Teslafi

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2021 08:26

Teslafi

Inlägg av smashinlovely »

Tänker att teslafi är det som behövs för att komplettera teslas egna app vad gäller historik och programmering.

Har snart avslutat min trial period och undrar om någon har en referral code.

Och när man ändå startar en ny tråd.
Vilka appar är bäst som komplement?

Är ny som teslaägare, är en del saker jag anser fattas i teslas egna app. T.ex. Möjlighet att ställa in planerad avfärd i mobilen, förprogrammera resor i gps'en etc. Eller så är det bara jag som inte fattat hur man gör ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslafi

Inlägg av Remuz »

Remuz är min kod. Kolla även teslamate, körs på egen server hemma
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Teslafi

Inlägg av themax »

Om du istället vill testa Tronity så stöder den fler bilar, har ett mycket aktivt utveckingsteam, har responsivt tema, kan importera data från TeslaFi och köras på egen server.

https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj

Men gillar du TeslaFi så använd Remuz kod ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Teslafi

Inlägg av Curik »

themax skrev:
Om du istället vill testa Tronity så stöder den fler bilar, har ett mycket aktivt utveckingsteam, har responsivt tema, kan importera data från TeslaFi och köras på egen server.
Fast njae, det kan den faktiskt inte. Såvidare inte något ändrats senaste tiden.

Du kan köra datasamlaren (brokern) på en egen maskin hemma men deras server är stängd mjukvara och den får du inte hem.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Teslafi

Inlägg av themax »

Curik skrev:

Du kan köra datasamlaren (brokern) på en egen maskin hemma
Det stämmer säkert. Har inte grävt djupare i hur mycket du måste använda deras molnlösning med egen broker hemma då jag kör på samma sätt som jag gjorde med TeslaFi. Men poängen är att du har möjlighet att köra på ett säkrare sätt än genom att dela lösenordet.

Vill man ha ännu högre säkerhet ska man kanske inte använda sådana här statistiktjänster över huvud taget utan bygga något eget (som också nämns ovan). Eller inte använda alls utan vara nöjd med vad Tesla erbjuder.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Teslafi

Inlägg av Curik »

themax skrev:
Curik skrev:

Du kan köra datasamlaren (brokern) på en egen maskin hemma
Det stämmer säkert. Har inte grävt djupare i hur mycket du måste använda deras molnlösning med egen broker hemma då jag kör på samma sätt som jag gjorde med TeslaFi. Men poängen är att du har möjlighet att köra på ett säkrare sätt än genom att dela lösenordet.
Absolut, men rätt ska vara rätt.
themax skrev:
Vill man ha ännu högre säkerhet ska man kanske inte använda sådana här statistiktjänster över huvud taget utan bygga något eget (som också nämns ovan). Eller inte använda alls utan vara nöjd med vad Tesla erbjuder.
Varför det? Det behöver ju inte bara handla om säkerhet; det kan vara att man inte tycker tjänsten är värd att betala för. Eller att man vill fortsätta använda den även om den upphör o.s.v.

Att man ska sluta använda en viss typ av tjänster (eller utveckla en egen ännu osäkrare tjänst) för att man ställer höga krav på säkerhet eller att kunna self-hosta tycker jag låter som trams, sorry.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Teslafi

Inlägg av themax »

Curik skrev:
Att man ska sluta använda en viss typ av tjänster (eller utveckla en egen ännu osäkrare tjänst) för att man ställer höga krav på säkerhet eller att kunna self-hosta tycker jag låter som trams, sorry.
Jag menar inte att du ska utveckla en egen tjänst utan använda de som finns. Men du har ju naturligtvis också all rätt att högtidligt strunta i allt jag skriver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar