Nej, jag gillar lätta fälgar då ofjädrad vikt är en viktig parameter för väghållning/väggrepp.P_EL skrev:Ja, det menar jag. Att ha svänghjul som fälgar verkar urbota dumt, bättre att behålla energin i batteriet.
Du kanske kör med tungmetallfälgar (Med ditt resonemang skulle inte heller bilens vikt spela någon roll när det också är en kropp i konstant rörelse)
Bilens vikt spelar ingen/liten roll så länge vi inte ska accelerera eller bestiga berg. En Tesla model S drar mindre energi än en Nissan Leaf i farter över 100 km/h (om den inte kör med jobbiga 21-22"-fälgar...). Men nu pratade vi ju om fälgar så låt oss stanna där.
Om vi nu ska ta upp vikt som en parameter så spelar det ju ingen roll vad som väger. Ett hjul väger som fälg och däck tillsammans och sen kan man givetvis mäta ut var tyngdpunkten ligger på olika kombinationer men gör experiment och teoretiska studier och redovisa resultaten så att vi får korrekta siffror och då kan vi med all säkerhet konstatera att det är marginella skillnader...
Jag utmanar fortfarande på en energimätartävling där vi prövar olika sätt att få ner förbrukningen. Jag kör fortfarande på "slätsidefälgar" och dessutom vill jag ta bort de yttre backspeglarna. Testa att köra med öppna sidorutor och se vad som händer med förbrukningen...