Säker laddning.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Säker laddning.

Inlägg av Robertrimmevik »

Hör och häpna jag kommer bli med elbil. Efter 4 månader och ingen produktionsvecka så annullerade vi hybriden och då tog vi en färdig e-tron istället. Förstår att det ses som idiotiskt i mångas ögon med tanke på att jag bor i Lappland och åker på långresor ibland. Men det hör till en annan topic.

Nu till mina funderingar kring hemmaladdning.
1. Har Audis egna laddkabel med dosa på något jordfelsskydd typ B?( ingen på audi har kunnat svara på det)
2. Har bilen ett skydd mot att det ska kunna läka ut likström till hemmanätet? ( har fått svar från auditekniker att så är fallet)
3. Om bilen eller kabeln har skydd mot läkage av likströmmar behövs då en laddbox om man i övrigt har en säker 16A trefas på huset?
4. Har jag förstått rätt det är läkage av likströmmar som man ska akta sig för?
5. Om man skalar ner ett 63A trefas till 16A trefas bör man väll ha en dosa med 16A säkringar som kan slå ut om systemet blir överhettat.( har ett 63A på jobbet)
6. Om man bortser från läkage av likströmmar. Laddar man säkert på en trefas eller schucko med audis laddkabel?

Nu är ju det här ett tesla forum men mycket kunskap verkar finnas här om elbilism överlag. Tror många nya elbilsägare har frågetecken kring hemmaladdning och framför allt vill man ju inte orsaka några skador när man laddar hos vänner och anhöriga.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Säker laddning.

Inlägg av fth »

Reglerna säger som du uppenbarligen vet att man skall ha jfb typ B till fast monterade laddboxar.

Jag har dock aldrig hört talas om någon olycka eller tillbud i hela världen som tillskrivits läckage av likström i samband med laddning av elbil, är det någon annan som har det?

Detta är iaf i mina ögon inte något du behöver oroa dig för överhuvud taget.

Du kan lugnt ladda på alla varianter du räknar upp, korrekt installerade trefasuttag fungerar alldeles utmärkt, för 63A krävs dock en 16A avsäkrad adapter, byggcentral, el dyl., för att det skall vara säkert.

Även ett bra schuko-uttag funkar alldeles utmärkt under förutsättning att du nöjer dig med 10-13A, försökr du kräma ut 16A kan både det ena och andra hända, dom belastningarna är schuko inte riktigt byggda för.

Kontrollera att schuko och kabel är korrekt dimensionerat (2.5mm2 för 16A), installerat, och avsäkrat innan du går över 10A.

Grattis till bilen, och välkommen upp ur fossilträsket! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Säker laddning.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du behöver inte vara orolig för något läckage av elektroner.

Den medföljande reseladdaren funkar bra, men lämpligen sätter du upp en laddbox hemma.

Reseladdaren brukar ställa ned sig på förinställt 50% effekt igen efter laddningen är klar om du höjt laddat på 100%.

Var lite försiktig med var du stoppar in den röda 16 A 3-fas kontakten, det ska vara en elanläggning i gott skick före uttaget när 11 kW effekt ska tas ut under längre tid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säker laddning.

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Du behöver inte vara orolig för något läckage av elektroner.
Om man får läckage så kan man strö ut lite AAA batterier under bilen som suger upp dem. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säker laddning.

Inlägg av LarsL »

Kommenterar inte ditt val av bil, du verkar veta vad du gett dig in på.

1. Det är inget lag krav på jordfelsbrytare TypB för lösa anläggningar som en laddsladd.

2. Nej de flesta elbilar har bra skydd mot läckström. Anledningen till att det krävs skydd på fasta installationer är att till en sådan skulle ju även en mindre lyckad konstruktion kunna ansluta, <host> Zoe, och det skulle då kunna innebära en risk. Rekommendationer runt elinstallationer sker enligt försiktighetsprincipen så även en minimal risk innebär en åtgärd.

3. Nej, men laddsladden till E-tron har förmodligen inte jordfelsbrytare TypB då bilen är designad för att inte läcka.

4. Alla läckströmmar är så klart obra, därför bör man ha jordfelsbrytare. Det likströmmarna gör är att de slår ut dina andra jordfelbrytare till övriga hushållet/systemet.

5. El Komponenter anpassade 16 A, tex en kontakt eller kabel, måste ha en 16A säkring innan. Annars finns det ju en risk för att komponenterna utsätts för en överbelastning utan att någon säkring går in och bryter. Enklast så låter du bygga en adapter med en säkring i, typ som en byggcentral men kompaktare. Eller ännu enklare se till att jobbet sätter upp ett ladduttag.

6. CEE har en konstruktion som är mer anpassad för kontinuerliga strömmar än vad ett vägguttag, Schuko, är. De olyckor som hänt i samband med elbilsladdning har berott på att felaktigt dimensionerade komponenter har funnits i kedja, tex julgranstimer. Undvik därför att ladda från dåliga uttag.

Har du inte någon extremt bra ursäkt så installera en laddbox och få hälften tillbaka från staten. På Tibber hittar du en trevlig och billig box som kan ge dig möjlighet att styra laddningen smart från hemmet. Jag har en referallänk på min websida som ligger under jordgloben vid mitt namn. =>
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säker laddning.

Inlägg av LarsL »

Tror att TCS erbjuder 500kr i rabatt plus att du får 500kr om du använder min referal och sedan bjussar staten på hälften... kan det bli bättre?

På. Kostnaden landar då på typ 3000kr +plus halva installationskostnaden.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Säker laddning.

Inlägg av Robertrimmevik »

Tack för många bra svar. Och väldigt trevligt bemötande trots att man inte är teslaägare. TCS är det enda bra elbilsforumet i sverige.

Tror att det blir zappi och 3 kwh solceller på taket. (Måste den matas med 32A?)Blir dyrt att säkra upp annars.

Men.
Skellefteåkraft har dock ett bra erbjudande på laddbox. 15500kr med installation och 3 år 1500mil fri el(1,85 kwh per mil(vet ej om dom plockar bort den elen helt eller om energiskatt och elöverföring ligger kvar. Har svårt att få ihop 0,56 kr/kwh ink moms annars som står i deras räkneexempel. Förvisso är röriga elpriset lågt nu. Återstår att se ringer dom på måndag) Är fallet så, har jag svårt att inte slå till för då blir totalpriset ca 3000kr totalt med alla rabatter och stöd.

Nu några noobfrågor igen.
1. Hittade en "laddkabel" på laddstoppet som tydligen ska ge hemmastödet har inbyggd funktionalitet som ersätter kravet på jfb typ B. Besen heter den. I mina ögon skulle en Juicebooster 2 (med adaptrar) vara betydligt bättre och kännas säkrare och då har jag en portabel till alla lägen. Men det står ingenstans att den ger hemmastödet. Kan det vara så bara för att besen har en monteringsanvisning? Om JB2 ger hemmastödet finner jag ingen anledning att montera en fast utan bara en säker 3 fas( och för att ha hängslen och livrem en jfb typ B på centralen för 1600kr)Eller har jag fattat allt fel?

2. Går det bra att ladda på ett trefas 32a till 11kw om man kan ställa ner till 16a på dosan? Har ett sådant på jobbet. Tänker JB2 med 32 handsken och 16a på dosan.

3. Nån som vet om e-tron har 22kw på extra ladduttaget vilket jag ej tror. Har bara sett någonstans på nätet att det ska finnas som tillval. Går det att eftermontera?

4. Och nu till den kanske dummaste frågan. Finns det någon som konverterar skrotade elbilsbatterier till powerbanks finns gott om dom på bildelsbasen?Passatens ligger runt 20000kr skulle kanske bli lönt att lagra el om man får 60% tillbaka från staten.

Hoppas ni har överseende med mina idéer. Skulle vilja få till det bra på en gång utan att det kostar skjortan.
Kommer att bli dyrt nog med Ionity.
Skulle nog ha väntat in model Y men nu är det som det är.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Säker laddning.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

1. Det följer ju med en helt perfekt reseladdare så en fast box hemma är mycket smidigare.

2. Adaptern 32-16 bör då ha 16A säkringar. Bilen tar 16A från elnätet om den får, inte mer. Säkringar har som uppgift att skydda vid fel som överbelastning eller kortslutning.

3. Extra ladduttag är ett tillbehör, 22 kW laddare ett annat tillbehör. Endast en laddport åt gången kan användas. Går ej att eftermontera, inget som jag saknar.

4. Finns de som gjort, enklare att köpa en färdig produkt.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Säker laddning.

Inlägg av eizzmar »

Kanske inte rätt inlägg att skriva i, men gör ett försök!
Jag kollar alltså på olika laddmöjligheter inför en kommande tesla M3 LR i höst. Jag har tillgång till ”laddstolpe” hemma som har ett 16A CEE enfas uttag (blått). Jag vet att jag kan ladda med den medföljande UMC men då jag gärna vill ha den mer intakt som reseladdare så försöker jag få fram en annan variant med bra pris. Då kom en kabel upp som verkar vara för BMW laddhybrider. Den stödjer 16A Enfas till typ2.
Vad är det som gör att denna endast fungerar till BMW och bör den inte fundera till en tesla, om man bortser från ”öppningsknappen” som inte finns då?

https://laddstoppet.se/bilmodell/bmw/pr ... e-drive-i8

Denna kabel verkar ju mycket enklare än att ha en stor kabel med stor box emellan då Tesla ändå har en inbyggt ombordsladdare va? Eller tänker jag helt fel? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Säker laddning.

Inlägg av Bjelke »

eizzmar skrev:
Kanske inte rätt inlägg att skriva i, men gör ett försök!
Jag kollar alltså på olika laddmöjligheter inför en kommande tesla M3 LR i höst. Jag har tillgång till ”laddstolpe” hemma som har ett 16A CEE enfas uttag (blått). Jag vet att jag kan ladda med den medföljande UMC men då jag gärna vill ha den mer intakt som reseladdare så försöker jag få fram en annan variant med bra pris. Då kom en kabel upp som verkar vara för BMW laddhybrider. Den stödjer 16A Enfas till typ2.
Vad är det som gör att denna endast fungerar till BMW och bör den inte fundera till en tesla, om man bortser från ”öppningsknappen” som inte finns då?

https://laddstoppet.se/bilmodell/bmw/pr ... e-drive-i8

Denna kabel verkar ju mycket enklare än att ha en stor kabel med stor box emellan då Tesla ändå har en inbyggt ombordsladdare va? Eller tänker jag helt fel? Tack på förhand.
Den där är till för offentliga stolpar där ”boxen” sitter i stolpen, hemmaladdaren har en ”box” på kabeln och en
sådan behövs alltid om man laddar från ett vanligt eluttag (oavsett enfas eller trefas).
Alla dessa går sedan via bilens inbyggda laddare (boxen på kabeln är alltså inte en laddare utan styrelektronik)...
Sätter du tex upp en riktig laddbox hemma så funkar kabeln du länkade till tex... men en sådan kabel följer
även med bilen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Säker laddning.

Inlägg av eizzmar »

Tack för svar, antar att jag får använda UMC som medföljer och ladda med. Hade dock inte tänkt behöva använda den då det kommer slita mycket på den varje dag vid laddning. Känns surt att behöva betala 4-5000 för en extra laddningskabel från tredjepart nämligen :(
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säker laddning.

Inlägg av Svenssons »

eizzmar skrev:
Vad är det som gör att denna endast fungerar till BMW och bör den inte fundera till en tesla, om man bortser från ”öppningsknappen” som inte finns då?

https://laddstoppet.se/bilmodell/bmw/pr ... e-drive-i8

Denna kabel verkar ju mycket enklare än att ha en stor kabel med stor box emellan då Tesla ändå har en inbyggt ombordsladdare va? Eller tänker jag helt fel? Tack på förhand.
Som sagt var så borde den kabeln funka till alla bilar med Typ 2 men det är alltså från fast laddstation med Typ 2-uttag till bilen. Kabeln ger bara 16A endast mot den blå som följer med bilen som ger 32A trefas. Vill du ladda från CEE-uttag krävs lite elektronik också då Typ 2 inte får vara strömförande innan kommunikation.

Elektroniken behöver inte ta så stor plats och kan få rum i Typ 2-handsken som tex följande 'laddbox" som stödjer 16A trefas:

https://www.ev-chargers.eu/en/product/m ... th-case/12
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Säker laddning.

Inlägg av eizzmar »

Okej ni som kan detta lite bättre kanske skulle kunna va snälla å länka någon billigare/prisvärd (helst inte upp mot 4000) kabel som alltså är 16A blå CEE Enfas (husvagn/campinguttag) till typ2 för att ladda en tesla M3 LR. Är alltså ute efter en väderbeständig kabel som kan hänga ute utan tak. Eftersom kontakterna slits snabbt vad som förstått när man varje dag drar ut o in dem ur uttaget så vill jag alltså ha en egen kabel för att inte behöva slita onödigt på UMC som ingår.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säker laddning.

Inlägg av taliz »

Köp en till UMC. Enfas brukar gå för 2-2,5k på forumet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar