Tesla M3 vs konkurrenter?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av LasseTM »

En annan fråga är också om du vill ha elbilen inom 1-1,5år, idag finns det mig veterligen bara 3st tillverkare av elbilar som kan leverera elbilar i någon större volym i Europa.
Tesla, Renault och Nissan alla andra tillverkare lovar runt och håller tunt just nu.
Sedan hade jag aldrig köpt en Polestar 2 när den är ny, köp bilen när den är minst 1 år gammal för ALLA bilar har barnsjukdomar.
Visst kan man vara pionjär men det är alltid bättre att köpa en bil som har fått dom mest allvarliga felen rättade.

Jag tror dessutom många underskattar hela "Tesla upplevelsen", jag tvekar inte en sekund på att Polestar 2 är en bra bil och den är säkert bekvämare att åka än min M3 men att "allt bara funkar" som appleanvändare säger är så jäkla nice känsla även om jag själv inte förstår mig på apple så är det ett argument man ofta hör.
När du dessutom får uppdateringar konstant och nya funktioner är ju bara ett plus, bilen känns inte omodern som andra bilar snabbt gör året därpå när det släpps nya funktioner.
Jag har svårt och tro att något klassiskt bilmärke ger bort en funktion gratis utan vill du ha en förbättrad autopilot får du nog hosta upp pengar för den uppdateringen.

EDIT: Jag glömde ju säga det bästa av allt med Tesla, denna familj vi har här på forumet.
Om fru och barn skulle lämna mig skulle jag vara lika glad ändå för jag har en större familj här på Tesla club Sweden och så länge jag har min 15" skärm och internet i bilen så värmer det hjärtat :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Legato »

Hög igenkänning angående Apple...

Vägrar Apple för de är så otroligt överprissatta, men får ju ändå erkänna att sambons datorer/mobiler (Apple) lever mkt längre än mina.

Det fina med Tesla är ju dock att produkten är lågt prissatt trots att den är överlägsen på alla sätt :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
TeslaPer
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2020 08:56

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av TeslaPer »

Jag skulle säga "osäkerheten" är det som Tesla vinner på (förutom den överlägsna teknologin i mer eller mindre allt) för den som åker lite längre sträckor.

Har kört i ett år med en BMW i3s 120Ah som firmabil och osäkerheten att det är t ex kö på McDonalds laddare, den inte är i drift eller det strular med betalningen så du står där utan kräm. Olustig känsla som gör att man tar en fossilbil från uppfarten ist vid sträckor över 180-200km:(

Ser fram emot SuC-nätverket som fan!
XP100D Raven -20
Dodge RAM 1500 LTD 5,7 Hemi -18
Suzuki Jimny 4x4 JLX -19 (i ESP)
Audi TT Roadster Q -16
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Speedy »

Onekligen svårt att värja sig emot TM3 :)

Många relevanta tankar och synpunkter som kommit vilket jag tackar för. Är ju inte helt problemfritt som någon var inne på att många av de som kommer är helt nyutvecklade och risken med barnsjukdomar är ju onekligen påtaglig om man tänker tex PS2. Niro är väl beprövad nu men sen är det ju ganska tunt utöver Tesla onekligen!
Grimlos
elbilist
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Grimlos »

Se på f-n. Min förutsägelse slog in. Dags att köpa trisslott kanske...
https://alltomelbil.se/hyundai-kona-ele ... itet-slap/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av LasseTM »

Grimlos skrev:
Se på f-n. Min förutsägelse slog in. Dags att köpa trisslott kanske...
https://alltomelbil.se/hyundai-kona-ele ... itet-slap/
Trevligt för en som kör cyklar men räkna inte med att dra ett sjäp.
Mitt "vanliga släp" väger 180kg får du bara dra 300 är det inte mycket du får lasta.
Ska du dessutom ha kåpa försvinner 20-30kg till.
Men för någon som cyklar mycket är det ju guld värt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Laban »

300kg fyller tyvärr ingen funktion för mig. Har ett gammalt släp som väger 540kg. Och det vi kör mest är virke från brädgården som kan väga en del. 600+kg ser jag som minimum. Då kan det fungera med ett lätt släp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Tesla M3 vs konkurrenter?

Inlägg av Matthiaz »

De flesta andra tillverkare jobbar ju för fullt med att få ut sina första elbilar. Medans tesla har redan passerat den fasen och jobbar redan med att förbättra bilarna och göra dem mer effektiva. Som ex Model 3 som är den snålaste elbilen. Det alla kanske inte tänker på är att en snålare elbil inte bara sparar lite pengar på laddning, utan den stora fördelen är att laddstoppen blir kortare då du inte behöver ladda i lika mycket för att komma en viss sträcka. Så om en bil drar dubbelt så många kWh/km så blir ju laddstoppen i princip dubbelt så långa med vid långresor. Så ganska viktigt att kolla förbrukning på elbilar med och inte stirra för mycket på maxima räckvidd.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar