Kan man ladda till 100%?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Lellepite »

Jag och min fru kör rätt mycket varje dag. Frun har 6 mil till jobbet enkel väg och jag har 9,5 mil enkel väg. Som ni förstår så blev ju sopparäkningen rätt saftig varje månad. Så jag bestämde mig för att köpa en Kia EV6 AWD till frun (leverans blir runt v.10) Sen så handlade jag en Hyundai Kona Electric 64kWh åt mig själv som jag får nästa vecka.
Har två 11kWh Garoladdare installerade hemma. En inne och en ute. EV6:an får laddas i varmgaraget och Kona:n ute. Kona:n kommer få leva ett lite hårdare liv då vi bor i Norrbotten och därför också har rätt rejäla vintrar med snöstormar och en temp på -20 till -30 till och från.

Men nu till frågan: Man läser ju att man inte bör ladda batterierna till 100% då det sliter på batteriet, särskilt om man låter bilen stå med fullt batteri. Men om man kör så pass mycket som vi gör plus att vi i princip aldrig kommer att snabbladda förutom på nån semestertripp (och då endast Kia:n). Är det då så skadligt att ladda till 100%?
Skulle ju kännas skönt att kunna ha fullt batteri och särskilt på vintern som en buffer.
Kommer inte alltid att ha möjlighet att ladda på jobbet så jag behöver utgå från att all laddning ska ske hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av vigge50 »

En viktig sak här att hålla koll på vad är 100%? För Teslor som för det mesta diskuteras här så är 100% enligt energimätaren 100% laddat men många andra tillverkare har valt att begränsa laddningen så även om bilen visar att den är laddad till 100% så är den i verkligheten bara laddad till 90 eller 95%. Så frågan är, hur är det med Hyundai och Kia, för om det är som de senare fallet så är det inget problem att enligt mätaren ladda upp till 100%.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Trevlig »

Tycker iaf min tesla motorbromsar lite sämre med hög laddning, tror det är bättre att sikta på 90% för er. Skillnaden mellan 70-90 ska inte vara så stor om jag har förstått det rätt men 100% är rätt slitsamt.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Elmil »

vigge50 skrev:
En viktig sak här att hålla koll på vad är 100%? För Teslor som för det mesta diskuteras här så är 100% enligt energimätaren 100% laddat men många andra tillverkare har valt att begränsa laddningen så även om bilen visar att den är laddad till 100% så är den i verkligheten bara laddad till 90 eller 95%. Så frågan är, hur är det med Hyundai och Kia, för om det är som de senare fallet så är det inget problem att enligt mätaren ladda upp till 100%.
Jag vet inte hur det är på de nya bilarna, men både Soul27/30 och Ioniq28 har 5% "marginal", så chansen är väl god.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av bjornnilsson »

Trevlig skrev:
Tycker iaf min tesla motorbromsar lite sämre med hög laddning, tror det är bättre att sikta på 90% för er. Skillnaden mellan 70-90 ska inte vara så stor om jag har förstått det rätt men 100% är rätt slitsamt.
Japp, bilen frirullar per automatik när batteriet är fullt. Ibland kommer det en varning i tesla, ibland inte. Mitt antagande är att det då inte finns något batteri att återföra överflödig laddning till, så därav har man ingen regen alls (dvs motorbroms på fossilspråk) vid 100 procent laddat batteri. Första gångerna det händer blir man lätt förvånad - om man är van att köra med ”one pedal driving” och bilen plötsligt inte bromsar in som den brukar när man lyfter på gasfoten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av mati »

Frågan är snarare om och hur ofta ni behöver ladda till 100%. 12 respektive 19 mil borde båda bilarna klara utan bekymmer oavsett temperatur. 90% räcker garanterat. Ni kan ju prova er fram. Och skulle det bli så att ni upplever att det blir tajt i vissa extremsituationer så går inte bilarna sönder om ni laddar till 100%. Även i Norrbotten är det ju inte snöstorm och -30 grader precis varje dag.
Och eftersom ni kan ladda hemma så kan ni också förvärma bilarna innan avfärd utan att det tar från batteriet. Det ger många mil extra när det är riktigt kallt ute. Jag skulle vara mer bekymrad över eventuellt oplogade vägar med snö och elände. Det käkar mer räckvidd än kyla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Trevlig »

bjornnilsson skrev:
så därav har man ingen regen alls (dvs motorbroms på fossilspråk) vid 100 procent laddat batteri. Första gångerna det händer blir man lätt förvånad - om man är van att köra med ”one pedal driving” och bilen plötsligt inte bromsar in som den brukar när man lyfter på gasfoten.
Borde väl fortfarande heta motorbroms?

"Fördelen med att motorbromsa är att motorn då fungerar som en generator – magnetfälten i motorn börjar generera elektricitet som då leds omvända vägen tillbaka till växelriktaren som gör likström av den och laddar batterierna. "

Man bromsar ju fortfarande med motorn men att man återför energi är ju regenereringen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Lellepite »

Jo, 90% borde ju räcka gott och väl i de flesta fall. Tanken med att ladda fullt eller nästan fullt är ju att det ska finnas marginal ifall det blir problem med laddning eller annat. Men man får väl prova sig fram när det blir extremväder och se hur det funkar då.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 27 jan 2020 13:48

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av cpt_rb »

Klart det sliter lite mer på batteriet att ladda till 100% varje dag. Och det finns många som undviker att ladda till 100% någonsin för att vårda sitt batteri till max.

Samtidigt behöver bilen vara användbar, om det betyder att du behöver ladda till 100% ett par gånger per månad, gör det. Kan du dessutom se till så bilen toppar upp till 100% strax före du ska åka så står inte bilen med maxladdning särskilt länge, och du minimerar slitaget.

Om 100% vid kallt väder/snöstorm ger extra trygghet, ladda upp max de dagarna, för du ska ju sen ändå köra ner batteriet en bit på väg till jobbet, och får sen bilen stå med säg 80% på jobbet över dagen är det ju helt lugnt.
M3 LR -20, okrokad
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av roffe_s »

Kul med ännu en Pitebo - lever min andra vinter med elbil i kommunens södra del. Jag åker en del i jobbet med min Polestar - ca 16 mil per resa om jag t ex har möte i Luleå. Min standardladdning är 80%, lite lägre än Polestars rekommenderade 90%, och då har jag ca 20% kvar när jag kommer hem. Jag är inte alls rädd för att ladda 100% om jag ska åka långt men det är väl onödigt att i vardagslag slita på prylarna i onödan.

Ni lär ju rätt snart hitta den laddningsnivå som krävs för att avsluta dagen med 10-20% kvar i batteriet (eller vilken nivå Ni är bekväma med) och då är det väl bara att hålla sig till den nivån. Frun behöver sannolikt inte någon jättehög laddning på morgonen, och Du lär med marginal klara Dig med 80-90% skulle jag tro.

Grattis och lycka till med elbilarna :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Holve »

Du kommer lära dig hur mycket din bil drar på de dagliga resorna.

Det är inte bra om bilen får stå med hög SOC länge.

Min brukar sova med 20-30% och sen laddar jag den till 50% före avfärd.
Har aldrig laddat den full. Borde testa..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av halper »

Holve skrev:
Du kommer lära dig hur mycket din bil drar på de dagliga resorna.

Det är inte bra om bilen får stå med hög SOC länge.

Min brukar sova med 20-30% och sen laddar jag den till 50% före avfärd.
Har aldrig laddat den full. Borde testa..
Är det inte hälsosammare för den att hålla sig mer centrerad kring 50%, om man nu verkligen ska optimera? Så ladda till 65% och komma hem med 35–45%.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av pejvic »

Haft alla 3/Y
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Lellepite »

roffe_s skrev:
Kul med ännu en Pitebo - lever min andra vinter med elbil i kommunens södra del. Jag åker en del i jobbet med min Polestar - ca 16 mil per resa om jag t ex har möte i Luleå. Min standardladdning är 80%, lite lägre än Polestars rekommenderade 90%, och då har jag ca 20% kvar när jag kommer hem. Jag är inte alls rädd för att ladda 100% om jag ska åka långt men det är väl onödigt att i vardagslag slita på prylarna i onödan.

Ni lär ju rätt snart hitta den laddningsnivå som krävs för att avsluta dagen med 10-20% kvar i batteriet (eller vilken nivå Ni är bekväma med) och då är det väl bara att hålla sig till den nivån. Frun behöver sannolikt inte någon jättehög laddning på morgonen, och Du lär med marginal klara Dig med 80-90% skulle jag tro.

Grattis och lycka till med elbilarna :)
Blir ju all vanligare med elbil härikring Piteå. Pendlar till Skellefteå varje dag och man ser allt mer elbilar efter vägen.
Har du din bil i varmgarage eller står den ute? Antar att sånt påverkar räckvidden endel på vintern.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av [JM] »

Gällande räckvidden vid kyla så går ju åt en hel del energi för att värma upp batteriet vid kallstarter.

Dvs bilen som står ute bör laddas så sent som möjligt innan avfärd, med så hög effekt som möjligt, så att det batteriet är lite uppvärmt från laddningen och inte hinner kallna innan avfärd.

Eller om någon av bilarna kan förvärma batteriet mha appen eller timer i bilen så bör den bilen stå ute.
Har noll koll på Kia så jag låter någon ägare uttala sig hur det ligger till.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av roffe_s »

Lellepite skrev:
roffe_s skrev:
Kul med ännu en Pitebo - lever min andra vinter med elbil i kommunens södra del. Jag åker en del i jobbet med min Polestar - ca 16 mil per resa om jag t ex har möte i Luleå. Min standardladdning är 80%, lite lägre än Polestars rekommenderade 90%, och då har jag ca 20% kvar när jag kommer hem. Jag är inte alls rädd för att ladda 100% om jag ska åka långt men det är väl onödigt att i vardagslag slita på prylarna i onödan.

Ni lär ju rätt snart hitta den laddningsnivå som krävs för att avsluta dagen med 10-20% kvar i batteriet (eller vilken nivå Ni är bekväma med) och då är det väl bara att hålla sig till den nivån. Frun behöver sannolikt inte någon jättehög laddning på morgonen, och Du lär med marginal klara Dig med 80-90% skulle jag tro.

Grattis och lycka till med elbilarna :)
Blir ju all vanligare med elbil härikring Piteå. Pendlar till Skellefteå varje dag och man ser allt mer elbilar efter vägen.
Har du din bil i varmgarage eller står den ute? Antar att sånt påverkar räckvidden endel på vintern.
Beror på, jag bor i Jävre och har laddning både i garaget och utomhus. Det skiljer inte så förfärligt mycket, då gör det mer att förvärma bil och batteri 10-15 minuter innan man åker iväg, då slipper ju bilen plocka energin för uppvärmningen från batteriet. Kom precis hem från Skellefteå, åkte med 80% och kom tillbaka hem med 35% efter att ha snurrat runt en del på Solbacken och i schtaan. Du får väl lägga på en del extra resväg samtidigt som Din bil är lite snålare. Så Du kan nog lugnt räkna med att inte behöva toppladda varenda natt.

Det är bra med en app för att förvärma men det har Ni ju i båda bilarna!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av hocky »

Hej, mitt första inlägg här, beställde en model Y i fredags så jag kan ingenting.
Min fråga: kan man ställa in en begränsning så att den slutar ladda vid tex 90% för att undvika 100% laddning?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av mikebike »

hocky skrev:
Hej, mitt första inlägg här, beställde en model Y i fredags så jag kan ingenting.
Min fråga: kan man ställa in en begränsning så att den slutar ladda vid tex 90% för att undvika 100% laddning?
Absolut. Både max laddnivå, max ström, och tidpunkt kan ställas från bil och app.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av joelsvantesson »

Väcker gammal tråd till liv.

Hämtade ut min bil idag, MYRWD.
Har lärt mig på forumet att batteriet ska laddas till Max 90% och de brukar refereras till ”Daily”.

När jag satte bilen på laddning idag för första gången möter jag detta meddelande (se bild nedan). Tesla skriver själv att man ska ladda batteriet till 100%? Kan det va för att jag har annat batteri (RWD)?
6281DA4A-CBF8-4596-80EB-0221B49890ED.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av mikebike »

joelsvantesson skrev: 22 dec 2022 21:20
Väcker gammal tråd till liv.

Hämtade ut min bil idag, MYRWD.
Har lärt mig på forumet att batteriet ska laddas till Max 90% och de brukar refereras till ”Daily”.

När jag satte bilen på laddning idag för första gången möter jag detta meddelande (se bild nedan). Tesla skriver själv att man ska ladda batteriet till 100%? Kan det va för att jag har annat batteri (RWD)?

6281DA4A-CBF8-4596-80EB-0221B49890ED.png
Ja, du har en annan typ av batteri, LFP.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kan man ladda till 100%?

Inlägg av Dinsdale »

joelsvantesson skrev: 22 dec 2022 21:20
Väcker gammal tråd till liv.

Hämtade ut min bil idag, MYRWD.
Har lärt mig på forumet att batteriet ska laddas till Max 90% och de brukar refereras till ”Daily”.

När jag satte bilen på laddning idag för första gången möter jag detta meddelande (se bild nedan). Tesla skriver själv att man ska ladda batteriet till 100%? Kan det va för att jag har annat batteri (RWD)?

6281DA4A-CBF8-4596-80EB-0221B49890ED.png
Om du inte laddar till 100% riskerar du få "soppatorsk" för att batterimätaren helt plötsligt hoppar från säg 10% till 0%. Batterimätaren använder spänningen i batteriet för att avgöra procenten, och det skiljer väldigt lite i volt mellan tomt och fullt med LFP-batterier som du har i din Y RWD.

I praktiken är det där enbart ett problem vid de resor som tar dig under 20% laddning.

LFP-batterier slits precis som ett "vanligt" batteri mer av att stå med 100% än av att stå med 10%. Tydligen finns en brytpunkt efter 65%. Laddar man till 66% är degraderingen mycket högre än om man stannar på 65%.

Jag (som också har samma batterityp i min SR+) brukar göra så att jag laddar till 65% till vardags. Inför längre resor laddar jag till 100% dagen före och låter bilen stå med 100% över natten utan sentry mode påslaget. Det har fungerat bra, jag har inte fått nån soppatorsk på långresor. Skriver upp batterikapaciteten varje månad och tycker mig se att degraderingen går märkbart långsammare under perioder då jag har 65% som gräns, jämfört med månader då jag testar att ligga mellan 80 och 100%.

Om din bil är precis ny bör du ladda till 100% och låta bilen stå så över natten (utan sentry mode) så batterimätaren börjar mäta rätt.

(Sentry mode förhindrar bilen från att gå ner i viloläge/"somna". Bilen måste sova för att batterimätaren ska kunna göra sin mätning.)
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar