Försegla elektronikbox till Hansshow frunk lift

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Försegla elektronikbox till Hansshow frunk lift

Inlägg av agehall »

Jag köpte ett Hansshow frunk-kit från Hampshire som säljer ut en lite äldre modell. Elektronikboxen i denna version (PRO 4.3) är gjord av bockad aluminium (eller möjligen plåt) och är definitivt inte tät. Den har inte heller kontaktdon som är avsedda för fuktiga miljöer. I version 5 verkar de ha gjort om detta så att boxen är tätare och har en mycket bättre kontakt.

Öppnade boxen och kikade in i den. Kretskortet är iallafall ganska välförseglat med kretskortslack och kondingarna är limmade, så konstruktionen så långt är sund.

Sitter nu och funderar på hur man bäst ska försegla alltihop på ett vettigt sätt när den sitter i bilen. Hansshow skickar med en gummipåse som de tycker man ska stoppa in allt i och ”försluta” med ett buntband. Detta kommer att skydda OK mot smuts och damm men knappast mot kondens som på sikt kommer ge sig på kontaktdonen.

Någon som har erfarenhet av dessa kit och om de håller i vårt klimat? Funderar på om man helt enkelt ska dra på ett rejält lager med lack utanpå alltihop när man monterat ihop det för att fukt inte ska gå in i de otätade kontakterna - framförallt de kontakter som inte har något inkopplat i sig. En annan variant är kanske att gjuta in alltihop i silikon för lacken skulle kunna spricka av vibrationerna i bilen…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Försegla elektronikbox till Hansshow frunk lift

Inlägg av Teslared »

Jag har en likadan och den funkade 1.5 år med ganska dålig förslutning av enheten. Tog den ur bilen och "torkade" den och kollade att den funka igen.
Jag stoppade den sedan i dubbla fryspåsar med klämma om utgående kablar med lite tätmedel. I påsarna har jag lagt flera påsar med silica gel. Den borde klara sig ganska bra tycker jag då den gamla plastpåsen från Hansshow inte var något vidare bra
Skriv svar