Frågor om autopilot

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Frågor om autopilot

Inlägg av intrest3 »

MYP
Måste jag stänga av autopiloten varje gång man byter fil för att slippa att rycka i ratten? Har hyrt bil ett par dagar med full autopilot (tror jag) men får inte filbytet att fungera.

Sedan har jag ibland fått ett ljud ”ding” när rödljus slår om till grönt. Får det dock bara ibland. Varför inte varje gång?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av Bjelke »

Har man inte fsd så måste man bryta AP för att byta fil.
Jag har förvisso fsd på en bil men avbryter ändå AP och byter fil själv för AP gör det så dåligt ändå…
Dinget minns jag inte faktiskt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har för mig att man måste slå på filbyten under autopilot för att den ska byta med blinkers. Trafikljusgrejen är också valbar på samma ställe.

Tycker att FSD är betydligt säkrare på filbyten än AP1 iallafall
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Har för mig att man måste slå på filbyten under autopilot för att den ska byta med blinkers. Trafikljusgrejen är också valbar på samma ställe.

Tycker att FSD är betydligt säkrare på filbyten än AP1 iallafall
Det jag minns från AP1 var att filbyte tog typ evigheter och ganska meningslöst, jag använde det
ytterst sporadiskt på den tiden… det mest störande var nog att man måste påbörja ett filbyte så sjukt
långt innan man kommer ikapp ett annat fordon för annars bromsade bilen in.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av larjon »

intrest3 skrev:
MYP

Sedan har jag ibland fått ett ljud ”ding” när rödljus slår om till grönt. Får det dock bara ibland. Varför inte varje gång?
Dinget är en påminnelse att köra iväg (går att stänga av i inställningarna) när ljuset slår om.
Jag gissar att när du inte hör det hinner du köra iväg själv innan påminnelsen kommer?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av spacecoin »

intrest3 skrev:
Sedan har jag ibland fått ett ljud ”ding” när rödljus slår om till grönt. Får det dock bara ibland. Varför inte varje gång?
Du får det inte varje gång för att det är en funktion som inte är utvecklad för svenska trafikljus.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av intrest3 »

spacecoin skrev:
intrest3 skrev:
Sedan har jag ibland fått ett ljud ”ding” när rödljus slår om till grönt. Får det dock bara ibland. Varför inte varje gång?
Du får det inte varje gång för att det är en funktion som inte är utvecklad för svenska trafikljus.
Just nu råkar jag vara i USA vilket i så fall borde vara marknaden som funktionen främst är utvecklad för?

Jag har bara lyckats få ”ding” någon enstaka gång på 200mil. Jag har såklart hunnit köra iväg för snabbt flera gånger. Men jag har dock väntat medvetet många gånger (och det enda ljudet som kommer då är att bilen bakom tutar :) det funkar ju så klart det med)

Var i inställningar bör man hitta detta. Jag har letat som en tok. Framförallt i inställningarna för autopilot. Hittar inget om filbyten eller att bilen ska navigera själv. Bilen jag hyr har enligt skärmen full self drive
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frågor om autopilot

Inlägg av spacecoin »

Controls > Autopilot > Traffic Light and Stop Sign Control
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... A152C.html
Skriv svar