Autopilot ej tillgänglig

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av LasseL »

Jag har fått meddelande att autopiloten inte är tillgänglig och att detta kan återställas vid nästa körning ..det återställer sig inte vad jag än gör ..har gjort reset påde med rattknapparna o omstart flera gånger men icke sa nicke .. kameror mm är rengjort , nån som har nåt förslag innan jag bokar tid på sc


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av LasseL »

LasseL skrev:
Jag har fått meddelande att autopiloten inte är tillgänglig och att detta kan återställas vid nästa körning ..det återställer sig inte vad jag än gör ..har gjort reset påde med rattknapparna o omstart flera gånger men icke sa nicke .. kameror mm är rengjort , nån som har nåt förslag innan jag bokar tid på sc


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av Bjelke »

Det KAN återställas om man åker på en väg med tydliga linjer och en bil framför, då kan
systemet kalibrera sig, detta tex efter att radarn varit täckt (av snö eller nåt) och/eller
kamera/kameror framåt varit ”blinda” en längre stund...
Men det finns fler scenarion som kan ge det felmeddelandet, tex trasiga kameror eller radar osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av LasseL »

Ja jag har ju fått det flera gånger under årens lopp men det har alltid återställt sig själv .. men nu har jag haft deti tre dagar


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
larced
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2020 18:17

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av larced »

Fungerar alla kamerorna?
Hämtade ut min bil i måndags. Då fungerade allt. Senare samma kväll fick jag meddelandet om Autopilotkamerorna. Nu fungerar inte vänstra bak-kameran.
Var inne och pratade med SC idag. Finns inga kameror tillgängliga så servicetid tidigast "någon gång i januari".
Ä det ens rimligt att dom inte kan skaka fram/buda över en så vanlig reservdel till en helt ny bil på över en månads tid?
Uselt Tesla. Inget bra första intryck...
Tesla Model 3 LR 2021 White
Användarvisningsbild
Macmagnet
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 okt 2020 12:02

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av Macmagnet »

larced skrev:
Fungerar alla kamerorna?
Hämtade ut min bil i måndags. Då fungerade allt. Senare samma kväll fick jag meddelandet om Autopilotkamerorna. Nu fungerar inte vänstra bak-kameran.
Var inne och pratade med SC idag. Finns inga kameror tillgängliga så servicetid tidigast "någon gång i januari".
Ä det ens rimligt att dom inte kan skaka fram/buda över en så vanlig reservdel till en helt ny bil på över en månads tid?
Uselt Tesla. Inget bra första intryck...
Samma problem med vänster kamera men min har aldrig fungerat.
Tesla kommer lös det med mobil service 17/12 så nya kameror verkar ha kommit till Sverige nu.
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av LasseL »

Det visade sig vara front radarn som hoppat ut läge .. lite skruvande för att ta loss fronten sen var det bara att trycka nen i läge igen och skruva ihop allt igen ..


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopilot ej tillgänglig

Inlägg av Bjelke »

LasseL skrev:
Det visade sig vara front radarn som hoppat ut läge .. lite skruvande för att ta loss fronten sen var det bara att trycka nen i läge igen och skruva ihop allt igen ..


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Coolt, det var en ny variant :)
(Men samma effekt som när radarn slås ut av snö tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar