M3 - Uppgradera 8” woofers i framdörrarna

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

M3 - Uppgradera 8” woofers i framdörrarna

Inlägg av nx00 »

Har sedan igår utfört denna uppgradering på min SR+. Jag tyckte mängden bas var OK men det var ”muddigt”, det saknades helt enkelt bra punch och framförallt upplösning. Då hittade jag denna snubbe som designat 3D printade fästen för Focal ISU200 högtalare och visar steg för steg hur processen går till.

Här finns 3D filerna samt instruktion video.
https://www.audioliphe.com/installation

Jag är extremt nöjd med Focal högtalarna, med EQn på +8 bas är det definitivt för mycket. Med andra ord räcker det och blir över. Hur tight basen spelar har förvånat mig mest! Speglarna och bakluckan fladdrar på rejält. 8-)
Hela processen tog 2 timmar utan några problem, hur enkelt som helst.

Skulle tro att detta är även värt för icke SR+ bilar. Original högtalarna fram har väldigt taniga magneter. Väger nästan inget jämfört med Focal ISU200.

Mina erfarenheter och tips till er:
  • * Köpte Focal ISU200 på Amazon.de, billigare
    * Klippte original högtalarkontakterna och lödade. Finns ingen anledning att behålla kontakterna, dom sitter där för produktionen ska vara simpel.
    * Mellan 3D printade delen och bilen tejpade jag ”Tesa moll standard small”, för att förhindra skrammel. Finns på Bauhaus m.m.
    * Limma de två 3D printade delarna med epoxy. Bäst styrka för PETG plast.
    * (om du inte har egen 3d printer). Köp 3D delarna på, https://www.treatstock.com/, ladda upp filerna och konfigurera printern enl instruktionerna som följde med i zip filen. Sen får du en lista på offerter. Jag köpte utav WestPrint på västkusten. Billigast, snabbt, trevlig snubbe. Kostade 480kr.
    * Bättre instruktioner hur man tar av framdörrarna, - Jag hade inte sönder några dörr-clips, som mannen i högtalare videon påstod hände lätt.
    * Enjoy!
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: M3 - Uppgradera 8” woofers i framdörrarna

Inlägg av LasseTM »

Om någon är intresserad har jag ett par 3d printade adaptrar i svart petg liggandes hemma för 400:-
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: M3 - Uppgradera 8” woofers i framdörrarna

Inlägg av Remuz »

Jag skulle vilja ha nån typ av recension på hur detta blir på en LR eller P. Verkar som ett kul projekt och bättre ljud vore inte fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: M3 - Uppgradera 8” woofers i framdörrarna

Inlägg av Kevork »

Om någon genomfört detta på en SR+ i Östergötland så skulle jag gärna svänga förbi på en provlyssning :)
Skriv svar