Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Moderator: Redaktion
Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Denna DIY är uppdelad i ett antal poster för att göra det lättare att läsa. Samt för att få in alla bilder
Post:
1 Innehållsförteckning och Inledning (denna post)
2 Demontering av bromsbelägg
3 Rengöring
4.1 Applicering av antikärvmedel
4.2 Extrabilder
5 Verktyg och material
6 Design av specialverktyg
Inledning
Det är tydligen vanligt bland elbilar att bromsarna börjar kärva efter något år eftersom dom inte används så mycket.
I denna DIY så visar jag hur jag fixar frambromsarna på min Model X. Förfarandet är säkerligen samma på Model S också.
Processen tar ca 30 min per hjul med mitt specialverktyg. Efter att ha hållit på ca 1 timme så fick jag loss ena bromsbelägget på ett framhjul.
Det var det yttre belägget som är enkelt att komma åt. Det bakre vetifan om jag skulle lyckats med vanliga verktyg.
Då bestämde jag mig för att bygga ett specialverktyg. Jag ska ha bilen 5-7år och tänker göra denna service varje sommar så de 2 timmar det tog att göra verktyget känns väl investerade.
Kolla denna Youtube Video (5min lång) för att få en känsla för själva proceccen så blir det lättare att förstå vad jag skriver nedan.
Börja kolla 2:20 in i filmen:
Post:
1 Innehållsförteckning och Inledning (denna post)
2 Demontering av bromsbelägg
3 Rengöring
4.1 Applicering av antikärvmedel
4.2 Extrabilder
5 Verktyg och material
6 Design av specialverktyg
Inledning
Det är tydligen vanligt bland elbilar att bromsarna börjar kärva efter något år eftersom dom inte används så mycket.
I denna DIY så visar jag hur jag fixar frambromsarna på min Model X. Förfarandet är säkerligen samma på Model S också.
Processen tar ca 30 min per hjul med mitt specialverktyg. Efter att ha hållit på ca 1 timme så fick jag loss ena bromsbelägget på ett framhjul.
Det var det yttre belägget som är enkelt att komma åt. Det bakre vetifan om jag skulle lyckats med vanliga verktyg.
Då bestämde jag mig för att bygga ett specialverktyg. Jag ska ha bilen 5-7år och tänker göra denna service varje sommar så de 2 timmar det tog att göra verktyget känns väl investerade.
Kolla denna Youtube Video (5min lång) för att få en känsla för själva proceccen så blir det lättare att förstå vad jag skriver nedan.
Börja kolla 2:20 in i filmen:
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
2. Demontering av Bromsbelägg
Steg.
1* Sätt bilen i "JACK" -läge inne i menyn
2* Lossa hjulbultarna lite.
3* Lyft bilen på avsedd plats och lossa hjulmuttrarna (21mm hylsa) samt ta av hjulet.
4* Använd ett drivdorn, 3mm tjockt, för att slå ut de två stiften och fjädren som håller dom på plats.
När man slagit in det så långt som möjligt tar man ett större dorn, typ 5-6mm och slår ut sista biten från sidan.
I filen ovan används en lång skruv.
Börja med det nedre stiftet. Det övre stiftet så är bromsslangen lite i vägen och när ett stift är lossat så kan man ta bort fjädern som håller dom i spänn.
Detta gör det mkt lättare att ta bort nästa stift. 5* Dra ut bromsbeläggen. Lättare sagt än gjort. Här får man vara lite innovativ. Jag svetsade ihop ett eget verktyg.
Steg.
1* Sätt bilen i "JACK" -läge inne i menyn
2* Lossa hjulbultarna lite.
3* Lyft bilen på avsedd plats och lossa hjulmuttrarna (21mm hylsa) samt ta av hjulet.
4* Använd ett drivdorn, 3mm tjockt, för att slå ut de två stiften och fjädren som håller dom på plats.
När man slagit in det så långt som möjligt tar man ett större dorn, typ 5-6mm och slår ut sista biten från sidan.
I filen ovan används en lång skruv.
Börja med det nedre stiftet. Det övre stiftet så är bromsslangen lite i vägen och när ett stift är lossat så kan man ta bort fjädern som håller dom i spänn.
Detta gör det mkt lättare att ta bort nästa stift. 5* Dra ut bromsbeläggen. Lättare sagt än gjort. Här får man vara lite innovativ. Jag svetsade ihop ett eget verktyg.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
3. Rengöring
Steg.
1* Rengör bromsbeläggen på sidorna med en stålborste. 2* Rengör oken med skruvmejsel. Skrapa bort rost och gammal bös. Obs var försiktig med kolvarnas gummitätningar så att dom inte skadas. 3* Blås rent med tyckluft och/eller bromsrengöring (Spray). Finns tryckluft på sprayburk för de som inte har kompressor.
4* Borsta rent stiften med stålborsten. Använd bromsrengöring eller T-röd för att spola av dammet.
Steg.
1* Rengör bromsbeläggen på sidorna med en stålborste. 2* Rengör oken med skruvmejsel. Skrapa bort rost och gammal bös. Obs var försiktig med kolvarnas gummitätningar så att dom inte skadas. 3* Blås rent med tyckluft och/eller bromsrengöring (Spray). Finns tryckluft på sprayburk för de som inte har kompressor.
4* Borsta rent stiften med stålborsten. Använd bromsrengöring eller T-röd för att spola av dammet.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
4.1 Applicering av antikärvmedel.
Steg.
1* Pensla på kortsidorna av bromsbeläggen samt två cirklar där bromsokens kolvar trycker på. 2* Pensla på insidan av oken. Fyra ställen, inre/yttre, uppe och nere.
OBS!!! viktiga att det INTE kommer medel på bromsskivorna.
Om det kommer pasta på skivan eller belagens anläggningsyta så måste man tvätta bort med trasa och bromsrengöring.
Annars riskerar man att bromsen inte tar = DÅLIGT 3* Pensla på antikärvmedel på stiften. Återmontera i omvänd ordning....
Glöm inte stänga av "JACK"läget
Steg.
1* Pensla på kortsidorna av bromsbeläggen samt två cirklar där bromsokens kolvar trycker på. 2* Pensla på insidan av oken. Fyra ställen, inre/yttre, uppe och nere.
OBS!!! viktiga att det INTE kommer medel på bromsskivorna.
Om det kommer pasta på skivan eller belagens anläggningsyta så måste man tvätta bort med trasa och bromsrengöring.
Annars riskerar man att bromsen inte tar = DÅLIGT 3* Pensla på antikärvmedel på stiften. Återmontera i omvänd ordning....
Glöm inte stänga av "JACK"läget
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
4.2 Extrabilder
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
5. Verktyg och material
Antikärvmedel: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Bromsrengöring: https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000035883
Drivdorn 3mm och 5-6mm https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000024016
Övrigt:
Lyftkloss:
Domkraft som klarar 3-ton. min gmala på 1,5ton klarade inte av X:en
Hammare
Kofot
21mm krafthylsa
Liten pensel
Spärrskaft
3mm och 6mm drivdorn
stålborste
träkloss
Vanlig flat/spår-skruvmejsel med ca 5mm spets eller motsvarande för att rensa oken med.
Antikärvmedel: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Bromsrengöring: https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000035883
Drivdorn 3mm och 5-6mm https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000024016
Övrigt:
Lyftkloss:
Domkraft som klarar 3-ton. min gmala på 1,5ton klarade inte av X:en
Hammare
Kofot
21mm krafthylsa
Liten pensel
Spärrskaft
3mm och 6mm drivdorn
stålborste
träkloss
Vanlig flat/spår-skruvmejsel med ca 5mm spets eller motsvarande för att rensa oken med.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
6. Specilaverktyget
Lägger upp några bilder så länge.
Material:
Plattstång: 30mm bred. 3mm tjock. Finns på baihaus.
Långa biten är ca 150mm.
De två korta bitarna är 55mm på långa sidan och kapade med 15graders vinkel för att matcha bromsbeläggen som är lite sneda vid hålen.
Borrat ett 8mm hål i mitten på sneda sidan. 9mm in från kanten.
Rundstång: 8mm rostfri pga att den är hårdare än vanligt bondstål.
Kapa ca 15mm.
Fila ner ena ändan, ca 1mm på två "sidor" så att den rundstången blir lite "oval". Den ovala delan skall vara ca 5mm på längden.
Den ovala delen skall sedan passa in i bromsbeläggens styrhål. Där stiften normalt sitter.
Jag använde ett bromsbelägg som mall vid svetsingen så man kan inte sätta plattstången i hörnen och få det att funka.
Lägger upp några bilder så länge.
Material:
Plattstång: 30mm bred. 3mm tjock. Finns på baihaus.
Långa biten är ca 150mm.
De två korta bitarna är 55mm på långa sidan och kapade med 15graders vinkel för att matcha bromsbeläggen som är lite sneda vid hålen.
Borrat ett 8mm hål i mitten på sneda sidan. 9mm in från kanten.
Rundstång: 8mm rostfri pga att den är hårdare än vanligt bondstål.
Kapa ca 15mm.
Fila ner ena ändan, ca 1mm på två "sidor" så att den rundstången blir lite "oval". Den ovala delan skall vara ca 5mm på längden.
Den ovala delen skall sedan passa in i bromsbeläggens styrhål. Där stiften normalt sitter.
Jag använde ett bromsbelägg som mall vid svetsingen så man kan inte sätta plattstången i hörnen och få det att funka.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Mellan kolven och bromsbeläggen ska det inte vara smörja. Tanken är att belägget ska fastna i kolven och motverka skrikande bromsar. Det är syftet med dom lite mjukare plattor som sitter på baksidan av belägget.[JM] skrev:Steg.
1* Pensla på kortsidorna av bromsbeläggen samt två cirklar där bromsokens kolvar trycker på.
Kan naturligtvis fungera ändå om belägget fastnar trots smörjan men börjar det tjuta är det något att titta på.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Ett par saker på en utomordentlig beskrivning.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.
Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.
Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Fredrik j skrev:Mellan kolven och bromsbeläggen ska det inte vara smörja. Tanken är att belägget ska fastna i kolven och motverka skrikande bromsar. Det är syftet med dom lite mjukare plattor som sitter på baksidan av belägget.[JM] skrev:Steg.
1* Pensla på kortsidorna av bromsbeläggen samt två cirklar där bromsokens kolvar trycker på.
Kan naturligtvis fungera ändå om belägget fastnar trots smörjan men börjar det tjuta är det något att titta på.
Bra input.
Har kollat en del på nätet inför denna service men inte sett någon som hävdat detta. Betyder dock inte att du har fel.
På baksidan av belagen så var det redan en vit beläggning där kolven ligger an mot "gummit" (ny MX som aldrig är servad)
Sen om det är antikärvmedel, korrosion eller lim, för att få den att sitta fast, har jag ingen aning om.
Edit: vita "geggan" ser man på kolven på bild 2 i posten rengöring
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
tomla skrev:Ett par saker på en utomordentlig beskrivning.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.
Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.
Första bilen för mig med fasta ok. Bilar med flytande så brukar jag göra som du säger.
Vi får se hur det ser ut nästa sommar när saltet har roat sig.
Vilket medel föredrar du?
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Jag föredrar Bromsfett Superfit Bosch.[JM] skrev:tomla skrev:Ett par saker på en utomordentlig beskrivning.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.
Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.
Första bilen för mig med fasta ok. Bilar med flytande så brukar jag göra som du säger.
Vi får se hur det ser ut nästa sommar när saltet har roat sig.
Vilket medel föredrar du?
Det är en tub med borste på så det är enkelt att stryka på.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Så här går det med det inre bromsbelägget efter 12.000 mil och dryga tre år om man inte gör något.
Yttre belägget såg ut precis som det nya till vänster var gång jag bytte däck.
När jag hörde bromsskrik kollade jag igen och yttre var lika oslitet som alltid.
Dock ledde en annan tråd till att de inre slits.
Bremo orginalskivor och klossar sattes dit.
Kan köpas på flera ställen.
Yttre belägget såg ut precis som det nya till vänster var gång jag bytte däck.
När jag hörde bromsskrik kollade jag igen och yttre var lika oslitet som alltid.
Dock ledde en annan tråd till att de inre slits.
Bremo orginalskivor och klossar sattes dit.
Kan köpas på flera ställen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Klassiskt på flytande ok. Oket kärvar på konsolen och endast belägget som ligger mot kolven används.Monark1954 skrev:Så här går det med det inre bromsbelägget efter 12.000 mil och dryga tre år om man inte gör något.
Yttre belägget såg ut precis som det nya till vänster var gång jag bytte däck.
När jag hörde bromsskrik kollade jag igen och yttre var lika oslitet som alltid.
Dock ledde en annan tråd till att de inre slits.
Bremo orginalskivor och klossar sattes dit.
Kan köpas på flera ställen.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Skjut ut sprintarna. Tryck in kolvarna med en polygrip sen är det bara plocka ur beläggen utan något verktyg. Det är för att kolvarna trycker mot beläggen som de är svåra att få ut. Tar ca 5 minuter per sida att byta beläggen fram.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Om det nu är flytande ok så tar man loss de båda skruvarna på baksidan så man kan dela på oket. Då är det en enkel sak att få loss beläggen sen. Men för att funktionaliteten ska bli bättre så måste man, som beskrivits ovan, putsa av ytorna på oket där beläggen ska kunna glida.
Jag har ägt gamla skrotbilar hela livet och bytt många bromsbelägg (och bromsok och skivor också, för den delen) och ser inte detta som nåt särskilt svårt jobb. Det är alltid mycket enklare med flytande ok.
Jag har ägt gamla skrotbilar hela livet och bytt många bromsbelägg (och bromsok och skivor också, för den delen) och ser inte detta som nåt särskilt svårt jobb. Det är alltid mycket enklare med flytande ok.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Oket är i ett stycke. Inga glidpinnar. Mycket enklare då man inte behöver skruva på en enda skruv.
Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok
Ja, det var nån som tidigare skrev att det var flytande ok och jag kollade inte på bilderna. Men även när oket är i ett stycke så är det lättare att få loss beläggen och sen att putsa på oket om man lossar det. Man ska bara tänka på att säkra oket genom att hänga upp det i en tråd så att det inte blir hängande i och belastar bromsrören.