fälgar. Profilen på ett däck är ju slät, dvs optimal ur aerodynamisk synpunkt.

Förövrigt är svaret på ämnesfrågan: ja, det är en dålig idé.
Du får sämre räckvidd, du riskerar att få problem med att det skrapar i, mätarna visar fel, däcken slits snett(om du inte gör ny hjulinställning) etc etc.
Det går ju räkna ut om det skrapar i eller ej. Dimensionen på däck påverkar inte hjulvinklarna…Dessutom kommer man inte märka av den eventuella minskade rangen. Jag säger kör!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av mati »

expat skrev:
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Inte alls. Det är ett välkänt faktum att förbrukningen ökar ju mindre gummi man har runt fälgarna. Det finns en rad anledningar för det, en del har redan nämnts.
- Vikten, ju större fälg desto tyngre är hjulet
- En mindre fälg flyttar hjulens vikt mer mot hjulets centrum
- Luftturbulens. En däcksida är slätare än en fälg (oftast) och därmed ökar luftturbulenserna eftersom fälgen utgör en större del av hjulet.
- Fjädring. Ett däck med mycket gummi fjädrar bättre än ett däck med lite gummi. I det senare fallet måste bilens fjädring jobba mer istället, den ofjädrade massan ökar. Förbrukningen ökar därmed.

Vill man ha mycket räckvidd så ska man köra på så liten fälg som möjligt. På vår bil ökar de stora sommarfälgarna på 17" förbrukningen så mycket att sommarförbrukningen i stort sett är lika hög som vinterförbrukingen då vi kör på 16". Ökningen är alltså ungefär 20%. Det är extremt såklart, men man ser hur mycket fälgarna kan påverka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
expat skrev:
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Inte alls. Det är ett välkänt faktum att förbrukningen ökar ju mindre gummi man har runt fälgarna. Det finns en rad anledningar för det, en del har redan nämnts.
- Vikten, ju större fälg desto tyngre är hjulet
- En mindre fälg flyttar hjulens vikt mer mot hjulets centrum
- Luftturbulens. En däcksida är slätare än en fälg (oftast) och därmed ökar luftturbulenserna eftersom fälgen utgör en större del av hjulet.
- Fjädring. Ett däck med mycket gummi fjädrar bättre än ett däck med lite gummi. I det senare fallet måste bilens fjädring jobba mer istället, den ofjädrade massan ökar. Förbrukningen ökar därmed.

Vill man ha mycket räckvidd så ska man köra på så liten fälg som möjligt. På vår bil ökar de stora sommarfälgarna på 17" förbrukningen så mycket att sommarförbrukningen i stort sett är lika hög som vinterförbrukingen då vi kör på 16". Ökningen är alltså ungefär 20%. Det är extremt såklart, men man ser hur mycket fälgarna kan påverka.

Fast det han frågade om var att behålla fälgarna och köpa däck med högre profil. Dvs ändra rullomkretsen. Det är lagligt upp till 5% ökning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av AAKEE »

Joakimgabrielsson skrev:
taliz skrev:
expat skrev:
Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.

Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Fälgar väger mer än däck.
Däck är dessutom mer aerodynamiska än (så gott som alla) fälgar. Profilen på ett däck är ju slät, dvs optimal ur aerodynamisk synpunkt.

Förövrigt är svaret på ämnesfrågan: ja, det är en dålig idé.
Du får sämre räckvidd, du riskerar att få problem med att det skrapar i, mätarna visar fel, däcken slits snett(om du inte gör ny hjulinställning) etc etc.
Det går ju räkna ut om det skrapar i eller ej. Dimensionen på däck påverkar inte hjulvinklarna…Dessutom kommer man inte märka av den eventuella minskade rangen. Jag säger kör!
Helt rätt avseende fälg-/hjulvikt och luftmotstånd på hjulet.

Skillnaden i range är mätbar om man byter mellan 18, 19 och 20” även om ytterdiametern inte skiljer. Tesla anger tex 602km på en M3LR med 19” och 626km med 18” Aero.
En M3P är inte exakt samma bil men väldigt lik och har 547km angiven range med 20” hjul. Diametern är mer eller mindre exakt samma.
Monterar man ett hjul som dessutom märkbart ökar diametern( för att fylla hjulhuset) kommer man nog se ytterligare skillnad pga att bilens luftmotstånd ökar.
Min M3P minskade förbrukningen cirka 10Wh/km när jag sänkte bilen(ca 40mm)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av Flagada »

Luftmotståndet är det som ger minsta ökningen i sammanhanget:
2022-01-15_204224.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av MWall »

Flagada skrev:
Luftmotståndet är det som ger minsta ökningen i sammanhanget:
2022-01-15_204224.jpg
Bullshit. Är nästan tvärtom ifall du ligger i jämn fart på motorväg. Vilket är då man vill ha lång räckvidd.
cammen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av cammen »

Låter som att större hjul är en dålig idé för att fylla ut hjulhusen om jag även vill bättra range.

Ska fundera på att sänka den istället, och även om jag kan leva med 18 tum på vinterhjulen.

Någon här som har tips på bra sänkningssatser?
Verkar ju även som man kan uppnå lite mjukare gång i lägre hastigheter med tex den från unplugged performance:
https://hamphi.com/tesla-model-y/95-unp ... ngsfjadrar
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av tobiaslej »

Köpte en gång fel höjd på däcket (inte till en Tesla). Bilens sensorer märkte av det och bilen gick in i limp mode. Så omöjligt att köra med dom.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av AAKEE »

cammen skrev:
Låter som att större hjul är en dålig idé för att fylla ut hjulhusen om jag även vill bättra range.

Ska fundera på att sänka den istället, och även om jag kan leva med 18 tum på vinterhjulen.

Någon här som har tips på bra sänkningssatser?
Verkar ju även som man kan uppnå lite mjukare gång i lägre hastigheter med tex den från unplugged performance:
https://hamphi.com/tesla-model-y/95-unp ... ngsfjadrar
Sänkning rekommenderas! ( jag är ingen SUV-nisse!)
Unplugged performance har ryktet om behaglig fjädring, i vart fall till M3, de nyttjar nog mer proggressiva fjäderegenskaper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
cammen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av cammen »

Tack!

Frågan är om man ska gå på 2,5cm sänkning eller 3,8 cm…?

Bilden är från Hamphis hemsida, gissar att den nedre är 3,8 cm
A510F58A-D2CC-490F-A7AC-CB9AE6447D23.png
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av SwedishAdvocate »

cammen skrev:
.../ Andra tips som ökar range är välkomna, såsom spoiler mm! /...
Är det någon i tråden som nämnt fälgar med lågt luftmotstånd?

Tror inte det...

Tyvärr verkar det dock vara ont om den varan...

Finns det fler än de här (utöver Teslas egna med de löstagbara plastsidorna)?

https://www.thenewaero.com/sv/shop/

De har en variant av 19'' till Y LR. Är dock ej godkänta för MYP, men du hade ju beställt en Y LR.

EDIT: Du hade visst redan hittat dem själv... Läste lite slarvigt... :oops:

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
cammen
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Större diameter på hjul dålig idé?

Inlägg av cammen »

Jo tack ändå! Jag pratade med dem på Newaero, det kommer ev en ljusare variant i april
Skriv svar