Helt rätt avseende fälg-/hjulvikt och luftmotstånd på hjulet.Joakimgabrielsson skrev:Det går ju räkna ut om det skrapar i eller ej. Dimensionen på däck påverkar inte hjulvinklarna…Dessutom kommer man inte märka av den eventuella minskade rangen. Jag säger kör!taliz skrev:Fälgar väger mer än däck.expat skrev:Generellt är det mindre fälgar som gäller, vilket flyttar in vikten mot centrum och minskar vikten på hjulen.
Du får gärna utveckla detta lite, eftersom det låter som jibberich för mig
Däck är dessutom mer aerodynamiska än (så gott som alla) fälgar. Profilen på ett däck är ju slät, dvs optimal ur aerodynamisk synpunkt.
Förövrigt är svaret på ämnesfrågan: ja, det är en dålig idé.
Du får sämre räckvidd, du riskerar att få problem med att det skrapar i, mätarna visar fel, däcken slits snett(om du inte gör ny hjulinställning) etc etc.
Skillnaden i range är mätbar om man byter mellan 18, 19 och 20” även om ytterdiametern inte skiljer. Tesla anger tex 602km på en M3LR med 19” och 626km med 18” Aero.
En M3P är inte exakt samma bil men väldigt lik och har 547km angiven range med 20” hjul. Diametern är mer eller mindre exakt samma.
Monterar man ett hjul som dessutom märkbart ökar diametern( för att fylla hjulhuset) kommer man nog se ytterligare skillnad pga att bilens luftmotstånd ökar.
Min M3P minskade förbrukningen cirka 10Wh/km när jag sänkte bilen(ca 40mm)