Fälgar med låg förbrukning.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fälgar med låg förbrukning.

Inlägg av lator »

P_EL skrev:
Ja, det menar jag. Att ha svänghjul som fälgar verkar urbota dumt, bättre att behålla energin i batteriet.
Du kanske kör med tungmetallfälgar ;) (Med ditt resonemang skulle inte heller bilens vikt spela någon roll när det också är en kropp i konstant rörelse)
Nej, jag gillar lätta fälgar då ofjädrad vikt är en viktig parameter för väghållning/väggrepp.

Bilens vikt spelar ingen/liten roll så länge vi inte ska accelerera eller bestiga berg. En Tesla model S drar mindre energi än en Nissan Leaf i farter över 100 km/h (om den inte kör med jobbiga 21-22"-fälgar...). Men nu pratade vi ju om fälgar så låt oss stanna där.

Om vi nu ska ta upp vikt som en parameter så spelar det ju ingen roll vad som väger. Ett hjul väger som fälg och däck tillsammans och sen kan man givetvis mäta ut var tyngdpunkten ligger på olika kombinationer men gör experiment och teoretiska studier och redovisa resultaten så att vi får korrekta siffror och då kan vi med all säkerhet konstatera att det är marginella skillnader...

Jag utmanar fortfarande på en energimätartävling där vi prövar olika sätt att få ner förbrukningen. Jag kör fortfarande på "slätsidefälgar" och dessutom vill jag ta bort de yttre backspeglarna. Testa att köra med öppna sidorutor och se vad som händer med förbrukningen... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fälgar med låg förbrukning.

Inlägg av [JM] »

Enligt Thenewareo så sjunker luftmotsåndet med 9,9% med deras Razor fälg jämfört med Tesla original i CFD simuleringar.
Det ger en teoretisk minskning av förbrukning (wh/km) på ca :
<1% upp till 50 km/h
2,5% vid 70 km/h
4,2% vid 90 km/h
5,3% vid 110 km/h
6,4% vid 130 km/h
7,1% vid 150 km/h

Någon får gärna kontrollräkna så att jag inte klantat bort mig med nån decimal.....

Antagit följande:
Massa: 2200 kg (Model S)
drag coeff (Cd): 0,24 (med tesla orginal fälg)
drag coeff (Cd): 0,216 (med Thenewareo fälg) (0.24*0.9=0.216, DVS 10% lägre drag coeff)
front area: 2,34 m2
rullmotstånd (Crr): 0,015
graviatationskonstanten: 9,81 m/s2
luftens desitet: 1,225 kg/m3

Källor:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... e-road.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
https://www.thenewaero.com/efficiency/



Edit: Som extra information kan man säga att:
100kg extra vikt i konstant fart ger en ökning av förbrukningen med ca 4,1Wh/km. Så ett set 20kg tyngre fälgar, 5kg tyngre per fälg, blir mindre än 1Wh/km i ökad förbrukning . Vid konstant hastighet.
kontakten2

Re: Fälgar med låg förbrukning.

Inlägg av kontakten2 »

Många pratar gärna om en effektiv fälg. Vilket i sig är viktigt men däcket spelar även stor roll på motståndet.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Fälgar med låg förbrukning.

Inlägg av jeppe_sthlm »

[mention]AGCF [/mention] borde kunna ge en lektion i detta ämne :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar