Importerad Tesla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Hej!

Vad är man brukar säga, long time listener, first time caller.

Har gått från att vara ganska skeptisk till elbil och Tesla till att överväga Polestar 2 för att sedan testa en M3P, bli frälst och således köpsugen.

Trög som man då varit så ser det nu ut som att jag hittat en M3P, 2021. Ganska låga mil, enda negativa (eller?) är att den är importerad från Tyskland.

Min frågor till er ärade kunniga Tesla-ägare är därför följande.


1. Kan jag få problem med att registrera bilen hos Tesla?

2. Kommer Super charging funka som normalt?

3. Några andra hinder som ni vet om?

4. Försäkring, mycket dyrare? (Har ej fått reg nr)

5. Stänkskydd eller stenskottsfoliering? Jag vet, lite off topic. Men tänkte att det är lika bra o passa på att fråga nu.

Tusen tack
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Gargamel »

Bör nog kolla så den inte är krokad och skrotad.
Det är relativt vanligt att skrotade bilar fixas till lite och sedan får nytt land och säljs som beg.
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Hej,

Precis, känner till detta.
Har kollat och handlaren garanterar att så inte är fallet.

Får väl lita på honom.

Har du någon erfarenhet från det andra jag funderade över?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Importerad Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

+Alex+ skrev:
1. Kan jag få problem med att registrera bilen hos Tesla? /...
Tror inte det. Det skulle väl i så fall vara ifall bilen ursprungligen är importerad från USA. Men är inte 100% på det här...
+Alex+ skrev:
2. Kommer Super charging funka som normalt? /...
Rätt säker på det. Såvida nu inte bilen ursprungligen är importerad från USA...
+Alex+ skrev:
4. Försäkring, mycket dyrare? (Har ej fått reg nr) /...
Är inte rätt mkt varningsflagg om man inte fått reg.nr? Som jag minns det: För några månader sedan var det dyrare försäkring på importerade. Men sen en tid tillbaka har folk skrivit att det inte är det längre. Men nog rätt bra att dubbelkolla detta, och då kommer du väl behöva reg.nr... Det finns en hel del trådar om försäkring för importerade bilar på forumet (se söktips nedan).
+Alex+ skrev:
5. Stänkskydd eller stenskottsfoliering? Jag vet, lite off topic. Men tänkte att det är lika bra o passa på att fråga nu. /...
Tror stänkskydd fram + stenskottsfoliering på väl valda ställen (lite beroende på stänksyddens storlek) är en rätt bra idé. Och kolla lacken ordentligt efter befintliga stenskott från framhjulen. Finns en hel del trådar om det här med...

Söktips för det här forumet:
Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

För säkerhets skull: För vissa 'grejer' krävs även citattecken. "Model 3" är som ett exempel en sån grej. Då räknas det som är inom citattecken som ett sökord enligt resonemanget ovan. Om du inte använder citattecken så kommer den ju hitta allt dom har "Model" i sig – dvs även Model S, Model X osv... Men det här kände du ju säkert till... ;)

EDIT: Har kompletterat texten en aning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Importerad Tesla

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Bör nog kolla så den inte är krokad och skrotad.
Det är relativt vanligt att skrotade bilar fixas till lite och sedan får nytt land och säljs som beg.
Förlåt men det där är bullshit. Har den en salvage title och blivit inlöst av ett försäkringsbolag i USA och sen varit och blivit reparerad i Litauen så visst. Men Litauen är väl det enda land jag vet där det är lagligt.

Vad gäller Tyskland har de hårdare lagar och regler än Sverige. Tror inte en nästan ny Tesla är mätarskruvad heller. :D
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Tusen tack för utfyllande svar.

Reg nummer kommer så fort bilen kommer in i systemet. Bilen är såld ny i Tyskland, är ju som nämnt ganska stränga regler och hård kontroll, jag gör även detta via en större handlare. Så just den biten känns ändå tryggt.

