Snedslitet bromsbelägg
Moderator: Redaktion
Snedslitet bromsbelägg
1. Vad har hänt?
2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.
Model XPL (tidig raven 2019)
Re: Snedslitet bromsbelägg
Mest troligt har bromsbelägget kärvat fast och inte kunnat glida tillbaka efter en inbromsning. Hade samma problem på min gamla bruksbil nyligen och oftast beror det på att att det kommit in skit eller det bildats rost runt anläggnings-/glidytorna för belägget. (Detta är ett generellt svar, då jag inte kollat närmre på just Teslas bromsok och vilka anläggningsytor de har). Men gör rent, gör rent de ytor som bromsbelägget rör vid i bromsoket. Kolvar (och ev glidpinnar) behöver pressas tillbaka och det ska gå "rätt lätt", annars kan det vara där det krävar.
Man ser också att där har varit någon typ av skit som skadat belägget lite.
Bra du fångade det i tid, annars hade det dragit med sig ett byte av skivor också!
Man ser också att där har varit någon typ av skit som skadat belägget lite.
Bra du fångade det i tid, annars hade det dragit med sig ett byte av skivor också!
Re: Snedslitet bromsbelägg
Smörjer du bara? Eller skrapar du bort gammal rost/smuts innan återmontering?
Det blir ju rätt mkt skit som samlas på den nedre delen av oket.
Den delen som kortändan vilar mot och ska glida på. Dvs den som är lite vit i bilden.
Edit:
Vid en närmare fundering så ser de ut som att belaget har fastnat i den delen där öglorna/hålen är. Därför det är tjockare där.
Hur ser förslitningen ut i andra riktningen?
Känns som att belaget fastnat i ögglorn på styrpinnarna. Gör du rent styrpinnarna också samt smörjer dom?
Har du kollat denna tråd?
viewtopic.php?f=62&t=21936
Det blir ju rätt mkt skit som samlas på den nedre delen av oket.
Den delen som kortändan vilar mot och ska glida på. Dvs den som är lite vit i bilden.
Edit:
Vid en närmare fundering så ser de ut som att belaget har fastnat i den delen där öglorna/hålen är. Därför det är tjockare där.
Hur ser förslitningen ut i andra riktningen?
Känns som att belaget fastnat i ögglorn på styrpinnarna. Gör du rent styrpinnarna också samt smörjer dom?
Har du kollat denna tråd?
viewtopic.php?f=62&t=21936
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 4 gång.
Re: Snedslitet bromsbelägg
Jag kanske yppar det uppenbara här, men byt inte bara det skadade belägget utan samtliga fyra belägg på framaxeln.K_North skrev:2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.
Kolla också hur höger skiva ser ut framförallt på insidan. Mina framskivor såg bra ut utifrån men var sopslut på insidan. Byts också parvis.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Snedslitet bromsbelägg
Jag gör rent som i ovanstående tråd, men kanske har slarvat lite med pinnarna och har inte smort pinnarna. Skall nog börja med det.[JM] skrev:Smörjer du bara? Eller skrapar du bort gammal rost/smuts innan återmontering?
Det blir ju rätt mkt skit som samlas på den nedre delen av oket.
Den delen som kortändan vilar mot och ska glida på. Dvs den som är lite vit i bilden.
Edit:
Vid en närmare fundering så ser de ut som att belaget har fastnat i den delen där öglorna/hålen är. Därför det är tjockare där.
Hur ser förslitningen ut i andra riktningen?
Känns som att belaget fastnat i ögglorn på styrpinnarna. Gör du rent styrpinnarna också samt smörjer dom?
Har du kollat denna tråd?
viewtopic.php?f=62&t=21936
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Snedslitet bromsbelägg
Håller med att känna på bromsskivans insida. Hade samma att insidan var helt slut efter 1.5 år på min 21:a. Går känna med fingrarna som första koll då oket måste loss för att se.chox skrev:Jag kanske yppar det uppenbara här, men byt inte bara det skadade belägget utan samtliga fyra belägg på framaxeln.K_North skrev:2. Vad behöver göras mer än att byta det skadade belaget.
Kolla också hur höger skiva ser ut framförallt på insidan. Mina framskivor såg bra ut utifrån men var sopslut på insidan. Byts också parvis.
Klossar och bromsskivor finns bland annat på autodoc.se och mekonomen. Kolla att klossarna har skrikvakt på varje kloss och inte bara en per par.
Har börjat serva mina X nu i vår. Först tog jag loss oket fram på en bil men det går klart fortare med oket kvar.
Hade inga problem att bända klossarna från skivan och ta ut dem.
Länken i denna tråd var tydlig.
Denna kan vara ett komplement för äldre modeller
eller denna för för senare modeller utan separat hanbromsok.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Snedslitet bromsbelägg
Hjälp. Antingen är det mig det är fel på eller också är det här i alla fall lite svårt. Försöker beställa nya bromsbelägg, men får olika spec (mått, storlek) från olika nätbutiker när jag söker efter reg.nr. Vilka skall jag ha? Någon som har en bra länk?
Model X Performance (röda bromsok) fram
Model X Performance (röda bromsok) fram
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Snedslitet bromsbelägg
Jag har köpt flera omgångar belägg från autodoc.se, bildelaronline24.se (samma som autodoc.se) samt en gång från mekonomen.se.K_North skrev:Hjälp. Antingen är det mig det är fel på eller också är det här i alla fall lite svårt. Försöker beställa nya bromsbelägg, men får olika spec (mått, storlek) från olika nätbutiker när jag söker efter reg.nr. Vilka skall jag ha? Någon som har en bra länk?
Model X Performance (röda bromsok) fram
Har fått belägg som passar.
De billigaste kan ha bara en skrikvarnare per beläggpar, jag föredrar nog en skrikvarnare per belägg. Synns i text eller bild.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro