Sida 1 av 1

Re: Köpa första Teslan

Postat: 01 jul 2020 00:09
av SwedishAdvocate
juristen skrev:
.../ då man idag kan fixa datorn/eMMC för kring 5000 efter garantin gått ut /...
Jag hade tydligen fel om det här. Bra att det är 5000 iställer för 15.000! 8-)

Re: Köpa första Teslan

Postat: 01 jul 2020 01:45
av taliz
En Panamera diesel är ett svart hål för dina pengar. :shock:
Extremt dyr att laga och underhålla, höga drift och försäkringskostnader samt bedrövligt andra(tredje?)handsvärde.
Sen är ju diesel sjukt tråkigt och miljövidrigt dessutom.
En gammal S framstår som rena gudagåvan i jämförelse. :lol:

Re: Köpa första Teslan

Postat: 01 jul 2020 04:42
av jeppe_sthlm
Nog svårt att hitta en äldre bil av något märke som inte behöver reparationer. En reparationsbudget måste man alltid ha på en äldre bil.

Dyrare bilar har oftare dyrare teknik som kan vara kostsamt att laga.

Teslan är dock som sagt långt från reparationskostnaderna på äldre lyx-tyskar med lite motor i. Framförallt har du inga dyra servicear att se fram emot.

Klart du ska ha en S om du har ställt dig in på det!

Re: Köpa första Teslan

Postat: 01 jul 2020 09:57
av SwedishAdvocate
jeppe_sthlm skrev:
.../ Klart du ska ha en S om du har ställt dig in på det!
Det tycker ju så klart jag med! 8-)

Av de tre alternativen beg. S, beg Panamera eller beg/ny A4/A5 Fordonsgas är ju en beg. S det som är det överlägset bästa valet ur miljösynpunkt. Och helt klart också det överlägset häftigaste valet! 8-)

Jag var förhoppningsvis överdrivet försiktig i mitt första inlägg...

Jag har själv aldrig funderat på en beg. S eftersom jag hittills inte haft råd. Skulle så klart gärna vilja ha en 3:a, (ny) men har tyvärr inte råd med det heller. Om jag skulle köpa en beg. S som jag beskriver ovan skulle jag få stoppa in hela sparkapitalet, och det är ju nog inte särskilt smart (har även ett bostadslån på 1,6 Mkr…).

Och det verkar som du har åtminstone ett snäpp bättre ekonomi än jag har…

Jag vet ju inte, men det verkar som du har råd att betala lite reparationer ifall det skulle uppstå.

Jag personligen vet dock inte vilka kostnader det skulle kunna handla om.

Jag vet inte heller hur Tesla’s Goodwill-policy ser ut…

Om en bil t.ex. är 4,5 år gammal och ett av de motoriserade handtagen går sönder. Får man betala det själv då eller tar Tesla hela kostnaden? Om Tesla inte tar hela kostnaden — hur mycket kostar en sån grej?

Det är 8 års garanti på batteri och drivlina (minns inte om det även finns en milbegränsning...). Men kan det hända att ljudbilden från drivlinan förändras över tid och hur ser Tesla konkret på det? Hur mycket ljud menar de är ’normalt’? Eller har Tesla helt 'löst' scenarior som dessa nu för tiden? Som sagt: Jag vet inte.

Om jag hade råd skulle jag personligen köpa en ny 3LR med dragkrok istället för en beg. S. Dels av skäl som de ovanstående, men även eftersom jag själv inte behöver en så stor bil som en S. Men eftersom du nämner lastförmågan verkar ju dina behov vara annorlunda.

Men: Om jag av ngn anledning skulle köpa en beg. S skulle jag själv vilja skaffa mig koll på typ allt som skulle kunna hända, och bilda mig en uppfattning om ungefär hur sannolikt det är att vissa ’tänkbara komplikationer’ kan uppstå. Och jag skulle vilja veta hur ett ’värstafallsscenario’ skulle kunna påverka min ekonomi.

Men vi är ju alla olika…

Re: Köpa första Teslan

Postat: 01 jul 2020 10:33
av Bjelke
juristen skrev:
Du kan titta på min under Säljes, den har Teslas begagnatgaranti kvar till maj 2021 (funkar typ som nybilsgaranti) och ligger i nedre delen av din budget.

Bilens spec saknar de "sköra" tillvalen som är dyra att reparera, då den har plåttak (=tystare och inga läckage eller dyra stenskott), är bakhjuldriven (= inga främre drivaxelproblem), standardfjädring (= likvärdig komfort som luftfjädringen men utan knarr och knak, billigare att reparera, mer hållbart) och är solid svart (lättare och billigare än metallic att bättra om det skulle behövas), vilket borgar för ett tryggt och billigt ägande även efter garantin gått ut. Gratis Supercharging och billig försäkring. Den var då klart billigare än en ny model 3 SR för mig, både i inköp och drift och jag kan inte se hur det skulle vara annorlunda idag. Speciellt då man idag kan fixa datorn/eMMC för kring 5000 efter garantin gått ut och batterigarantin räcker till april 2022 så är det inte mycket som kan orsaka dålig nattsömn. Har skrivit mer i "annonsen".

viewtopic.php?f=21&t=20924

Svårt att hitta ett tryggare köp för mindre pengar.
När jag skulle byta min Leaf till en Tesla så kikade jag just på bilar med plåttak/stålfjädring/svart lack/bakhjulsdrift
för minsta möjliga risk :)
Fri SUC är ju najs också :)