Sen vill man ju helst att allt skall gå smärtfritt uppemot Tesla i Sverige. Man vill ju uppleva det smärtfria med att använda Teslas väl utbyggda nätverk av laddare o slippa alla brickor, appar o skit.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Importerad Tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anekdotiskt efter vad en del skrivit på forumet:
På åtm. en del Model 3 samlas det relativt mycket vägdamm i dörrtrösklarna. Samtidigt finns det gummilister på dörrarna som i kombination med grovt vägdamm(?) kan ge upphov till repor(?) i lacken i dörrtrösklarna. En del har således folierat även dörrtrösklarna...

Det här kanske man också vill kolla innan köp...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Importerad Tesla

Inlägg av niklas12 »

MWall skrev:
Gargamel skrev:
Bör nog kolla så den inte är krokad och skrotad.
Det är relativt vanligt att skrotade bilar fixas till lite och sedan får nytt land och säljs som beg.
Förlåt men det där är bullshit. Har den en salvage title och blivit inlöst av ett försäkringsbolag i USA och sen varit och blivit reparerad i Litauen så visst. Men Litauen är väl det enda land jag vet där det är lagligt.

Vad gäller Tyskland har de hårdare lagar och regler än Sverige. Tror inte en nästan ny Tesla är mätarskruvad heller. :D
Det finns inga lagar inom EU om import och vidareförsäljning av bilar med någon typ av salvage titel.
Däremot så finns det en stor industri och mycket kunnande i just Litauen, sen är kostnadsläget också betydligt mer gynnsamt .
det är också vanligt att bilarna repareras med stulna delar pga bristfälliga kontrollfunktioner.

Om det är en seriös handlare så kan du väl be dem ta ut och skicka ägarhistoriken på bilen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Importerad Tesla

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
MWall skrev:
Gargamel skrev:
Bör nog kolla så den inte är krokad och skrotad.
Det är relativt vanligt att skrotade bilar fixas till lite och sedan får nytt land och säljs som beg.
Förlåt men det där är bullshit. Har den en salvage title och blivit inlöst av ett försäkringsbolag i USA och sen varit och blivit reparerad i Litauen så visst. Men Litauen är väl det enda land jag vet där det är lagligt.

Vad gäller Tyskland har de hårdare lagar och regler än Sverige. Tror inte en nästan ny Tesla är mätarskruvad heller. :D
Det finns inga lagar inom EU om import och vidareförsäljning av bilar med någon typ av salvage titel.
Däremot så finns det en stor industri och mycket kunnande i just Litauen, sen är kostnadsläget också betydligt mer gynnsamt .
det är också vanligt att bilarna repareras med stulna delar pga bristfälliga kontrollfunktioner.

Om det är en seriös handlare så kan du väl be dem ta ut och skicka ägarhistoriken på bilen.
Möjligt. Jag kan blanda ihop det med junk title. Där ändrades tydligen lagen i Litauen redan 2014 så att det hålet täpptes igen.

Salvage är väl lite lindrigare. Kan ju vara en vattenskadad bil eller dyl också som fixats till.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... 0villkoren
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Importerad Tesla

Inlägg av niklas12 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:
MWall skrev:
Gargamel skrev:
Bör nog kolla så den inte är krokad och skrotad.
Det är relativt vanligt att skrotade bilar fixas till lite och sedan får nytt land och säljs som beg.
Förlåt men det där är bullshit. Har den en salvage title och blivit inlöst av ett försäkringsbolag i USA och sen varit och blivit reparerad i Litauen så visst. Men Litauen är väl det enda land jag vet där det är lagligt.

Vad gäller Tyskland har de hårdare lagar och regler än Sverige. Tror inte en nästan ny Tesla är mätarskruvad heller. :D
Det finns inga lagar inom EU om import och vidareförsäljning av bilar med någon typ av salvage titel.
Däremot så finns det en stor industri och mycket kunnande i just Litauen, sen är kostnadsläget också betydligt mer gynnsamt .
det är också vanligt att bilarna repareras med stulna delar pga bristfälliga kontrollfunktioner.

Om det är en seriös handlare så kan du väl be dem ta ut och skicka ägarhistoriken på bilen.
Möjligt. Jag kan blanda ihop det med junk title. Där ändrades tydligen lagen i Litauen redan 2014 så att det hålet täpptes igen.

Salvage är väl lite lindrigare. Kan ju vara en vattenskadad bil eller dyl också som fixats till.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... 0villkoren
Det finns inga seriösa handlare/auktionsfirmor som säljer bilar med non-repairable titles
Dessa är också ganska ovanliga och har använts mest för att döpa om och tvätta stulna bilar.

Sen tycker jag det är anmärkningsvärt att man i USA lyckats ha ett väl fungerande system för att vanliga konsumenter ska veta vad de köper, men när de kommer till Europa behöver man inte ens informera om detta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Importerad Tesla

Inlägg av LarsL »

+Alex+ skrev:
Hej,

Precis, känner till detta.
Har kollat och handlaren garanterar att så inte är fallet.

Får väl lita på honom.

Har du någon erfarenhet från det andra jag funderade över?
Lita på en bilhandlare :lol: :lol: :lol:

Be om VIN och gör en sökning på det.

Kolla också att bilen faktiskt blir billigare. Har varit vanligt med begagnade bilar som varit alldeles för dyra.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Klintan »

Eftersom den tyska miljöbonusen är så hög lönar det sig att köpa upp sexmånadersbilar, alt finansiera dem från början och sälja dem i Sverige. Dessa som går direkt från Tyskland är med största sannolikhet inte krockade. Äldre bilar som gått via Litauen är en annan historia.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Billigare, känns som ett lustigt ordval när man är spekulant på dessa bilar, mindre dyrt kanske är bättre :lol:

Men ja, runt 700 färdig på vägen. Det är ju billigare, nya är ju priset över 800 (Med annan färg och autopilot) och bonusen är ju snart ett minne blott.
Men det tycks ju vara där marknaden vill ha priset. Bilarna säljs ju, fort dessutom. Känns lite som att man gör rätt i att komma in i elbilens värld och lämna det gamla bakom sig.
Ja det är dyrt, men andrahandsvärdet på Tesla verkar ju vara extremt bra. Plus att kostnaderna för drivmedel minskar ju drastiskt (hoppas jag) Vet dock inte vad SC kostar. Blir säkerligen en del då jag kör rätt mycket.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Som vanligt när det gäller importerade bilar och värdet så är det enda av betydelse vad den framtida köparen anser. Där kan det finnas åsikter som inte är rationella men det går ju inte att göra så mycket åt.
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Tänkte att jag kommer med en uppdatering.

Är numera ägare av en Model 3 Performance, vilken bil!
Trodde aldrig att jag skulle bli så här nöjd, tyst, bekväm och inga fler besök på macken.
Prestandan är det ju inget fel på heller :D

Laddning när man är på tur på SC går ju sjukt fort, hann ju knappt få i oss maten, blir är redo innan vi är :lol:

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en Tesla tidigare.

Har dock en fråga till er lite mer erfarna ägare.

Hemma laddare jag med 11kw, brukar ha taket inställt mellan 60-80%, varierar lite från gång till gång (Vet inte om det har någon betydelse).
Har inte laddat fullt än, blir på tisdag då en längre tur är planerad. Är det då bäst att schemalägga avfärd i bilen samt höja taket till 100%?

Min sista fråga. Blir en längre resa för oss snart, bilen kommer stå stilla i 5 veckor och där den kommer stå finns det bara ett vanligt 220V uttag. Tänkte ha bilen på laddning, taket satt till 50% (Vad är bäst?) Vilken ampere är lämpligt att välja om uttaget har en 10A säkring?

Tusen tack!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Importerad Tesla

Inlägg av spacecoin »

+Alex+ skrev:
Tänkte att jag kommer med en uppdatering.

Är numera ägare av en Model 3 Performance, vilken bil!
Trodde aldrig att jag skulle bli så här nöjd, tyst, bekväm och inga fler besök på macken.
Prestandan är det ju inget fel på heller :D

Laddning när man är på tur på SC går ju sjukt fort, hann ju knappt få i oss maten, blir är redo innan vi är :lol:

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en Tesla tidigare.

Har dock en fråga till er lite mer erfarna ägare.

Hemma laddare jag med 11kw, brukar ha taket inställt mellan 60-80%, varierar lite från gång till gång (Vet inte om det har någon betydelse).
Har inte laddat fullt än, blir på tisdag då en längre tur är planerad. Är det då bäst att schemalägga avfärd i bilen samt höja taket till 100%?

Min sista fråga. Blir en längre resa för oss snart, bilen kommer stå stilla i 5 veckor och där den kommer stå finns det bara ett vanligt 220V uttag. Tänkte ha bilen på laddning, taket satt till 50% (Vad är bäst?) Vilken ampere är lämpligt att välja om uttaget har en 10A säkring?

Tusen tack!
Grattis till bilen!

För laddningsrekommendationer:
https://www.tesla.com/support/range#:~: ... 0100%25%20.

För 220V-uttag, så lågt som möjligt, 5A.
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Importerad Tesla

Inlägg av +Alex+ »

Tusen tack! :)
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Lurkern »

Finns sannolikt stark lobbying mot att informera kunder i Europa om det, då det skulle gälla alla fordon i Europa. Då måste försäkringsbolagen, som i USA, även kompensera försäkringstagare för bilens minskade värde efter en olycka, då kunden får betydligt mindre betalt i inbyte om bilen är dokumenterad som krockad.
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Importerad Tesla

Inlägg av niklas12 »

Absolut
Konsument skyddet i usa är på en helt annan nivå jämfört med Europa.

Det räcker att kolla på Dieselgate och de kraven Amerikanska Vw ägare fick igenom jämfört med Europeiska
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev:
Finns sannolikt stark lobbying mot att informera kunder i Europa om det, då det skulle gälla alla fordon i Europa. Då måste försäkringsbolagen, som i USA, även kompensera försäkringstagare för bilens minskade värde efter en olycka, då kunden får betydligt mindre betalt i inbyte om bilen är dokumenterad som krockad.
Det är ju därför bilarna i mycket större utsträckning blir inlösta och sålda på nytt med dom nya förutsättningarna.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Lurkern »

Fredrik j skrev:
Lurkern skrev:
Finns sannolikt stark lobbying mot att informera kunder i Europa om det, då det skulle gälla alla fordon i Europa. Då måste försäkringsbolagen, som i USA, även kompensera försäkringstagare för bilens minskade värde efter en olycka, då kunden får betydligt mindre betalt i inbyte om bilen är dokumenterad som krockad.
Det är ju därför bilarna i mycket större utsträckning blir inlösta och sålda på nytt med dom nya förutsättningarna.
Ja, vilket känns sunt för alla parter. Premierna skall också skyddas för att hållas nere.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Importerad Tesla

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev:
Fredrik j skrev:
Lurkern skrev:
Finns sannolikt stark lobbying mot att informera kunder i Europa om det, då det skulle gälla alla fordon i Europa. Då måste försäkringsbolagen, som i USA, även kompensera försäkringstagare för bilens minskade värde efter en olycka, då kunden får betydligt mindre betalt i inbyte om bilen är dokumenterad som krockad.
Det är ju därför bilarna i mycket större utsträckning blir inlösta och sålda på nytt med dom nya förutsättningarna.
Ja, vilket känns sunt för alla parter. Premierna skall också skyddas för att hållas nere.
Man kan ju tänka sig att det är märkesverkstäder som skulle vilja lobba för nuvarande, svenska systemet där bilar lagas upp till motsvarande värdet. Med det amerikanska systemet auktioneras ju bilarna ut för vilken verkstad som helst att köpa, renovera och sälja men med ny titel.
Skriv svar