Home Assistant-integration

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wolub
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 sep 2020 19:45

Home Assistant-integration

Inlägg av Wolub »

Yay! Har nu bilen integrerad i Apples Home-app. En raspberry pi med Home Assistant gör jobbet. Har inte testat att göra några scripts/automatiseringar än men sensorer och switchar kan jag styra via home-appen så det bör ju gå galant.

Öppnar många intressanta möjligheter.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av taliz »

Siri Shortcuts kan man använda annars.

https://teslacuts.com/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wolub
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 sep 2020 19:45

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av Wolub »

Det gjorde jag innan. Inte alls lika smidigt och responsivt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av loftux »

Låter Home Assistant bilen sova ordentligt?

Är det alltså en brygga från Home Assistant till Homekit du använder?

Funderar på att prova, kör Homebridge via Docker på en Raspberry Pi. Får lägga till en Home Assistant också.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av Gustafsson »

Wolub skrev:
Yay! Har nu bilen integrerad i Apples Home-app. En raspberry pi med Home Assistant gör jobbet. Har inte testat att göra några scripts/automatiseringar än men sensorer och switchar kan jag styra via home-appen så det bör ju gå galant.

Öppnar många intressanta möjligheter.
Ursäkta en obildad... Vad för fiffigt får man då tillgång till?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av Linkz »

Jag provade Tesla-integrationen i HomeAssistant och tyckte att det verkade svårt att få bilen att sova. Nu kör jag Teslamate ("standalone" + sensorer etc i HA) istället och ångrar ingenting! Kolla in skärmdumparna från Grafana från dokumentationen av Teslamate https://docs.teslamate.org/docs/screenshots/

Det som Teslamate inte kan till skillnad från den "officiella" integrationen är att styra lås, klimatisering etc men det har jag löst genom att köra den vanliga standard-integrationen i HA på 8h uppdateringsintervall. Då kan jag fortfarande trigga att slå på värmen i bilen om jag vill. Sen finns det ju en säkerhetsrisk med HA-integrationen i form av att den just kan styra lås etc i bilen, vilket Teslamate inte låter dig göra så om du har din HA-installation tillgänglig från Internet så är Teslamate ett säkrare val.

Jag använder triploggarna i Teslamate för att redovisa tjänstemil dessutom. Det enda som saknas är en möjlighet att automatiskt exportera resor som skett på vardagar mellan 8-17 till någon form av lista, men det finns det ju andra lösningar för om man inte orkar själv.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av frippan »

Jag kör teslafi och deras api för att kontrollera allt med bilen i home assistant.
Fungerar bra.
Då behöver jag inte tänka på hur bilen sover. För all kommunikation sker med teslafi och bilen får sova om teslafi tycker så.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av yps »

frippan skrev:
Jag kör teslafi och deras api för att kontrollera allt med bilen i home assistant.
Fungerar bra.
Då behöver jag inte tänka på hur bilen sover. För all kommunikation sker med teslafi och bilen får sova om teslafi tycker så.
Hur integrerar man detta? Finns något färdigt?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Home Assistant-integration

Inlägg av agehall »

Ska du gå via TeslaFi får du nog googla upp lite olika bloggar vad jag har sett.

Överväger själv vilken väg jag ska gå och just nu lutar det åt att köra Tesla-integrationen från HACS.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar