Råd om beg S85D
Moderator: Redaktion
Re: Råd om beg S85D
Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Råd om beg S85D
För att skydda batteriet från att gå sönder inom garantiperioden. Har haft fyra stycken 85kWh bilar i familjen och alla har bytt DU samt 12V batterier och huvudbatteri. Har kört alla likvärdigt, alltså aldrig under 5%, sällan laddat till 100% och alltid haft bilarna i varmgarage vintertid. Ändå har alla fått bytt. Så Tesla är väl trötta på kostnaden och tiden det tar så man stryper laddningen med höga effekter för att spara på batteriet. Ju högre effekt större skada över tid.ptk skrev:Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.
Du bör provladda på SuC innan du slår till, men kan väl sätta en pungkula på att den har senaste softwaren med strypning.
Re: Råd om beg S85D
Ajdå. Låter inge vidare. Har nu läst på och hittat bla den här jättetråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/ som ger en mycket målande beskrivning, samt en drös youtubevideor. Man vill ju speciellt inte supercharga till låg hastighet, det vore ju helt meningslöst.NEO skrev:Du bör provladda på SuC innan du slår till, men kan väl sätta en pungkula på att den har senaste softwaren med strypning.
Men om man ska sammanfatta och dra en slutsats av det här redan nu så stämmer det att det bara är pre-facelift bilarna som drabbades av det här? Dvs from 2016 så borde man vara safe? Eller?
Re: Råd om beg S85D
Nej, även facelift 75 och 90 är drabbade.
100 är väl inte riktigt klarlagt(?).
100 är väl inte riktigt klarlagt(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Råd om beg S85D
Bara S eller även X? Källa skulle uppskattas.taliz skrev:Nej, även facelift 75 och 90 är drabbade.
100 är väl inte riktigt klarlagt(?).
Re: Råd om beg S85D
Jag hade en loaner igår när Tesla fixade pissgula randen på min. Det var en 85D från 2015 som hade rullat 10k. Superchargade från 20-85% och var aldrig över 50kw
Re: Råd om beg S85D
Ja, varför... det är för att Tesla uppenbarligen vill slippa ta sitt ansvar. Och detta kan ske närsomhelst, på Teslas villkor. Även efter Du köpt bilen. Du kan ladda fortfarande på Supercharger, men som jag nämnde tidigare blir det inte någon supercharging precis. Om jag vore Du skulle jag inte köpa en sådan bil (även om detta minskar värdet på min kärra ytterligare), alternativt kräva ett skriftligt besked och löfte av Tesla att just Din bil är undantagen från strypningen nu och framöver.ptk skrev:Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.
Re: Råd om beg S85D
Detta skulle jag inte satsa en femöring på (hade jag haft en sådan)...ptk skrev:Men om man ska sammanfatta och dra en slutsats av det här redan nu så stämmer det att det bara är pre-facelift bilarna som drabbades av det här? Dvs from 2016 så borde man vara safe? Eller?
Re: Råd om beg S85D
Premium interiör = läder i dörrsidor tutan, el baklucka
Premium ligt = dimljus, mysbelysning invändigt i dörrar samt fotbelysning
Premium ligt = dimljus, mysbelysning invändigt i dörrar samt fotbelysning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Råd om beg S85D
Om du laddar huvudsakligen hemma eller på jobbet och tänker använda bilen som pendlarbil med bara enstaka långresor någon gång ibland, är den strypta laddhastigheten troligen inget stort problem. Du får avgöra för dig själv om du kan leva med en bil som laddar relativt långsamt. Du har ju inte haft nåt annat, du upplever det ju inte som en försämring gentemot när bilen var ny. Det är värre för dem som har blivit strypta helt plötsligt och utan förvarning.ptk skrev:Varför skulle man strypa laddhastigheten på en äldre Tesla, vad innebär det och varför gör man så? Att det inte går att Supercharga alls? Kan det ske under tiden jag äger bilen om jag köper den? Enligt spec:en så är Supercharging möjligt, men jag får förstås kolla upp det också.
Tänker du däremot använda bilen för frekventa långresor som kräver mycket supercharging så skulle jag nog avstå beroende på hur mycket strypningen påverkar resetiden. Det kan bli segt annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Råd om beg S85D
Inte jag heller, kan inte se varför dom inte skulle göra lika på nyare bilar också, dom har dessutom fått ännuJojo skrev:Detta skulle jag inte satsa en femöring på (hade jag haft en sådan)...ptk skrev:Men om man ska sammanfatta och dra en slutsats av det här redan nu så stämmer det att det bara är pre-facelift bilarna som drabbades av det här? Dvs from 2016 så borde man vara safe? Eller?
högre laddeffekter än dom äldre bilarna, och någon stor skillnad i teknik är det inte (än iaf)... på S & X iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Råd om beg S85D
Låter som ett utmärkt köp med de givna garantierna. Bytte in vår S85D i höstas med 12t mil, fick ~520t - kommission på 30t. Då fick köparen inga garantier. Bilen hade nedreglerad laddhastighet men delar matis synpunkter ovan. Den årliga fiskeresa till Lofoten tog ca 2 t längre tid än tidigare men till vardags spelade det ingen roll med strypt snabbladdhastighet. Räckvidden var ca 2 mil kortare Jmf med när den var ny. Bara en tanke- räkna med något/några garantibesök- det bör inte vara för långt till närmaste servicecenter.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19