Vilken laddkabel?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Vilken laddkabel?

Inlägg av Aida »

Hej
Det ingick ingen Type 2-kabel till min Easeebox (Tibber vägrade att låta mig köpa en kabel till installationen med ROT-avdrag fastän det enligt dem och andra var lagligt då den kan låsas fast - deras ordersystem kunde inte hantera den ordern…) och nu fick jag reda på att det inte heller ingår i min kommande I5 (snålt…).

Så nu blir det till att shoppa laddkabel! Vad ska jag tänka på? Har kabeln någon som helst betydelse? Krånglar någonsin laddning pga kabel eller är det några problem med kyla eller många urdragningar från kontakten?

Dessa tre varianter har jag tänkt på:
1 Billig variant på Kjell&Company Luxorparts
2 Dyr variant på Kjell&Company Mennekes
3 Metron
4 Dyr variant på Jula Blaupunkt

Vad är fördelar/nackdelar med dem (förutom att den blåa är lite för iögonfallande när den hänger i mörkgråa carporten). Ska man satsa på en dyrare eller kvittar det? Någon särskild? Jag tänkte satsa på en kabel som kan hantera mer än bilen - vet inte varför eg; framtidssäkra?
EF4DB46F-3498-4056-9696-90BE38F961EA.jpeg
D57CB073-2D22-48F1-8C3A-E831E36F1829.jpeg
E5027DD6-F4F7-4612-BE8B-B9D84D4B241E.jpeg
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av gasgaraget »

Mennekes 7.5m 22kW kostar 2280kr om du köper den hos Tesla.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av Aida »

gasgaraget skrev:
Mennekes 7.5m 22kW kostar 2280kr om du köper den hos Tesla.
Oooh tack! Guld ju!

Men frågan kvarstår - är premiumsladden värd färgen?
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av CarlJ »

Aida skrev:
gasgaraget skrev:
Mennekes 7.5m 22kW kostar 2280kr om du köper den hos Tesla.
Oooh tack! Guld ju!

Men frågan kvarstår - är premiumsladden värd färgen?
Nej. Kör på mennekes
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av infelicitas »

Det spelar till största delen ingen som helst roll vilken av de du listat som du väljer. Men bara en tankeställare om kommentaren att den hänger i carporten. Jag vill påstå att du kommer behöva ha med dig en type2-kabel i bilen, så ifall du ska ha en för "fast" laddning hemma så kanske du ska köpa 2? De flesta stolpar/boxar för AC-laddning har ju ingen kabel utan det förväntas av dig att du har din egen.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av Trean »

Kan rekommendera Metron-kabeln du länkar till som är betydligt lättare och smidigare att hantera än de tjocka 32A-kablarna. Enda begränsningen med denna Metron-kabeln är att den laddar med max 20A, men med tanke på att de flesta publika laddare och även bilar är max 16A är det inget problem i praktiken. Tips är att ta en så kort kabel du behöver om du backar in mot laddboxen så slipper du hantera en tung orm varje gång du ska ladda. Själv kör jag med en 3 meters kabel och har aldrig behövt plocka fram den långa tunga Mennekes-kabeln som följde med bilen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av Robertrimmevik »

Trean skrev:
Kan rekommendera Metron-kabeln du länkar till som är betydligt lättare och smidigare att hantera än de tjocka 32A-kablarna. Enda begränsningen med denna Metron-kabeln är att den laddar med max 20A, men med tanke på att de flesta publika laddare och även bilar är max 16A är det inget problem i praktiken. Tips är att ta en så kort kabel du behöver om du backar in mot laddboxen så slipper du hantera en tung orm varje gång du ska ladda. Själv kör jag med en 3 meters kabel och har aldrig behövt plocka fram den långa tunga Mennekes-kabeln som följde med bilen.
Jag har en max 20A. Saknar ibland 32A då min bil klarar 1 fas 32A. Råkar finnas en sådan gratisladdare i min stad. De är dock ganska ovanliga så Trean har en bra poäng.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av tigermann »

Metronkablar passar inte i min Model 3 årsmodell 2021. Metron vet om det och har haft problem med fler 2021 Model 3. Det har med hålet till låsningen att göra och 0,2 mm…

Tydligen finns utrymme i standarden för att saker inte ska passa. Med den erfarenheten hade jag köpt Mennekes om jag var du. Det är ändå ”originalet” till kontakten.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av MrRun »

Tydligen enligt vissa på FB så klarar Ioniq 5 32A enfas. Kolla gärna upp det Aida innan du beställer.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av Trean »

Om det är till en Tesla Model 3 eller Y så är en Tesla-knapp på kabeln guld värd. Jag skulle inte vilja krypa in i bilen varje dag för att via mittskärmen lossa Mennekes-kabeln från bilen. Den passar i alla fall bra till min Model 3 årsmodell 2019. Har Tesla ändrat på uttaget eller är det Metron som har ändrat på kontakterna? Vet du om Metron kommer att åtgärda problemet?
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av Trean »

MrRun skrev:
Tydligen enligt vissa på FB så klarar Ioniq 5 32A enfas. Kolla gärna upp det Aida innan du beställer.
Även om bilen klarar 32A enfas så är det ovanligt med laddboxar som ger så mycket. De flesta ger 16A och då kan det vara bra med en smidigare kabel. 32A-kabeln är rejält mycket tjockare och tyngre.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av MrRun »

Trean skrev:
MrRun skrev:
Tydligen enligt vissa på FB så klarar Ioniq 5 32A enfas. Kolla gärna upp det Aida innan du beställer.
Även om bilen klarar 32A enfas så är det ovanligt med laddboxar som ger så mycket. De flesta ger 16A och då kan det vara bra med en smidigare kabel. 32A-kabeln är rejält mycket tjockare och tyngre.
Ja absolut, ville bara att han skulle veta om att bilen ev klarar det. Annars kanske det blir som för Roberttrimmevik att han skulle sakna en 32A-kabel sen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av martinot »

Trean skrev:
Om det är till en Tesla Model 3 eller Y så är en Tesla-knapp på kabeln guld värd. Jag skulle inte vilja krypa in i bilen varje dag för att via mittskärmen lossa Mennekes-kabeln från bilen. Den passar i alla fall bra till min Model 3 årsmodell 2019. Har Tesla ändrat på uttaget eller är det Metron som har ändrat på kontakterna? Vet du om Metron kommer att åtgärda problemet?
Kanske haft tur, men både gamla och nya Metronkablar har fungerat 100% utan problem med vår 2021 M3 LR AWD Made in Fremont (tillverkad i maj månad).

Är det kanske de kinesiska bilarna, och/eller deras underleverantörer av Typ2-intagen, som missat att följa Typ2-standarden (de har ju annan standard i Kina) och/eller Teslas egna spec?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av tigermann »

Trean skrev:
Om det är till en Tesla Model 3 eller Y så är en Tesla-knapp på kabeln guld värd. Jag skulle inte vilja krypa in i bilen varje dag för att via mittskärmen lossa Mennekes-kabeln från bilen. Den passar i alla fall bra till min Model 3 årsmodell 2019. Har Tesla ändrat på uttaget eller är det Metron som har ändrat på kontakterna? Vet du om Metron kommer att åtgärda problemet?
Det är Tesla som har låspinnen lite annorlunda på vissa Model 3 (verkar vara MiC). Vad jag förstår så tittar Metron på det och kanske kommer ändra hålet och göra det mer avlångt.

Metron:
It seems that models 2021 are produced on different production lines and some have the pin a bit deeper.
Our plug head is done 100% by standard, so is the hole. But seems that some Tesla 3 2021 have its locking pin a bit deeper. Tesla sells Mennekes cables that have this hole a bit (0,2 mm) more to the front.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddkabel?

Inlägg av martinot »

Misstänkte att det just endast var Made in China som hade problemen.

Har verkligen fungerat 100% med alla våra tre Metron-kablar (en 3-fas EVSE från 2019, en Typ2 från 2020, och en 3-fas EVSE från 2021) med vår nya M3 LR AWD 2021 (USA). Aldrig minsta problem eller tvekan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar