Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Jordad »

Dinsdale skrev:
krosussorken skrev:
Hur är förresten M3 SR+ med bakhjulsdrift på vintern. Det är sambon som tyckte det lät lite lurigt men det kanske är en ickefråga med alla hjälpsystem som finns idag?
Nu är det lite snöigt här så jag provade att gasa till lite i kurvorna. Det var en riktigt tråkig upplevelse, det hände ingenting förutom att man hörde att antispinn gick in lite. Det hördes bara, det kändes knappt. Trodde man skulle kunna ha lite kul nu när jag har dubbfritt och därmed inte sliter på dubbarna men bilen svängde inte ut med bakdelen alls. Och inte finns det nån handbroms att rycka i heller, bara den fjantiga p-knappen som inte fungerar under färd :-(

Det kändes tryggt och säkert iaf, så man får vara glad för det lilla.

(Hade framhjulsdriven volvo förut.)
Man får se till att bilen roterar så kraftigt att bromsarna inte klarar av att vända den rätt. Får man till det kan man motverka med gasen och räta upp bilen snyggt. Synd att det inte finns ett sportläge som tillåter mer för det hade varit en sjukt rolig bil då.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av NiklasTesla »

krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
Tycker det är svårt som sagt hur man ska tänka. Men om man tänker sig avbetalning, var kan man räkna på det? På deras hemsida kan man bara ange 36 månader som är förvalt?
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Skyltspurtaren skrev:
krosussorken skrev:
Funderar också på det här med privatleasing vs billån.

Många säger väl att privatleasing vid en TCO-kalkyl ofta är mer förmånlig. Men om man räknar med att man har bilen i låt säga 6 år, då kanske ett köp är att föredra? Hur tänker ni andra?
Kolla in teslakalkylen.com och labba lite. Personligen gillar jag inte inlåsningseffekten med leasing - jag har valt privat billån på vår men har även typ alltid tidigare haft bilar i fem-åtta år. Inget är rätt för alla, ta det som känns bäst/ryms i din kalkyl! Jag som många andra med elbil har upptäckt att det är så grymt kul o nice att köra den så milen drar iväg fort, kört 50% längre under första året än med alla tidigare bilar…
Var länge sedan jag hade billån. Är det via tesla eller har du löst det på annat håll? Jag r dålig koll på var det är lämpligast att vända sig där man får schyssta villkor. Har du något tips?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
Tror inte man ska räkan med att tesla fortsätter att ha så högt andrahandsvärde som hittills, 5 år är lämpligare tid att betala av på om man inte vill riskera att ha mer lån än värde kvar nör man byter bilen efter tex 3 år. Mitt argument är att tesla öser ut bilar just nu och alla som kan köper en ny, måste bli en mättnad, kanske under nästa år men om ett par år. Är lite av en bubbla nu, fast det sa man ju om Teslas aktie också, jag vet, men detta är en viss skillnad.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
Hej!

Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.

Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.

Jag har gjort sammanställningar på lite olika paket.

Tesla M3 SR+ - Privatleasing (Carla)
2000 mil 6795
V-hjul inkl.
Försäkring inkl.
Skatt inkl.
Service inkl.

Summa 6795 kr/mån
* om man väljer avtal med 1500 mil och 500 övermil blir det billigare konstigt nog, 12,5 kr/mil x 500 = 521 kr/mån. Totalt 6516 kr/mån
-----------------------------
Polestar 2 Std Range
2000 mil 4445
V-hjul 593
Försäkring 433
Skatt 30
Service inkl.

Summa 5501 kr/mån
* Vid paket pilot tillkommer 736 kr (=6237 kr/mån)
* Vid paket plus tillkommer 828 kr (=6329 kr/mån)

Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.

-----------------------------

Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".

-----------------------------

• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?

• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?

Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).

Tack på förhand!
Skulle gå på SR+ pga SuC nätverket men ta den på avbetalning via Tesla i 7år pga högt andrahandsvärde (blir billigast milkostnad så och man kör gärna lite mer med elbil för att det är så härlig upplevelse).

