Tesla M3 vs konkurrenter?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Speedy »

Är väldigt sugen på att skaffa elbil och har läst och ställt frågor här innan kring Model 3 men har också tittat på andra modeller när de nu börjar poppa upp, framförallt då PS2. Men det jag inte blir riktigt klar över är det här med laddningen, jag förstår att Tesla är förre övriga aktörer där dels vad gäller hastighet men även tillgång till laddning via sina egna stationer. Då jag lägger detta i nybörjarfrågor så tänkte jag att någon kanske kan beskriva vad skillnaderna faktiskt är mellan tex M3 och PS2 vad gäller laddning/hastighet och påverkan det kan ha i dagliga livet. Det är mycket prat om förbrukning/laddtider/hastigheter/kabeltyper osv så tänker att kanske fler än jag skulle uppskatta lite förklaring "for dummies".

Är det främst på långresor det är avgörande (lite så jag tänker) och hur stor är egentligen skillnaden?
Vad är det som gör Tesla så mycket snabbare/bättre förutom SubC nätverket?

Nu är det ju ett Teslaforum så helt logiskt att folk förespråkar Tesla och det är helt ok vill bara försöka få en bra bild av vad som är skillnaderna. Då kan jag ju sälja in Tesla som bäst alternativ till familjen också :)
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av kallekula »

Extrem fokus på laddning, räckvidd osv har främst de som inte har någon elbil. De som har kört elbil ett tag förstår att det överlag inte spelar jättestor roll. De flesta laddar merparten av sina mil hemma på natten eller dagtid på jobbet när bilen bara står. Då räcker det oftast med ganska låg hastighet.

Ska du dock köra långt ofta så tycker jag fortfarande att Tesla är enda vettiga alternativet pga Suc-nätverket. Det dyker upp fler och fler alternativ men faktum kvarstår att Tesla kan ladda på suc och på alla andra laddare också.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av pejvic »

Precis.

I vanliga vardagen ingen skillnad alls!

Men gör du långresor med andra märken så uppstår problem.
Ganska stora problem i dagsläget.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av slugger75 »

pejvic skrev:
Precis.

I vanliga vardagen ingen skillnad alls!

Men gör du långresor med andra märken så uppstår problem.
Ganska stora problem i dagsläget.
What he said.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av dd88 »

Sen ska det tilläggas att vad som anses vara "ganska stora problem" i dagsläget var vardag för bara några år sen. Mycket händer just nu och utvecklingen går snabbt framåt, även om vissa är ivrigare än andra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av fth »

Upprepning, men viktigt poäng: för daglig pendling när du har tillgång till laddning hemma och/eller på jobbet funkar dom flesta elbilar bra idag, välj efter eget huvud, tycke, smak och plånbok.

Skall du ut på problemfri långresa utan att behöva bli expert på laddnätverk och/eller göra av med en förmögenhet så finns det forfarande bara Tesla.

Något förenklat och överdrivet kan somliga hävda, men enligt mig är det faktiskt så enkelt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av mati »

I vardagen är det som redan har nämnts ingen skillnad överhuvudtaget.
Skillnaden består i snabbladdningen och då främst tillgång till tillförlitlig och prisvärd laddning. Teslas SuperCharger nätverk har fördelen att varje station består av många laddare, oftast väldigt många. Det finns i praktiken alltid lediga platser. Du kan dessutom redan i förväg se i bilens navigator hur många platser som är lediga. Dessutom är det hyfsat heltäckande, du kan åka kors och tvärs genom Europa och behöver inte bekymra dig om var du ska ladda. Ska du åka omkring i Norrland så är det i princip bara Tesla som gäller, det finns knappt några snabbladdare där annars.
En annan sak är priset och betalningen. Du kopplar bara in bilen och går iväg, resten sköts automatiskt. Priset är ganska förmånligt, på ett grovt ungefär kostar SuC-laddning dubbelt så mycket som hemmaladdning. Men det är mycket billigare än de flesta andra snabbladdare.
Om du inte har en Tesla är snabbladdning inte riktigt lika bekymmersfritt. För det första så måste du ha olika brickor och/eller appar för att kunna betala. Alla laddoperatörer har olika betalsystem. Det finns dock sådana som fungerar hos flera olika operatörer. PlugSurfing är en sådan. Den funkar väldigt bra.
En annan sak är priset. Om du laddar hos Ionity så får du betala 8.70kr/kWh med en PS2, vilket naturligtvis är oförskämt dyrt. Dessa laddare kommer alltså i praktiken inte i fråga, vilket gör att valmöligheterna blir färre. Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang, Fortum tar 2,50kr/minut, osv. Det är inte helt uppenbart och man måste nörda in sig lite. Men oftast håller man sig till en eller två operatörer och då är det inga problem.
Däremot så har de flesta operatörer - åtminstone i Sverige - bara ensamma 50kW laddare lite överallt. Det finns i dagsläget inte så många laddare med högre effekt förutom Ionity. De kommer, men det går trögt.

Men som sagt, så länge du inte gör långresror allt för ofta så spelar det ingen roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Legato »

Speedy skrev:
Är väldigt sugen på att skaffa elbil och har läst och ställt frågor här innan kring Model 3 men har också tittat på andra modeller när de nu börjar poppa upp, framförallt då PS2. Men det jag inte blir riktigt klar över är det här med laddningen, jag förstår att Tesla är förre övriga aktörer där dels vad gäller hastighet men även tillgång till laddning via sina egna stationer. Då jag lägger detta i nybörjarfrågor så tänkte jag att någon kanske kan beskriva vad skillnaderna faktiskt är mellan tex M3 och PS2 vad gäller laddning/hastighet och påverkan det kan ha i dagliga livet. Det är mycket prat om förbrukning/laddtider/hastigheter/kabeltyper osv så tänker att kanske fler än jag skulle uppskatta lite förklaring "for dummies".

Är det främst på långresor det är avgörande (lite så jag tänker) och hur stor är egentligen skillnaden?
Vad är det som gör Tesla så mycket snabbare/bättre förutom SubC nätverket?

Nu är det ju ett Teslaforum så helt logiskt att folk förespråkar Tesla och det är helt ok vill bara försöka få en bra bild av vad som är skillnaderna. Då kan jag ju sälja in Tesla som bäst alternativ till familjen också :)
Alla svar har fokuserat på laddningen, vilket givetvis är en gigantisk fördel för Tesla om du åker på långresa. Inte bara tillgången till laddare utan kanske än mer smidigheten att inte behöva X olika abonnemang, brickor, RF-ID-tags osv osv.

Men... Minst lika viktigt är ju allt annat som gör Tesla så överlägset i dagsläget. Eftersom du specifikt frågar om PS2 så jämför jag främst mot den här:
* Autopiloten - Många som inte haft bil med autopilot tänker att det inte är så stor grej. Personligen skulle jag inte köpa en bil utan det år 2020. Fantastiskt skönt i köer samt vid långkörning.
* Appen - Ingen annan tillverkare har en så bra och omfattande app. Otroligt skönt att ha full kontroll på bilen på distans samt möjlighet till tex förvärmning/kylning, summon etc.
* Prestanda/körglädje - Model 3 är en otroligt körglad, agil och välbalanserad bil. Den är bättre än alla andra elbilar på detta område, inklusive Teslas övriga modeller.
* Sentry - Så skönt att bilen hela tiden filmar vad som händer runtomkring. Vet inte hur många vandaler och smitare som nu avslöjats pga denna smarta funktionalitet.
* Effektivitet - Model 3 (SR+) är världens strömsnålaste elbil. Detta trots att den är avsevärt större och snabbare än många konkurrenter.
* OTA - Konkurrenterna lovar runt och håller tunt när det gäller uppgraderingar/förbättringar via "over the air"-updates. Tesla fortsätter leverera kontinuerligt på detta område. Det är en fantastisk känsla att ens bil hela tiden blir bättre och bättre!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Speedy skrev:
Är väldigt sugen på att skaffa elbil och har läst och ställt frågor här innan kring Model 3 men har också tittat på andra modeller när de nu börjar poppa upp, framförallt då PS2. Men det jag inte blir riktigt klar över är det här med laddningen, jag förstår att Tesla är förre övriga aktörer där dels vad gäller hastighet men även tillgång till laddning via sina egna stationer. Då jag lägger detta i nybörjarfrågor så tänkte jag att någon kanske kan beskriva vad skillnaderna faktiskt är mellan tex M3 och PS2 vad gäller laddning/hastighet och påverkan det kan ha i dagliga livet. Det är mycket prat om förbrukning/laddtider/hastigheter/kabeltyper osv så tänker att kanske fler än jag skulle uppskatta lite förklaring "for dummies".

Är det främst på långresor det är avgörande (lite så jag tänker) och hur stor är egentligen skillnaden?
Vad är det som gör Tesla så mycket snabbare/bättre förutom SubC nätverket?

Nu är det ju ett Teslaforum så helt logiskt att folk förespråkar Tesla och det är helt ok vill bara försöka få en bra bild av vad som är skillnaderna. Då kan jag ju sälja in Tesla som bäst alternativ till familjen också :)
Alla svar har fokuserat på laddningen, vilket givetvis är en gigantisk fördel för Tesla om du åker på långresa. Inte bara tillgången till laddare utan kanske än mer smidigheten att inte behöva X olika abonnemang, brickor, RF-ID-tags osv osv.

Men... Minst lika viktigt är ju allt annat som gör Tesla så överlägset i dagsläget. Eftersom du specifikt frågar om PS2 så jämför jag främst mot den här:
* Autopiloten - Många som inte haft bil med autopilot tänker att det inte är så stor grej. Personligen skulle jag inte köpa en bil utan det år 2020. Fantastiskt skönt i köer samt vid långkörning.
* Appen - Ingen annan tillverkare har en så bra och omfattande app. Otroligt skönt att ha full kontroll på bilen på distans samt möjlighet till tex förvärmning/kylning, summon etc.
* Prestanda/körglädje - Model 3 är en otroligt körglad, agil och välbalanserad bil. Den är bättre än alla andra elbilar på detta område, inklusive Teslas övriga modeller.
* Sentry - Så skönt att bilen hela tiden filmar vad som händer runtomkring. Vet inte hur många vandaler och smitare som nu avslöjats pga denna smarta funktionalitet.
* Effektivitet - Model 3 (SR+) är världens strömsnålaste elbil. Detta trots att den är avsevärt större och snabbare än många konkurrenter.
* OTA - Konkurrenterna lovar runt och håller tunt när det gäller uppgraderingar/förbättringar via "over the air"-updates. Tesla fortsätter leverera kontinuerligt på detta område. Det är en fantastisk känsla att ens bil hela tiden blir bättre och bättre!
Man blir ju hemmablind när man har kört Tesla några år, alla punkter du räknar upp (utom Sentry, min bil är för gammal) är sånt som jag bara tar för givet, men det är förstås inte många konkurrenter som kan sägas uppfylla många, om ens någon, av punkterna i din lista.

En bil utan AP skulle t.ex. inte komma på fråga för mig, styra själv? Som ett djur? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Grimlos »

Speedy skrev:

Nu är det ju ett Teslaforum så helt logiskt att folk förespråkar Tesla och det är helt ok vill bara försöka få en bra bild av vad som är skillnaderna. Då kan jag ju sälja in Tesla som bäst alternativ till familjen också :)
Talar vi alltså om en förstabil/endabil ? Av storleken att döma i dina exempel verkar du vara ute efter en 4-5 sätes men inte nödvändigtvis med kombistort utrymme.

Det som bör styra är
- körsträcka till vardags
- möjlighet till hemmaladdning
- storlek last/behov av dragkrok

Att hänga upp sig på 400 km räckvidd för att man åker så pass långt 6 ggr/år leder till (onödigt) dyra inköp. Såvida man inte bryr sig om det ekonomiska då.

Stämmer premissen ovan, och vad har du för krav på bilen ?
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av [JM] »

Det är ju svårt att göra generella svar på denna fråga eftersom allas levnadssituation är olika.
Därför brukar jag rekomendera alla att testa.
https://abetterrouteplanner.com/
Där kan du prova simulera resor med de elbilar du är intresserad av på den typen av resor som du tänkt dig.
Då ser du ganska snabbt hur tesla vs andra, hur litet vs stort batteri, hur regn vs torrt väder osv slår på just dina typiska resor. Regn + motvind och takbox kan i värsta fall öka förbrukningen mkt.
Mitt värsta fall hittils är 47% över normal, förväntaf, förbrukning. Men det var extremt.

Finns många inställningar att göra där så man måste leka lite med verktyget för att få kläm på hur det funkar.

Om man vill leta efter laddplatser runt om i Europa så är:
http://www.uppladdning.nu en mkt bra site att använda. Där ser man vika uttag, effekter osv som finns på sina tänkta resmål.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 3 gång.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Speedy »

Tack alla för svar! har faktiskt inte tänkt på fördelarna utöver laddning osv. det är ju också högst relevant!

Grimlos skrev:

Talar vi alltså om en förstabil/endabil ? Av storleken att döma i dina exempel verkar du vara ute efter en 4-5 sätes men inte nödvändigtvis med kombistort utrymme.

Det som bör styra är
- körsträcka till vardags
- möjlighet till hemmaladdning
- storlek last/behov av dragkrok

Att hänga upp sig på 400 km räckvidd för att man åker så pass långt 6 ggr/år leder till (onödigt) dyra inköp. Såvida man inte bryr sig om det ekonomiska då.

Stämmer premissen ovan, och vad har du för krav på bilen ?
Det är som enda bil och vi är två vuxna och ett barn (fyller 5 i vår). Till vardags har vi ca: 4 mil till jobb där det finns möjlighet till laddning, bor dock i BRF men tror att det skulle kunna vara ok att installera en laddare där om vi tar kostnaden själva sedan har vi ett sommarhus 4 mil bort där har vi 16A med trefasuttag. I övrigt kör vi främst till mina föräldrar ibland 13 mil enkel men de bor i villa så borde gå att ladda där. Utöver detta är det kortare turer och kanske några ggr/år vi ger oss av till på resor kring 30-40 mil på weekendresor osv.

En tanke jag har är dock att kunna nyttja i jobbet ibland då är det dock längre resor men jag är samtidigt själv i bilen så lite längre tid är kanske inte hela världen då även om jag gärna undviker det. I övrigt så är dragkrok ett måste. Ekonomi är alltid av och förhoppningen är att kunna ta den som personalbil om det blir möjligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av [JM] »

Gällande hemmaladdning så kan man räkna lite enkelt så här:
En el-sedan (Model 3/S) drar typ 2kwh/mil och en el-SUV 2,5 till 3kwh/mil.
En enfas 10A laddar via vanligt vägguttag ju med 2,3kW men man kanske ska dra ner till ca 6-8A för att inte elda upp kontakten och då får man ca 1,5kw.
En 16A CEE kan du dra 16A och då laddar du med 3,7kw

Så om du har 13 mil enkel resa i en model 3 så gör du av med ca 2*13=26kwh som ska laddas tillbaka på 26/1,5=17,3 timme.

Åker du till jobbet 4 mil och hem 4mil = 8mil på vintern + uppvärmning så går det kanske åt 8*2kwh bilkörning + 5kwh uppvärmning = 2*8 + 5 = 21kwh som du laddar tillbaka på 21/3,7=5,7 timme.
Vilket du säkert hinner med på natten till nästa dag.

Slutsatsen är att det funkar alldeles utmärkt för de flesta med en fas och 10A till 16A och man inte behöver 100A framdraget till varenda p-plats som många elbilsanatgonister hävdar. 3-fas är naturligtvis att föredra.

40-mils resorna planerar du med abetterouteplanner
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Erxon »

Teslan har 3-fas ombordladdare, många av de andra har bara 1-fas ombordladdare.
Bara där kommer Teslan att ladda 3 ggr/snabbare (teoretiskt)
Nu kommer det ändra märken på marknaden med 3-fas också

Om vi tar som exempel att hos föräldrarna finns det ett 3-fas 16A uttag att utnyttja
Med Tesla (eller annan elbil med 3-fas ombordladdare) så skulle det ta ca 2,5 timme att få tillbaka den elen du använde när ni tog er dit.
(räknat på 2kWh/mil x 13 = 26 kWh , 26 kWh / 11 kW = 2,3 timma)
Skulle man ha en elbil med endast 1-fas laddare blir det ett 7 timmars besök för att få tillbaka de elektroner som gick åt
(räknat på 2kWh/mil x 13 = 26 kWh , 26 kWh / 3,7 kW = 7 timmar) snällt räknat, en DKW e-tron drar minst 2,5 kWh/milen så det tar längre tid att få tillbaka elektronerna.

Jag har idag en Zoe 40 kW samt en Leaf 40 kW på uppfarten
Om jag har möjlighet att göra mig av med Leaf:en innan avtalet går ut (personalbil) kommer jag göra det, finns inte en möjlighet att det blir en till bil med 1-fas ombordladdare igen
Sen skall den nya bilen även ha CCS för snabbladdning, men det är en annan historia...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Svenssons »

Erxon skrev:
Teslan har 3-fas ombordladdare, många av de andra har bara 1-fas ombordladdare.
Bara där kommer Teslan att ladda 3 ggr/snabbare (teoretiskt)
Nu kommer det ändra märken på marknaden med 3-fas också
Laddhastigheten med trefas är bara en av fördelarna. Jag skulle vilja hävda att avsaknad av snedfördelning med trefas är en större fördel. Med trefas kan man ligga på mycket mindre ström per fas och därför minska risk att man drar för mycket på en fas. Jag skulle nog aldrig köpa en bil som bara kunde ladda på en fas. Bilar med endast enfas kunde säljas i början när det fanns få modeller och kunskapen om laddning av elbilar var låg men tror att trefas-laddning är en viktig del vid försäljning av en elbil idag och kommer att påverka andrahandsvärdet också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Beigler »

En sak som inte nämnts är smidigheten med superchargerinformationen integrerad i navigatorn. Visst, det finns andra alternativ och andra märken har delmängder av detta. Men riktigt smidigt är bara Teslas integrerade. Min fru vägrar exempelvis ta bilen på långresa själv om hon inte kan använda Supercharger.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av chip »

Jag väntar på en m3sr+. Förrutom de grejer som nämnts ovan, föll mitt val på tesla då de genom flera års försprång hunnit kalibrera sina bilar och är väl beprövade. Med bra garantier dessutom känns det som en liten risk att investera i just Tesla, till skillnad från många av dess konkurrenter.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Grimlos »

Speedy skrev:
Tack alla för svar! har faktiskt inte tänkt på fördelarna utöver laddning osv. det är ju också högst relevant!

Grimlos skrev:

Talar vi alltså om en förstabil/endabil ? Av storleken att döma i dina exempel verkar du vara ute efter en 4-5 sätes men inte nödvändigtvis med kombistort utrymme.

Det som bör styra är
- körsträcka till vardags
- möjlighet till hemmaladdning
- storlek last/behov av dragkrok

Att hänga upp sig på 400 km räckvidd för att man åker så pass långt 6 ggr/år leder till (onödigt) dyra inköp. Såvida man inte bryr sig om det ekonomiska då.

Stämmer premissen ovan, och vad har du för krav på bilen ?
Det är som enda bil och vi är två vuxna och ett barn (fyller 5 i vår). Till vardags har vi ca: 4 mil till jobb där det finns möjlighet till laddning, bor dock i BRF men tror att det skulle kunna vara ok att installera en laddare där om vi tar kostnaden själva sedan har vi ett sommarhus 4 mil bort där har vi 16A med trefasuttag. I övrigt kör vi främst till mina föräldrar ibland 13 mil enkel men de bor i villa så borde gå att ladda där. Utöver detta är det kortare turer och kanske några ggr/år vi ger oss av till på resor kring 30-40 mil på weekendresor osv.

En tanke jag har är dock att kunna nyttja i jobbet ibland då är det dock längre resor men jag är samtidigt själv i bilen så lite längre tid är kanske inte hela världen då även om jag gärna undviker det. I övrigt så är dragkrok ett måste. Ekonomi är alltid av och förhoppningen är att kunna ta den som personalbil om det blir möjligt.
OK då har vi nog snävat ner urvalet rätt duktigt. Dragkrok finns ju idag på KIA eNiro, Hyundai Kona (kanske på EU-modellen när de börjar tillverka den). Model 3 och Polestar 2.

Alla de har ju gott om utrymme för en familj på tre, möjlighet till bra snabbladdning och bra räckvidd.E-Niron har inte trefasladdning dock (men å andra sidan klart billigast av de tre) och det är ju lite olika biltyper för olika smaker.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av taliz »

Kia har väl inte drag på sina elbilar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av iAkita »

Grimlos skrev:
Speedy skrev:
Tack alla för svar! har faktiskt inte tänkt på fördelarna utöver laddning osv. det är ju också högst relevant!

Grimlos skrev:

Talar vi alltså om en förstabil/endabil ? Av storleken att döma i dina exempel verkar du vara ute efter en 4-5 sätes men inte nödvändigtvis med kombistort utrymme.

Det som bör styra är
- körsträcka till vardags
- möjlighet till hemmaladdning
- storlek last/behov av dragkrok

Att hänga upp sig på 400 km räckvidd för att man åker så pass långt 6 ggr/år leder till (onödigt) dyra inköp. Såvida man inte bryr sig om det ekonomiska då.

Stämmer premissen ovan, och vad har du för krav på bilen ?
Det är som enda bil och vi är två vuxna och ett barn (fyller 5 i vår). Till vardags har vi ca: 4 mil till jobb där det finns möjlighet till laddning, bor dock i BRF men tror att det skulle kunna vara ok att installera en laddare där om vi tar kostnaden själva sedan har vi ett sommarhus 4 mil bort där har vi 16A med trefasuttag. I övrigt kör vi främst till mina föräldrar ibland 13 mil enkel men de bor i villa så borde gå att ladda där. Utöver detta är det kortare turer och kanske några ggr/år vi ger oss av till på resor kring 30-40 mil på weekendresor osv.

En tanke jag har är dock att kunna nyttja i jobbet ibland då är det dock längre resor men jag är samtidigt själv i bilen så lite längre tid är kanske inte hela världen då även om jag gärna undviker det. I övrigt så är dragkrok ett måste. Ekonomi är alltid av och förhoppningen är att kunna ta den som personalbil om det blir möjligt.
OK då har vi nog snävat ner urvalet rätt duktigt. Dragkrok finns ju idag på KIA eNiro, Hyundai Kona (kanske på EU-modellen när de börjar tillverka den). Model 3 och Polestar 2.

Alla de har ju gott om utrymme för en familj på tre, möjlighet till bra snabbladdning och bra räckvidd.E-Niron har inte trefasladdning dock (men å andra sidan klart billigast av de tre) och det är ju lite olika biltyper för olika smaker.
Varken e-Niro eller Kona har dragkrok. Däremot har båda trefasladdning från och med årsmodell 2020.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av LasseTM »

En annan fråga är också om du vill ha elbilen inom 1-1,5år, idag finns det mig veterligen bara 3st tillverkare av elbilar som kan leverera elbilar i någon större volym i Europa.
Tesla, Renault och Nissan alla andra tillverkare lovar runt och håller tunt just nu.
Sedan hade jag aldrig köpt en Polestar 2 när den är ny, köp bilen när den är minst 1 år gammal för ALLA bilar har barnsjukdomar.
Visst kan man vara pionjär men det är alltid bättre att köpa en bil som har fått dom mest allvarliga felen rättade.

Jag tror dessutom många underskattar hela "Tesla upplevelsen", jag tvekar inte en sekund på att Polestar 2 är en bra bil och den är säkert bekvämare att åka än min M3 men att "allt bara funkar" som appleanvändare säger är så jäkla nice känsla även om jag själv inte förstår mig på apple så är det ett argument man ofta hör.
När du dessutom får uppdateringar konstant och nya funktioner är ju bara ett plus, bilen känns inte omodern som andra bilar snabbt gör året därpå när det släpps nya funktioner.
Jag har svårt och tro att något klassiskt bilmärke ger bort en funktion gratis utan vill du ha en förbättrad autopilot får du nog hosta upp pengar för den uppdateringen.

EDIT: Jag glömde ju säga det bästa av allt med Tesla, denna familj vi har här på forumet.
Om fru och barn skulle lämna mig skulle jag vara lika glad ändå för jag har en större familj här på Tesla club Sweden och så länge jag har min 15" skärm och internet i bilen så värmer det hjärtat :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Legato »

Hög igenkänning angående Apple...

Vägrar Apple för de är så otroligt överprissatta, men får ju ändå erkänna att sambons datorer/mobiler (Apple) lever mkt längre än mina.

Det fina med Tesla är ju dock att produkten är lågt prissatt trots att den är överlägsen på alla sätt :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
TeslaPer
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2020 08:56

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av TeslaPer »

Jag skulle säga "osäkerheten" är det som Tesla vinner på (förutom den överlägsna teknologin i mer eller mindre allt) för den som åker lite längre sträckor.

Har kört i ett år med en BMW i3s 120Ah som firmabil och osäkerheten att det är t ex kö på McDonalds laddare, den inte är i drift eller det strular med betalningen så du står där utan kräm. Olustig känsla som gör att man tar en fossilbil från uppfarten ist vid sträckor över 180-200km:(

Ser fram emot SuC-nätverket som fan!
XP100D Raven -20
Dodge RAM 1500 LTD 5,7 Hemi -18
Suzuki Jimny 4x4 JLX -19 (i ESP)
Audi TT Roadster Q -16
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Speedy »

Onekligen svårt att värja sig emot TM3 :)

Många relevanta tankar och synpunkter som kommit vilket jag tackar för. Är ju inte helt problemfritt som någon var inne på att många av de som kommer är helt nyutvecklade och risken med barnsjukdomar är ju onekligen påtaglig om man tänker tex PS2. Niro är väl beprövad nu men sen är det ju ganska tunt utöver Tesla onekligen!
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Grimlos »

Se på f-n. Min förutsägelse slog in. Dags att köpa trisslott kanske...
https://alltomelbil.se/hyundai-kona-ele ... itet-slap/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar