Inte direkt relaterat till Tesla, men skaffade ett lite kul tillbehör i form av en adapter, för att kunna ladda min elsparkcykel (eller annat elfordon som laddar med vanlig Schuko) på ett standard Typ2 billaddningsuttag.
Visst, så länge du använder den hemma går den nog an. Men undvik strandängs den på publika laddplatser och nästa laddstatitioner med endera effektbegränsningar eller ladtbalansering. De adaptrarna brukar inte uppskattas av operatörer.
Självklart så skall man ju inte i onödan ta upp en parkeringplats för elbilar. Adaptern är ju till för att få gratis el när man har möjlighet. Om man dock har helt slut på batteriet, och nödfall att behöva ladda för att bara kunna ta sig hem så borde det vara berättigat (precis som alla typer av elfordon som inte har bensinmotor som alternativ). Då så kan man ju stanna ute vid cykeln för att kunna flytta på den, och vänta vid den tills att man tryckt i tillräckligt med el. Förklarar man det för andra så är det säkert OK, och så kan man ju flytta på sig om det kommer bilar som behöver platsen. Behöver inte ladda så länge för att snabbt få ett antal kilometers räckvidd.
Ser du någon orsak till att den inte skulle fungera rent tekniskt på ett offentligt Typ2-uttag?
Blir annars lite nyfiken på att att testa. Funderar på ha med adaptern (inte el-scootern) i bilen och prova vid tillfälle.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har köpt en hel del på svenska Amazon till riktigt bra priser. Senast nya dämpare till frunken som gör att huven ställer sig i öppet läge: https://www.amazon.se/dp/B08JM6C3D9/ref=TE_item
188 spänn med frakt.
Monterade dessa idag. Funkar riktigt bra. Sista halvmetern öppnas långsammare.
Monterade även nya starkare LED lampor i bagageutrymmet från Amazon. Stor skillnad, nu ser man på kvällen.
När jag bytte den högra lampan blottades baslådan och slutsteg, kanske kan vara kul för nån att se?
Oklart varför det lyser inuti slusteget. Ser ut som sken från rörförstärkare.
Visst, så länge du använder den hemma går den nog an. Men undvik strandängs den på publika laddplatser och nästa laddstatitioner med endera effektbegränsningar eller ladtbalansering. De adaptrarna brukar inte uppskattas av operatörer.
Ser du någon orsak till att den inte skulle fungera rent tekniskt på ett offentligt Typ2-uttag?
Det är framförallt ett par saker:
* De respekterar inte den strömtilldelning som de får av stationen. Detta blir antagligen inget problem på en fristående station, men det kan bli problem om den ingår i en lastbalanseringskösning.
* De uppfyller inte heller standarden osv. Dels har de Mode-övergångar som inte tillåts, dels saknar de som regel relä och andra säkerhetsfunktioner som bilen ska ha. (Visst, många av dem behövs säkert inte, beroende på vad som kopplas in och så vidare… Men ändå).
I praktiken är det troligen avsaknaden av strömstyrning som kan ge problem.
Visst, så länge du använder den hemma går den nog an. Men undvik strandängs den på publika laddplatser och nästa laddstatitioner med endera effektbegränsningar eller ladtbalansering. De adaptrarna brukar inte uppskattas av operatörer.
Ser du någon orsak till att den inte skulle fungera rent tekniskt på ett offentligt Typ2-uttag?
Det är framförallt ett par saker:
* De respekterar inte den strömtilldelning som de får av stationen. Detta blir antagligen inget problem på en fristående station, men det kan bli problem om den ingår i en lastbalanseringskösning.
* De uppfyller inte heller standarden osv. Dels har de Mode-övergångar som inte tillåts, dels saknar de som regel relä och andra säkerhetsfunktioner som bilen ska ha. (Visst, många av dem behövs säkert inte, beroende på vad som kopplas in och så vidare… Men ändå).
I praktiken är det troligen avsaknaden av strömstyrning som kan ge problem.
Då elsparkcykeln drar 121 W (= 0,121 kW) vid laddning så kommer det knappast heller att vara något praktiskt problem.
Lägsta effekt som kan lastbalanseras enligt standarden är på någon/några få kW (> 1 kW).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Säger inte att just din elsparkcykel blir något problem i praktiken.
Men du skulle bara veta vad folk har gjort med sådana adaptrar… Vad sägs om att sätta en Typ2->Schuko och sedan i den koppla in en Mode2-kabel? Här finns inga garantier längre.
Annars är det mest laddning av andra typernas fordon, drift av allt möjligt i husbilar och -vagnar osv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kom att tänka på nyckelkort.
Om du inte har något nyckelkort "kvar" (tappat osv.) så måste du till SC för att programmera ett nytt.
Har du ett kort gör du det själv i bilen.
Två kort kostar 360:- i shopen och är väldigt prisvärt.
Man kan ha ett kort hemma som reservkort om olyckan är framme.
Glöm bara inte att aktivera de nya korten i bilen när du får hem dom.
Jag löste upp ett kort i aceton och "monterade" antennen under ett läderarmband...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Någon som har provat en sån här mätarehusskärm? Hämtar min model 3 long range på måndag och är redan anti att den inte har något mätarehus.
Kör några dagar och ta en funderare efter det.
99,9% av alla som kör M3 eller MY saknar INTE display bakom ratten.
Jag skulle inte montera en om jag så fick den gratis, däremot skulle det vara trevligt med en HUD på vindrutan.
Jag snålade och köpte de från skruvat Funkar kalasbra sett till pris. Enda jag stört mig en smula på är att delen som ligger på fotstödet på förarplatsen ibland vill glida in mot mitten/vika ner sig. Det kommer jag snart lösa med lite kardborre
Köpte även deras bagagerumsmatta, ligger hur snyggt som helst där bak.
(Antog att vi pratade om M 3/Y)
Någon som har provat en sån här mätarehusskärm? Hämtar min model 3 long range på måndag och är redan anti att den inte har något mätarehus.
Kör några dagar och ta en funderare efter det.
99,9% av alla som kör M3 eller MY saknar INTE display bakom ratten.
Jag skulle inte montera en om jag så fick den gratis, däremot skulle det vara trevligt med en HUD på vindrutan.
Jag hade bestämt mig att jag skulle behöva(sakna!) en skärm när jag fick min M3P, men det tog 20min då var det över.
Skaffade en HUD vilket var bra, som sen slutade visa data vid en uppdatering av bilen på försommaren.
Körde scan my tesla med en massa nörddata sedan bilen var ny, först på telefonen men blev övertalad av ’eivissa’ på teslamotorsclub att skaffa en tablett stt sätta framför ratten. Jag kan förutom alla nördvärden välja fram fart och senaste 0-100-tid samt annat extremviktigt för nörden.
Finns det någon riktig HUD ännu? Inte någon Android-pryl med LCD-skärm alltså, utan något som kastar upp bilden på vindrutan. Måste det vara Tesla-specifikt eller kör bilen med OBD2 och "alla" HUD:ar som kör OBD2 är kompatibla?
Är det någon som har monterat performance-spoiler eller backspegelkåpor som man fäster med 3M tejp på sin MY? Sitter de bra? Känns lite vanskligt med tejp..!? Hur funkar det att tvätta bilen med högtryckstvätt?
Är det någon som har monterat performance-spoiler eller backspegelkåpor som man fäster med 3M tejp på sin MY? Sitter de bra? Känns lite vanskligt med tejp..!? Hur funkar det att tvätta bilen med högtryckstvätt?
Snart 2k mil med båda på min 3a utan bekymmer.
Många högtryckstvättar men inte provat (och kommer aldrig) med borst-tvätt dock
Var noga att montera i rätt temp (enl anvisning) så ska det nog inte vara några problem.
Är det någon som har monterat performance-spoiler eller backspegelkåpor som man fäster med 3M tejp på sin MY? Sitter de bra? Känns lite vanskligt med tejp..!? Hur funkar det att tvätta bilen med högtryckstvätt?
Torkar man bra med sprit innan brukar dom glida på lättare också. Backspegelkåporna alltså
Vilka kåpor kör ni?
Blir blank kolfiber för mig nu