Är elbil rätt för oss (just nu)?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

dd88 skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Det skulle man kunna tro, men en enkel uträkning blir att jag kommer behöva mer än 2000 mil per år. Alla som privatleasar vet att få tillverkare/företag erbjuder 2500 mil, och dom som gör det tar väldigt höga månadspriser.

Jag tror att Enyaq med 2000 mil landar på strax över 6000 kr. 500 mil till på det lär innebära 7 papp i månaden. Det är över min smärtgräns.
Många tillverkare tar lika mycket för 500 extra mil per år som att bara betala för en lägre nivå och betala för extramil. Är då ingen skillnad om du tar 1500, 2000 eller 2500 mil och sen kör 2500 mil.

Gäller som sagt inte alla bilar men det är vanligare än vad man kan tro. Gäller bara att kolla så att försäkring och serviceavtal gäller men det har inte varit några problem med dom jag kikat på.

Ett intressant exempel där det är billigare att betala extramil än att "köpa" fler mil från början. KIA EV6 GT Line kostar 6500kr per månad för 1500 mil per år.
För 500 extramil per år tillkommer en kostnad på 550kr per månad, dvs 6600kr för ett helår.

Övermil kostar 12kr per mil, så för 6600kr får du 550 mil, dvs 50 mil extra.

Har kollat med säljaren och försäkring och service täcks så länge man håller sig inom serviceintervallerna.
Grundproblemet för mig är väl att jag gärna investerar i en elbil, snarare än hyr den. Jag tänker att om jag köper elbilen så kan jag se första 1-2 åren stå ut med att inte ha laddbox eftersom det ändå är en långsiktig investering jag gör. Leasing är inte det, och att då spendera 2/3 av tiden (kanske hela) utan laddbox så känns det lite bortkastat. Det låter kanske ologiskt från mitt håll men så ser jag på det.

Dessutom tenderar köp generera lägre månadskostnad
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

DrDR skrev:
Jag har lite liknande situation just nu, då jag väntar på att få laddbox installerad. Dock har vi laddstolpar inom 2 km avstånd, så vi ställer bilen där på laddning och går hem och hämtar den när den laddat klart eller tar en promenad medan den laddar. Plus att vi laddar medan barnen är på träningar mm, när det finns en laddare i närheten (det finns det oftast).

Som jag uppfattar det så kan du ladda på jobbet och behöver därmed inte ladda varje natt hemma. Bör isåfall räcka med max en gång per helg om du har hyfsat stort batteri.

Har du en 22 kW-laddare i närheten av hemmet där du kan låta bilen stå och ladda och gå hem under tiden så är Renault Megane E-tech ett intressant alternativ, då den kan ladda med 22 kW.
Annars om du har en snabbladdare (DC 150 kW+) i närheten så bör du kunna välja en del andra modeller.
Ungefär så här upplever jag att det kommer att bli, och ärligt talat har jag inga större problem med det.

Jag vet inte heller om tex Ioniq 5s supersnabba laddning är applicerbar på publika laddstationer men om så är fallet så talar vi ju om 30 mins väntan. Det är en promenad med hunden.

Jag ska hålla lite utkik vid laddstationerna de närmaste dagarna för att bilda mig en uppfattning
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Johlei skrev:
Vad blir totalkostnaden över 36 mån om du tar ut en ICE-bil under 2022?

Vad kostar diesel/bensin om två år?

Hur mycket kommer andrahandsvärdet sjunka till 2025?!? Jag tror det kan bli ett tapp långt större än 60%

Kan bli en EXTREMT dyr historia att köpa/leasa ICE-bil nästa år, sett till total cost of ownership.
Bra frågor som i princip dom flesta bilägare brottas med just nu. Det blir väldigt spekulativt men jag är inte riktigt inne på din dystra bild för 2022. Ett sånt år kommer nog senare.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av NiklasTesla »

Elbilsambivalent skrev:
Hej!
Jag har precis som ni märkt att fordonsbranschen nu lägger om till el/fossilfritt och att det är bara att hoppa på det tåget. Fossilbilar kommer beskattas successivt hårdare ju närmare vi kommer det oundvikliga totalförbudet mot dom, även om det är 15-20 år fram i tiden.

Jag står därför snart inför ett stundande beslut. Leasingavtalet på familjens kombi löper ut våren 2022 och därför blir det nu dags att leta ett nytt alternativ.

Frågan jag vill ställa er är alltså om det ens är värt att överväga elbil för oss just nu?

Förutsättningar
Jag har familj med sambo, två barn samt ett tredje på väg.
Utöver kombin så äger vi en Golf som vi kommer sälja för att skära ner på månadskostnaden inför den kommande föräldraledigheten.

Det innebär alltså att den nya bilen kommer fungera som pendlingsbil utöver att den ska vara en (slarvigt uttryckt) en people carrier på helgerna (även om det aldrig blir långa utflykter)

Två stora nackdelar är att:
1. Vi saknar laddbox/stolpe och eftersom vi bor i en samfällighet så är det inget man bara enkelt monterar upp. Jag gissar på att det lär dröja minst ett år innan det ens är aktuellt med laddbox. Så om vi köper vi elbil så kommer vi behöva ladda på allmänna laddplatser. Det finns laddstationer på orten vi bor i, samt i anslutning till arbetsplatsen.
2. Vi har pengar för att täcka kontantinsatsen för lån till 400 k. Inte mycket att spela med sett till våra behov och dagens utbud på marknaden (dyrt och skralt).

En stor fördel som kanske inte hjälper oss nu, men som kan väga in i valet av bil, är att jag inom 2-3 år kommer få ett ganska stort kapitaltillskott -vilket kommer ge mig ett betydligt större svängrum ekonomiskt att välja en (stor) elbil som passar våra behov. Därför känner jag att jag inte behöver belåna mig över öronen för att få exakt det jag vill ha.

Körmönster
Bilen kommer för det mesta gå mellan jobb och hem under genomsnitt 4 dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre. Resvägen är sammanlagt tur och retur 7,5 mil varav snudd på 5 mil är motorväg. Då det finns laddplatser på parkeringar i anslutning till arbetsplatsen så kommer den stå och ladda under arbetstiden.

Tänkbara modeller
Vi har inga "måsten" vad gäller utrustning på den nya bilen (t.ex dragkrok).

Enyaq iv60
+Snygg
+Bra räckvidd trots lilla batteriet
+Bra utrymme
-Dyr
-Suv, inte optimalt som varken elbil eller pendlingsbil
-Läste i forumet att däcken ska vara dyra, men hittar inga andra källor på det

Id.4
+Ganska snygg
+bra utrymme
+Bra räckvidd
+Billigare än Enyaq
-Hört att det är en del strul med ID.4?
-SUV

Ioniq 5
+Snygg
+bra utrymme
+inte SUV
+Mest framtidssäker vad gäller interiör och laddning, dvs den kommer inte kännas åldrad även om 5-6 år (vilket det lätt kan ske nu i början när elbilar rullas ut på allvar).
-Dyrare än Enyaq
-Täta serviceintervaller
-Lång väntetid gissar jag?

E-niro
+Billig
+Praktisk
-Ful
-Känns föråldrad interiört och kommer åldras än mer inom några år
-Minst framtidssäker, lär dala i värde om några år?
-Svindyr batterivätskebyte
-Täta serviceintervaller

Tesla...
Jag har uteslutit Tesla fram tills nu av flera skäl:
1. Jag har per automatik uteslutit sedanmodeller pga utrymme
2. Nybilspris är för dyrt
3. Jag ogillar tanken på beg elbil då jag är "rädd" att batteriet ska vara utslitet etc.
4. I princip bara watercircles som försäkringsbolag?
Men, jag har läst på forumet och det verkar ändå finnas fördelar b.la att dom ska vara ganska rymliga, att det går att få till finansieringsmetoder som inte har skyhög ränta(?)
Men jag är osäker på om Tesla går med tre ungar...
Kör på en Model Y samt MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av LarsL »

Hade det varit helt 100 att det finns en bonus nästa år så hade du ju kunnat räkna 20% av 400kkr + 70 kkr alltså 150 kkr vilket räcker till 750 kkr bil. Men blir ju jobbigt om det dröjer eller helt fryser inne. Hade den här bonusen betalats ut direkt hade den verkligen kunnat hjälpa att få ut elbilar tillfälle som behöver ersätta fossilen.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av LarsL »

Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Helt rätt vill man göra en insatts är ju hemmaladdning för föreningen en liten hjälteinsats.

Hemma- eller jobbladdning är viktigt, sedan kan man ju leta efter annan destinationsladdning. Snabbladdning är ju det absolut sista man vill sitta med regelbundet, även om det finns de som klarar sig med det också.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av bjornnilsson »

Det finns de som laddar på andra platser än enbart hemmet. Personligen hade jag nog valt den lösningen då jag till varje pris bestämt mig för att sluta tanka fossilt bränsle MEN man ska veta att det är enormt stressande att inte ha hemmaladdning. Känslan av att glaset är halvtomt snarare än halvfullt. Min model S tex drar ström när den bara står still, så den vill gärna ha sladden i sig under natten, vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning.

