Tesla Model S eller 3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Hej.
Jag sitter och ska äntligen beställa en ny Tesla.
Jag visste exakt vad jag ville ha, en Tesla 3 long range AWD med vit interiör så klart! :) men då såg jag att det med nya priser inte skiljer mer än 25% i månadskostnad mot en Model S vilket gjort att jag velat fram och tillbaka mellan de två modeller. Jag skulle gärna höra lite synpunkter. Stort sett alla test säger att 3 är bäst i sin klass, men är det kanske bästa valet oavsett pris? Jag började tänka att oj jag får mer bil för pengarna med S på rea... Båda bilarna är super vackra, men S lite gammaldags ut och in - samtidigt med att 3 ser lite mindre premium ut. Så min fråga är väl - Ni som väljer 3:an skulle ni också vall den om ni hade möjlighet för S för ungefär samma kostnad?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Zalman3 »

Froslee skrev:
Hej.
Jag sitter och ska äntligen beställa en ny Tesla.
Jag visste exakt vad jag ville ha, en Tesla 3 long range AWD med vit interiör så klart! :) men då såg jag att det med nya priser inte skiljer mer än 25% i månadskostnad mot en Model S vilket gjort att jag velat fram och tillbaka mellan de två modeller. Jag skulle gärna höra lite synpunkter. Stort sett alla test säger att 3 är bäst i sin klass, men är det kanske bästa valet oavsett pris? Jag började tänka att oj jag får mer bil för pengarna med S på rea... Båda bilarna är super vackra, men S lite gammaldags ut och in - samtidigt med att 3 ser lite mindre premium ut. Så min fråga är väl - Ni som väljer 3:an skulle ni också vall den om ni hade möjlighet för S för ungefär samma kostnad?
Jag kör en S75D och tycker följande saker är bättre på modell S:
Mer än dubbelt så stort lastutrymme på 895 liter.
Luftfjädring, kan höja bilen när det behövs.
Instrumentpanel framför ratten.
Stor lättlastad eldriven baklucka.
Fob nyckel som alltid fungerar.
3m axelavstånd, bättre väghållning, speciellt på vintern.
Min har gratis laddning, gratis Premium Connect och 8 års drivline garanti med obegränsade mil. Min bil har plåttak för bättre ljudisolering, varmare tak på vintern, inga vindljud och garanterat vattentät.
Med adapter kan du ladda hos Tesla, CCS och Chademo.
16,5kW AC laddning.
Aluminium kaross som klarar stenskott bra.
6kW kupé värmare
6kW batterivärmare.
Tystare än modell 3.

Nackdelar:
Klumpigare att parkera och långsnodd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Bjelke »

Långsnodd?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Med stor vändcirkel
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av taliz »

Beror på hur du ska använda den IMO.
Ska du köra långa sträckor motorväg så är S mer komfortabel med luftfjädring och bättre ljudisolering. Den lastar också mer.
3an är mkt smidigare i stan, att parkera osv samt mkt roligare att svänga med.

Det är ju "risk" att det kommer en ny S i höst/vinter/vår, dvs det kan bli ett hyfsat värdetapp om du då precis fått den gamla versionen..,
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Beror på hur du ska använda den IMO.
Ska du köra långa sträckor motorväg så är S mer komfortabel med luftfjädring och bättre ljudisolering. Den lastar också mer.
3an är mkt smidigare i stan, att parkera osv samt mkt roligare att svänga med.

Det är ju "risk" att det kommer en ny S i höst/vinter/vår, dvs det kan bli ett hyfsat värdetapp om du då precis fått den gamla versionen..,
Elon har ju tidigare pratat om att modell S får större batterier och Plaid version i september.
Kan sammanfalla med batteridagen.
Jag skulle vänta till efter batteridagen och hoppas på att mera info släpps om nya modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Hej. Tack för funderingar - och snabbt svar
jag har radat upp det så här (obs jag har kört båda, fast S har jag bara kört 15 min hos Tesla):

Model S:
+Storlek lastutrymme
+aluminiumkarross
+motor
+batteri (räckvidd)
+luftfjädring
+ alu fälgar
+ premiumkänsla (?)
+ glastak utan mittbalk (vad jag vill minnas)
- interiör design
- skärm (samma upplösnings som i 3 men större = lägre dpi)
- ladduttag behöver adapter

Model 3:
+ modernare design generellt (asså jag gillar nosen)
+ mobilappen som nyckel (reservkort passar i plånbok alltid)
+ krok
+ styrning och lättare i kurvor (?)
+ andrahandsvärde (?)
- baklucka och lastutrymme
- smalt baksäte

Som sagt har jag väldigt svårt att ta beslut - har sagt imorgon lägger jag beställningen varje dag i flera veckor
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av taliz »

Du ska inte ha en Model Y då? :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

taliz skrev:
Du ska inte ha en Model Y då? :mrgreen:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Beror på hur du ska använda den IMO.
Ska du köra långa sträckor motorväg så är S mer komfortabel med luftfjädring och bättre ljudisolering. Den lastar också mer.
3an är mkt smidigare i stan, att parkera osv samt mkt roligare att svänga med.

Det är ju "risk" att det kommer en ny S i höst/vinter/vår, dvs det kan bli ett hyfsat värdetapp om du då precis fått den gamla versionen..,
Elon har ju tidigare pratat om att modell S får större batterier och Plaid version i september.
Kan sammanfalla med batteridagen.
Jag skulle vänta till efter batteridagen och hoppas på att mera info släpps om nya modeller.
just det! det har jag också tänkt på. Tyvärr sålde jag min just innan sommarlovet, så behöver bil senast oktober typ... Går från Jaguar XJ så det är ju ganska nära S... Ja det kanske är värt att vänta - Köpte jag 3:an är jag ju säker på att den inte blir ny iallafall (tänker Elon och Tesla har fullt upp med att få fram Y i europa / Cybertruck och så småningom ny S / X och Roadster - 3:an ändras nog inte närmsta året)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Legato »

Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Legato »

Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

taliz skrev:
Du ska inte ha en Model Y då? :mrgreen:
Jo ja den hade ju passat med tre barn, släpp och allt det men jag är inte stormförtjust i SUV och räckvidden är i underkant 505 km mot 560 /610 på 3 eller S. Kör ofta mellan Lund och Uddevalla - så 360 km IRL måste den klara på 80% laddning 10% framme hade jag tänkt.
Froslee
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 jul 2020 17:46

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Froslee »

Legato skrev:
Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
mycket så jag har resonerat också - när jag gått det hållet. frestades av S då priset är så nära.

I USA är prisskillnaden mellan 3 och S (longrange båda) 65% då blir det en no brainer. Samma i Danmark prisskillnad 56%
I Sverige prisskillnad 30% och med lågt förmånsvärde på S blir det bara 25% skillnad att äga.

billigare att strunta i extra lastutrymme och köpa dubbelt av allt jag behöver hemma och i stugan istället ;) också mindre bökigt att slippa lasta
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Gustafsson »

Froslee skrev:
taliz skrev:
Du ska inte ha en Model Y då? :mrgreen:
Jo ja den hade ju passat med tre barn, släpp och allt det men jag är inte stormförtjust i SUV och räckvidden är i underkant 505 km mot 560 /610 på 3 eller S. Kör ofta mellan Lund och Uddevalla - så 360 km IRL måste den klara på 80% laddning 10% framme hade jag tänkt.
Inga problem att ladda till 90% dagligen dock. Tror knappt det går att mäta skillnaden i degradering under bilens livslängd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av taliz »

36 mil motorväg kan nog bli knepigt på 70% med en 3 LR. Särskilt om det regnar och är motvind.
Har du testat i ABRP?

Testade nu och det blir tight även med 90% i bra väder.. 11% kvar då.
MS LR ger 23% kvar vid 90%.
Detta vid dagens förhållanden och att man håller hastighetsbegränsningen.
Momsar man lite eller det är dåligt väder blir det inte mkt marginal.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Legato »

Froslee skrev:
Legato skrev:
Har haft båda. Om du inte måste ha utrymmet så köp en 3a. Otroligt mycket roligare att köra och känns avsevärt modernare.
mycket så jag har resonerat också - när jag gått det hållet. frestades av S då priset är så nära.

I USA är prisskillnaden mellan 3 och S (longrange båda) 65% då blir det en no brainer. Samma i Danmark prisskillnad 56%
I Sverige prisskillnad 30% och med lågt förmånsvärde på S blir det bara 25% skillnad att äga.

billigare att strunta i extra lastutrymme och köpa dubbelt av allt jag behöver hemma och i stugan istället ;) också mindre bökigt att slippa lasta
Personligen tycker jag Model 3 är en avsevärt bättre bil helt utan att ha pris med i beräkningen. Den är så fantastisk att köra. Nu har vi en LR3AWD+ samt en XP100DL. Vi båda kör mycket hellre trean än Xen. Hade vi inte haft 4 barn så hade det stått två treor här helt klart!

En annan faktor att tänka på är ju andrahandsvärdet. Det är ju väldigt mycket troligare att det kommer en stor update av S än av 3 kommande år. Tror risken för värdetapp är betydligt högre på S än 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av TechNerd »

Varför välja? ;)

Har båda, men föredrar att åka S så fort jag lämnar centrum.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Verdi

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Verdi »

Tycker det är fel att skriva "bättre" som Legato gör. Då måste man skriva vad som är bättre också. Alla har vi olika behov och värderingar osv.

Jag själv är låst. Model 3 räcker helt enkelt inte till storleksmässigt. Har bara provkört Model 3 i Täby en gång. Trevlig kärra helt klart men i slutänden behöll vi vår BMW i3 som andrabil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Tycker det är fel att skriva "bättre" som Legato gör. Då måste man skriva vad som är bättre också. Alla har vi olika behov och värderingar osv.

Jag själv är låst. Model 3 räcker helt enkelt inte till storleksmässigt. Har bara provkört Model 3 i Täby en gång. Trevlig kärra helt klart men i slutänden behöll vi vår BMW i3 som andrabil.
Det har jag redan gjort. Den är mycket, mycket roligare att köra och känns allmänt mycket modernare som sagt. Den enda signifikanta fördelen med S är lastutrymmet imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Curik »

Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.

Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.

Provkör/provåk båda, är mitt förslag.

Edit: Jag är tydligen en amatör för jag visste inte att man kunde reglera hastighet/avstånd för AP på ratten. ;)
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Verdi »

Curik skrev:
Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.

Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.

Provkör/provåk båda, är mitt förslag.
Tycker Model S är ganska ok att köra också om man jämför med klasskamraterna. Är en stor bil men den kränger faktiskt inte så mycket. Däremot är den enormt klumpig i stan och har en vändradie som en atlantångare.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Elix747 »

Curik skrev:
Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.

Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.

Provkör/provåk båda, är mitt förslag.
Hastighet och avstånd för AP går bra att ställa med rattknappen. Behövs inget knappande på skärmen. Bakluckemotor håller jag med om att det borde finnas.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Legato »

Curik skrev:
Håller med om att 3 är trevligare att svänga med. S är lite svampig tycker jag, lämpligare att glida runt i.

Men att 3:an skulle kännas mer modern tycker jag verkligen inte. Ingen motoriserad baklucka, handtagen. Saknar reglade för saker jag vill göra väldigt ofta, t.ex. ställa in hastighet/avstånd på AP. Att sträcka sig till skärmen och flytta blicken tycker jag inte alls känns hippt. Förstår att det antagligen är en smaksak.

Provkör/provåk båda, är mitt förslag.
Motoriserad baklucka är såklart en fördel för S, även om jag tycker den är marginell. Kan ju enkelt fixas på trean, men för mig har det för litet mervärde.

Handtagen tycker jag snarare är en nackdel på S. Måste vara den mest felutsatta delen genom åren på Tesla alla kategorier?

Det mesta som man gör ofta kan man ändra med ratthjulen, däribland avstånd på AP, jag kan ärligt säga att "skärmpillandet" för mig är identiskt i 3 och X, det är mest nav och klimat man behöver pilla med när man kör.

Med modernare syftar jag dock främst på interiören. Treans ventilation är genialisk, numera tänker jag alltid att det ser så gammalt ut med utblås (senast när jag kollade recension av e-tron S). Att ta bort knappar och flytta till skärm är för mig också något som ligger i tiden (dvs modernare). Skärmen i sig är också förbättrad/modernare. Slutligen är kupén ljusare/luftigare med bättre sikt imo.

Sen "luras" man såklart också av att S nu är en gammal modell med 8 år på nacken. Det gör att den känns äldre för mig, även om utsidan egentligen inte är omodern på något sätt (dessutom lite snyggare än 3).

Jag tycker S är världens näst bästa bil, så jag tror TS blir nöjd oavsett. Men trots detta tycker jag som sagt 3 är avsevärt bättre.

Men självklart ska man provköra båda. Jag gillar aktiv körning och då är 3 överlägsen. Gillar man mer avslappnat "glidande" eller använder sin bil mest för motorvägspendling så kanske en S är ett bättre val.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Curik »

Är det dedikerade knappar för AP alltså, på högersidan? Utan att man behöver tafsa på skärmen? Helt missat det, ledsen för misinformation! Jag editerade inlägget. :?
Verdi skrev:
Tycker Model S är ganska ok att köra också om man jämför med klasskamraterna. Är en stor bil men den kränger faktiskt inte så mycket. Däremot är den enormt klumpig i stan och har en vändradie som en atlantångare.
Absolut, håller med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Model S eller 3

Inlägg av Zalman3 »

Som vinterbil är modell S bättre.
Luftfjädring som kan höja bilen om det är mycket snö.
Går grymt stadigt. Modell 3 kan vara lite orolig när du motorbromsar.
Jag som är resande i Norrland väljer modell S alla dagar i veckan.
Som milslukare är den perfekt.
Dessutom tappar den inte så mycket räckvidd i snö och kyla.
Ingen av dom har värmepump, och det lider modell 3 mera av eftersom den har mindre batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar