Vid stopp( jag har samma setting) anlägger bilen väldigt svag bromskraft. Såklart rör sig bromskolvarna men inte mer än att de just når skivan.BjornS skrev:Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Motionering med högre pedalkraft ger en större rörelse, bla pga flex i material, som håller rent i det normala rörelseområdet plus ytterligare litegrann vilket ger marginal för att det inte ska kärva i det normala rörelseområdet.
Det är troligen inte så dumt att rengöra oken från smuts etc vid byte till vinter/sommardäck. Jag gjorde det när jag la på vinterdäck i helgen, det fanns en hel del skit redan efter 2500mil.
Ja, min 2021 M3P har smårostiga skivor om jag gubbkör en vecka. Jag har sett fler, så det är inte fel på min bil