Vi har två barn som åker bakåtvänt, vore skönt om de kunde få plats. Andrabilen lär gå mest eftersom förstabilen är ett fosilhärke som ska bytas ut så småningom med. Känns som de blir lite för små i baksätet men taklast är ju ett plus när man ska ta med cykeln.
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilken budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Utrymmet i Leaf är utmärkt och funkar bra med 3 barn också. Den är nästan helst underhålls fri, bara man fixar bromsarna med jämna mellan rum.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Har kört Leaf nu i 1,5 år, fast jag tycker mycket om den och den har varit felfri så rekommenderar jag ändå inte modellen till bekanta då jag misstänker att räckvidden vintertid skulle bli en besvikelse för många. Med 40 KWh fungerar den säkert bra, men skulle nog välja en Ioniq eller möjligen E-Golf framför en Leaf 24/30 KWh.
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
Låter som en mycket väl fungerande kombo för era behov. Smart att tänka att 1:a-bilen kanske är den något mindre (el)bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har kört Leaf nu i 1,5 år, fast jag tycker mycket om den och den har varit felfri så rekommenderar jag ändå inte modellen till bekanta då jag misstänker att räckvidden vintertid skulle bli en besvikelse för många. Med 40 KWh fungerar den säkert bra, men skulle nog välja en Ioniq eller möjligen E-Golf framför en Leaf 24/30 KWh.
Mitt fjärde år med Leaf och håller helt med. Har haft 24 och skulle bara rekommendera den om man har korta sträckor att köra. Kalla vinterdagar kunde jag knappt pendla till jobbet enkel resa. 40 är mycket bättre. Begagnad är Leaf 24 för dyr relativt 30 och 40 kWh versionerna.
Låter som en mycket väl fungerande kombo för era behov. Smart att tänka att 1:a-bilen kanske är den något mindre (el)bilen.
Vi är väldigt nöjda med den kombon. Tog dock ett halvårs funderande innan vi hamnade där. Det var många olika förslag längs vägen, t.ex. sälja V70 o skaffa en Passat GTE + en billig bensin Golf, eller en begagnad Model S o några elcyklar...
Jag skulle välja en ”andrabil” som funkar som förstabil eftersom ni förmodligen kommer använda elbilen som förstabil efter att ni köpt den. Fundera lite på vilket budget du skulle ha om du skulle byta första bilen istället?
Vi kom till samma slutsats. Hade vi valt en Leaf 24 hade vi nog kört V70 ganska ofta. Därför ökade vi budgeten och gick på en nyare e-Golf. Nu körs Volvon bara när Golfen är upptagen, när vi behöver drag, eller när vi ska till fjällen på vintern.
mati skrev:
jbark skrev:
mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Förstår. Ja, e-Golfarna verkar relativt dyra. Eller, nja, egentligen inte, procentuellt är andrahandsvärdet runt 50% av nypriset efter tre år verkar det som. Det är ju inte så mycket och de var ju dyra som nya också. Vi fick pröjsa ~430k för våran med stora batteriet. Så sett är 200k ett klipp för en tre år gammal e-Golf. Och det är ju där de ligger nånstans nu. Men jag skulle nog hoppa över den med 24kWh-batteri. De är för dyra med tanke på vad man får.
Vi har nu kikat runt lite och det står mellan en Leaf 40 eller E-golf 35.8 kwh men har lite fundering kring golfen som ni som har en kanske kan svara på:
-Hur är appen till golfen?
-Finns det både förvärmning och kylning av kupén från app?
-Funkar det bra med 2-fas samt att lastbalansera? Dvs startar bilen upp laddningen om boxen brutit?
Vi har hittat en golf nära oss som Lecab haft till salu i snart 2 år, den har bara rullat 900 mil men jag är lite orolig över hur batteriet mått över att stått. Bilen har endast basutrustning och de vill ha 260 kkr för den vilket jag tycker är lite i överkant, vad tycker ni? En id3 går för 330 efter bonus men utan någon rabatt inräknat och den har 3-fas laddning osv.
Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
Hört om många Leaf med några år på nacken men med låga mil som får problem med batteriet. Vet inte om samma händer med e-Golf? Problemet med Leaf är ju att den står och laddar mot 100% hela tiden om den är ansluten. Vet inte om det är det eller något annat men elbilar verkar må bra av att köras.
Det beror på årgången också. Tidigare Meaf hade en inställning att stoppa laddningen vid 80%, vid nyare tog genierna på Nissan bort den...
Det finns två appar till e-Golf. We Connect och We Connect ID. ID är lite snabbare och visar laddning även i procent, men den kan bara styra laddning och temperatur. We Connect har fler funktioner men är lite långsammare. För mig har det bara hänt en gång att appen inte fick kontakt med bilen, men då var bilen flera mil ut i skogen utan täckning. Har dock läst att andra har en del problem.
Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.
För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Det finns två appar till e-Golf. We Connect och We Connect ID. ID är lite snabbare och visar laddning även i procent, men den kan bara styra laddning och temperatur. We Connect har fler funktioner men är lite långsammare. För mig har det bara hänt en gång att appen inte fick kontakt med bilen, men då var bilen flera mil ut i skogen utan täckning. Har dock läst att andra har en del problem.
Förvärmning går att ställa mellan 16 och 29 grader. Antar att den även kan kyla men har bara haft vår e-Golf några månader så har inte behövt testa kylning.
För att minska risken kan du läsa ut batteristatus innan du köper bilen. Om inte handlaren kan hjälpa till med det så behöver du en OBDeleven eller liknande. Det finns en facebook grupp för e-Golf där folk har varit hjälpsamma och hjälpt till, beror dock på var du bor. Jag lyckades hitta en som hyrde ut via Hygglo här där jag bor. Kostade 100kr.
Tackar för tipset. Har heller inte hittat om den förvärmer utan sladd i men det gör den väll?
Lite svårt att få fram vad standardutrustning i den är men har kommit fram till att den i alla fall inte har backkamera eller rattvärme.
Har även hittat en leaf 40 med cykelkrok som är intressant. Tyvärr inte tekna utan n-connect så man tappar lite utrustning.
Är dessa liknande i ägandekostnad eller fimns det fördelar med leaf eftersom den är designad som elbil från början?
Vi har hittat en golf nära oss som Lecab haft till salu i snart 2 år, den har bara rullat 900 mil men jag är lite orolig över hur batteriet mått över att stått. Bilen har endast basutrustning och de vill ha 260 kkr för den vilket jag tycker är lite i överkant, vad tycker ni? En id3 går för 330 efter bonus men utan någon rabatt inräknat och den har 3-fas laddning osv.
260 tycker jag låter högt, det borde finnas prutmån om de inte fått den såld på 2 år. En snabbkoll på blocket så kan man få en 2019 uttagen 2019 november, pluspaket, 500-999mil för 240 kkr.
Här finns lite historik på annonser osv. Den annonserades ut för det priset redan i Oktober 2019 så man kan ju tycka att det borde finnas lite prutmån..