Koifiskar

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Koifiskar

Inlägg av Smutt »

Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Koifiskar

Inlägg av HelectriC »

du får köpa en elbil med V2L :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Koifiskar

Inlägg av tor-ake »

Jag laddade batteriet till motorsågen från ciguttaget i mittkonsolen genom att häkta på en liten 230V inverter där, och motorsågsladdaren på den, den drog kontinuerligt minst 100W i en timme utan problem, men man måste ha på sentrymode för att DC-DC omvandlaren skall vara aktiv, och uttaget späningssatt. Det är iofs Model 3, men är ju typ samma mjukvara så kanske funkar?

När jag provade utan sentrymode, men med "dörren-i-första-hacket"-tricket så stängdes 12V-uttaget av efter en stund, så det funkade inte.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koifiskar

Inlägg av Svenssons »

Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619

Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:

https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koifiskar

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619

Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:

https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
Låter ju helt rätt! Men vet inte om jag vågar koppla det själv :? men det kanske finns nån elektriker här som vill sälja en ODBII till ciggurtag adapter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koifiskar

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Svenssons skrev:
Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619

Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:

https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
Låter ju helt rätt! Men vet inte om jag vågar koppla det själv :? men det kanske finns nån elektriker här som vill sälja en ODBII till ciggurtag adapter
Finns färdiga kablar: https://www.obd2-shop.eu/obd2cigarettel ... anguage=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koifiskar

Inlägg av LarsL »

Eller så köper man en växelriktare som kan fästas direkt emot 12V batteriet.

Laddar Tesla 12V batteriet hela tiden eller måste bilen vara aktiverad på något sätt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Koifiskar

Inlägg av tor-ake »

Den laddar garanterat 12V-batteriet om sentry är på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koifiskar

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:
Den laddar garanterat 12V-batteriet om sentry är på.
Sentry mode kommer stängas av om State of Charge på huvudbatteriet kommer under 20% precis som för ventilationen tex. Laddning av 12V lär nog fortsätta ett tag till men även den kommer att avbrytas före 0% på huvudbatteriet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Koifiskar

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619

Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:

https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
OBD har endast 5A säkring, den bör nog inte användas för några egentliga laster.

X har ”brake controller”-kontakten med 20A säkring som kan användas, jag kör min dashcam på den. S har väl också ett par ställen där man kan plocka ut 15-20A ”always on” 12V, skulle inte t.ex ”camp mode” lämna strömmen på i cigg-uttagen nu för tiden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koifiskar

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Du kan skaffa en 12V DC -> 230V AC växelriktare likt denna:
https://www.elfa.se/sv/vaexelriktare-us ... p/11069619

Cigarettuttaget lär dock inte ge konstant 12V om du inte håller bilen vaken på något sätt. Från Model S/X kan du få ut konstant spänning från ODBII-uttaget på upp till 180W har jag för mig. För detta så behöver du klippa av kabeln och montera en ODB-II-kontakt likt dessa:

https://www.mouser.se/Molex/Connectors/ ... ewZ1yilshj

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... _connector
OBD har endast 5A säkring, den bör nog inte användas för några egentliga laster.

X har ”brake controller”-kontakten med 20A säkring som kan användas, jag kör min dashcam på den. S har väl också ett par ställen där man kan plocka ut 15-20A ”always on” 12V, skulle inte t.ex ”camp mode” lämna strömmen på i cigg-uttagen nu för tiden?

/fth
5A 12V blir ju ändå 60W vilket bör klara av en last på 35W även med lite förluster i växelriktaren men jag trodde det var mer. Det är lite dumt att ha ventilation eller sentry igång ifall det är för att hålla liv i fiskarna under strömavbrott som man inte vet hur länge avbrottet kommer vara. Kommer dra mer el i onödan från bilen för att sedan stängas av vid 20% SoC. Koppla direkt till 12V eller andra platser med konstant 12V är bättre men inte lika smidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Koifiskar

Inlägg av [JM] »

Smutt skrev:
Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
35W i 24h blir 840Wh i energi.

Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.

Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Koifiskar

Inlägg av martinot »

Ja, det blir synd om man måste åka till affären akut, och sedan komma hem till ett gäng döda fiskar. :roll:

Detta sagt så hade jag gärna sett att framtida Tesla har ett inbyggt 230V AC-uttag i bilarna. Hade varit riktig smutt. Honda E har ju en smidig lösning där.

Själv köpte jag en sådan här växelriktare till vår M3 som ger sinusformad spänning (istället för de billigare med fyrkantsvåg, som inte alla pumpar, elmotorer och elektronik klarar):

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Koifiskar

Inlägg av LarsL »

[JM] skrev:
Smutt skrev:
Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
35W i 24h blir 840Wh i energi.

Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.

Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Bättre lösning eftersom det skulle gå att handen aktiv hela tiden med hjälp av en underhållsladdare till batteriet.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Koifiskar

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
[JM] skrev:
Smutt skrev:
Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
35W i 24h blir 840Wh i energi.

Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.

Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Bättre lösning eftersom det skulle gå att handen aktiv hela tiden med hjälp av en underhållsladdare till batteriet.
Ock skaffa en solcell som underhållsladdar på sommmaren...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Koifiskar

Inlägg av Smutt »

[JM] skrev:
Smutt skrev:
Jag vill använda mina två Tesla S till att driva en luftpump till dammen vid strömavbrott. Går det? Och vilket batteri kommer jag ta ström ur? Det stora eller det lilla? Pumpen är på 35w 220volt och behöver gå i ett sträck under strömavbrottet
35W i 24h blir 840Wh i energi.

Ett vanligt 12V fritidbatteri från biltema är på ca 100ah. Det blir alltså 1200Wh.

Varför inte bara skaffa ett sådant istället och skippa dribblet med bilen?
I värsta fall kan du koppla på en startkabel från teslans 12V batter itll detta fritidbatteri så kan du fylla på.
Då kan du dessutom använda bilen utan att den sitter fast i fiskdammen....
Har två Teslor och nästan aldrig strömavbrott så jag söker en lösning med så lite ,saker som tar plats som möjligt, men en obb grej och en omvandlare låter rätt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar