Dörrlister mot smuts/ljud M3

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av dalahesten »

Är det någon som har installerat dessa dörrlister från Teslify? https://teslify.se/products/dorrlister- ... a-model-s3

Jag är en nybliven M3LR-ägare och har snabbt upptäckt hur mycket damm och smuts det kommer in i dörrgapen. Får även för mig att dessa dämpar ljudet ganska bra med, åtminstone enligt videon som finns i länken. :)
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Henriksson »

Jag tycker du ska felanmäla, inte ens en Dacia eller värre släpper in damm och smuts genom dörrarna.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

Superintressant! Verkar ju faktiskt göra jobbet. Har kört min LR 3:a i snart ett år och att få lite tystare i kupén vore extremt trevligt :P
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

Jag monterade ett liknande kit idag. Ett lätt jobb, men det är för tidigt att säga hur väl de skyddar mot smuts, eftersom jag inte kört ens en mil med bilen sedan listerna monterades. Kanske lite lägre ljudnivå, men svårt att säga eftersom jag bara kört i stadstrafik. Dörrarna låter i alla fall bättre när de stängs. Jag jämförde med förardörren försedd med listerna och jämförde direkt med dörren på höger sida innan den fick listerna. Det låter lite gedignare när dörren stängs. Bara det räcker för att motivera den ringa penningsumman och den lilla tid som krävdes.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

Niklas Z skrev:
Jag monterade ett liknande kit idag. Ett lätt jobb, men det är för tidigt att säga hur väl de skyddar mot smuts, eftersom jag inte kört ens en mil med bilen sedan listerna monterades. Kanske lite lägre ljudnivå, men svårt att säga eftersom jag bara kört i stadstrafik. Dörrarna låter i alla fall bättre när de stängs. Jag jämförde med förardörren försedd med listerna och jämförde direkt med dörren på höger sida innan den fick listerna. Det låter lite gedignare när dörren stängs. Bara det räcker för att motivera den ringa penningsumman och den lilla tid som krävdes.
Kan du inte posta en uppdatering gällande upplevt kupé ljud när du hunnit testa?

Är helt klart inne på att skaffa detta. Länk till det du beställde?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

steffe68 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag monterade ett liknande kit idag. Ett lätt jobb, men det är för tidigt att säga hur väl de skyddar mot smuts, eftersom jag inte kört ens en mil med bilen sedan listerna monterades. Kanske lite lägre ljudnivå, men svårt att säga eftersom jag bara kört i stadstrafik. Dörrarna låter i alla fall bättre när de stängs. Jag jämförde med förardörren försedd med listerna och jämförde direkt med dörren på höger sida innan den fick listerna. Det låter lite gedignare när dörren stängs. Bara det räcker för att motivera den ringa penningsumman och den lilla tid som krävdes.
Kan du inte posta en uppdatering gällande upplevt kupé ljud när du hunnit testa?

Är helt klart inne på att skaffa detta. Länk till det du beställde?
Jag beställde kitet i höstas, men har inte monterat det förrän nu:


Jag har också köpt en gummilist som placeras kring glastaksdelen ovanför framstolarna:


Den sistnämnda har jag haft ett tag. På min bil kom ibland ett störande vindbrus uppifrån. Först misstänkte jag att sidofönstret inte gick ända upp, men det hjälpte inte att trycka på fönsterhissknappen. Efter en tid stod det klart att ljudet bara uppstod när det blåste ute och vinden kom i lite ogynnsamma riktningar. Sedan jag monterade gummislangen har jag inte hört det ljudet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

Tack!

Gummilisten för taket har jag också men kan inte avgöra om det blivit bättre. Har generellt inte störts så mycket av vindbrus, utan mest ”buller” i kupén. Det går ju att leva med men allt kan förbättras :)

Finns ju några trådar i ämnet och sammantaget pekar väl eg allt mot att största boven är hjulhusen
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

steffe68 skrev:
Tack!

Gummilisten för taket har jag också men kan inte avgöra om det blivit bättre. Har generellt inte störts så mycket av vindbrus, utan mest ”buller” i kupén. Det går ju att leva med men allt kan förbättras :)

Finns ju några trådar i ämnet och sammantaget pekar väl eg allt mot att största boven är hjulhusen
Eftersom passformen på karossdelarna inte är världens bästa kan det tänkas vara så att olika exemplar har olika stora spalter här och var. Gissar att det kan leda till olika vindbrus på olika exemplar och därmed kanske gummilisten för taket gör mer eller mindre nytta beroende på vilken bil den monteras på. Det vindbrus jag hade var ganska distinkt. Det lät som ett fönster som inte var riktigt stängt, men skönt att bli av med det i alla fall, även om det bara var ibland det hördes.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av dalahesten »

La precis en beställning och tänkte montera dem under påsken. Återkommer med synpunkter. ;)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av R2_m3 »

Monterade ett liknande kit och så länge de satt kvar så funkade de att skydda mot smuts, men tyvärr släppte de efter ett tag och så kan inte säga att att jag var så nöjd. Man måste var väldigt noggrann med att rengöra innan man monterar samt hoppas på att limmet håller :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

R2_m3 skrev:
Monterade ett liknande kit och så länge de satt kvar så funkade de att skydda mot smuts, men tyvärr släppte de efter ett tag och så kan inte säga att att jag var så nöjd. Man måste var väldigt noggrann med att rengöra innan man monterar samt hoppas på att limmet håller :)
Blev ljudet bättre dämpat i kupén?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

Nu har jag hunnit köra några dagar, men bara i stadstrafik. Några mätningar har jag inte, bara subjektiva intryck.
Jag upplever att ljud lite högre i frekvens filtreras bort lite bättre. Exempelvis hörs ljud från omgivningen mindre. Jag har dubbfria däck och hör inte lika tydligt ljud från andra bilars dubbdäck. Sådant gör att bilen känns mer ”ombonad”.
Jag upplever också att det är mindre störande ljud i registret där tal ligger, vilket gör det lite lättare att samtala i bilen.
Däremot är det nog ingen skillnad i det dova däckljudet, men det hade jag inte räknat med.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

Niklas Z skrev:
Nu har jag hunnit köra några dagar, men bara i stadstrafik. Några mätningar har jag inte, bara subjektiva intryck.
Jag upplever att ljud lite högre i frekvens filtreras bort lite bättre. Exempelvis hörs ljud från omgivningen mindre. Jag har dubbfria däck och hör inte lika tydligt ljud från andra bilars dubbdäck. Sådant gör att bilen känns mer ”ombonad”.
Jag upplever också att det är mindre störande ljud i registret där tal ligger, vilket gör det lite lättare att samtala i bilen.
Däremot är det nog ingen skillnad i det dova däckljudet, men det hade jag inte räknat med.
Jättebra rapport! Det blir nog ett sånt kit för mig också. Återkommer också med mina subjektiva intryck efter det.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

Idag har jag varit ute och kört en del på landväg, men ingen motorväg. Känslan är att det låter lite mindre, men det är vanskligt med tanke på att många parametrar påverkar, som temperatur, vägbanans skick, vindriktning och vindstyrka, m m. En sak som jag i alla fall märkt är att vinandet från regenerering hörs mer, vilket rimligen bör betyda att något annat ljud som tidigare maskerat regenereringsljudet minskat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av steffe68 »

Fick hem kit igår: https://teslify.se/products/dorrlister- ... a-model-s3

Installerade på vänster sida direkt, och monteringen var lite småstrulig (framför allt A-stolpen) men gick bra till slut. Mycket trevligt "dörrstängningsljud" :D
Man fick även med lister till frunk o trunk - ska framför allt bli trevligt för bakluckan som ju låter bedrövligt när man stänger.

Men, vi får se om det håller. I videon i denna tråd så finns det extra lim med, men det fanns inget i mitt paket. Rengjorde med fuktad microfiberduk med lite diskmedel och torkade sedan torrt med annan microfiberduk.

Återkommer!
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
dalahesten
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2021 08:48

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av dalahesten »

R2_m3 skrev:
Monterade ett liknande kit och så länge de satt kvar så funkade de att skydda mot smuts, men tyvärr släppte de efter ett tag och så kan inte säga att att jag var så nöjd. Man måste var väldigt noggrann med att rengöra innan man monterar samt hoppas på att limmet håller :)
Hur länge höll det?
Niklas Z skrev:
Nu har jag hunnit köra några dagar, men bara i stadstrafik. Några mätningar har jag inte, bara subjektiva intryck.
Jag upplever att ljud lite högre i frekvens filtreras bort lite bättre. Exempelvis hörs ljud från omgivningen mindre. Jag har dubbfria däck och hör inte lika tydligt ljud från andra bilars dubbdäck. Sådant gör att bilen känns mer ”ombonad”.
Jag upplever också att det är mindre störande ljud i registret där tal ligger, vilket gör det lite lättare att samtala i bilen.
Däremot är det nog ingen skillnad i det dova däckljudet, men det hade jag inte räknat med.
Min upplevelse är likadan. Men jag upplever att däckljudet är lite tystare upp till 80 km/h. Låter fortfarande ganska illa vid hastigheter över 100 km/h dock. :cry:
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av R2_m3 »

De första listerna trillade av efter kanske en månad och de sista runt dörrarna efter kanske 12 månader. De vid baklucka sitter fortfarande kvar efter 18 månader. Tyckte inte ljudet ändrades så mycket så var mest att slippa smuts.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Bjelke »

R2_m3 skrev:
De första listerna trillade av efter kanske en månad och de sista runt dörrarna efter kanske 12 månader. De vid baklucka sitter fortfarande kvar efter 18 månader. Tyckte inte ljudet ändrades så mycket så var mest att slippa smuts.
Brukar kunna bli så, bakluckan stängs ju ”rakt emot” och klarar sig bättre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Broeken »

En nackdel jag upplevt med extralisterna är att dörrarna blir mer svårstängda, rätt vanligt att man måste dra till dörrarna rejält en andra gång. Speciellt bakluckan blir påtagligt trög att stänga, man får trycka till nästan så spoilern lossnar (är ju rätt smäckigt monterad från fabrik) , så tog bort den nedre listen där, nu bättre. Kollat så att inte listerna sitter uppenbart snett, men smått slingrig montering kan ju vara en faktor. Elstängning lär inte funka med alla feta lister som skall pressas ihop. Inverterad soft-close, inte så premium.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dörrlister mot smuts/ljud M3

Inlägg av Niklas Z »

Broeken skrev:
En nackdel jag upplevt med extralisterna är att dörrarna blir mer svårstängda, rätt vanligt att man måste dra till dörrarna rejält en andra gång. Speciellt bakluckan blir påtagligt trög att stänga, man får trycka till nästan så spoilern lossnar (är ju rätt smäckigt monterad från fabrik) , så tog bort den nedre listen där, nu bättre. Kollat så att inte listerna sitter uppenbart snett, men smått slingrig montering kan ju vara en faktor. Elstängning lär inte funka med alla feta lister som skall pressas ihop. Inverterad soft-close, inte så premium.
Jag har inte märkt att dörrarna blir svårstängda, däremot låter de riktigt trevligt när de stängs. Jag har dock inte monterat list på bakluckan, så där är det av förståeliga skäl ingen skillnad för mig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar