TESLA-bilar från USA eller Europa

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

AnnekeH
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2020 09:27
Ort: Stockholm

TESLA-bilar från USA eller Europa

Inlägg av AnnekeH »

Tesla bilbatterier är mycket känsliga för skador och deformation. Även motorer med kraftiga slag kan också inaktiveras. Dessutom kan fel uppstå med elektricitet, display, kompressorer och andra enheter, vars reparation och utbyte är en komplex och dyr process.

Var och hur kan jag kontrollera batteriet?
Där bättre att köpa i USA eller Europa
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TESLA-bilar från USA eller Europa

Inlägg av fth »

Jag förstår nog inte riktigt vad du frågar i första delen, men jag håller inte alls med om att "Tesla bilbatterier är mycket känsliga för skador och deformation".

Tesla-batterier har visat sig mycket hållbara med mycket liten degradering etc jämfört med många andra tillverkare. Det finns ett problem med reducerad ladd-hastighet på DC, men i övrigt tror jag inte du behöver oroa dig för batteriet nämnvärt på en i övrigt välskött bil.

Den andra frågan är lättare att svara på, det finns inget (enkelt) sätt att importera en Tesla från USA till Europa, du kommer inte att kunna ladda på SuC, och ditt andrahandsvärde kommer att vara minimalt.

Edit: "display" kan det också finnas skäl till oro för på äldre bilar, ett känt problem med överdriven loggning till eMMC kan leda till att MCU dör, vilket kostar en hel del att åtgärda. Jag tror dock detta går på bilförsäkringen vanligtvis, köper du från Tesla har du dessutom en "begränsad nybilsgaranti" som bör gälla här.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: TESLA-bilar från USA eller Europa

Inlägg av bonath »

Det gamla vanliga...
"Jag läste på Facebook"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar