Vilken Familjebil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Vardon
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2021 10:24

Vilken Familjebil?

Inlägg av Vardon »

Hej,

Tldr: Behöver en bil minst storlek som en Volvo V60. Dragkrok med dragvikt minst 1500 kg. Ingen möjlighet till laddning hemma, men just nu iaf laddare på jobbet. Mest halvlånga och långa resor ca 1500 mil per år. Max budget 500 kkr

Jag är på jakt efter en nyare bil ny eller lätt begagnad och är väldigt intresserad av en ren elbil för miljöns skull och för att det ligger mer rätt i tidenn en fossil bil. Vet dock inte om jag kan hitta något som passar min körstil.

Har just nu bara en sambo och en hund i familjen, men räknar med ett första barn de närmaste två åren om allt går som planerat. Kör oftast runt på både hundbur, golfgrejer, annan sportutrustning, mm. Har idag en Volvo V60 (2013) som jag upplever som absolut i minsta laget eller för liten egentligen.

Jag kör ca 1200-1800 mil om året. Har bara 6 km till jobbet så blir inte många mil i den dagliga jobbpendlingen. Däremot åker jag till fjällen 2-6 gånger per år ungefär (50 mil), ett tiotal resor i södra Sverige på 25+ mil enkel resa. Och många resor på sommaren till golfbanor i södra Sverige på 3-6 mil enkel resa.

Bilen måste kunna dra minst 1500 kilo då jag åker med husvagn på sommaren.

Bor i bostadsrätt och föreningen har inga planer i närtid att fixa laddare. På jobbet har vi dock elstolpar.

Jag tänker mig absolut max pris på en fossil motsvarande bil på 400 kkr, så en elbil med lägre skatt och lägre kostnad för drivmedel kanske motsvarar 500 kkr inköpspris. Föredrar att köpa framför leasing då jag ogillar att vara bunden till avtal, att någon annan bestämmer över min bil, begränsningar i mil osv.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av wilfried »

Finns nog bara en bil då. Hyundai ioniq 5
Basversionen med stora batteriet (behövs för släpvikten) har pris från 500k
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Erxon »

Vilka bilar få dra minst 1500 kg?
Spontant nedskrivet är väl det följande, med risk för fel...

Tesla X
Audi E-tron
Hyundai Ionic 5
MB EQC
Polestar 2
Volvo XC40 P8/P6

Däremot spricker budgeten för alla ovanstående
BTW, husvagnssemester med en 1500 kg vagn och elbil kommer kräva ett enormt tålamod av alla familjemedlemmar... Många laddningar blir det.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av heldiggrisen »

Jag får dubbeltkolla, men tror inte billigaste i5 kan dra 1500kg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av LarsL »

Model Y får dra 1600 kg. Men också över budgeten på 500kkr.

Kolla en extra gång att du tänkt rätt kring budgeten. Det finns rätt stora besparingar att göra i bensin och att du får bonus när du köper nytt. Räkna på budgeten på Teslakalkylen.com.

Om du kan kompromissa med dragvikten så skulle jag rekommendera en Model 3 SR+. Den kommer klara din budget efter 70 kkr bonusen.

Edit: om XC40 går att få inom budgeten så rekommenderar jag istället den till dig. Men då väljer du bort Superchargers.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av LarsL »

Erxon skrev:
Vilka bilar få dra minst 1500 kg?
Spontant nedskrivet är väl det följande, med risk för fel...

Tesla X
Audi E-tron
Hyundai Ionic 5
MB EQC
Polestar 2
Volvo XC40 P8/P6

Däremot spricker budgeten för alla ovanstående
Anger Volvo priset efter bonus för jag ser att XC40 går att få från 530 kkr.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Erxon »

LarsL skrev:
Erxon skrev:
Vilka bilar få dra minst 1500 kg?
Spontant nedskrivet är väl det följande, med risk för fel...

Tesla X
Audi E-tron
Hyundai Ionic 5
MB EQC
Polestar 2
Volvo XC40 P8/P6

Däremot spricker budgeten för alla ovanstående
Anger Volvo priset efter bonus för jag ser att XC40 går att få från 530 kkr.
Volvos pris på hemsidan där man bygger bilen är innan bonusen.
Vardon
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2021 10:24

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Vardon »

Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Maw »

Vardon skrev:
Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Det är sannolikt så även om förra generationens V60 väl var ganska liten?

Jag upplevde för övrigt rent subjektivt Polestar 2 som betydligt rymligare än XC40 i baksäte och bagage när jag provkörde dem med några dagars mellanrum. XC40 är högre men PS2 är längre. Vi har nu PS2 som andrabil och har bra plats för t ex 2 vuxna och 3 av barnen i ålder 9 till 16 i baksätet. Bagaget i Polestar 2 har samma yta som i en Tesla Model Y om jag inte minns fel. Model Y är däremot lite högre.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Maw »

Erxon skrev:
Vilka bilar få dra minst 1500 kg?
Spontant nedskrivet är väl det följande, med risk för fel...

Tesla X
Audi E-tron
Hyundai Ionic 5
MB EQC
Polestar 2
Volvo XC40 P8/P6

Däremot spricker budgeten för alla ovanstående
BTW, husvagnssemester med en 1500 kg vagn och elbil kommer kräva ett enormt tålamod av alla familjemedlemmar... Många laddningar blir det.
Polestar 2 klarar budgeten och kanske även XC40? Däremot är de mindre än nuvarande V60.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Hammar »

Vardon skrev:
Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Att dra tunga släp gör ju att du hamnar på de dyrare elbilsmodellerna i dagsläget. Du kanske skulle titta på en biogasbil i lämplig storlek, så du har något att jämföra med, pris, klimat, osv.
Hur ser det ut, finns det några gasbilar som stämmer överens med behovet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av LarsL »

Testa att sitta i en XC40 med stolarna om det går. Jag upplevde Polestar 2 som betydligt mindre än Leaf där jag fick plats med en bakåtvänd barnstol och två ungar till. Men Leaf är ju en ganska avskalad och rymlig bil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hammar skrev:
Vardon skrev:
Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Att dra tunga släp gör ju att du hamnar på de dyrare elbilsmodellerna i dagsläget. Du kanske skulle titta på en biogasbil i lämplig storlek, så du har något att jämföra med, pris, klimat, osv.
Hur ser det ut, finns det några gasbilar som stämmer överens med behovet?
Audi A4 finns som kombi med gasdrift. Utan att kolla hela utbudet gissar jag att den är bästa alternativet.

Jag har en gasdriven Golf kombi från ~2015. Är rätt säker på att den får dra 1500 kg. Så om jag minns rätt om min bils dragvikt borde väl Audin som har ~60 hk till och är en tyngre bil få dra 1500 kg den också.

En grej som dock inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon är tyvärr följande:
1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.

2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../ These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min fetstil.]

Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
Det här kände t.ex. inte jag till när jag köpte en beg. gasdriven Passat kombi 2014 eller när jag köpte min nuvarande beg. gasdrivna Golf kombi 2018...

Och det blir ju inte bättre av att avgasröret slutar i höjd med förarstolen på min gasbil (eftersom det finns gastankar som hindrar att man kan dra det hela vägen till bakänden på bilen)...

Således sitter jag nu för tiden och stänger av AC'n vid samtliga rödljus eller när bilen står stilla av andra anledningar. På vägen hem idag vid elvatiden på förmiddagen hamnade jag i en kö på motorvägen. Ute var det ~30 C varmt och gassande solsken. Att sitta i den kön med AC'n och motorn avstängd var lagom kul kan jag ju säga... :(

EDIT: Har utökat texten lite...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Således vore det väl bättre att bränna metangasen i (ett) kraftverk istället. Då kan man:

1. Ta tillvara på de ~65-70% av energin som bara blir spillvärme i ett fordons förbränningsmotor.

2. Rena bort partikelutsläppen.

3. Ta tillvara på koldioxiden för att sedan pumpa ner den i någon slags bergslagring

Eller så kanske det bästa alternativet är att pumpa ner metangasen i någon slags bergslagring. Metangas är ju också en växthusgas...

Är tyvärr inte tillräckligt naturvetenskapligt kunnig för att kunna svara på ovanstående...

EDIT: Gjorde lite ändringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av heldiggrisen »

flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Frågan är hur det går med riddaren Tars och hans kamp mot byråkrati-dragen?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

heldiggrisen skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Frågan är hur det går med riddaren Tars och hans kamp mot byråkrati-dragen?
Haha! Ja drömmen lever ju fortfarande men inget jag skulle våga satsa 500k på i bilköp förrän det gått i lås... :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Aida »

flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.

Är iofs inte alltid man packar hårda fyrkantiga saker heller. Vi packar i mjuka väskor och Ikea-kassar o dyl. Då utnyttjar man de flesta liter som finns att tillgå. :lol:

Och även om man packar med flyttkartonger kan bilen ha mer eller mindre "otur" också. Om en bil är 5 cm från ett extra lager med kartonger så blir ju den fördelad.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
.../ Och även om man packar med flyttkartonger kan bilen ha mer eller mindre "otur" också. Om en bil är 5 cm från ett extra lager med kartonger så blir ju den fördelad.
Har senaste flytten i färskt minne. Bagageutrymmet i ~2015 gasdriven Golf kombi verkar byggt för att precis svälja flyttlådor. Så kanske gäller det VW-koncernens elbilar med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
Tack! Upp till insynsskydd är ju helt klart klargörande. Ganska ofta rätt dåligt jämförelseverktyg för mig med andra ord. Men då kan jag i fortsättningen lita på min känsla när jag tittar på bilar även om VDA motsäger känslan.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar