Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Nogo »

Vilka märken är absolut bäst och som finns i 1 meter?

Trött på att vira ut medföljd 5m kabel när man aldrig behöver mer än 1 meter.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Nogo »

Hittar absolut inget under 3m. Måste finnas någon som tycker likadant med dessa långa kablar?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Skatbo »

M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av FStaake »

Jag hade köpt här:
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... ing-cable/
Väldigt smidig kabel, och dom kan tillverka exakt längd om man önskar.

Kör deras 16A 3-fas kabel med CEE416-Typ2 som enda laddning hemma, funkar klockrent.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Flagada »

Köpte en spiralkabel här https://www.laddkabel.com/produkt/laddk ... typ-2-5-m/
Står 5m men då får man slita... känns mer som 1,2m, har laddluckan höger bak också och längden känns alldeles lagom.
Får plats i en korg på golvet i baksätet 20x35cm.
2021-12-05_173236.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av martinot »

Flagada skrev:
Köpte en spiralkabel här https://www.laddkabel.com/produkt/laddk ... typ-2-5-m/
Står 5m men då får man slita... känns mer som 1,2m, har laddluckan höger bak också och längden känns alldeles lagom.
Får plats i en korg på golvet i baksätet 20x35cm.
2021-12-05_173236.jpg
Men den borde väl bli lika tung som en rak 5m kabel?

Nyfiken; varför har du kabeln på golvet i bilen istället för i frunken?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Flagada »

martinot skrev:
Men den borde väl bli lika tung som en rak 5m kabel?

Nyfiken; varför har du kabeln på golvet i bilen istället för i frunken?
En rak 1,5-2m kabel kändes lika otymplig som en 5m så så spiralkabeln tyckte jag var en lagom kompromiss - går stretcha lite om det behövs - och vikten tycker jag inte känns som något problem - 2kg för 16A resp. 3,5kg för 32A ( har 32A)

Att den ligger i baksätet är för att det känns naturligast/smidigast, allt i samma hörn, rycker sladden ur laddaren och bilen, öppnar bakdörren och hivar in den genom bakdörren utan att behöva ta ett enda steg, sedan in i bilen och iväg utan att behöva springa runt till bagaget eller frunken för att lasta i/ur, plus att det känns snabbare att öppna stänga bakdörren än att vänta på den sega bakluckan!

Bestämde mig för att skaffa en kort kabel långt innan jag köpte bilen efter att studerat alla mina kollegors långa kablar som alltid ligger på marken o skräpar.

Inget större frunk-fan heller, har en säkerhetsspärr som måste petas undan vid öppning (nästan tvåhandsjobb) och tycker det blir kladdigt att stänga på vintern om bilen är smutsig/blöt.
2022-01-24_195255.jpg
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Trean »

Jag är heller ingen fantast av långa kablar, men 1 meter är nog i kortaste laget. Jag hade länge en 2-meters, men tröttnade på att den inte räckte i vissa situationer så jag uppgraderade till en 3-meters. Den är tillräcklig lång för att räcka överallt och tillräckligt kort för att inte släpa på marken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av martinot »

Flagada skrev:
Att den ligger i baksätet är för att det känns naturligast/smidigast, allt i samma hörn, rycker sladden ur laddaren och bilen, öppnar bakdörren och hivar in den genom bakdörren utan att behöva ta ett enda steg, sedan in i bilen och iväg utan att behöva springa runt till bagaget eller frunken för att lasta i/ur, plus att det känns snabbare att öppna stänga bakdörren än att vänta på den sega bakluckan!
Är den inte i vägen för andra saker eller personer som sitter i baksätet?

Tycker det ser lite klumpigt ut. Normalt använder man ju inte Typ2-kabeln så fantastiskt ofta (iaf. inte jag) att trunken inte funkar helt kalas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av martinot »

Trean skrev:
Jag är heller ingen fantast av långa kablar, men 1 meter är nog i kortaste laget. Jag hade länge en 2-meters, men tröttnade på att den inte räckte i vissa situationer så jag uppgraderade till en 3-meters. Den är tillräcklig lång för att räcka överallt och tillräckligt kort för att inte släpa på marken.
Jo, 1m finns nog inte, och 2m är nog ibland allt för kort.

Då är det bättre med en spiralvariant som togs upp i tråden och kan sträckas ut till längre vid behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av Nogo »

Parkerar ofta genom att backa in där det finns en 11kW laddare till vänster om bilen och därifrån till ladduttaget är inte mer än 50 cm och då är 1 meter perfekt. Får titta på spiral istället eftersom 1 m inte finns.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av martinot »

Nogo skrev:
Parkerar ofta genom att backa in där det finns en 11kW laddare till vänster om bilen och därifrån till ladduttaget är inte mer än 50 cm och då är 1 meter perfekt. Får titta på spiral istället eftersom 1 m inte finns.
Ahh. Då kan det ju vara smidigt när det stämmer så väl. :)

Här har du en spiralvariant, och med Tesla-knapp:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av FStaake »

martinot skrev:
Nogo skrev:
Parkerar ofta genom att backa in där det finns en 11kW laddare till vänster om bilen och därifrån till ladduttaget är inte mer än 50 cm och då är 1 meter perfekt. Får titta på spiral istället eftersom 1 m inte finns.
Ahh. Då kan det ju vara smidigt när det stämmer så väl. :)

Här har du en spiralvariant, och med Tesla-knapp:

Bild
Länk till den? :)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 laddkabel 3 fas 16A

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar