Hej !huddig1260 skrev:Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här
Värmepumpen värmer det som behöver värmas, oftast kupen men ibland batteriet. Tesla har en patenterad lösning där en ”octovalve” kan dirigera värme i alla möjliga riktningar. Syftet är att använda spillvärme i första hand, från batteri, motorer osv som värmepumpen tar hand om. Resultatet blir att bilen tar väldigt mycket mindre ström, och får betydligt bättre range.
Hur vet jag det här? Jo, jag köpte en ny M3 Performance, som har värmepump och en barnsjukdom(fix finns, men jag bor i Boden och försöker vänta in att SC i Umeå öppnar) så min lever med barnsjukdommen ett tag till. Första gången det hände försvann värmen helt, nu fungerar värmen alltid men ibland morrar värmepumpen extra, ratten vibrerar och bilen drar mycket mer ström. Förbrukningen i lite kyla är mer än 30% mer än när värmepumpen går som den ska. Exempel; 235-240wh/km när VP inte fungerar som den ska istället för 170Wh/km i samma temperatur, samma väg och samma fart).
Bor du i norra Sverige blir mitt råd att skaffa en med värmepump om du kan, och en LR(eller Performance, som ju också är en Long Range ).
Den stora fördelen med värmepump blir att din range inte alls förkortas lika mycket som med en bil utan VP vintertid. Förbrukningen minskar såklart = kostnaden också, men förbrukningen är så låg att skillnaden blir ganska låg i reda kronor.
I övrigt är Teslas laddnätverk i Sverige så utbyggt redan nu att man inte behöver tänka speciellt mycket ”Range”. Det är mer media och de som inte har riktig koll på elbilar som tänker range. Ja, och min kollega som köpte en Zoe 22Kwh där rangen knappt räcker till jobbet t-o.r om det är kallt
För norra Sverige; absolut LR(om du gör annat än att köra runt i en och samma stad) så behöver du inte tänka på range heller, ens vintertid i grisig kyla.