Fast inte med frunkhuven på plats, eller hur?
Och inte med den lilla mässingsgrejen på heller? Mässingsgrejen är för djup för axeln på min modell S och trycker på torkararmen i stället.
Och just det...
När jag lagade torkarna enligt inlägget ovan hamnade ena torkararmen lite för högt. Jag justerade det idag och upptäckte att det sitter markeringar på vindrutan som visar var torkarbladen ska ligga i nolläget.
Kan ju vara bra att veta för den som ska göra en liknande operation i framtiden.
(Gäller modell S från 2014 åtminstone.)
Fast inte med frunkhuven på plats, eller hur?
Och inte med den lilla mässingsgrejen på heller? Mässingsgrejen är för djup för axeln på min modell S och trycker på torkararmen i stället.
FEB4D66E-17FA-4F15-AA97-3F1B0AD06C07_1_201_a.jpeg
5BC73A2B-7F31-4434-8AED-370C7818F33F_1_201_a.jpeg
Nä lite moddning behövdes se min bild tidigare i tråden.
Jag har för övrigt tröttnat på att hitta en lösning så jag åkte till SC i Norrköping och lät dom skruva dit en ny mekanism för 6300 spänn.
Anledningen till att jag tappat sugen var att jag skulle behöva mixtra ihop en lösning som kanske inte är helt pålitlig. Inte värt det. Tänkte pressa på en tunn rostfri hylsa på axlarna och sen teflonbussing i hålen men det kändes inte robust nog.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
inget som märks eller syns när den väl skrapat klart
Avundsvärd attityd!
Har hänt på vår Model S också. Var i annat ärende hos närmaste Rydhs bilglas. Glasmästaren pekade på skadan och frågade om jag sett den. Jodå. Han berättade att min bil var den tredje på tre veckor han sett med den skadan. Enligt honom uppvisar alla Model S före en viss årsmodell den skadan. Klart konstruktionsfel, tyckte han. Trist att all form av garanti är förbi. Kostnad för att reparera torkarna (de verkar byta bägge) hos Tesla: 9660 ink moms. Och då är skadan i frunken fortfarande kvar...
Bytte torkarmotor med tillbehör förra året. En ranger kom ut till jobbet och fixade allt hur smidigt som helst. Mitt problem var glapp med oljud som följd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lyfter gammal tråd.
Har också fått detta problem med torkararmar som tar i frunkhuven,
Någon som har åtgärdat detta nyligen och har någon färsk siffra på kostnad?
Pris för delen hos Tesla? Arbetet?
Tänker i första hand byta själv men kunde vara intressant att veta vad det kostar hos Tesla. Begagnat finns inget att hitta, möjligen ebay men det känns för krångligt att beställa från USA.
Model S - 2016
Tacksam för svar!
inget som märks eller syns när den väl skrapat klart
Avundsvärd attityd!
Har hänt på vår Model S också. Var i annat ärende hos närmaste Rydhs bilglas. Glasmästaren pekade på skadan och frågade om jag sett den. Jodå. Han berättade att min bil var den tredje på tre veckor han sett med den skadan. Enligt honom uppvisar alla Model S före en viss årsmodell den skadan. Klart konstruktionsfel, tyckte han. Trist att all form av garanti är förbi. Kostnad för att reparera torkarna (de verkar byta bägge) hos Tesla: 9660 ink moms. Och då är skadan i frunken fortfarande kvar...
Ptjah, huven är väl aluminium? Dvs rostar inte.
Så om det varken syns eller rostar.. då skulle inte jag heller lägga några pengar på det.
Lite som undersidan av en bil, den ser förjävlig ut på de flesta(rostigt, buckligt, sprucket...). Men ingen bryr sig om det för det syns inte.
Lyfter gammal tråd.
Har också fått detta problem med torkararmar som tar i frunkhuven,
Någon som har åtgärdat detta nyligen och har någon färsk siffra på kostnad?
Pris för delen hos Tesla? Arbetet?
Tänker i första hand byta själv men kunde vara intressant att veta vad det kostar hos Tesla. Begagnat finns inget att hitta, möjligen ebay men det känns för krångligt att beställa från USA.
Model S - 2016
Tacksam för svar!
Med Vänlig Hälsning
Åke
Hade en ranger här idag för just detta felet på en MS-17, från centralt håll hade de bara beställt nya armar men det kunde jag ju snabbt googla mig till att det inte var felet....så, nytt beskad är.....byte av hela "MS WIPER MODULE ASY - LEFT HAND DRIVE, Art nr: 6005946-00-G" (dvs både motor, mekanismen och torkararmen) för 9300kr inkl arbete av Ranger OnSite.
Jag kan säga att det ser för jävligt ut om man inte upptäcker det i tid! Jag höll på att skära mig på den vassa kanten på huven när jag torkade den efter tvätt. Står man framför bilen syns det inte ... än. Från sidan syns det väl nu när jag vet om det. Har hittat en ny vindrutemekanism i Norge. Hoppas jag hinner få hem den snabbt.
Jag löste problemet tillfälligt genom att sätta dit 6mm brickor mellan huv och fäste vid torkararmen. Huven kom upp en bit men det räckte för att den skulle gå fri tills vidare. Ser lite lustigt ut men hellre det än hål i huven. Mvh Carl-Olof