MVH
Tror inte man ska räkan med att tesla fortsätter att ha så högt andrahandsvärde som hittills, 5 år är lämpligare tid att betala av på om man inte vill riskera att ha mer lån än värde kvar nör man byter bilen efter tex 3 år. Mitt argument är att tesla öser ut bilar just nu och alla som kan köper en ny, måste bli en mättnad, kanske under nästa år men om ett par år. Är lite av en bubbla nu, fast det sa man ju om Teslas aktie också, jag vet, men detta är en viss skillnad.
Vem vet vem vet. Med den höga inflation vi har kanske andrahandsvärdet snart är det dubbla eller mycket mer jämfört med vad bilen köptes för 2019 :twisted:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av LarsL »

Billånet tar man via Tesla eftersom de har rabatt på räntan.

36 månader är samma som 7 års avbetalning, tror jag, eftersom 36 månaders har en restskuld.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Jag vet inte om jag räknar som en kråka men jag får inte riktigt samma summor som tesla räknar på deras hemsida.

Räknar på en Model 3 SR+ utan tillval, 569 170 kr
Kontantinsats 113 834 kr
Lån 455 336 kr
2000 mil = restvärde 51%

Amortering:
455 336 - restvärde 290277 = 165059 kr/36 mån = 4585 kr

Ränta:
165 059 x 1,95% = 9656 / 36 mån = 268 kr

uppläggningsavgift 695 + avi 60 = 2855 kr/36 mån = 79 kr

Får det totalt till 4 933 kr/mån, men Teslas kalkylator visar 5 196 kr. Vad är det mer för avgifter som tillkommer? Väljer man kontakt betalning dyker det upp "Inklusive destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr", kan det vara den som läggs på lånet ytterligare som man pröjsar för? då hamnar man på 5 203 kr/mån :).

Är inga stora pengar, vill bara försöka förstå hur de räknar.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Börjar närma mig ett beslut gällande bilfrågan. Var och provkörde en Polestar 2 idag, men det känns som det börjar luta åt en M3, gärna LR.

Lite frågor som kommit upp på tapeten som ni gärna får hjälpa mig med.

-vid köp och finansiering av bilen. Man klickar i antalet mil per år, för att få till restvärdet. Hur noga är det att detta är helt korrekt? Gissar att vi hamnar 1500-2000 mil. Kan man anta att restvärdet är såpass bra så man kan välja det lägre alternativet eller skjuter man sig i foten?

-vad är normalt efter 36 månader. Hör tesla av sig för att eventuellt köpa en ny, eller förs lånet över på t.ex 4 år rak avbetalning? Känns som månadskostnaden sticker upp då?

-klimatbonusen - ska man vara orolig att man blir utan den?

-leveranstid - står Juni med det utförandet jag klickat i. Bytet man färg eller ändrar fälgar får man en tidigare leverans. Är det vanligt att de har det så? Eller kan man hoppas att det blir tidigare än juni?

Tack för att ni står ut med mina många och krångliga frågor :).
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

krosussorken skrev:
Börjar närma mig ett beslut gällande bilfrågan. Var och provkörde en Polestar 2 idag, men det känns som det börjar luta åt en M3, gärna LR.

Lite frågor som kommit upp på tapeten som ni gärna får hjälpa mig med.

-vid köp och finansiering av bilen. Man klickar i antalet mil per år, för att få till restvärdet. Hur noga är det att detta är helt korrekt? Gissar att vi hamnar 1500-2000 mil. Kan man anta att restvärdet är såpass bra så man kan välja det lägre alternativet eller skjuter man sig i foten?

-vad är normalt efter 36 månader. Hör tesla av sig för att eventuellt köpa en ny, eller förs lånet över på t.ex 4 år rak avbetalning? Känns som månadskostnaden sticker upp då?

-klimatbonusen - ska man vara orolig att man blir utan den?

-leveranstid - står Juni med det utförandet jag klickat i. Bytet man färg eller ändrar fälgar får man en tidigare leverans. Är det vanligt att de har det så? Eller kan man hoppas att det blir tidigare än juni?

Tack för att ni står ut med mina många och krångliga frågor :).
Det enda som händer om du väljer 1000 mil per år och kör 2000 mil är att bilen kanske är mindre värd än restvärdet när du en dag säljer den. Det du får göra i det läget är att du får skjuta till mellanskillnaden för att lösa lånet. Det finns inga straffavgifter som med leasing.

Efter 36 mån hör banken som lånat ut pengar till dig, antingen får du lösa lånet med kontanter eller så får du ta ett nytt billån. Det nya lånet har dock sämre ränta (nästan 5% i dagsläget). För att slippa krångla med att behöva hosta upp ett antal hundra tusen om 36 mån (eller få en väsentligt högre ränta på det nya lånet), ta lånet på längre tid än 36 mån. Max är sju år med 0% restvärde. Då har du samma lånevillkor (inkl räntan) hela tiden du har kvar bilen. I finansieringskalkylen du får fram efter beställning kan du max dra upp reglaget till fem år, vill du ha sju år får du kontakta långivaren (dnb om det är via teslas hemsida).

Klimatbonusen får du nog chansa med.

Leveranstid kan pendla åt båda håll, du kan bli matchad med en lagerbil tidigare eller få vänta lite extra.
Model 3 SR+ 18" 2021
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Dinsdale skrev:
krosussorken skrev:
Börjar närma mig ett beslut gällande bilfrågan. Var och provkörde en Polestar 2 idag, men det känns som det börjar luta åt en M3, gärna LR.

Lite frågor som kommit upp på tapeten som ni gärna får hjälpa mig med.

-vid köp och finansiering av bilen. Man klickar i antalet mil per år, för att få till restvärdet. Hur noga är det att detta är helt korrekt? Gissar att vi hamnar 1500-2000 mil. Kan man anta att restvärdet är såpass bra så man kan välja det lägre alternativet eller skjuter man sig i foten?

-vad är normalt efter 36 månader. Hör tesla av sig för att eventuellt köpa en ny, eller förs lånet över på t.ex 4 år rak avbetalning? Känns som månadskostnaden sticker upp då?

-klimatbonusen - ska man vara orolig att man blir utan den?

-leveranstid - står Juni med det utförandet jag klickat i. Bytet man färg eller ändrar fälgar får man en tidigare leverans. Är det vanligt att de har det så? Eller kan man hoppas att det blir tidigare än juni?

Tack för att ni står ut med mina många och krångliga frågor :).
Det enda som händer om du väljer 1000 mil per år och kör 2000 mil är att bilen kanske är mindre värd än restvärdet när du en dag säljer den. Det du får göra i det läget är att du får skjuta till mellanskillnaden för att lösa lånet. Det finns inga straffavgifter som med leasing.

Efter 36 mån hör banken som lånat ut pengar till dig, antingen får du lösa lånet med kontanter eller så får du ta ett nytt billån. Det nya lånet har dock sämre ränta (nästan 5% i dagsläget). För att slippa krångla med att behöva hosta upp ett antal hundra tusen om 36 mån (eller få en väsentligt högre ränta på det nya lånet), ta lånet på längre tid än 36 mån. Max är sju år med 0% restvärde. Då har du samma lånevillkor (inkl räntan) hela tiden du har kvar bilen. I finansieringskalkylen du får fram efter beställning kan du max dra upp reglaget till fem år, vill du ha sju år får du kontakta långivaren (dnb om det är via teslas hemsida).

Klimatbonusen får du nog chansa med.

Leveranstid kan pendla åt båda håll, du kan bli matchad med en lagerbil tidigare eller få vänta lite extra.
Tack för bra svar! Gällande finansiering känns det lite trist om man efter 3 år får en högre månadskostnad för en ”gammal” bil. Då kanske det är bättre att lägga upp på 7 år och sedan ha lite mer svängrum med hur man vill göra. Hur vanligt är det att folk kör på det upplägget?

Angående bonusen, är det stor risk att man helt blir utan, eller att det bara kommer kunna ta betydligt längre tid att få den utbetald? Det gör ju en viss skillnad i kalkylen om man bommar 70 k. Tycker mig inte kunna läsa mig till hur det fungerar i dagsläget.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av pejvic »

1. Miljöbonus kan du vara säker på.
2. Köp bilen på teslas hemsida - sen kan du i god tid innan leverans justera finansieringen. Ring dnb och bolla med dem. Då kan du troligen redan nu förlänga de 36 månaderna. Från månad 7 har du lägre månadskostnad. Du frågade tidigare ang bakhjulsdriften. Jag har kört modell tre sedan första dagen den kom i Sverige och kört två olika LR och kör nu omkring i en SR.

Det är helt sjukt vad stabil den är i snö. Jag försöker provocera den i kurvor med mera och det känns till och med som att den bromsar ett av framhjulen för att häva sladd. Så jag kan inte säga att 4wd kändes mer säker. Isåfall bara för att ta sig loss såklart. Nya model3 som ej är 4wd heter inte Sr längre utan har en räckvidd på över 500km wltp med 18’.

Om det är privatleasing som du först tänkte jag så kan du hoppa över dragkrok. Men om du ska köpa bilen så rekommenderar dig väldigt starkt att ta dragkroken.

bilen kommer bli mycket lättare att sälja sen och du kommer få tillbaka varenda krona av insatt kapital för dragkroken. Utan dragkrok så kapar du 50 % av köparna minst vid en försäljning. Det är just för att dragkrok på modell 3 inte går att eftermontera som de gör på till exempel modell Y.
Haft alla 3/Y
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

pejvic skrev:
1. Miljöbonus kan du vara säker på.
2. Köp bilen på teslas hemsida - sen kan du i god tid innan leverans justera finansieringen. Ring dnb och bolla med dem. Då kan du troligen redan nu förlänga de 36 månaderna. Från månad 7 har du lägre månadskostnad. Du frågade tidigare ang bakhjulsdriften. Jag har kört modell tre sedan första dagen den kom i Sverige och kört två olika LR och kör nu omkring i en SR.

Det är helt sjukt vad stabil den är i snö. Jag försöker provocera den i kurvor med mera och det känns till och med som att den bromsar ett av framhjulen för att häva sladd. Så jag kan inte säga att 4wd kändes mer säker. Isåfall bara för att ta sig loss såklart. Nya model3 som ej är 4wd heter inte Sr längre utan har en räckvidd på över 500km wltp med 18’.

Om det är privatleasing som du först tänkte jag så kan du hoppa över dragkrok. Men om du ska köpa bilen så rekommenderar dig väldigt starkt att ta dragkroken.

bilen kommer bli mycket lättare att sälja sen och du kommer få tillbaka varenda krona av insatt kapital för dragkroken. Utan dragkrok så kapar du 50 % av köparna minst vid en försäljning. Det är just för att dragkrok på modell 3 inte går att eftermontera som de gör på till exempel modell Y.
Jag får kolla det där med finansieringen. Blir bara lite fundersam vad som händer år 4, när man valt initialt 36 mån med restskuld. Känns som det kanske blir en stor skillnad i månadskostnad? Å andra sidan har man haft en billigare kostnad än om man lägger upp rak avbetalning på 84 mån gissar jag?

Känns bra att veta att SR+ känns så gedigen. Låter på sambon som att LR ändå är förstahands alternativet såvida inte månadskostnaden springer iväg.

Vad menar du med att det blir lägre månadskostnad månad 7? Eller är det om man betalar av extra med klimatbonusen tänker du?
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Richie »

Tänk på att försäkringspremien blir mer än dubbelt så hög år 4 för din model 3.
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

Då kan jag meddela herrskapet att bilen är beställd! Det blev en "spontanbeställning" (enligt mina mått mätt). Sambon är lite mer trigger-happy ;) !

När vi kom in på DNB (fanns även Santander, men antar DNB är bolaget att välja?), så fanns det restvärde över 5 år. Det gjorde rätt mycket på månadskostnaden, finns det några nackdelar som ni ser det att välja det alternativet?

Nackdelen med 36 månader (med restvärde) är väl att man förlorar den rabatterade räntan efter 3 år, och därefter en högre månadskostnad om man lägger om till vanligt billån?
Lägger man det på 7år med rak avbetalning blir det en initial ganska hög månadskostnad.

Så frågan är om restvärde på 5 år är en gyllene medelväg där man har lite arbetsro. Har ni några synpunkter på detta?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av pejvic »

Det blir kanon!

Du kommer bli mycket nöjd med ditt val av finans och bil. Blev det en LR nu? Krok? Färg?

Finansen blir sjukt bra. Man får också överlåta den om man vill. En bekant frågade tesla om det gick bra och då sa de nej. Så de har inte riktigt koll ibland. Alltid bäst att kolla den biten med dnb. Att kunna överlåta en finans med bra ränta kan göra den lättare att sälja sen:
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av Dinsdale »

krosussorken skrev:
pejvic skrev:
1. Miljöbonus kan du vara säker på.
2. Köp bilen på teslas hemsida - sen kan du i god tid innan leverans justera finansieringen. Ring dnb och bolla med dem. Då kan du troligen redan nu förlänga de 36 månaderna. Från månad 7 har du lägre månadskostnad. Du frågade tidigare ang bakhjulsdriften. Jag har kört modell tre sedan första dagen den kom i Sverige och kört två olika LR och kör nu omkring i en SR.

Det är helt sjukt vad stabil den är i snö. Jag försöker provocera den i kurvor med mera och det känns till och med som att den bromsar ett av framhjulen för att häva sladd. Så jag kan inte säga att 4wd kändes mer säker. Isåfall bara för att ta sig loss såklart. Nya model3 som ej är 4wd heter inte Sr längre utan har en räckvidd på över 500km wltp med 18’.

Om det är privatleasing som du först tänkte jag så kan du hoppa över dragkrok. Men om du ska köpa bilen så rekommenderar dig väldigt starkt att ta dragkroken.

bilen kommer bli mycket lättare att sälja sen och du kommer få tillbaka varenda krona av insatt kapital för dragkroken. Utan dragkrok så kapar du 50 % av köparna minst vid en försäljning. Det är just för att dragkrok på modell 3 inte går att eftermontera som de gör på till exempel modell Y.
Jag får kolla det där med finansieringen. Blir bara lite fundersam vad som händer år 4, när man valt initialt 36 mån med restskuld. Känns som det kanske blir en stor skillnad i månadskostnad? Å andra sidan har man haft en billigare kostnad än om man lägger upp rak avbetalning på 84 mån gissar jag?

Känns bra att veta att SR+ känns så gedigen. Låter på sambon som att LR ändå är förstahands alternativet såvida inte månadskostnaden springer iväg.

Vad menar du med att det blir lägre månadskostnad månad 7? Eller är det om man betalar av extra med klimatbonusen tänker du?
Om man leasar bilen så hyr man den bara av leasingfirman som äger den. Efter sex månader får leasingfirman 70000 i bonus, dessa 70000 används som engångsamortering vilket sänker din månadskostnad från och med månad 7 (när pengarna betalas ut).
Men du tog billån, så du behöver göra engångsamorteringen själv om du vill uppnå samma effekt. Du äger bilen så det är du som får pengarna, att göra vad du vill med.
Model 3 SR+ 18" 2021
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

pejvic skrev:
Det blir kanon!

Du kommer bli mycket nöjd med ditt val av finans och bil. Blev det en LR nu? Krok? Färg?

Finansen blir sjukt bra. Man får också överlåta den om man vill. En bekant frågade tesla om det gick bra och då sa de nej. Så de har inte riktigt koll ibland. Alltid bäst att kolla den biten med dnb. Att kunna överlåta en finans med bra ränta kan göra den lättare att sälja sen:
Tack så mycket :)! Det blev LR, vit, std-fälg och odubbade vinterhjul. Har inte tagit beslut om krok än. Får man maila in det i efterhand? Vi kommer inte ha användning för det så frågan är om det är värt att lägga ut de pengarna nu.

