Serva parkeringsbroms

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Serva parkeringsbroms

Inlägg av Simon »

Hej forumet!
(Bil: modell S från 2014)

Då var det dags för parkeringsbromsen att börja låta konstigt igen. När man lägger i och lägger ur den är det inte det vanliga diskreta surrandet som hörs, utan en skrapig och skrikig och mycket högre variant av detta. (Försökte ladda upp en ljudfil men lyckades inte lista ut vilja ljudformat som är ok på forumet.)
Jag har för ett par år sedan tagit loss motorn till p-bromsen och smort upp den. ( viewtopic.php?f=10&t=16986#p366325 ). Jag försökte mig på samma sak igen.
Den här gången lyckades jag också öppna lite mer av motorn.
Bild
Plastdelen som sitter längst till höger på bilden ovan gick att skilja från den ärgade metallbrickan pilarna pekar på. Innanför den såg jag flera kugghjul, flera av dem ganska rostiga. Mekaniken satt innanför en metallbricka med hål som passade bra att olja genom. Hålen innehöll dock mycket saltavlagringar som jag fick pilla ur först och ett av hålen var helt igentäppt. Det såg ut som att mekaniken inuti fortfarande var oljad (efter mitt försök förra året?) men för säkerhets skull oljade jag lite till, denna gång med universalolja och inte 5-56.

Allt detta gjorde att motorn låter något bättre än innan, men fortfarande inte helt bra. (Motorn har dock fortfarande fungerat hela tiden.)
Det skrikiga är nu liksom koncentrerat till ena änden av bromssekvensen, när bromsen är som mest åtdragen. Det skriker alltså mest i början när man lossar bromsen, och mest i slutet när man lägger i bromsen.
Detta leder mina tankar till att det kan vara skruven i bromskolven som också måste smörjas.
Vilket då innebär att det förmodligen är läge att plocka bort hela bromsoket för att kunna fixa med det lite enklare.
Fixyourtesla får det att låta som att bultarna som håller bromsoket på plats måste bytas efter en sådan procedur. Se exempelvis http://www.fixyourtesla.com/s/Rear-Park ... lease.html ("...discard the bolts...", "…always replace fasteners…"). Men i vissa fall vet jag att Fixyourtesla är noggrannare än man absolut måste vara.

Nu till mina frågor.
  • Är jag på rätt spår i att ta isär mer av bromsoket och smörja på fler ställen, t ex skruven som skjuter ut bromskolven? Eller är det troligare att motorn snart har gjort sitt och det är dags att jaga en ny?
  • Går det att ta loss bromsoket och sätta tillbaka det igen med samma bultar?
  • När det är dags att byta parkeringsbroms – finns det tredjepartsbromsar som passar till Tesla modell S 2014 men är anpassade för svenska salta vintervägar?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Serva parkeringsbroms

Inlägg av Jojo »

Av många års meka-erfarenhet med nyare och äldre bilar kan jag bara konstatera att det inte är lönt att vara dumsnål eller ta några genvägar. Been there, done that...
Därför:
-byt motorn, när Du väl har kommit såpass långt. Annars gör Du jobbet igen nästa år.
-använd nya bultar. Det kostar väl inte skjortan och Du behöver sedan inte tänka 'Om jag bara hade...'
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Serva parkeringsbroms

Inlägg av carl-pedal »

Dessa jobbiga p-bromsar!

Det är lätt att ta loss oket och känna hur lätt den mekanismen går, troligen är den ok.

Kugghjulen behöver göras rent och nytt fett läggas i växellådan för att det ska gå fint. Ljudet som kommer i slutet av bromsningen kommer då momentet ökar oberoende om oket går trögt, motorn går tills den uppnår en viss ström /moment.

Obs- försök INTE att plocka ur själva motorn, bara växellådan ur sitt plasthölje, det är gjutna kontakter som går sönder.

IMO - det är värt att försöka fixa detta själv för att få lite mer liv ur grejerna!

Har ingen aning om piratgrejer, skulle vara grymt istället för 5000 kr per motor+ok.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Serva parkeringsbroms

Inlägg av Doosan »

Hej
Har servat handbromsen och återanvänt alla bultar utan problem,
kopparpasta i planetdrev och skruv och även alla glidytor i oket,
största problemet var att få ur de gamla lås pinnarna som håller bromsbackarna, det förbrukades ett antal slagmejslar,
Köpte bromsbackar på Mekonomen till normala priser

MS 70. -15. 22000 mil. :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Serva parkeringsbroms

Inlägg av Simon »

Tack för alla svar!

Här är läget nu.
Missljudet i bromsmotorerna gav med sig av sig självt ett par dagar efter att jag smort dem. Min gissning är att oljan behövde tid på sig för att sprida sig till alla kärvande delar.
Så jag låter det hela vara för tillfället, bland annat för att det är mellan svårt och omöjligt att få tag i nya p-broms-motorer. Åtminstone till vänster sida.

Återigen tack!
Skriv svar