Om jag vore dig skulle jag göra det till mitt högsta mål att se till att din bostadsrättsförening installerar laddare. Då har du gjort inte bara dig en tjänst utan även oss andra som lever och andas på denna jord. Inte minst så blir du garanterat dina barns hjälte några år framåt i tiden och det är väl eftersträvansvärt om något..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av jontis »

Vår förening har inte ens p-plaser. :(

Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
...vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning...
Jag anser att just detta är största fördelen med elbil. Underbart att aldrig behöva bry sig om att åka till macken. Man kan dessutom styra kostnaderna på ett enkelt sätt genom att ladda när det är billigt, t.ex. på natten.
Laddning är ett icke-problem när man har hemmaladdning. Man laddar visserligen varje dag, men det märks ju inte. Det bara sker liksom automatiskt utan att man behöver tänka på det överhuvudtaget. En elbil med hemmaladdning upplevs ungefär som en atomdriven ubåt, den behöver aldrig tankas heller. :)
Vete fan om jag ens någonsin hade funderat på att skaffa elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Niklas Z »

bjornnilsson skrev:
Det finns de som laddar på andra platser än enbart hemmet. Personligen hade jag nog valt den lösningen då jag till varje pris bestämt mig för att sluta tanka fossilt bränsle MEN man ska veta att det är enormt stressande att inte ha hemmaladdning. Känslan av att glaset är halvtomt snarare än halvfullt. Min model S tex drar ström när den bara står still, så den vill gärna ha sladden i sig under natten, vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning.

Om jag vore dig skulle jag göra det till mitt högsta mål att se till att din bostadsrättsförening installerar laddare. Då har du gjort inte bara dig en tjänst utan även oss andra som lever och andas på denna jord. Inte minst så blir du garanterat dina barns hjälte några år framåt i tiden och det är väl eftersträvansvärt om något..
Jag har haft min Model 3 LR i drygt ett år och kört 2400 mil, så jag kör ungefär dubbelt så mycket som genomsnittsbilisten. Jag har ingen möjlighet till hemmaladdning eller laddning på jobbet. Däremot kan jag ladda på flera publika ladduttag inom tio minuters gångväg från bostaden. Jag tycker det fungerar utmärkt. Inte betungande alls.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

NiklasTesla skrev:

Kör på en Model Y samt MVH
Tack för tipset, men den går loss på 719 000kr. Det är nästan min budget gånger två.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

LarsL skrev:
Hade det varit helt 100 att det finns en bonus nästa år så hade du ju kunnat räkna 20% av 400kkr + 70 kkr alltså 150 kkr vilket räcker till 750 kkr bil. Men blir ju jobbigt om det dröjer eller helt fryser inne. Hade den här bonusen betalats ut direkt hade den verkligen kunnat hjälpa att få ut elbilar tillfälle som behöver ersätta fossilen.
Jag har räknat med att få bonusen.

Jag har i kontanta medel drygt 20% av 400 tkr. En Ioniq 5 går på 470 tkr. Dvs mitt lån plus bonusen blir 470 k.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av mikebike »

Elbilsambivalent skrev:
NiklasTesla skrev:

Kör på en Model Y samt MVH
Tack för tipset, men den går loss på 719 000kr. Det är nästan min budget gånger två.
Dessvärre kostar den 729 080 kr (-bonus). :cry:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Tobbelibobbe »

Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av OfarligTesla »

Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Tycker inte “snabbladdning” är något problem, använder det när jag är för lat för att använda publika stolpar på gatan. Då kör jag på en 50 kW laddare när jag är på väg hem och ändå planerat att gå förbi någon butik eller uträtta något annat ärende, tar bara någon minut extra tidsmässigt. Tidigare laddade frun oftast på jobbet med iom pandemi osv så har hon inte varit där, ändå inga problem skulle jag säga.

Tesla säger ju att de skall bygga en SuC inne i Stockholm snart också, då lär vi kombinera ett stopp där med att plocka upp lunch/middag från någon restaurang när laddning behövs.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.

Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

jontis skrev:
Vår förening har inte ens p-plaser. :(

Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av taliz »

Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.

Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.

Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av jontis »

Elbilsambivalent skrev:
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Jag har beställt en M3 LR.

Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av martinot »

jontis skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Jag har beställt en M3 LR.

Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Kul, och stor grattis! :)

Klockrent val i ditt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Tobbelibobbe »

Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av DrDR »

Elbilsambivalent skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.

Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
Brukar kosta 2,50 kr/kWh på långsamladdning. Med dagens elpriser så är det inte speciellt mycket dyrare än att ladda hemma.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Tobbelibobbe skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.

Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.

Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Skriv svar