Keramisk lackbehandling - DIY

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mattys
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 dec 2016 11:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Mattys »

chip skrev:

Låter ju utmärkt. Skippade du poleringen också?

Ska bli fint att stå för mina egna garantier :lol:
Tänker att vara eller icke vara gällande lera, flygrost och polering är mer upp till tillståndet av lacken på bilen. Ska nog inte generalisera men ex har du en lack som känns ren när du tvättat den dvs slät som glas så behöver du inte köra lera. Har du dessutom inga ytliga tunna repor och lacken är fin så behöver du såklart inte polera heller. Sen ska Gtechniq enligt dem själva kunna täcka små små repor men varför inte ha en så ren och fin lack som möjligt då man lägger på ett skydd som ska hålla x antal år?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Bjelke »

Kolla lacken med en LED-lampa avsett för just detta, jag kan garantera att lacken är full av microrepor från leverans.. det räcker
med att titta på hur dom tvättar bilarna före leverans (iaf i Trosta), det är ingen vacker syn...
Jag kollade upp min egen (såklart) och den såg fördjävlig ut rent ut sagt, bland det värsta jag sett, så den fick polering direkt (och lackskydd).
Jag kollade även på dom som stod närmast min (inne i hallen) och det var lika på alla.
Så jag rekommenderar verkligen också att polera före lackskydd (och nej, behandlingen täcker sällan några microrepor, även om jag inte har koll på ALLA
produkter så vet jag att dom jag känner till iaf inte gör det, möjligen lite grand men inte ens nära 100%).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Kolla lacken med en LED-lampa avsett för just detta, jag kan garantera att lacken är full av microrepor från leverans.. det räcker
med att titta på hur dom tvättar bilarna före leverans (iaf i Trosta), det är ingen vacker syn...
Jag kollade upp min egen (såklart) och den såg fördjävlig ut rent ut sagt, bland det värsta jag sett, så den fick polering direkt (och lackskydd).
Jag kollade även på dom som stod närmast min (inne i hallen) och det var lika på alla.
Så jag rekommenderar verkligen också att polera före lackskydd (och nej, behandlingen täcker sällan några microrepor, även om jag inte har koll på ALLA
produkter så vet jag att dom jag känner till iaf inte gör det, möjligen lite grand men inte ens nära 100%).
Håller helt med. Samma gällande lera. Polerade och "lerade" min nya trea inför foliering när den var helt ny. Leran fångade en hel del smuts trots allt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av fth »

Dra en plastpåse över handen och stryk över lacken, känns den sträv skall du lera (och det kommer den garanterat att göra).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av chip »

Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av fth »

chip skrev:
Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Gör dig själv en tjänst och köp en billig oscillerande polermaskin, du kommer att spara timmar och få ett bättre resultat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Legato »

fth skrev:
chip skrev:
Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Gör dig själv en tjänst och köp en billig oscillerande polermaskin, du kommer att spara timmar och få ett bättre resultat.

/fth
Enig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av maccis »

chip skrev:
Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Ska du ge dig på det för hand kan du lika gärna strunta i det. En superenkel mussepigg-maskin kostar dig inget och är precis lika enkel att använda som en eltandborste.

Känner du dig osäker, kör med nåt medel som inte avverkar nåt (polish) och testa lite på nån panel.

Se till att trissorna sitter fast ordentligt och att de är centrerade korrekt. Trycker du med maskinen känn efter ibland med handen så du inte byggt upp för mkt värme. Börjar de närma sig så hög temp att det känns obehagligt att ta på lacken så sluta direkt.
Skulle dock säga att det är knepigt att nå en sån temp om du inte somnar med maskinen mot lacken och du liggandes över den Bild

Lycka till! När du väl börjat så kommer du skadas fullständigt, man vill åt den där ständiga lystern Bild
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av chip »

maccis skrev:
chip skrev:
Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Ska du ge dig på det för hand kan du lika gärna strunta i det. En superenkel mussepigg-maskin kostar dig inget och är precis lika enkel att använda som en eltandborste.

Känner du dig osäker, kör med nåt medel som inte avverkar nåt (polish) och testa lite på nån panel.

Se till att trissorna sitter fast ordentligt och att de är centrerade korrekt. Trycker du med maskinen känn efter ibland med handen så du inte byggt upp för mkt värme. Börjar de närma sig så hög temp att det känns obehagligt att ta på lacken så sluta direkt.
Skulle dock säga att det är knepigt att nå en sån temp om du inte somnar med maskinen mot lacken och du liggandes över den Bild

Lycka till! När du väl börjat så kommer du skadas fullständigt, man vill åt den där ständiga lystern Bild
Hahaha :lol: ja då kör vi på det! Skulle den här kvalificeras som en mussepigg-maskin:
Screenshot 2020-03-11 at 21.46.50.png
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av chip »

Förresten nu sätter jag familjen i karantän här hemma. Galet vad som händer med det här jävla viruset i Sthlm. Blir ett bra projekt i dessa tider. Har faktiskt en Skoda som jag bestämt mig att fixa till också, fixar nog den först så jag får lite träning på alla moment innan det är dags för pärlan :P
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av maccis »

chip skrev:
maccis skrev:
chip skrev:
Tack allihop för grym input!

Funderar på om jag ska handpolera med en svamp eller om jag ska köra på en maskin? Flera som säger att det är väldigt enkelt med en oscillerande och på youtube ser det ju busenkelt ut, men i och med att jag aldrig gjort det själv funderar jag på om en handpolering kanske är säkrare och eventuellt räcker.
Ska du ge dig på det för hand kan du lika gärna strunta i det. En superenkel mussepigg-maskin kostar dig inget och är precis lika enkel att använda som en eltandborste.

Känner du dig osäker, kör med nåt medel som inte avverkar nåt (polish) och testa lite på nån panel.

Se till att trissorna sitter fast ordentligt och att de är centrerade korrekt. Trycker du med maskinen känn efter ibland med handen så du inte byggt upp för mkt värme. Börjar de närma sig så hög temp att det känns obehagligt att ta på lacken så sluta direkt.
Skulle dock säga att det är knepigt att nå en sån temp om du inte somnar med maskinen mot lacken och du liggandes över den Bild

Lycka till! När du väl börjat så kommer du skadas fullständigt, man vill åt den där ständiga lystern Bild
Hahaha :lol: ja då kör vi på det! Skulle den här kvalificeras som en mussepigg-maskin:
Detta är en Musse, excenter så beh man veta hur mkt den rör sig för att veta om den avverkar något. Endel rör sig för lite.

https://www.biltema.se/bilvard/maskiner ... 2000036620

Har dock ingen erfarenhet av denna från Biltema. De där maskinerna låter nåt fruktansvärt och händerna domnar nog oavsett vilken man köper Bild
Men en bil i ett steg löser du lätt. Tre steg eller fler kan vara lite kämpigt med tanke på vibrationerna. Men fullt görbart.

Mitt råd (utan att vara expert) är nog en mussemsskin och sen när man är mer van att gå på en roterande maskin istället. Jag har gått från Musse till excenter och tyckte inte det var så stor skillnad.

Skillnaden kom med en roterande och olika trissor och lamull. Svårighetsgraden steg dock en del.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av maccis »

chip skrev:
Förresten nu sätter jag familjen i karantän här hemma. Galet vad som händer med det här jävla viruset i Sthlm. Blir ett bra projekt i dessa tider. Har faktiskt en Skoda som jag bestämt mig att fixa till också, fixar nog den först så jag får lite träning på alla moment innan det är dags för pärlan :P
Har du svarta lister så glöm inte maskningen, du behöver antagligen köra den i fler steg.

Endel nöjer sig med rubbingen för det ser så jäkla bra ut. Kör då en polish efter så kommer du se att du inte kan nöja dig med ett steg.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av chip »

maccis skrev:
chip skrev:
Förresten nu sätter jag familjen i karantän här hemma. Galet vad som händer med det här jävla viruset i Sthlm. Blir ett bra projekt i dessa tider. Har faktiskt en Skoda som jag bestämt mig att fixa till också, fixar nog den först så jag får lite träning på alla moment innan det är dags för pärlan :P
Har du svarta lister så glöm inte maskningen, du behöver antagligen köra den i fler steg.

Endel nöjer sig med rubbingen för det ser så jäkla bra ut. Kör då en polish efter så kommer du se att du inte kan nöja dig med ett steg.
Grymt! Ska göra det.

Är faktiskt också lite sugen på vanlig oscillerande och inte mussepigg, ska ju vara nybörjarvänliga även dem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Legato »

Sådär... Nu är det (nästan) klart.

Det var extremt enkelt att lägga på keramiska behandlingen. Faktiskt den enklaste delen av processen. Gällde bara att täcka precis överallt, i övrigt inga som helst problem.

CSL räckte dessutom bra. Gjorde nog bara åt ca 1/3 av min 50 ml flaska. Har dock PPF på huv och framskärmar så gick åt mindre pga det.

Halo var tyvärr tvärtom. Skulle egentligen läggas i två lager men räckte precis till ett. "Slösade" nog lite i början, men två lager tror jag är svårt att få till, trots att Model 3 ju är ganska liten.

Planen var att lägga Halo även på Xens PPF men den tog som sagt slut. Får se om det känns värt att köpa en till flaska Halo.

Nu står Xen med CSL och härdar. Återkommer med lite åsikter på hur bra de båda preparaten fungerar framöver.


IMG_20200314_184423__01__01__01.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av niklasha01 »

Jag tänkte prova Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating, på min nya MX ska hålla upp till 12 mån. Kan användas överallt, lacka, plast, glas. Blir intressant att prova. Väldigt lätt att lägga på
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av chip »

Legato skrev:
Sådär... Nu är det (nästan) klart.

Det var extremt enkelt att lägga på keramiska behandlingen. Faktiskt den enklaste delen av processen. Gällde bara att täcka precis överallt, i övrigt inga som helst problem.

CSL räckte dessutom bra. Gjorde nog bara åt ca 1/3 av min 50 ml flaska. Har dock PPF på huv och framskärmar så gick åt mindre pga det.

Halo var tyvärr tvärtom. Skulle egentligen läggas i två lager men räckte precis till ett. "Slösade" nog lite i början, men två lager tror jag är svårt att få till, trots att Model 3 ju är ganska liten.

Planen var att lägga Halo även på Xens PPF men den tog som sagt slut. Får se om det känns värt att köpa en till flaska Halo.

Nu står Xen med CSL och härdar. Återkommer med lite åsikter på hur bra de båda preparaten fungerar framöver.


IMG_20200314_184423__01__01__01.jpg
Ouff, snygg färg på bilen.

Skönt att höra det var enkelt med CSL. Uppdatera gärna vad du tycker om själva skyddet.

Själv tänkte jag köra på Exo i två lager efter CSL då jag inte kommer foliera. Utifrån vad läst känns det som att CSL är minst lika bra som det många firmor säljer för flera tusen.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Java »

chip skrev:
Java skrev:
Jag gjorde det för ett par år sedan när jag hämtade ut en ny bil. Fick t.o.m en plats i bilhallen att göra det på. Bilen var ju ren, torr o fin och hade inte körts ute. Tror nog du kan skippa flygrost och leran, torr bil tvätta med den förtvätt som rekommenderas av tillverkaren av det keramiska lackskyddet rekommenderar. Tänk på att efter du har behandlat så tar det ca 24 timmar för lackskyddet att "härda" och ska helst inte bli vått innan dess. Lätt sparade pengar och garantin kan du stå för själv. :)

Själv använde jag Cquartz Uk men Gtechniq är också utmärkt.
Låter ju utmärkt. Skippade du poleringen också?

Ska bli fint att stå för mina egna garantier :lol:
Sorry för lite sent svar men ja jag skippade poleringen men tvättade noga.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Remuz »

niklasha01 skrev:
Jag tänkte prova Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating, på min nya MX ska hålla upp till 12 mån. Kan användas överallt, lacka, plast, glas. Blir intressant att prova. Väldigt lätt att lägga på
Körde detta på mina trea idag. En timme inkl tvätt och torkning tog det. Nöjd än så länge.
40238689-EDF3-406C-8445-FB4D6651EA93.jpeg
4957F473-AAB8-4313-B864-5C7409F7E3D1.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Legato »

chip skrev:
Legato skrev:
Sådär... Nu är det (nästan) klart.

Det var extremt enkelt att lägga på keramiska behandlingen. Faktiskt den enklaste delen av processen. Gällde bara att täcka precis överallt, i övrigt inga som helst problem.

CSL räckte dessutom bra. Gjorde nog bara åt ca 1/3 av min 50 ml flaska. Har dock PPF på huv och framskärmar så gick åt mindre pga det.

Halo var tyvärr tvärtom. Skulle egentligen läggas i två lager men räckte precis till ett. "Slösade" nog lite i början, men två lager tror jag är svårt att få till, trots att Model 3 ju är ganska liten.

Planen var att lägga Halo även på Xens PPF men den tog som sagt slut. Får se om det känns värt att köpa en till flaska Halo.

Nu står Xen med CSL och härdar. Återkommer med lite åsikter på hur bra de båda preparaten fungerar framöver.


IMG_20200314_184423__01__01__01.jpg
Ouff, snygg färg på bilen.

Skönt att höra det var enkelt med CSL. Uppdatera gärna vad du tycker om själva skyddet.

Själv tänkte jag köra på Exo i två lager efter CSL då jag inte kommer foliera. Utifrån vad läst känns det som att CSL är minst lika bra som det många firmor säljer för flera tusen.

Tack :)

Idag har jag tvättat trean. Det var kul, för nu märkte man verkligen effekt av Halo! Det blev väldigt bra "beading" (pärlning?) och det blev mycket enklare att bara torka av den matta folien efteråt. Har haft problem att det blivit lite olika "ton" i folien, typ som fettfläckar. Har använt Chemical Guys "sprayvax" för matt folie vilket gjort det bättre. Denna gång behövdes det inte alls, nu var det bara att torka av och det blev jättebra.

Återkommer senare i helgen efter första tvätten med CSL på X:en!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av niklasha01 »

Remuz skrev:
niklasha01 skrev:
Jag tänkte prova Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating, på min nya MX ska hålla upp till 12 mån. Kan användas överallt, lacka, plast, glas. Blir intressant att prova. Väldigt lätt att lägga på
Körde detta på mina trea idag. En timme inkl tvätt och torkning tog det. Nöjd än så länge.

Ja, jag lade på två lager med 24h mellan. Blir intressant hur länge det håller, men som sagt väldigt enkelt att lägga på.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
niklasha01 skrev:
Jag tänkte prova Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating, på min nya MX ska hålla upp till 12 mån. Kan användas överallt, lacka, plast, glas. Blir intressant att prova. Väldigt lätt att lägga på
Körde detta på mina trea idag. En timme inkl tvätt och torkning tog det. Nöjd än så länge.
Ser lite bättre ut :)
remuz.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Remuz »

Bilder och forum funkar bara inte...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
Bilder och forum funkar bara inte...
Vad har du för telefon?
I min Samsung kan jag rotera bilder i gallerian
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av Remuz »

nek0 skrev:
Remuz skrev:
Bilder och forum funkar bara inte...
Vad har du för telefon?
I min Samsung kan jag rotera bilder i gallerian
En appletelefon. Typ X nåt. Den är svart?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Keramisk lackbehandling - DIY

Inlägg av nek0 »

Remuz skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Bilder och forum funkar bara inte...
Vad har du för telefon?
I min Samsung kan jag rotera bilder i gallerian
En appletelefon. Typ X nåt. Den är svart?
Du vet väl att man inte ta kort på en vit bil med en svart telefon? :lol:
Skriv svar