Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Fader J »

Ärade forum! Håller på att kolla upp resekostnaderna på jobbet, där vi är några individer som toppar på ≈100 mil i månaden i tjänsten. Inte så mycket för resande säljare, mycket för många andra... Orsaken är att jag vill få till en kalkyl om det skulle gå att räkna hem ett- ett par elbilsköp till oss. Om kostnaden/mil blir lägre för arbetsgivaren att äga än att betala milersättning (utbetalning 34 kr/mil i vårt avtal, så om jag räknar rätt ≈42 kr/mil i kostnad för arbetsgivaren) så är det tänkbart att få till. Leasing mindre aktuellt - vi har en stor påse pengar som står på nollränta av budgettekniska skäl (vi måste budgetera för tjänster vi inte förmår besätta) så hellre noll ränta än ränta till leasingbolag.

Men frågan är - vilka bilar är lönt att titta på? För några år sedan var det enkelt, nu är utbudet större än jag har följt med på.
Men grundprincipen är väl som följer:

* Behöver kunna köra 25 mil vintertid. Blir en del resor som är på i vart fall 20, så lite marginal kommer att vara nödvändigt för att folk ska tordas.
* Behöver inte vara för stor (även om jag som en av de som kör längst gärna får plats med mina 190+ cm i den) - i vart fall bagagemässigt. Kistbil (Svenskkyrkligt pastorat, begravningar och tillhörande transporter...) hoppas jag blir elektrisk i nästa inköpsrunda, men det är en annan budgetpost - och en helt annan volym (sic!).
* Behöver ha ett lågt pris sett till helhet - inköpspris, hyfsat långa serviceintervall och försäkringskostnad.
* Bör vara såpass bra att de flesta accepterar eller ännu hellre gärna vill köra den jämfört med sina egna bilar.
* Det behöver vara enkelt att över ett år ha många användare av samma fordon.
* Eftersom vi inte är momspliktiga och inte heller kan dra av moms kan bästa tipset vara en lätt begagnad bil - momssmitta spelar ingen roll.

Förslag?
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av LarsL »

https://www.teslakalkylen.com kan hjälpa dig att räkna fram kostnaderna.

Nästan alla nya bilar klarar 25 mil på vintern.

Bilar med sladd köpte Zoe till deras vårdcentral då de fått fram att den var billigast per räckvidd.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
https://www.teslakalkylen.com kan hjälpa dig att räkna fram kostnaderna.

Nästan alla nya bilar klarar 25 mil på vintern.

Bilar med sladd köpte Zoe till deras vårdcentral då de fått fram att den var billigast per räckvidd.
Om ni ska köpa Zoe – tänk då på att just den modellen sen en tid tillbaka kanske inte har krockskyddsgardiner som standard utan att detta numera istället kan vara extrautrustning. Kan ju vara bra att ha koll på ifall ni t.ex. funderar på en beg. Zoe...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Fader J »

Tack för dessa tips! Fler förslag?
El-ioniq sedan 2018.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Maw »

Fader J skrev:
Tack för dessa tips! Fler förslag?
Med en svårslagen kombination av snygg, rolig, praktisk och med låga totalkostnader så borde du titta på Polestar 2.

VW ID4 borde kunna vara ett alternativ om ni vill ha en lite rymligare bil. Tesla Model 3 Base är en bit dyrare än Polestar 2 och är något mindre praktisk eftersom den har sedanbaklucka men är annars ett bra alternativ i ungefär samma storlek som Polestar 2.

Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 borde ni också titta på :)
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Fader J skrev:
Tack för dessa tips! Fler förslag?
Med en svårslagen kombination av snygg, rolig, praktisk och med låga totalkostnader så borde du titta på Polestar 2.

VW ID4 borde kunna vara ett alternativ om ni vill ha en lite rymligare bil. Tesla Model 3 Base är en bit dyrare än Polestar 2 och är något mindre praktisk eftersom den har sedanbaklucka men är annars ett bra alternativ i ungefär samma storlek.

Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 borde ni också titta på :)
Nu har ju inte jag räknat på det här, men blir inte inte ID.3/Cupra Born billigare än en ID.4? ID.3/Cupra Born borde väl rimligen även ha bättre räckvidd än ID.4 vid landsvägskörning – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Fader J skrev:
Tack för dessa tips! Fler förslag?
Med en svårslagen kombination av snygg, rolig, praktisk och med låga totalkostnader så borde du titta på Polestar 2.

