Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2020 15:50

Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av ptk »

Tänkt länge på att göra mig av med min V50 Diesel och gå över till elbil. Givet räckvidden som fortfarande överträffar övriga på marknaden är Tesla högst upp på listan och behovet av dragkrok + plats för hund gör att valet faller på X. Men ekonomin utgör ett mentalt hinder, dyra bilar har aldrig varit min grej.

Därför tänker jag på andrahandsmarknaden som ett dragplåster. Det känns intuitivt smartare att köpa en beg X från Tesla själva, speciellt då de har bilar med 4 års garanti / 8000 mil. Detta jämfört med att handla hos en "vanlig" bilhandel och få kanske några månaders garanti på köpet. Men jag kan tänka mig att Tesla gärna saltar priset. Finns det några nackdelar -förutom priset - att köpa från Tesla ist för från en vanlig bilhandel? Hoppas få lite synpunkter från er som handlat beg!
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av sven-labil »

Jag jämförde priser på begagnade bilar en hel del fram till våren 2019 då vi köpte en ny, men är inte säker på att samma läge gäller fortfarande. Då sänktes priset på Teslas begagnade bilar tills de blev sålda och deras priser var ofta betydligt lägre än vad både andra bilhandlare och privatpersoner begärde, trots Teslas extremt bra garantiförlängning.
Däremot var det svårt att få reda vilket skick bilarna var i, tror att de börjat med riktiga bilder på en del bilar nu iaf.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av frippe »

Numera tar de bort fri SuC på begagnade bilar som tesla säljer. Tror även det gäller den fria premium connection också.

Svårt även att se skicket på bilarna som redan nämnts. Men någon postade ett tips hur man kunde se bilder på bilarna. Men kommer inte ihåg hur.

Men, skulle köpa en bil via tesla även med ovanstående. De där åren med extra garanti är nice att ha.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av roder99 »

frippe skrev:
Numera tar de bort fri SuC på begagnade bilar som tesla säljer. Tror även det gäller den fria premium connection också.

Svårt även att se skicket på bilarna som redan nämnts. Men någon postade ett tips hur man kunde se bilder på bilarna. Men kommer inte ihåg hur.

Men, skulle köpa en bil via tesla även med ovanstående. De där åren med extra garanti är nice att ha.


http://tesla.aos.tv/xxxxxx

x=regnummer abc123
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
ptk
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 jul 2020 15:50

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av ptk »

Men SuC finns väl inte på nya bilar längre ändå? Eller har jag missförstått?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av frippe »

Nej, någon gång under 2017 tog de bort det. Så letar du nyare än så spelar det ingen roll.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av NEO »

frippe skrev:
Nej, någon gång under 2017 tog de bort det. Så letar du nyare än så spelar det ingen roll.
Nja, jag köpte ny X av Tesla i september 2019 med gratis SuC. Det gäller dock bara första ägaren sen försvinner det. Tror det fortfarande är så, kan såklart ha ändrat sig då Tesla knappast är konsekventa med sina erbjudanden.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av frippe »

NEO skrev:
frippe skrev:
Nej, någon gång under 2017 tog de bort det. Så letar du nyare än så spelar det ingen roll.
Nja, jag köpte ny X av Tesla i september 2019 med gratis SuC. Det gäller dock bara första ägaren sen försvinner det. Tror det fortfarande är så, kan såklart ha ändrat sig då Tesla knappast är konsekventa med sina erbjudanden.
Ja jo, men för en begagnatköpare spelar det ingen roll om det var fri SuC för första ägaren. Däremot om det var fri SuC hela bilens livslängd. Vilket inte heller spelar roll nu om du köper via tesla då de tar bort det på de bilarna de själva säljer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av chpaulin »

Jag tycker att köpa en begagnad Tesla från just Tesla är det smartaste valet då man får förnyade garantier. Man bör dock räkna med att inte få sin bil i toppskick vid leverans. Tipset är att åka dit med en polare, låt hen kika på bilen för skavanker och sen ta den till en rekondare innan :) du är bara med för att signa pappren.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Nackdelar köpa beg X från Tesla jfr vanlig bilhandel?

Inlägg av NEO »

chpaulin skrev:
Jag tycker att köpa en begagnad Tesla från just Tesla är det smartaste valet då man får förnyade garantier. Man bör dock räkna med att inte få sin bil i toppskick vid leverans. Tipset är att åka dit med en polare, låt hen kika på bilen för skavanker och sen ta den till en rekondare innan :) du är bara med för att signa pappren.
Vad menar du? Fick min X otvättat och med matrester och byggdamm överallt, parkerad 5cm från en S vid deras superladdare utanför så den kunde inte inspekteras eller ens gå in i på vänstersidan. Leverans skedde just där, vid superladdaren och inte inomhus. När jag påpekade detta till leveranskillen svarade han "Jag är bara säljare, inte leveranspersonal, jag har ingen aning trodde bilarna såldes i befintligt skick när de är begagnade, ej rekondade" Påpekade att man gärna köper en ren bil iaf, då sprang han iväg för att fråga ...
image1-3.jpeg
image4.jpeg
image0-4.jpeg
Skriv svar