Snedslitet bromsbelägg

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av K_North »

20220513_195101.jpg
Gör rent och smörjer upp bromsarna vår och höst när jag byter däck. I år såg det ut så här höger fram. Det inre bromsbelaget är nästan helt nedslitet och snett. Dom övriga både fram och bak ser ut som det yttre gör.
1. Vad har hänt?
2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.

Model XPL (tidig raven 2019)
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av Alex-H »

Mest troligt har bromsbelägget kärvat fast och inte kunnat glida tillbaka efter en inbromsning. Hade samma problem på min gamla bruksbil nyligen och oftast beror det på att att det kommit in skit eller det bildats rost runt anläggnings-/glidytorna för belägget. (Detta är ett generellt svar, då jag inte kollat närmre på just Teslas bromsok och vilka anläggningsytor de har). Men gör rent, gör rent de ytor som bromsbelägget rör vid i bromsoket. Kolvar (och ev glidpinnar) behöver pressas tillbaka och det ska gå "rätt lätt", annars kan det vara där det krävar.
Man ser också att där har varit någon typ av skit som skadat belägget lite.

Bra du fångade det i tid, annars hade det dragit med sig ett byte av skivor också!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av [JM] »

Smörjer du bara? Eller skrapar du bort gammal rost/smuts innan återmontering?

Det blir ju rätt mkt skit som samlas på den nedre delen av oket.
Den delen som kortändan vilar mot och ska glida på. Dvs den som är lite vit i bilden.

Edit:
Vid en närmare fundering så ser de ut som att belaget har fastnat i den delen där öglorna/hålen är. Därför det är tjockare där.
Hur ser förslitningen ut i andra riktningen?
Känns som att belaget fastnat i ögglorn på styrpinnarna. Gör du rent styrpinnarna också samt smörjer dom?

Har du kollat denna tråd?
viewtopic.php?f=62&t=21936
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av chox »

K_North skrev:
2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.
Jag kanske yppar det uppenbara här, men byt inte bara det skadade belägget utan samtliga fyra belägg på framaxeln.
Kolla också hur höger skiva ser ut framförallt på insidan. Mina framskivor såg bra ut utifrån men var sopslut på insidan. Byts också parvis.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av K_North »

[JM] skrev:
Smörjer du bara? Eller skrapar du bort gammal rost/smuts innan återmontering?

Det blir ju rätt mkt skit som samlas på den nedre delen av oket.
Den delen som kortändan vilar mot och ska glida på. Dvs den som är lite vit i bilden.

Edit:
Vid en närmare fundering så ser de ut som att belaget har fastnat i den delen där öglorna/hålen är. Därför det är tjockare där.
Hur ser förslitningen ut i andra riktningen?
Känns som att belaget fastnat i ögglorn på styrpinnarna. Gör du rent styrpinnarna också samt smörjer dom?

Har du kollat denna tråd?
viewtopic.php?f=62&t=21936
Jag gör rent som i ovanstående tråd, men kanske har slarvat lite med pinnarna och har inte smort pinnarna. Skall nog börja med det.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av Monark1954 »

chox skrev:
K_North skrev:
2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.
Jag kanske yppar det uppenbara här, men byt inte bara det skadade belägget utan samtliga fyra belägg på framaxeln.
Kolla också hur höger skiva ser ut framförallt på insidan. Mina framskivor såg bra ut utifrån men var sopslut på insidan. Byts också parvis.
Håller med att känna på bromsskivans insida. Hade samma att insidan var helt slut efter 1.5 år på min 21:a. Går känna med fingrarna som första koll då oket måste loss för att se.
Klossar och bromsskivor finns bland annat på autodoc.se och mekonomen. Kolla att klossarna har skrikvakt på varje kloss och inte bara en per par.

Har börjat serva mina X nu i vår. Först tog jag loss oket fram på en bil men det går klart fortare med oket kvar.
Hade inga problem att bända klossarna från skivan och ta ut dem.

Länken i denna tråd var tydlig.
Denna kan vara ett komplement för äldre modeller
eller denna för för senare modeller utan separat hanbromsok.
Tesla modell X LR 2021 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
KTM el-enduro, Adrelanine
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av K_North »

Hjälp. Antingen är det mig det är fel på eller också är det här i alla fall lite svårt. Försöker beställa nya bromsbelägg, men får olika spec (mått, storlek) från olika nätbutiker när jag söker efter reg.nr. Vilka skall jag ha? Någon som har en bra länk?
Model X Performance (röda bromsok) fram
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Snedslitet bromsbelägg

Inlägg av Monark1954 »

K_North skrev:
Hjälp. Antingen är det mig det är fel på eller också är det här i alla fall lite svårt. Försöker beställa nya bromsbelägg, men får olika spec (mått, storlek) från olika nätbutiker när jag söker efter reg.nr. Vilka skall jag ha? Någon som har en bra länk?
Model X Performance (röda bromsok) fram
Jag har köpt flera omgångar belägg från autodoc.se, bildelaronline24.se (samma som autodoc.se) samt en gång från mekonomen.se.
Har fått belägg som passar.
De billigaste kan ha bara en skrikvarnare per beläggpar, jag föredrar nog en skrikvarnare per belägg. Synns i text eller bild.
Tesla modell X LR 2021 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
KTM el-enduro, Adrelanine
Skriv svar