VW ID4 borde kunna vara ett alternativ om ni vill ha en lite rymligare bil. Tesla Model 3 Base är en bit dyrare än Polestar 2 och är något mindre praktisk eftersom den har sedanbaklucka men är annars ett bra alternativ i ungefär samma storlek.

Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 borde ni också titta på :)
Nu har ju inte jag räknat på det här, men blir inte inte ID.3/Cupra Born billigare än en ID.4? ID.3/Cupra Born borde väl rimligen även ha bättre räckvidd än ID.4 vid landsvägskörning – eller?...
Ja, lite lägre inköpspris antar jag att det är på ID3 och Cupra Born men jag gissr att det med råge vägs upp av ett bättre andrahandsvärde på ID4. Jag har dock inte heller gjort någon seriös jämförelse av ekonomin på dem.
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av mrdn »

Det är nog bara att lägga ner direkt. 100 mil i månaden och 34kr per mil ger ju bara 3400kr i TCO, det räcker inte för att köpa en ny bil. Låter som att arbetsgivaren utnyttjar er anställdas goda vilja att köra era privata bilar.
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Fader J »

mrdn skrev:
Det är nog bara att lägga ner direkt. 100 mil i månaden och 34kr per mil ger ju bara 3400kr i TCO, det räcker inte för att köpa en ny bil. Låter som att arbetsgivaren utnyttjar er anställdas goda vilja att köra era privata bilar.
Det handlar inte om en bil per anställd som kör mycket, utan snarare om en "pastoratsintern bilpool". Och är vi då några som delar på en bil och använder den när vi kör långa sträckor så kan det bli en vettig kalkyl.

Dessutom - sociala avgifter tillkommer på allt över 18,50 så räkna med minst 42 kr/mil i kostnad för arbetsgivaren.

Tack för förslagen så långt!
El-ioniq sedan 2018.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av SwedishAdvocate »

Din arbetsgivare har ingen sorts 'centraliserad administrativ funktion' som skulle kunna vara behjälplig med ett sånt här inköp?...

Om vi lägger till Megane E-TECH, Hyundai Kona, Kia e-Soul, Kia Niro EV och eventuellt även Nissan Leaf så tror jag du har din 'short-list' över aktuella bilar här ovan... (Är dock osäker på om Leaf eventuellt har dålig snabbladdningsförmåga...).

Eventuellt skulle man kanske kunna addera BMW i4 ifall de av någon anledning skulle vilja ge er en jätterabatt – men det känns väl inte så sannolikt...

Sen kanske någon kommer föreslå en bil från MG. Grejen med MG är dock att de är direktägda av den Kinesiska Militärdiktaturen. Och den ägaren har ju t.ex. inte fördömt Putlers Folkmord och Brott mot mänskligheten i Ukraina. Således är det min förhoppning att den biltillverkaren inte är aktuell av etiska skäl...

Källa (ang. MG): https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor

Och tyvärr... den Kinesiska Militärdiktaturen har även ägarintressen i Polestar. Mer om det t.ex. här:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Det inlägget är baserat på två artiklar i SvD. De SvD-artiklarna var länge gratis och öppna för alla, men verkar sen en tid tillbaka ha hamnat bakom betalvägg. Inlägget ovan innehåller dock de mest relevanta uppgifterna från de bägge SvD-artiklarna...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Vad ska jag tänka på - elbil(ar) till arbetsplats

Inlägg av Fader J »

SwedishAdvocate skrev:
Din arbetsgivare har ingen sorts 'centraliserad administrativ funktion' som skulle kunna vara behjälplig med ett sånt här inköp?...
Nja, det finns ju ≈1000 pastorat i Svenska kyrkan som är juridiskt och ekonomiskt självständiga - och bilar&maskiner finns inte så mycket hjälp att få kring från stift eller riks. Däremot kan du vara trygg i förvissningen om att MG går fetbort i min värld, av precis de skäl du anger. Med tanke på förföljelsen av kyrkan i Kina (och alla andra därstädes som av någon anledning vill tänka själva och inte som partiet vill) så skulle det vara en smula magstarkt utifrån symbolvärdet...
El-ioniq sedan 2018.
Skriv svar