(Bil: modell S från 2014)
Då var det dags för parkeringsbromsen att börja låta konstigt igen. När man lägger i och lägger ur den är det inte det vanliga diskreta surrandet som hörs, utan en skrapig och skrikig och mycket högre variant av detta. (Försökte ladda upp en ljudfil men lyckades inte lista ut vilja ljudformat som är ok på forumet.)
Jag har för ett par år sedan tagit loss motorn till p-bromsen och smort upp den. ( viewtopic.php?f=10&t=16986#p366325 ). Jag försökte mig på samma sak igen.
Den här gången lyckades jag också öppna lite mer av motorn.
Plastdelen som sitter längst till höger på bilden ovan gick att skilja från den ärgade metallbrickan pilarna pekar på. Innanför den såg jag flera kugghjul, flera av dem ganska rostiga. Mekaniken satt innanför en metallbricka med hål som passade bra att olja genom. Hålen innehöll dock mycket saltavlagringar som jag fick pilla ur först och ett av hålen var helt igentäppt. Det såg ut som att mekaniken inuti fortfarande var oljad (efter mitt försök förra året?) men för säkerhets skull oljade jag lite till, denna gång med universalolja och inte 5-56.
Allt detta gjorde att motorn låter något bättre än innan, men fortfarande inte helt bra. (Motorn har dock fortfarande fungerat hela tiden.)
Det skrikiga är nu liksom koncentrerat till ena änden av bromssekvensen, när bromsen är som mest åtdragen. Det skriker alltså mest i början när man lossar bromsen, och mest i slutet när man lägger i bromsen.
Detta leder mina tankar till att det kan vara skruven i bromskolven som också måste smörjas.
Vilket då innebär att det förmodligen är läge att plocka bort hela bromsoket för att kunna fixa med det lite enklare.
Fixyourtesla får det att låta som att bultarna som håller bromsoket på plats måste bytas efter en sådan procedur. Se exempelvis http://www.fixyourtesla.com/s/Rear-Park ... lease.html ("...discard the bolts...", "…always replace fasteners…"). Men i vissa fall vet jag att Fixyourtesla är noggrannare än man absolut måste vara.
Nu till mina frågor.
- Är jag på rätt spår i att ta isär mer av bromsoket och smörja på fler ställen, t ex skruven som skjuter ut bromskolven? Eller är det troligare att motorn snart har gjort sitt och det är dags att jaga en ny?
- Går det att ta loss bromsoket och sätta tillbaka det igen med samma bultar?
- När det är dags att byta parkeringsbroms – finns det tredjepartsbromsar som passar till Tesla modell S 2014 men är anpassade för svenska salta vintervägar?