Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av [JM] »

tomla skrev:
Ett par saker på en utomordentlig beskrivning.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.

Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.

Första bilen för mig med fasta ok. Bilar med flytande så brukar jag göra som du säger.
Vi får se hur det ser ut nästa sommar när saltet har roat sig.
Vilket medel föredrar du?
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av tomla »

[JM] skrev:
tomla skrev:
Ett par saker på en utomordentlig beskrivning.
Istället för att ha göra ett special verktyg för att få ut bromsbeläggen så skruva loss oket istället.
Det är bara 2st skruv på baksidan.
Ha gärna en lina att hänga upp oket i så den inte hänger på slangen.
När bromsoket är loss så går det mycket enklare att ta loss beläggen när bromsskiva inte är ivägen.

Jag föredrar ett annat fett som tål vägsalt.

Första bilen för mig med fasta ok. Bilar med flytande så brukar jag göra som du säger.
Vi får se hur det ser ut nästa sommar när saltet har roat sig.
Vilket medel föredrar du?
Jag föredrar Bromsfett Superfit Bosch.
Det är en tub med borste på så det är enkelt att stryka på.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Monark1954 »

Så här går det med det inre bromsbelägget efter 12.000 mil och dryga tre år om man inte gör något.
Yttre belägget såg ut precis som det nya till vänster var gång jag bytte däck.
När jag hörde bromsskrik kollade jag igen och yttre var lika oslitet som alltid.
Dock ledde en annan tråd till att de inre slits.
Bremo orginalskivor och klossar sattes dit.
Kan köpas på flera ställen.
IMG_20200803_162854.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Fredrik j »

Monark1954 skrev:
Så här går det med det inre bromsbelägget efter 12.000 mil och dryga tre år om man inte gör något.
Yttre belägget såg ut precis som det nya till vänster var gång jag bytte däck.
När jag hörde bromsskrik kollade jag igen och yttre var lika oslitet som alltid.
Dock ledde en annan tråd till att de inre slits.
Bremo orginalskivor och klossar sattes dit.
Kan köpas på flera ställen.
IMG_20200803_162854.jpg
Klassiskt på flytande ok. Oket kärvar på konsolen och endast belägget som ligger mot kolven används.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Skjut ut sprintarna. Tryck in kolvarna med en polygrip sen är det bara plocka ur beläggen utan något verktyg. Det är för att kolvarna trycker mot beläggen som de är svåra att få ut. Tar ca 5 minuter per sida att byta beläggen fram.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Jerker »

Om det nu är flytande ok så tar man loss de båda skruvarna på baksidan så man kan dela på oket. Då är det en enkel sak att få loss beläggen sen. Men för att funktionaliteten ska bli bättre så måste man, som beskrivits ovan, putsa av ytorna på oket där beläggen ska kunna glida.

Jag har ägt gamla skrotbilar hela livet och bytt många bromsbelägg (och bromsok och skivor också, för den delen) och ser inte detta som nåt särskilt svårt jobb. Det är alltid mycket enklare med flytande ok.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Oket är i ett stycke. Inga glidpinnar. Mycket enklare då man inte behöver skruva på en enda skruv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renovering och smörjning av kärvande bromsok

Inlägg av Jerker »

Ja, det var nån som tidigare skrev att det var flytande ok och jag kollade inte på bilderna. Men även när oket är i ett stycke så är det lättare att få loss beläggen och sen att putsa på oket om man lossar det. Man ska bara tänka på att säkra oket genom att hänga upp det i en tråd så att det inte blir hängande i och belastar bromsrören.
Skriv svar