Ang. Finans. Skulle du rekommendera att välja 5 år med restvärde, så kan man efter 3 år ta ett beslut om man vill ha kvar eller sälja. Väljer man att sälja kan man erbjuda nya ägaren bra villkor?

Eller är det dumt att hålla nere månadskostnaden och riskera att det blir ett lågt värde den dagen man ska reda ut finanserna:)?

Sedan undrar jag vad som händer efter år 5, om man väljer ett vanligt billån, kan man lägga upp det på förslagsvis 3 år eller finns det några riktlinjer man måste följa?

Dyker upp så mycket frågor :)!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av NiklasTesla »

krosussorken skrev:
pejvic skrev:
Det blir kanon!

Du kommer bli mycket nöjd med ditt val av finans och bil. Blev det en LR nu? Krok? Färg?

Finansen blir sjukt bra. Man får också överlåta den om man vill. En bekant frågade tesla om det gick bra och då sa de nej. Så de har inte riktigt koll ibland. Alltid bäst att kolla den biten med dnb. Att kunna överlåta en finans med bra ränta kan göra den lättare att sälja sen:
Tack så mycket :)! Det blev LR, vit, std-fälg och odubbade vinterhjul. Har inte tagit beslut om krok än. Får man maila in det i efterhand? Vi kommer inte ha användning för det så frågan är om det är värt att lägga ut de pengarna nu.

Ang. Finans. Skulle du rekommendera att välja 5 år med restvärde, så kan man efter 3 år ta ett beslut om man vill ha kvar eller sälja. Väljer man att sälja kan man erbjuda nya ägaren bra villkor?

Eller är det dumt att hålla nere månadskostnaden och riskera att det blir ett lågt värde den dagen man ska reda ut finanserna:)?

Sedan undrar jag vad som händer efter år 5, om man väljer ett vanligt billån, kan man lägga upp det på förslagsvis 3 år eller finns det några riktlinjer man måste följa?

Dyker upp så mycket frågor :)!
Grattis till köp av bästa bilen på marknaden nu Model 3/Y.

Skulle gå på 7års rak avbetalning (pga bra andrahandsvärde).

MVH
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Köpråd elbil (Tesla, Polestar 2, MG)

Inlägg av krosussorken »

NiklasTesla skrev:
krosussorken skrev:
pejvic skrev:
Det blir kanon!

Du kommer bli mycket nöjd med ditt val av finans och bil. Blev det en LR nu? Krok? Färg?

Finansen blir sjukt bra. Man får också överlåta den om man vill. En bekant frågade tesla om det gick bra och då sa de nej. Så de har inte riktigt koll ibland. Alltid bäst att kolla den biten med dnb. Att kunna överlåta en finans med bra ränta kan göra den lättare att sälja sen:
Tack så mycket :)! Det blev LR, vit, std-fälg och odubbade vinterhjul. Har inte tagit beslut om krok än. Får man maila in det i efterhand? Vi kommer inte ha användning för det så frågan är om det är värt att lägga ut de pengarna nu.

Ang. Finans. Skulle du rekommendera att välja 5 år med restvärde, så kan man efter 3 år ta ett beslut om man vill ha kvar eller sälja. Väljer man att sälja kan man erbjuda nya ägaren bra villkor?

Eller är det dumt att hålla nere månadskostnaden och riskera att det blir ett lågt värde den dagen man ska reda ut finanserna:)?

Sedan undrar jag vad som händer efter år 5, om man väljer ett vanligt billån, kan man lägga upp det på förslagsvis 3 år eller finns det några riktlinjer man måste följa?

Dyker upp så mycket frågor :)!
Grattis till köp av bästa bilen på marknaden nu Model 3/Y.

Skulle gå på 7års rak avbetalning (pga bra andrahandsvärde).

MVH
Tack så mycket, känns bra att ni tycker att det är ett vettigt köp!

Ja det är ju det här med månadskostnaden som drar iväg rätt bra vid rak avbetalning. Det bär emot lite och då är frågan om lån med restvärde På 3 eller 5 år är att föredra.. svårt :) !
Skriv svar