Kylare I spoiler Model 3

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Kylare I spoiler Model 3

Inlägg av Lophornis »

När jag tvättar bilen och spolar av den så spolar jag i gallret i frontspoilern för att göra rent plasten. När jag sedan torkar bilen så gör jag det med en Big boy blower biltork och då blåser jag ordentligt tort i frontspoiler. Det kommer då ut massa löv och döda insekter och bös. Jag undrar om man på något sätt ska eller kan rengöra kylaren som sitter bakom frontspoiler?

Hur skulle man isåfall göra den ren en högtryckstvätt och något rengöringsmedel eller på annat sätt?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kylare I spoiler Model 3

Inlägg av tor-ake »

Normalt sett rengör man inte kylpaketen, men om man ändå vill/måste så gör man det från baksidan med tryckluft eller vatten och ett tvättmedel som inte angriper aluminium.
Spolar man från framsidan är risken att man bara spolar böset djupare in i paketet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Kylare I spoiler Model 3

Inlägg av Lophornis »

tor-ake skrev:
Normalt sett rengör man inte kylpaketen, men om man ändå vill/måste så gör man det från baksidan med tryckluft eller vatten och ett tvättmedel som inte angriper aluminium.
Spolar man från framsidan är risken att man bara spolar böset djupare in i paketet.
Då är ju nästa fundering hur kommer man åt att tvätta/ blåsa bakifrån?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kylare I spoiler Model 3

Inlägg av taliz »

Lophornis skrev:
tor-ake skrev:
Normalt sett rengör man inte kylpaketen, men om man ändå vill/måste så gör man det från baksidan med tryckluft eller vatten och ett tvättmedel som inte angriper aluminium.
Spolar man från framsidan är risken att man bara spolar böset djupare in i paketet.
Då är ju nästa fundering hur kommer man åt att tvätta/ blåsa bakifrån?
Normalt sett gör man som sagt inte det.
Kan inte minnas att jag tvättat kylaren på någon bil överhuvudtaget.
Det är liksom inte tänkt att man skall hålla på med sånt. Risk man gör mer skada än nytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Kylare I spoiler Model 3

Inlägg av agehall »

Du får plocka bort inredningen i frunken så ska det gå att komma åt, men det är klart tveksamt om det är något man ska göra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar