Koifiskar
Moderator: Redaktion
Koifiskar
Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koifiskar
du får köpa en elbil med V2L
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Koifiskar
Jag laddade batteriet till motorsågen från ciguttaget i mittkonsolen genom att häkta på en liten 230V inverter där, och motorsågsladdaren på den, den drog kontinuerligt minst 100W i en timme utan problem, men man måste ha på sentrymode för att DC-DC omvandlaren skall vara aktiv, och uttaget späningssatt. Det är iofs Model 3, men är ju typ samma mjukvara så kanske funkar?
När jag provade utan sentrymode, men med "dörren-i-första-hacket"-tricket så stängdes 12V-uttaget av efter en stund, så det funkade inte.
När jag provade utan sentrymode, men med "dörren-i-första-hacket"-tricket så stängdes 12V-uttaget av efter en stund, så det funkade inte.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Koifiskar
Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Koifiskar
Låter ju helt rätt! Men vet inte om jag vågar koppla det själv men det kanske finns nån elektriker här som vill sälja en ODBII till ciggurtag adapterSvenssons skrev:Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koifiskar
Finns färdiga kablar: https://www.obd2-shop.eu/obd2cigarettel ... anguage=enSmutt skrev:Låter ju helt rätt! Men vet inte om jag vågar koppla det själv men det kanske finns nån elektriker här som vill sälja en ODBII till ciggurtag adapterSvenssons skrev:Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Koifiskar
Eller så köper man en växelriktare som kan fästas direkt emot 12V batteriet.
Laddar Tesla 12V batteriet hela tiden eller måste bilen vara aktiverad på något sätt.
Laddar Tesla 12V batteriet hela tiden eller måste bilen vara aktiverad på något sätt.
Re: Koifiskar
Den laddar garanterat 12V-batteriet om sentry är på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Koifiskar
Sentry mode kommer stängas av om State of Charge på huvudbatteriet kommer under 20% precis som för ventilationen tex. Laddning av 12V lär nog fortsätta ett tag till men även den kommer att avbrytas före 0% på huvudbatteriet.tor-ake skrev:Den laddar garanterat 12V-batteriet om sentry är på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Koifiskar
OBD har endast 5A säkring, den bör nog inte användas för några egentliga laster.Svenssons skrev:Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
X har ”brake controller”-kontakten med 20A säkring som kan användas, jag kör min dashcam på den. S har väl också ett par ställen där man kan plocka ut 15-20A ”always on” 12V, skulle inte t.ex ”camp mode” lämna strömmen på i cigg-uttagen nu för tiden?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Koifiskar
5A 12V blir ju ändå 60W vilket bör klara av en last på 35W även med lite förluster i växelriktaren men jag trodde det var mer. Det är lite dumt att ha ventilation eller sentry igång ifall det är för att hålla liv i fiskarna under strömavbrott som man inte vet hur länge avbrottet kommer vara. Kommer dra mer el i onödan från bilen för att sedan stängas av vid 20% SoC. Koppla direkt till 12V eller andra platser med konstant 12V är bättre men inte lika smidigt.fth skrev:OBD har endast 5A säkring, den bör nog inte användas för några egentliga laster.Svenssons skrev:Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619
Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:
https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
X har ”brake controller”-kontakten med 20A säkring som kan användas, jag kör min dashcam på den. S har väl också ett par ställen där man kan plocka ut 15-20A ”always on” 12V, skulle inte t.ex ”camp mode” lämna strömmen på i cigg-uttagen nu för tiden?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Koifiskar
35W i 24h blir 840Wh i energi.Smutt skrev:Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.
Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Re: Koifiskar
Ja, det blir synd om man måste åka till affären akut, och sedan komma hem till ett gäng döda fiskar.
Detta sagt så hade jag gärna sett att framtida Tesla har ett inbyggt 230V AC-uttag i bilarna. Hade varit riktig smutt. Honda E har ju en smidig lösning där.
Själv köpte jag en sådan här växelriktare till vår M3 som ger sinusformad spänning (istället för de billigare med fyrkantsvåg, som inte alla pumpar, elmotorer och elektronik klarar):
Detta sagt så hade jag gärna sett att framtida Tesla har ett inbyggt 230V AC-uttag i bilarna. Hade varit riktig smutt. Honda E har ju en smidig lösning där.
Själv köpte jag en sådan här växelriktare till vår M3 som ger sinusformad spänning (istället för de billigare med fyrkantsvåg, som inte alla pumpar, elmotorer och elektronik klarar):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Koifiskar
Bättre lösning eftersom det skulle gå att handen aktiv hela tiden med hjälp av en underhållsladdare till batteriet.[JM] skrev:35W i 24h blir 840Wh i energi.Smutt skrev:Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.
Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Re: Koifiskar
Ock skaffa en solcell som underhållsladdar på sommmaren...LarsL skrev:Bättre lösning eftersom det skulle gå att handen aktiv hela tiden med hjälp av en underhållsladdare till batteriet.[JM] skrev:35W i 24h blir 840Wh i energi.Smutt skrev:Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.
Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Re: Koifiskar
Har två Teslor och nästan aldrig strömavbrott så jag söker en lösning med så lite ,saker som tar plats som möjligt, men en obb grej och en omvandlare låter rätt[JM] skrev:35W i 24h blir 840Wh i energi.Smutt skrev:Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.
Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd